יד ושם (צילומים: באדיבות יד ושם)
יד ושם (צילומים: באדיבות יד ושם)

יום השואה בירושלים: בסימן 80 שנה לתחילת ההשמדה ההמונית

מנהלת אגף ההנצחה במוזיאון יד ושם ענבל קויתי בן דוב מספרת על הטקס לציון יום השואה והגבורה, שנערך השנה במתכונת מצומצמת

פורסם בתאריך: 7.4.21 17:22

הערב, רביעי יצוין ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה – בניגוד לשנה שעברה, שבה נערך הטקס באופן חריג ללא נוכחות קהל ובאופן וירטואלי בלבד בשל התפשטות מגפת הקורונה, השנה, בעקבות הירידה בתחלואה ומבצע החיסונים, יהיו נוכחים בטקס כ-500 משתתפים אשר חוסנו או החלימו מהנגיף בהתאם להנחיות משרד הבריאות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


יד ושם (צילום: נועם חן / יד ושם)

יד ושם (צילום: נועם חן / יד ושם)


ענבל קויתי בן דב, מנהלת אגף הנצחה וקשרי קהילה ביד ושם, מספרת בשיחה עם "כל העיר" על ההיערכות לטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. "קודם כל בכל שנה מתקיימת עצרת לפי כללי הפרוטוקול, וגם בשנה שעברה לא ויתרנו על שום חלק. השנה אנחנו נערכים לקהל מצומצם ברחבת הטקס ביד ושם, זאת לפי ההנחיות של משרד הבריאות והתו הירוק", מציינת קויתי בן דב. "כך שבמקום 2,600 מוזמנים ברחבה יהיו השנה כ-500 מוזמנים – שיכללו ניצולי שואה וסגל א' מצומצם ובכיר של מדינת ישראל, וזה לפי ההנחיות שניתנו ספציפית לטקסים הממלכתיים, ורק מתחסנים או מחלימים יוזמנו".


יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)

יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)


לדבריה של קויתי בן דב, הטקס ייערך השנה בסימן דגש מרכזי על הנושא 'עד היהודי האחרון – 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית', לציון תחילתו של מבצע ברברוסה שהיה אבן דרך במלחמת העולם השנייה ונקודת מפנה בגורל היהודים. "בכל שנה ישנו דגש אחר בנושא השואה, ובשנה הנוכחית הנושא המרכזי יהיה עד היהודי האחרון – שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית", מסבירה קויתי בן דב. "השנה נציין 80 שנה לפרוץ מבצע ברברוסה שזה בעצם פלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות ותחילת הרצח של יהודי ברית המועצות לרומניה ובורות ירי, ומכיוון שזו הייתה אות הפתיחה לרצח יהודי אירופה וצפון אפריקה אז זה הנושא השנתי שנבחר".


יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)

יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)


"בנוסף לכך, בכל שנה אנחנו מקבלים המלצות ובקשות של ניצולי שואה להדליק משואה", מסכמת קויתי בן דב. "וישנה ועדה שמתכנסת ודנה בכל פנייה ופנייה שזה חברים גם ניצולי שואה ובוחרת שישה שורדי שואה שבעצם מספרים את סיפורו של העם היהודי מתקופת השואה ממקומות גיאוגרפיים שונים, גברים, נשים, שורדי מחנות ויערות וכו', כאשר במהלך הטקס נבחרו להשיא את המשואה כשישה ניצולים".


יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)

יד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)


עצרת הפתיחה ממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, 7.4.21, בשעה 20:00 – לשידור החי לחצו כאן.  

בתוך כך, עיריית ירושלים תקיים הערב סדרת אירועי זיכרון בסלון עבור עולים חדשים וצעירים בשש שפות שונות. "מדי שנה מגיעים עולים חדשים, שבחרו לעלות ארצה מתוך ערכים של ציונות ואהבת הארץ, לשמוע את עדויותיהם של ניצולי השואה בחמש שפות שונות – עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית", מציינים בעירייה, "השנה, לראשונה, תתווסף זהות תרבותית שישית, כאשר אחת מהעדויות תינתן מפיו של ניצול שואה מעיראק שהבריח יהודים בשעה שהכיבוש הנאצי הגיע לשם".

"זהו פרויקט ייחודי ומרגש, בו יוכלו עולים חדשים ותושבי ירושלים בכלל להגיע ולשמוע את עדותם המצמררת של ותיקי ירושלים ניצולי השואה", מספרים בעירייה. "לאחר שנה מאתגרת בצל הקורונה, זיכרון בסלון מקבל משמעות אחרת, של ביחד, אחרי תקופה ארוכה של ריחוק חברתי".

בעירייה מציינים כי האירוע יתקיים בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה במרכז הצעירים שבשכונת מוסררה, ה-7 באפריל, בין השעות 20:00-18:00, כאשר אורכה של כל עדות כשעה. ההגעה מותנית בהרשמה מראש עבור מתחסנים בלבד.

ראש העיר משה ליאון: "זיכרון השואה הוא משימה לאומית חשובה מאין כמותה ואנו בעיריית ירושלים נעשה כל שביכולתנו על מנת להמשיך את מורשתם ולהנחיל אותה לדור ההמשך. עיריית ירושלים תמשיך לפעול למען רווחתם של ניצולי השואה בעיר, בין היתר גם באמצעות פרויקטים חשובים כמו אלו, הפועלים לחיבור בין דור המייסדים לבין העולים החדשים בעיר".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת6"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר