מוזיאון ישראל, פרופ' עידו ברונו (צילום:דוברות המוזיאון, עופרית רוזנברג)
מוזיאון ישראל, פרופ' עידו ברונו (צילום:דוברות המוזיאון, עופרית רוזנברג)

מנכ"ל מוזיאון ישראל ל"כל העיר": "הפתיחה מחדש מרגשת, אי אפשר להתרגל למוזיאון סגור"

מנכ"ל מוזיאון ישראל, עידו ברונו, מספר על התחדשות הפעילות במתחם, על הפגיעה הכלכלית הקשה שספג המוסד התרבותי ועל האכזבה מעיריית ירושלים: "אבסורד שהעירייה באה בדרישות כלכליות בתוך המצוקה שלנו"

פורסם בתאריך: 11.3.21 18:20

מנכ"ל מוזיאון ישראל פרופ' עידו ברונו, תושב ירושלים, מגדיר את הקורונה כתקופה הקשה ביותר שידע המוזיאון – במהלכה ספג פגיעה כלכלית קשה בשל העובדה כי הוא נשען בעיקר על הכנסות עצמיות ממכירת כרטיסים ותיירות. יחד עם זאת, הוא מספר על ההתרגשות העצומה שהגיעה יחד עם פתיחת דלתות המוזיאון וחזרתם של המבקרים לפני כשבועיים.

"זו הפעם השלישית שאנחנו פותחים את המוזיאון מחדש וזה מאוד מרגש ומשמח", מספר ברונו בשיחה עם "כל העיר". "כביכול התרגלנו, אך אי אפשר באמת להתרגל למוזיאון סגור. המוזיאון נפתח לפני 56 שנים ומעולם לא נסגר לתקופה כזו ארוכה, אפילו לא במלחמות ישראל לדורותיהן – ולכן מדובר באתגר גדול מאד. מצד שני, כיוון שיש כאן כוחות חיות ויצירה, צוות עובדים מסור וקהל שמאוד אוהב את המוזיאון – קיבלנו הרבה אנרגיות למציאת פתרונות יצירתיים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כיצד חוויתם את תקופות הסגר הארוכות?
"התקופה הראשונה שבה נסגרנו היתה באמצע מרץ ופתחנו שוב באוגוסט. זו היתה תקופה ארוכה, קשה מאוד, שבמהלכה כ-85 אחוזים מהעובדים הוצאו לחל"ת. האופציה היחידה להתמודדות עם המשבר הכלכלי' שהקורונה הביאה איתה למוזיאון. מעל ל-80 אחוזים מתקציב המוזיאון מורכב מהכנסות עצמיות ולכן הפגיעה היתה קשה מאוד. עשינו עבודה מאוד אינטנסיבית מול התורמים שלנו, שבסופו של דבר נתנו לנו רשת ביטחון כלכלית טובה. בנוסף, הצלחנו לקבל תמיכה מיוחדת של המדינה שאפשרה לנו לסיים את שנת 2020 מאוזנים. אם אני מסתכל על שנת 2020 – היינו פתוחים בסך הכל כשבעה שבועות, בשנת 2021 – עשרה ימים נכון לעכשיו".


מוזיאון ישראל נפתח (צילום: בני מאור)

מוזיאון ישראל נפתח (צילום: בני מאור)


כעת פועל המוזיאון תחת הנחיות התו הסגול, "זאת אומרת שאנחנו לא מבקשים דרכון ירוק מהמבקרים", מסביר ברונו. "ניתן לרכוש כרטיסים לפי שעה באתר שלנו, להציג ברקוד בכניסה ולהיכנס במהירות. המרחבים במוזיאון אדירים ולכן אין התגודדויות או הפרה של ההנחיות. בנוסף, במהלך הסגר חלק מהתכנים שלנו הועברו בזום ואף התקיימו סיורים וירטואליים. אין ספק שכשהמוזיאון יחזור לפעילות רגילה נמשיך לקיים חלקים מסוימים ממנה באמצעים דיגיטליים".

בתחילת המשבר עובדי המוזיאון הפגינו כנגד הקיצוץ הדרמטי במשכורות. איפה זה עומד עכשיו?
"מאז שהחזרנו את העובדים מחל"ת בחודש אוגוסט – הם עבדו באופן רציף, ולשמחתנו הצלחנו שלא להוציא עובדים לחל"ת פעם נוספת. המחאה באה על רקע בו העובדים שהו תקופה ארוכה בחל"ת ועתידם לא היה ברור. בתקופה הזו עבדנו יומם ולילה כדי להבטיח את התמיכה מהתורמים והממשלה. יחד עם זאת, נאלצנו לקצץ במשכורות – דבר שנעשה בהסכמה עם הוועד וההסתדרות. זה היה הכרחי כדי לשרוד. לפי התחזיות שערכנו עם פרוץ הקורונה לסוף 2021, צפינו גרעון שקרוב ל-45 מיליון שקלים. במונחי המוזיאון זו קטסטרופה. היינו חייבים לנקוט בצעדים משמעותיים כדי למנוע קריסה, וזה מה שעשינו".

האם אתה מרוצה מהאופן בו הממשלה טיפלה בתחום התרבות?
"בימים כתיקונם מוזיאון ישראל מקבל כ-18 אחוזים מהתקציב שלו מהמדינה. בתקופה הזו מי שמקבל תמיכה רגילה גבוהה מצבו די טוב, מי שנשען על הכנסות עצמיות נפגע קשות. בסופו של דבר קיבלנו תמיכה מיוחדת, ויש לי הרבה מחמאות לשר התרבות חילי טרופר ולצוות שלו על האופן שבו הם ניהלו את זה. יחד עם זאת, זה חשף את העובדה שבימים כתיקונם המדינה לא תומכת בתרבות כמו שצריך"

מה לגבי הסיוע מעיריית ירושלים?
"כאן המצב פחות חיובי", מספר ברונו, "בתוך התקופה הזו העירייה דורשת מאיתנו לשלם רטרואקטיבית ארנונה לפי חישוב חדש שהיא ערכה, וגם קדימה – בעצם בכל שנה לשלם סכום של מעל למיליון שקלים נוסף לארנונה. בימים אלו אנחנו בסוג של דיאלוג עם העירייה לגבי העניין הזה, אבל בינתיים לא ראינו מוכנות לבוא לקראתנו. אנחנו חושבים שזה אבסורד שהעירייה באה בדרישות כלכליות בתוך המצוקה הכלכלית שלנו – במקום להעניק תמיכה מיוחדת למוסד התרבות הכי חשוב בעיר, ואולי אחד החשובים בארץ. בנוסף, קיבלנו מכתב בו מודיעים לנו על שילוש דמי השילוט לשלט המוזיאון. זה לא סביר".

עיריית ירושלים מוסרת בתגובה לדבריו של ברונו כי "השינויים בחיוביי הארנונה של מוזיאון ישראל נערכו לאחר בדיקה של השטחים שבחזקת המוזיאון, שנעשתה על ידי העירייה. הודעה על כך נשלחה למוזיאון כבר בינואר 2019, עוד לפני פרוץ הקורונה. מכאן, שאין כל קשר בין החיובים לתקופת הקורונה. למרות ניסיונות העירייה להגיע לפשרה, במוזיאון ישראל החליטו שלא לשלם את תוספות החיוב, אולם המוזיאון גם לא מערער עליהן ולא מעביר נימוקים כנגד התוספות. בלי קשר, העירייה תומכת מדי שנה במוזיאון ישראל, במיליוני שקלים. לעניין השילוט, העירייה קידמה מול משרד הפנים חוק שילוט מהפכני, לפיו שלט זיהוי תקני בכל כניסה לעסק/מוסד פטור מאגרת שילוט ואילו שלטים נוספים בעסק מחויבים באגרות מופחתות. במוזיאון ישראל הוכרו מספר שלטי זיהוי, אשר לא חויבו".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר