פנינה פויפר, המופע על חומות העיר העתיקה ביום ירושלים ה-50 (צילומים: חן גלילי, אוליבייה פיטוסי)
פנינה פויפר, המופע על חומות העיר העתיקה ביום ירושלים ה-50 (צילומים: חן גלילי, אוליבייה פיטוסי)

הפעילה החרדית מנחלאות פנינה פויפר על יום ירושלים: "זה הפך לחג עם גוון לאומני של אנשים שרוצים להפגין את העליונות היהודית"

פנינה פויפר, פעילה חרדית, תושבת נחלאות, בשיחה עם "כל העיר" על יום ירושלים: "זהו חג של הציבור הדתי-לאומי, החרדים לא חוגגים אותו"

פורסם בתאריך: 9.5.21 12:10

יום ירושלים נחגג מידי שנה בתאריך כ"ח באייר לציון איחוד העיר ירושלים תחת ריבונות ישראלית, כ-53 שנה לאחר שחרור העיר. החגיגות ביום זה עדיין שנויות במחלוקת בין תושבי מערב העיר למזרחה, ואף זוכה להתעלמות וחוסר עניין בקרב חלקים גדולים בחברה הישראלית.

"יום ירושלים הוא קודם כל יום ההולדת של הבכורה שלי", מספרת פנינה פויפר, חרדית תושבת נחלאות, בת 42, "בחינוך היסודי היא למדה בבית ספר של 'בית יעקב', וכשהיא ציינה בפני אחת מהמורות בבית הספר שהיא נולדה ביום מיוחד, ביום ירושלים, השיבה לו המורה שזה לא יום מיוחד, ואנחנו לא חוגגים אותו כחרדים. זה קצת מציג את היחס של איך החרדים מתייחסים לימים כאלה לאומיים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


פויפר מסויפה ומספרת כי "בתור ילדה אני זוכרת שכן היו מדברים איתנו על יום ירושלים בבית הספר, המורות היו מספרות לנו על מלחמת תש"ח, על מלחמת ששת הימים ושחרור הכותל, ועל כמה זה היה מרגש, והיתה גם שנה אחת שבה לקחו אותנו לכותל, אבל מאז הכל הכל השתנה. היחס החרדי והיחס הדתי לאומי מאוד התכנס כל אחד בתוך הקבוצה שלו, היום זה חג של הציבור הדתי לאומי, החרדים לא חוגגים אותו. זה הפך לחג עם גוון לאומני של אנשים שרוצים להפגין את העליונות היהודית והריבונות הישראלית".

מה ההסבר לדעתך לניתוק ולריחוק של תושבי העיר החרדים מיום ירושלים?
"יום ירושלים הוא לא חג של ירושלמים, הוא גם חג של שאר הישראלים, היותה של ירושלים עיר בירה, הכותל והעיר העתיקה זה סמל שלא מדבר רק לירושלמים, אבל אני חושבת שתמיד היה יחס אמביוולנטי מצד החרדים ליום הזה, אני לא מדברת מצד החרדים האנטי ציונים ממאה שערים, אני מדברת על החרדים שכן משתתפים בבחירות וכו' שהם הרוב, שתמיד היה להם יחס אמביולנטי לימים לאומיים, כמו יום הזיכרון ויום העצמאות, והם פחות אוהבים להדגיש את הלאומיות של היום הזה ומעדיפים יותר את הקשר הדתי לעיר ירושלים, למקומות הקדושים שיש בה".

על עתידה הסבוך של ירושלים והקונפליקטים הבין דתיים ולאומיים שהיא מכילה, טוענת פויפר כי "היום חרדי יכול לחיות בשכונה שלו בעיר ויש לו שם הכל, אז נכון שיוצאים מהשכונות אבל הרבה פחות, כך שמי שרוצה להתכנס ולא להיות בממשק עם קהילות אחרות יש לו את האפשרות", מבהירה פויפר אך מדגישה, "הירושלמים בסופו של דבר אוהבים את הגיוון של ירושלים, גם החרדים, בדגש על הצעירים, יכולים לבחור ולצאת מירושלים לערים שהם זולות יותר כמו בית שמש וכו', אבל מי שבוחר להישאר בירושלים, חלק מהסיבות לכך זה שהם רוצים לחיות בעיר קצת יותר מגוונת".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. כתבה על כלום שלא אומרת שום דבר

    כתבה על כלום שלא אומרת שום דבר

  2. פטימה

    והייתי ממליץ לא להתקרב לערבים שם שהם לא אוכלים הם סובלים ורוצים שכולם יסבלו

  3. חמי

    מי זאת בכלל
    על מה לעזאזל בזבזתי 2 דקות מחיי . למה אני קורא את השטויות האלו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר