מימין: מרדכי מזרחי ז"ל, בניין עיריית ירושלים (צילומים: באדיבות המשפחה, שלומי כהן)
מימין: מרדכי מזרחי ז"ל, בניין עיריית ירושלים (צילומים: באדיבות המשפחה, שלומי כהן)

משפחתו של הסב שנרצח לפני 82 שנה בעיר העתיקה זועמת: "המינימום זה להנציח את מי שנלחם עבור החזון הציוני"

משפחתו של מרדכי מזרחי ז"ל, שנרצח ב-1939 על ידי מחבלים סמוך לבריכת הסולטן, מנסה במשך שנים להנציח את זכרו באמצעות קריאת רחוב, כיכר או סמטה על שמו, אך ללא הצלחה: "יש מישהו ראוי יותר מאדם שנרצח למען ירושלים והתעקש על התיישבות יהודית בשכונה הזאת?"

פורסם בתאריך: 26.2.21 08:11

משפחת צור הירושלמית גדלה על סיפור חייו של סב המשפחה, מרדכי מזרחי ז"ל, שנרצח ב-1939 על ידי שני מחבלים. בשנים האחרונות הגישו בני המשפחה מספר בקשות לוועדה לקריאת שמות בעיריית ירושלים, בתקווה לעשות צדק עם זכרו ופועלו של הסב, אלא שלדבריהם פעם אחר פעם הבקשה נענתה בשלילה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מרדכי מזרחי נולד ביפו ב-1896, והתגורר מרבית חייו בעיר העתיקה בירושלים. ברבות השנים היה למורה ומחנך בבית הספר "אליאנס", חזן, גבאי ורב מוכת'אר של שכונת שמאעה דאז – שכונה יהודית ששכנה מחוץ לחומות בגיא בן-הינום (אזור הסינמטק כיום). בפברואר 1939, בעיצומן של מאורעות תרצ"ט, הוא נרצח בידי שני מחבלים ערבים סמוך לבריכת הסולטן, כשצרור כדורים מפלח את גופו לעיני בנו הצעיר בדרכם לבית הספר. בגיל 43 בלבד מזרחי מת מפצעיו תוך רבע שעה, בדרכו לבית החולים. למרות הרצח המטלטל, שאף דווח בתקשורת באותם הימים, שני הנאשמים זוכו מאשמה בשל חוסר ראיות.

נכדו של מזרחי, מוטי צור (67), יליד ירושלים וקצין משטרה בעברו, שנקרא על שם הסב, אומר ל"כל העיר": "בתקופה ההיא רוב היהודים ברחו מהאזור ונשארו שם רק עשר משפחות שהוא החזיק אותם. הוא אמר שאסור להפקיר את ירושלים. הערבים ידעו שאם הם יחסלו אותו כולם יברחו מהשכונה, וכך בדיוק היה. בעקבות הרצח המשפחה התפרקה לרסיסים. סבא שלי היה יכול לעזוב את ירושלים ואולי להישאר בחיים, אבל הוא בחר לא לעזוב והקריב למענה את חייו".

המינימום זה להנציח את מי שנלחם עבור החזון הציוני", אומרים בני המשפחה. "יש מישהו ראוי יותר מאדם שנרצח למען ירושלים והתעקש על התיישבות יהודית בשכונה הזאת?".

צור מספר כי ניסה לפנות לגורמים שונים בעירייה ולספר להם את סיפור חייו של סבו, במטרה להנציח את זכרו באמצעות קריאת רחוב, כיכר או סמטה על שמו. "ניסיתי כבר לפני 15 שנה להגיש בקשה", הוא אומר. "התכתבתי עם העירייה והעברתי מכתב לראש העיר באותה התקופה. הוא ענה שהוא יעביר את הבקשה לוועדה הרלוונטית, אך הבקשה נקברה ומעולם לא קיבלתי תשובה".

גם נכדו של צור מספר שהתגייס למשימה, ושלח בקשה ראשונית מטעמו בחודש אוקטובר 2018. לדבריו הוא הוא נדחה בטענה כי הנושא יטופל רק לאחר הבחירות המקומיות. בינואר 2019 הועבר לידיו מכתב שבקשתו נקלטה בעירייה. "לאחר חודשיים, במהלך חודש מארס, ניסיתי לברר מה עלה בגורל הבקשה ונמסר לי שהרכב הוועדה לקריאת שמות אושר, אך הדיון טרם התקיים. בפברואר 2020 שוב ניסיתי לברר מה עלה בגורל הבקשה, אך ללא הועיל. רק לפני כחודשיים, באוקטובר השנה, הודיעה הוועדה שהוחלט לדחות את בקשת המשפחה. במשך שנתיים שלמות אני מחכה לתשובת הוועדה ובסוף עונים לי תשובה לקונית – לא".

צור מתאר תחושות קשות בקרב המשפחה כתוצאה מהתנהלותה ויחס העירייה: "יש בי כעס. אנחנו תושבי ירושלים חמישה דורות ופשוט לא מתייחסים אלינו. אני רואה שכונות, כיכרות ורחובות על שמות של אנשים שעשו פחות ממה שסבא שלי עשה. יכול להיות שיש שם אינטרסים אחרים. צריך לעשות תיקון עוול היסטורי ולהנציח את האיש הזה. אני חושב שמגיע לו".

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה בתגובה: "בעירייה מתקבלות בקשות רבות להנצחה, וכולן נבדקות ברגישות, בכובד ראש ובקפידה על ידי שלוש ועדות, ולבסוף מובאות להחלטה בישיבת המועצה. הוועדות דנו בכובד ראש בבקשה הספציפית, אולם לאחר התלבטות רבה הבקשה לא אושרה. על פי הנוהל העירוני, ניתן לערער על ההחלטה ולהביא את הנושא לדיון מחודש לאחר שנתיים ממועד ההחלטה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת2"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר