פלר חסן נחום, פסל "גיבור ישראל" (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, פרטי)
פלר חסן נחום, פסל "גיבור ישראל" (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, פרטי)

לקראת הפגנת בלפור: המשנה לראש העיר דחתה את הבקשה להציב את פסל "גיבור ישראל" בכיכר פריז 

יו"ר ועדת אמנות במרחב הציבורי בעיריית ירושלים המשנה לראש העיר פלר חסן-נחום, שהינה גם חברת מרכז ליכוד, דחתה את בקשתו של האמן איתי זלאיט להצבת פסל "גיבור ישראל" בכיכר פריז: "אני גאה להיות חברת ליכוד. ואין קשר בין עמדותיי האישיות לפעילותי הציבורית אותה אני עושה באופן ממלכתי ושיוויוני"

פורסם בתאריך: 28.1.21 13:39

המשנה לראש העיר פלר חסן-נחום, יו"ר ועדת אמנות במרחב הציבורי בעיריית ירושלים, דחתה את הבקשה להצבת פסל "גיבור ישראל" של האמן איתי זלאיט בכיכר פריז. חסן-נחום, יש לציין, היא חברת מרכז "ליכוד". למעשה, כל בקשה להצבת מיצב או פסל במרחב הציבורי נבחנת על ידי הדרג המקצועי בעירייה וכן באמצעות דיון בין חברי הוועדה. אלא שיו"ר הוועדה חסן-נחום החליטה להסיר את הבקשה מסדר היום, מבלי שהתקיים כל דיון בנושא.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מדובר בפסל העשוי מברונזה המוצב על פודיום מבטון, שמציג את אחד ממפגיני בלפור אוחז בידו בדגל ישראל וברכו מונחת על הקרקע. הפסל עוצב בהשראת תמונה של צלם איי.פי עודד בלילטי, שתיעדה מפגין עומד בעוז מול מכת"זית של משטרת ירושלים, באחת ההפגנות שהתקיימה בבלפור. התמונה הפכה לוויראלית ברשת, ותיעוד הרגע הפך לאחד מסמליה של מחאת בלפור.

כפי שפורסם, ב-4 בדצמבר 2020, יום שישי, הוצב הפסל ללא אישור העירייה בכיכר פריז, וכעבור שעות ספורות הוחרם המיצג על ידי הפיקוח העירוני ושוחרר לאחר מספר שבועות לידי בעליו האמן איתי זלאיט. בהמשך, הפסל הוצב בתל אביב וברמת השרון.

זלאיט לא ויתר על רצונו להציב את הפסל בירושלים, והגיש בקשה רשמית לוועדת אמנות במרחב הציבורי בעיריית ירושלים, על מנת שזו תאפשר לו להציב את המיצג בכיכר פריז. "כאות הוקרה לכל גיבורי ישראל וכן מחווה לכל האזרחים המפגינים באשר הם – ימין, שמאל, דתיים, חילוניים וכו' – גיבורות וגיבורי ישראל", כך נימק זלאיט את בקשתו והוסיף, "הפסל 'גיבור ישראל' ימוקם בכיכר צרפת להזכיר לנו האזרחים, שזאת זכותינו וחובותינו הדמוקרטית להשמיע את קולנו להפגין ולמחות, למנהיגים, שלא ישכחו שאנחנו הריבון, נתנו להם את הכוח והם מחוייבים להשתמש בו לטובתינו".

זלאיט אומר ל"כל העיר" היום כי "מצער מאוד שעיריית ירושלים החמיצה את ההזדמנות להציב סמל הקורא לחיזוק קולו של האזרח במדינה דמוקרטית, שיוויון והחופש להפגין כל דעה באשר היא ומכך חיזוק הדמוקרטיה וחירות הפרט. לצערי העירייה נכנעה ללחצים מלמעלה ובחרה בפחד. אני מברך את העיריות שבחרו בחירות ואירחו את 'גיבור ישראל' כמו עיריית תל אביב-יפו ועיריית רמת השרון, וכמובן את העיריות שבחרו בגאון להציב את פסל גיבור ישראל הצבת קבע. היכן שעיריית ירושלים רואה התרסה ואיום, אני רואה חופש, אחדות ושיוויון – ערכים חשובים בדמוקרטיה המותקפת שלנו. כאשר פסל 'גיבור ישראל' יוצב הצבת קבע בכיכר הדמוקרטיה בירושלים, נדע שישראל צועדת למקום הנכון".

במענה לפניית "כל העיר" מסרה בתגובה חסן-נחום כי "במיוחד היום בשעת המשבר בו מצויה החברה הישראלית אין בכוונתי לדון בערב בחירות במיזמים פוליטיים מתריסים שיוצגו במרחב הציבורי השייך לכלל תושבי העיר. אני מאמינה שכנבחרת ציבור תפקידי העיקרי הוא למנוע פילוג ולהוביל לאחדות בירושלים בירת ישראל".

לשאלת "כל העיר" – איך כחברת מרכז ליכוד עסקת בדיון בהצבת הפסל? האם לא היית צריכה לפסול את עצמך?, השיבה חסן-נחום כי "אני גאה להיות חברת ליכוד, ואין קשר בין עמדותיי האישיות לפעילותי הציבורית אותה אני עושה באופן ממלכתי ושיוויוני".

חבר ועדת אמנות דן אילוז (התעוררות), חבר האופוזיציה, דווקא תומך בהחלטתה של חסן-נחום: "נכון היה להוריד את הנושא שעל סדר היום, כדי למנוע השפעה של פוליטיקה ארצית צרה על עיצוב המרחב הציבורי של כלל הירושלמים, דווקא בזמן בחירות לכנסת", טוען אילוז ומוסיף: "לצד זאת חבל שנתקלים שוב ושוב בהחלטות מהרגע לרגע, וחוסר מדיניות ברורה בכל הנושא של הצבת אומנות במרחב הציבורי. היעדר המדיניות היא זאת שמביאה לפוליטיזציה, וזהו כישלון אמתי. הגיע הזמן לייצר קריטריונים ברורים ומדיניות שקופה וגלויה בכל הנוגע לעיצוב המרחב הציבורי, תוך שיתוף ציבור רחב ובלי להנחית החלטות על הראש של הציבור".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. דתי שפוי

    עוד סגנית ראש העיר ?!
    כמה יש כבר, 7-6 סגנים בירושלים
    בושה וחרפה , לא לחינם העיר הזה חוזרת אחורה בזמן…

  2. אמן ותיק

    ממתי יש לחסן נחום מונופול להחלטות ,בדבר
    הצבת פסלים ברחבי העיר . כיכר פריז אינה של אביה
    ואינה אחוזה פרטית של סבא שלה .
    חייבים להעמידה במקומה הראוי ויפה שעה אחת קודם !!…

  3. תושב העיר

    ממתי יש לחסן נחום ,סמכויות בענין הצבת פסלים בעיר?
    יש להפקיע ממנה סמכות כלשהי בנידון .
    אין לה סמכויות יותר מלרוחי בן ח'טיב ( ראש העיר
    המיזרחית מלפני 67 ). רוחי מן הון חסן נחום …!!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גיבור ישראל???
    אנרכיסט נגד המדינה והמשטרה
    גיבור צריך להיות נגד אויב לא גיבור על אח

  5. אזרח

    חסן נחום ואילוז שניכם טועים הפסל אינו פוליטי הוא מראה מפגין ודוקא בתקופת בחירות להראות את הזכות הדמוקרטית שאינה קשורה לימין ושמאל . זכות ההפגנה .
    אילוז הראית בדיוק איזה סוג אדם אתה . מלקק לגדולים כדי להתקדם.

  6. שיציב בגינה פרטית שרואים מן הרחוב

    אין בעיה חוקית להציב בבית פרטי בחזית ברחוב מרכזי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר