אישה בהריון (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
אישה בהריון (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

התוכנית לסיוע לנשים בדיכאון אחרי לידה בירושלים מתרחבת: עלות ההשקעה – כחצי מיליון שקלים

על רקע עלייה במספר הדיווחים על תופעת הדיכאון אחרי לידה - עיריית ירושלים החליטה להגדיל את היקף ההשקעה במיזם. בשנה שחלפה כ-300 אימהות ירושלמיות קיבלו סיוע

פורסם בתאריך: 8.3.21 08:08

היום, 8.3, מצוין ברחבי העולם יום האישה הבינלאומי, שמטרתו הראשונית היא הצפת היעדר השוויון החברתי והכלכלי בין נשים וגברים במגוון תחומי החיים, והמאבק באפלייתן המתמשכת.

אחת התופעות של נשים אחרי לידה היא הדיכאון – לאורך השנים נשים לא קיבלו מענה מספק, בין השאר על רקע היעדר הבנה וניהול גברי של מערכת הרפואה. כעת, בעקבות עלייה במספר הדיווחים על נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה, עיריית ירושלים מרימה את הכפפה ומשקיעה תקציב לא מבוטל באיתור ובסיוע לנשים אחרי לידה שנתקלות בתופעת הדיכאון. למעשה, בתחנות טיפת החלב בירושלים פועל כבר מספר שנים מיזם "חבלי קשר", המיועד לאיתור ולטיפול בתופעת הדיכאון אחרי לידה בקרב נשים. התוכנית מופעלת על ידי עיריית ירושלים באמצעות האגף לבריאות הציבור במינהל קהילה, ומהווה גשר בין שני השירותים הקיימים עבור הורים צעירים וילדיהם – תחנות טיפות חלב ושירותי בריאות הנפש בקהילה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במסגרת המיזם מתבצע איתור תסמיני דיכאון בקרב נשים לאחר לידה, באמצעות שאלון ובאמצעות קשר בלתי אמצעי בין האחיות והאימהות הטריות. נשים אשר מגלות סימני דיכאון מופנות לעובדת סוציאלית ייעודית המקיימת תהליך אבחון מעמיק, ולאחר מכן מחברת בין האם לשירות הטיפולי המתאים בקהילה.

על פי ההערכות, כ-15-10 אחוז מן האימהות בישראל סובלות מדיכאון שלאחר הלידה. בדרך כלל, הנשים אינן מאובחנות מקצועית, או שהן מסרבות לקבל עזרה. דיכאון לאחר לידה פוגע ביכולתן של האימהות הטריות לטפל בתינוקותיהן ולהיקשר אליהם, ותינוקות אלה נמצאים בסיכון עם חשש לפגיעה בהתפתחותם התקינה. במקרים חמורים אף קיים חשש לפגיעה פיזית. מחקרים הראו כי לדיכאון שאינו מטופל עלולות להיות השלכות ארוכות טווח על הילדים: הפרעות במערכות יחסים, הישגים אקדמיים פחותים ורמות פשיעה גבוהות בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

הפרויקט החל לפעול בירושלים בסוף שנת 2019, באמצעות עובדת סוציאלית מומחית לנושא. עם הזמן, ולאור העלייה במקרים של דיכאון אחרי לידה, הוחלט להרחיב את הפרויקט. בשנת 2020 תקציב הפרויקט עמד על כ-300 אלף שקל למימון המשרות מתקציב העירייה. בשנת 2021 יעמוד התקציב להפעלת המיזם על כ-550 אלף שקלים, תוך מימון משותף של העירייה ותרומות פרטיות.

בשנת 2020 אותרו וטופלו כ-300 אימהות במערב העיר, ובימים אלו שוקדים בעירייה על הרחבת התוכנית והפעלתה גם במזרח העיר, תוך התאמתה למאפיינים השונים של האוכלוסייה. כמו כן צפויה הגדלת כוח אדם במיזם, במטרה לתת מענה לגידול המסתמן בצרכים לאור תקופת הקורונה.

בעירייה מציינים כי "ישנה חשיבות רבה באיתור מוקדם של דיכאון לאחר לידה. תוכנית זו מחדדת את הצורך במתן תשומת לב לנשים המפתחות תסמינים של דיכאון לאחר לידה. איתור מוקדם יאפשר להעניק להן את מלוא הסיוע ותשומת הלב הנדרשת, תוך עירוב הגורמים הטיפוליים למתן סיוע מיטבי".

ראש העיר משה ליאון: "תוכנית 'חבלי קשר' היא תוכנית חשובה מעין כמוה, המהווה נדבך נוסף לפעילויות העירייה בתחום בריאות הציבור. התוכנית מאתרת נשים הנמצאות במצבים מורכבים ומעניקה להן סיוע וחיבור לטיפול אשר ייטיב את מצבן וימנע טרגדיות במשפחה. נמשיך לסייע לכל תושבי העיר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר