עזרא גורודצקי (צילום: אוליבייה פיטוסי)
עזרא גורודצקי (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בגיל 91: האספן הירושלמי עזרא גורודצקי נפטר מקורונה

עזרא גורודצקי מנחלאות, שהקדיש את חייו לחשיפת כתבי יד נדירים בהיסטוריה היהודית שאותם תרם לספרייה הלאומית, הלך הלילה לעולמו לאחר שנדבק בקורונה. בן 91 במותו. חבריו בשכונה נפרדים: "את ליבו הטוב הכרנו כולנו"

פורסם בתאריך: 11.1.21 12:17

אבל בשכונת נחלאות ובעולם האספנות: אספן היודאיקה הירושלמי עזרא גורודצקי, 'קורע הספרים', הלך הלילה לעולמו בגיל 91 לאחר שחלה בנגיף הקורונה.

"'מיסטר גורדצקי' כך קראה לו כל משפחתנו", מספר תושב השכונה אבינועם קוטשר, "הוא היה מעל גיל 90 והיתה למשפחתנו הזכות להיות בין חבריו. אמנם, למי שהכיר אותו ידע שזו לא חכמה גדולה, כי לאחר פעם אחת שהוא פגש אותך כבר נהפכת לחבר שלו אך בכל זאת יחסי השכנות נתנו לנו רובד יותר עמוק".

גורודצקי, יליד פילדלפיה, אסף במשך כ-80 שנה ספרים יקרי ערך, שמתוכם הוא חשף אוצרות של ממש בהיסטוריה היהודית, כמו למשל כתבי יד נדירים וגיליונות של כתבים עבריים שהחרימה בעבר הכנסייה באירופה, שאת רובם הוא תרם לספרייה הלאומית. מדירת החדר וחצי שלו בנחלאות – ההתמחות שלו היתה בהשגת כריכות ישנות מהמאות ה-18-16 ובפירוקן, מדובר על מאות כריכות שכאלה, על מנת לחלץ את מה שמסתתר בהן. כמו כן, הוא החזיק בביתו אוסף נדיר של קופסאות תה מהמאה ה-19 ואוסף כפתורים. את רוב האוספים הוא העביר ללא תשלום למוסדות בארץ ובעולם, ביניהם הספרייה הלאומית, מוזיאון ישראל, בית הספר שנקר ועוד.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


נחלאות (צילום: מיכאל יעקובסון, מתוך ויקיפדיה)


קוטשר מוסיף ומספר כי "רוב תושבי ירושלים הוותיקים הכירו אותו, ובטח שאספנים ואוצרים ומתתפללי הבית כנסת האיטלקי למרות שהוא לא היה איטליאני, אך היה לו סטייל, מה שיש בשפע אצל האיטליאנים ובבית כנסת שלהם. או בבית הכנסת הגדול אהל משה בנחלאות שם התפלל בלילות שבת ובמוצאי שבת".

על האהבה הגדולה של גורודצקי לישראל מתייחס קוטשר ומציין, "הוא נולד בארה"ב בפילדלפיה וגדל שם. הוא עלה לארץ בשנת 66' לארץ לתקופה קצרה, לאחר מכן לקראת מלחמת ששת הימים אביו ז"ל התקשר אליו וביקש ממנו לחזור לארה"ב לבית, הוא בתגובה אמר לאביו שהוא בבית, ולאחר המלחמה ויתר על הדרכון האמריקאי שלו, איש עקרונות. מכיוון שמיסטר גורדצקי היה גם דתי וגם ציוני וגם איש עשייה ביקש ממנו מנכ"ל משרד הדתות דאז שמואל זנוויל כהנא להיות יועץ שלו וזה היה עיסוקו לתקופת מה".

עוד מספר קוטשר כי "כל מכריו של מיסטר גורדצקי הכירו כמה תכונות בולטות שלו, התכונה הראשונה שהיתה בולטת היא כמובן הלבוש המוקפד שלו. מעולם לא ראיתיו ללא חליפה. לרוב אף עם וסט ומגבעת. מלבד זאת הוא היה אספן. אספן של ספרים, של כריכות של ספרים שבהם הוא מצא כתבי יד עתיקים ובינהם מכתב שנכתב מיוון להאר"י הקדוש, וגם אוסף הכפתורים המפואר שלו. את אוצרותיו תרם למוזיאונים ולספריה הלאומית. את הביוגרפיה שלו איני מכיר על בוריו, אך את ליבו הטוב הכרנו כולנו".

לדברי קוטשר "את מתפללי הבית כנסת האיטלקי בירושלים הוא הוקיר והם היו קהילתו, גם בשנותיו המאוחרות ולמרות שההליכה היתה קשה יותר וקשה יותר הוא התעקש ללכת לבית הכנסת בשבת בבוקר. שם הוא בירך את המתפללים בברכת כהנים באהבה גדולה. תוך כדי שאני כותב זאת אני נזכר בטבעת שהיתה על ידו עם חותם של הצורה של הידיים של כהן בברכתו את העם".

קוטשר מוסיף וכותב כי "לפני מספר חודשים גילנו כי הוא שבר עצם והועבר לבית אבות ובבית האבות נדבק בקורונה. שוחחנו בטלפון אך לא ניתן לנו בגלל הקורונה הארורה לבקר אותו. אמש השיב את נשמתו לבורא. יהי זכרו ברוך".

הלוויתו של גורודצקי תצא היום בשעה 14:30 מבית ההספדים הספרדי בירושלים בהר המנוחות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. דמות מרתקת

    עולה חדש מיוחד מן הסוג שירושלים נתברכה בהם. חבל על דאבדין ולא משתכחין.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר