שטח פרויקט "המשתלה" בקטמון (צילום: יפעת ראובן)
שטח פרויקט "המשתלה" בקטמון (צילום: יפעת ראובן)

פרויקט מחיר למשתכן "המשתלה" בלב קטמון מושבת: הסיבה – חלק מהדיירים מתנגד לתמהיל הדירות

פרויקט הדיור "המשתלה" בשכונת קטמון, במסגרת "מחיר למשתכן", מושבת כשנתיים לאחר שחלק מהדיירים שזכה בהגרלה פועל להגדיל את שטחי הדירות; מנגד, הדיירים האחרים מתוסכלים בשל העיכוב ודורשים לקדם את הבנייה: "קיבלתי מתנה בגיל 55 - לקנות בית. נעשה פה עוול לאנשים שזכו במכרז ורוצים לממש את הזכות שלהם". סיפור המלא

פורסם בתאריך: 20.5.21 14:46

כשנתיים חלפו מאז ההגרלה שהתבצעה ב-19.5.19, במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן", על שטח נרחב באזור המשתלה ההיסטורית של חוות הנוער הציוני, בלב שכונת קטמון המבוקשת. הפרויקט, בהובלת חברות הקבלן "סלע בינוי" ו"איסתא נכסים" אשר זכו במכרז, טומן בתוכו בנייה של 363 יחידות דיור כאשר 285 מהן מוקצות לטובת פרויקט מחיר למשתכן. אולם, הזוכים המאושרים בהגרלה מספרים ל"כל העיר" כי עקב קבוצת מתנגדים לתמהיל הדירות הקיים, עיריית ירושלים טרם העניקה היתרי בנייה לחברות הקבלניות, מהלך שמוביל להשבתת הפרויקט ולפגיעה ממשית בזכייתם בהגרלה ובאפשרותם לרכוש את הדירות הנכספות. יש לציין כי מדובר בדירות שמחירן נמוך באופן משמעותי, לעומת דירות אחרות בשוק החופשי במיוחד באזור מבוקש כמו הקרקעות בקטמון, וזאת בזכות התוכנית הממשלתית מחיר למשתכן.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מתוך סך הדירות המוזלות בפרויקט כ-40 אחוזים הן בנות 2 חדרים – כל אחת מתפרסת על שטח של כ-60 מ"ר, כ-40 אחוזים הן בנות 3 חדרים ו-20 אחוזים הן בנות 4 חדרים, שיתפרסו על שטח של כ-120-90 מ"ר כל אחת. המתנגדים למעשה פועלים להגדלת שטח הדירות בפרויקט והגישו התנגדויות לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הזוכים האחרים זועמים על העיכוב כתוצאה מההתנגדויות שהוגשו, וטוענים כי הדיירים שזכו ידעו מראש שזהו תמהיל הדירות בפרויקט ודורשים לקדם את הקמת הבניינים.

אחד מהדיירים הזוכים, רווק, בן 39, תושב תלפיות, שעובד בענף ההייטק בעיר, מספר ל"כל העיר" על הסחבת ועל התסכול: "כמה זוכים במכרז, בערך כ-20, פתחו עצומה באינטרנט, והם למעשה מתנגדים להמשך הפרויקט כי הם רוצים דירות יותר גדולות. הם אומרים שהם לא מחפשים דירה של שני חדרים אלא דירה עם ארבעה חדרים ויותר בגלל שהם הורים לילדים, אבל הם לא מבינים את המשמעות של 'מחיר למשתכן'".


פרויקט המשתלה (הדמיה: באדיבות סלע איסתא)

פרויקט המשתלה (הדמיה: באדיבות סלע איסתא)


עוד הוא מוסיף ומסביר כי "אם יעשו רק דירות ארבעה חדרים ומעלה המחיר יעלה בהתאם. בגלל שהם זכו הם מבקשים עכשיו לשנות את תמהיל הדירות ולא מקובל עליהם דירות של שניים-שלושה חדרים". לטענתו המניע של המתנגדים נובע מהרצון להפיק תשואה כלכלית בכך ש"הם מושכים את הזמן בשביל שהמחירים יעלו ויהיה להם רווח נקי. תהיה להם השקעה מינימלית אבל רווח הרבה יותר גדול. למה בן אדם צריך להפסיד כסף אם הצליח לזכות באופציה לבחור דירה בגלל 20 אנשים שרוצים לקנות דירות יותר גדולות? יש לכם סכומי כסף? לכו תקנו בחוץ. תירשמו למכרז שמתאים לכם יותר".

זוכה נוספת במכרז, בת 54, שמתגוררת כיום בקרית מנחם, מוסיפה ואומרת כי קבוצת הרוב שתומכת בתמהיל הקיים הינה "סוג של עצירים בגלל קומץ שפשוט מעכב הכל. אני לא מאמינה שהם יותר מ-20 איש. אני לא רוצה לבטל את הזכייה. אנחנו מחכים לזה בכיליון עיניים. אני מרגישה מתוסכלת ושבויה. אני עוד לא ראיתי פרויקט של מחיר למשתכן שמתוכו קמו מתנגדים. 25 שנה אני מסתובבת בשכירויות, עייפתי. אם היו לי 2.3 מיליון שקלים לא הייתי ניגשת לפרויקט. יש לכם שלושה מיליון שקלים? תקנו בשוק החופשי. למה אתם תוקעים לי את הפרויקט? יש הרגשה שהכל מתעכב בגלל קומץ אנשים מקורבים".

זוכה נוספת בפרויקט, תושבת בית הכרם, בת 55, שמתארת: "זאת מתנה שאני מקבלת בגיל 55 – לקנות בית. גם מי שיקבל דירות קטנות יותר – תתחילו מזה. גם ככה זה רחוק מהמחיר בשוק החופשי. לא צריך להיות חזירים. עוד חמש שנים תמכרו את הדירה ותקנו משהו גדול יותר. נעשה פה עוול לאנשים שזכו במכרז ורוצים לממש את הזכות שלהם ופשוט לא נותנים להם. אני גרה בשכירות וכל חודש מבזבזת כסף סתם. אני לא רוצה דירת חמישה חדרים וגינה, אלא רק בית לגור בו לעת זקנה. אין לי מילים להגדיר את חוסר ההוגנות הזאת".


משרדי סלע בינוי איסתר נכסים ברחוב עמק רפאים (צילום: יפעת ראובן)

משרדי סלע בינוי איסתר נכסים ברחוב עמק רפאים (צילום: יפעת ראובן)


החברה הקבלנית שבונה את הפרויקט "סלע איסתא נדל"ן ישראלי", תומכת בתושבים שמעוניינים להמשיך את הפרויקט במתכונתו המקורית. "התב"ע התקפה והמאושרת מינואר 2017 יועדה מראש לדירות קטנות וזולות שישרתו זוגות צעירים ויהיו ברות השגה עבורם", מוסרים בחברה השבוע ל"כל העיר". "המתנגדים לתכנון זה הינם מיעוט מכלל הזוכים. כ-20 אחוז מהזוכים הם יחידים (רווקים מעל גיל 30) וכ-30 אחוז הינם זוגות ללא ילדים, כך שדירות 3-2 חדרים נותנות מענה ללמעלה מ-50 אחוז מהזוכים. בנוסף, ישנם כ-20 אחוזים שהם זוג עם ילד אחד, כך שבעצם מדובר בכ-30 אחוז משפחות המעוניינות בדירות 4 חדרים שקיימות בפרויקט – כ-35 יחידות".

"הבעיה הגיעה כאשר בין הנרשמים להגרלה ישנם מספר זוכים מהעשירון העליון, שמחפשים אחר תשואה גבוהה", טוענים בחברה הקבלנית, "ומנסים לגרום להגדלת הדירות מה שיוביל לעלייה משמעותית במחיר שלהן ויביא להגדלת הרווח העתידי על ההשקעה. הגדלת הדירות תגרום להתייקרות של 400 אלף שקלים בממוצע ליחידה מה שימנע מזוכים רבים לקנות דירה או לקבל משכנתא, כי ההון העצמי הדרוש יעלה לחצי מיליון שקלים. סלע בינוי ואיסתא נכסים יזמו פרויקט מושקע שתוכנן על ידי האדריכל אילן פיבקו תוך התייחסות לתמהיל נכון שמשלב דירות 2, 3, ו-4 חדרים שיאפשר דיור איכותי במחיר אטרקטיבי. הרצון לייקר את מחיר הדירות הוא תמוה וחשוד. אנו נמשיך לדאוג לרווחת הדיירים שלנו ולבנות בסטנדרט הגבוה ביותר עבורם בכל הארץ".


שטח פרויקט "המשתלה" בקטמון (צילום: יפעת ראובן)

שטח פרויקט "המשתלה" בקטמון (צילום: יפעת ראובן)


כאמור, המתנגדים לפרויקט, שפועלים להגדלת שטחי הדירות ותמהילן, טוענים כי פרויקט "המשתלה", במסגרת מחיר למשתכן, חוטא למטרתו, שכן ייעודו אמור לתת מענה בין השאר גם למשפחות צעירות עם ילדים, וכי דירות של שני חדרים, מתאימות בעיקר לרווקים ולרווקות, לגרושים ולגרושות ולאלמנים ולאלמנות. עטרה שטיין, ממתנגדי הפרויקט, מסבירה ומוסרת ל"לכל העיר" כי "רובנו משפחות ירושלמיות, זכינו בפרויקט מחיר למשתכן במשתלה, שטח שהוקצה במיוחד עבור פרויקט מחיר למשתכן שמטרתו לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה בירושלים לפני שנתיים. לפני יותר מחצי שנה חברת סלע בינוי ביקשה הקלות 'שבס' לא מאוזנות שמבקשות לשנות את תמהיל הדירות כך שהיא תוכל להגדיל את היקף הדירות למכירה בשוק החופשי יותר מפי שניים (להוסיף 46 דירות נוספות) על חשבון הגודל של כל דירות זוכי מחיר למשתכן, כך ש-90 אחוזים מהדירות לזוכים יהפכו להיות דירות 2 ו-3 חדרים ורק 10 אחוזים דירות 4 חדרים. זהו תקדים שאין לו אח ורע בשום פרויקט ומנוגד פער תהומי ממהות תוכנית מחיר למשתכן בירושלים שמטרתה בראש ובראשונה לתת מענה לצרכי המשפחות הירושלמיות".

"אין כמעט פרויקטים שבכלל יש בהם דירות 2 חדרים במחיר למשתכן. במקרה הזה, מעל 40 אחוזים מהדירות הן של 2 חדרים", טוענת שטיין. "ברור לכולם שזו בקשה הזויה. החריגה שהם מבקשים תפגע לא רק בזוכים, אלא גם בשכונה ובמרקם הקהילתי של הקטמונים. העירייה ביקשה כבר מספר פעמים מחברת סלע בינוי שתציג תוכנית מאוזנת יותר שתיקח בחשבון גם את המשפחות וגם את צרכי שני המנהלים הקהילתיים שחוששים לפגיעה החמורה במרקם הקהילתי. משרד הבינוי והשיכון ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל) הבהירו מספר פעמים שמדובר בבקשה חריגה ביותר ולא מאוזנת, ולמרות זאת, כבר יותר מחצי שנה היזם ממשיך לעכב את הבנייה בתקווה שהעיכובים ייצרו לחץ, וזאת למרות שיש כאן מאות משפחות עם ילדים שמחכות כבר שנתיים לדירה, ואין עוד טרקטור אחד שהתחיל לעבוד".

במענה לפניית "כל העיר" מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תהליך הדיון בבקשה להיתר לפרויקט שבנדון הושהה לבקשת יזמי הפרויקט, במטרה לבחון מחדש בקשה מעודכנת שהוגשה על ידם".




 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. אלון

    כדאי לכל העיר להוריד את כתבת היח'צ הבזויה הזאת. התגובה של עטרה שטיין היא הפסקה ההגיונית היחידה בכל השטות הזאת.

  2. יוסי

    אם הפרויקט הזה תקוע אז למה הקבלן לא מקדם את פרויקט "מגדלי הקונסוליה" במקום?

  3. קבלן גרוע

    במגדלי הקונסוליה גם כן מחכים שנתיים עם אותו קבלן!!! שם אין התנגדויות אז כנראה שהבעיה היא בחברה הקבלנים!!

  4. חשבון פשוט

    לקבלן לא אכפת מהזוכים של מחיר למשתכן כי המחיר למטר להם קבוע ונמוך על פי תנאי המכרז.
    מעניין אותו רק כמות המטרים שיוכל למכור לשוק החופשי כי שם הרווח שלו, ולכן יבנה קופסאות נעליים אם יוכל לזוכים ודירות 200 מטר לשוק החופשי.

  5. א

    אוסף של שטויות. גם אם זכו בפרוייקט זוגות ללא ילדים וכאלה עם ילד אחד, הרי שהראייה היא קדימה להרחבת המשפחה ובהתאם לכך הרצון לבית עם יותר מ2 חדרים. כתבה מגמתית עם שימוש מגמתי בנתונים. מחיר למשתכן מטרתו לאפשר דיור בר השגה בעיקר לזוגות צעירים. הזוגות ממש לא שייכים לעשירון העליון ולא מתכוונים לעשות רווח, פשוט להיות מסוגלים לקנות דירה בירושלים היקרה להחריד ולגדל בה משפחה בכבוד.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש עוד תגובות של קבוצת המתנגדים שמדרבנת בקבוצת הוואסטאפ שלה להגיב פה??

    על מה יצא קצפכם?

    קצת הכרת טוב למדינה שאפשרה לזכות בדירה ששווה לפחות 1.5 מ יותר מהמחיר שלה בשוק.

    זה לא מספיק?

    פריבילגים!

    הקבלן לא מפסיד מהזמן שעובר רק מרבית הזוכים שלא רוצים דחיות אלא רק בקורת גג!

  7. אירית

    יש עוד תגובות של קבוצת המתנגדים שמדרבנת בקבוצת הוואסטאפ שלה להגיב פה??

    על מה יצא קצפכם?

    קצת הכרת טוב למדינה שאפשרה לזכות בדירה ששווה לפחות 1.5 מ יותר מהמחיר שלה בשוק.

    זה לא מספיק?

    פריבילגים!

    הקבלן לא מפסיד מהזמן שעובר רק מרבית הזוכים שלא רוצים דחיות אלא רק בקורת גג!

  8. זוכה

    כל המתנגדים החליטו לרשום כאן תגובות, כולם הולכים עיוורים אחרי מספר נמוך של מתנגדים שדואגים נטו לאינטרס של עצמם, תוכנית מחיר למשתכן מיועדת לאוכלוסיה רב כוונות ולא רק לזוגות צעירים אלא גם לרווקים ורווקות, מבוגרים ללא דירה, גרושים וגרושות ועוד, והעדיפות שיהיה לך נכס ביד גם של 2 חדרים כי 5 חדרים שהמתנגדים מעונינים העלויות גבוהות הן בשוק החופשי וגם במחיר למשתכן, הם נטו בעלי אמצעים, מהעשירון העליון שהחליטו לדפוק למעלה מ-200 זוכים נטו בשביל האינטרס האישי שלהם לקבל תשואות.
    והמתנגדים כל כך כוחנים ומתנהגים בבריונות שאפילו בקבוצת ווטס אפ מי שמדבר נגדם הם משתיקים אותו ומעיפים אותו מהקבוצה, גועל נפש!

  9. ליאת

    דירת 3 חדרים בפרוייקט בעלות של מליון וחצי לערך דורית 4 חדרים בעלות של 2 מליון לערך, איזה זוג צעיר שרוצה לקנות דירה יש ביכולתו לקנות בסכומים הללו?!? אני ובעלי לא מסוגלים לקנות בסכום של 2 מליון אחרת כבר היינו קונים בשוק החופשי, אבל להיות בעלת דירה גם אם היא 3 חדרים בלבד שיכולה לשמש אותי לשנים הראשונות (ואז למכור או להשכיר וזה חלק מהאפשרויות שתוכנית מחיר למשתכן מאפשרת) יכול להיות דבר מעולה עבורנו, ואני מתארת לעצמי שזוגות נשואים ללא ילדים או רווקים ועוד יכול להתאים להם דירת 2 חדרים, זה ניראה שתגובתה של אחת המתנגדות בכתבה היא תגובה מידי עורך דין מפולפל שהאינטרס היחיד שעומד מאחורי התגובה הזו היא נטו דאגה לעצמם ולא הסתכלות לכלל הזוכים בפרוייקט

  10. רמי

    אני זכיתי במחיר למשתכן בפרוייקט אחר והאמת אומר על כך תודה , שיש מתנגדים כאלה שרואים רק את עצמם כניראה צריך לדעת גם איפה לגור כדי שלא יהיה לך שכנים כאלה

  11. זוכה בפרוייקט

    איזה קבלן לא מחפש את הרווח שלו בפרוייקטים כאלה?! אם לא יצא לו רווח מכך הוא לא ייקח את הפרוייקט , במקום להגיד תודה שזכינו בפרוייקט במקום שנחשב , אנשים עושים מלחמות סתם.

  12. זוכה

    שקרים מגמתיים של יזם שמנסה לגרוף קופה. ישנם קרוב לחצי מהזוכים בפרוייקט שמתנגדים לכוונת היזם. מעל 130 זוכים. היזם מנסה לעשות קופה על חשבון זוכי מחיר למשתכן. התב"ע מציין עד 25 אחוז דירות קטנות, בלי לציין גודל. היזם מנסה לקבל מטראז' שהוקצה לדירות מחיר למשתכן כדי למקסם רווחים – עם מחירים של שוק חופשי, ועל הדרך רוצה לפגוע בפרוייקט כולו כך שיאכלס אוכלוסייה חלשה ולא קבועה בדירות 2 חדרים. אין דברים כאלה בשאר הפרוייקטים בארץ! למה הפרוייקט צריך להפוך למגורי סטודנטים רק כדי להעשיר את היזם?

  13. קבלן/יזם גאון !

    הקבלן לוקח מהמ"ר של המחיר למשתכן (מקטין דירות ) על מנת למקסם רווח בשוק פתוח -פשוט גאון ! אם היה פותח בית ספר לאיך עושים רווחים – הייתי נרשם 🙂

    זה גם גאונות ליצור כ- 50 אחוז מהפרויקט דירות של סלון וחדר ועוד להציג את עצמו כאביר הדיירים..

    באמת גאון – מוריד את הכובע .

  14. זוכה ( באמת -לא נציג יזם )

    איזה משפחה תגור בדירת 2 חדרים -שזה 50 אחוז מהפרויקט .
    הזוכים יהפכו את זה לאייר בי אנד בי !

    עוד בריחת משפחות מירושלים.

  15. מתנגדים רודפי בצע!!!

    איזה שקרים, איזה משחקים, מתנגדים מוכרים בשקל וחצי טענות שלא שוות כלום כדי לעשות הון על חשבון אחרים, מי אתם שתקבעו מי יגור והיכן? גזענות לשמה, אתם תקבעו שרווקים לא יהיו בפרוייקט הזה או סטודנטים? זה נטו אנשים עם אינטרסים להתעשר על חשבון אנשים שעד שיוצא ביכולתם לקנות דירה ולהיות בעלי נכס הם עושים את הכל כדי לפגוע בכך העיקר להתעשר לקבל רווח משמעותי מהדירה כאשר אנשים צעירים או מבוגרים שאין ביכולתם לקנות דירה גדולה ואינם בעלי יכולת כלכלית גבוהה צריכים להידפק בגלל מתנגדים שרואים רק את עצמם!!!

  16. ליזם שכותב מתנגדים רודפי בצע

    למה המתנגדים רודפי בצע ?

    כי משפחה של 6 נפשות רוצה לגור ביותר משני חדרים !!!

    תתביישו לכם .

  17. זוכה מגיב

    מסתבר שהפכתי למתנגד רודף בצע כי משפחה של 6 נפשות רוצה לגור ביותר משני חדרים !!!

  18. זוכה שמגיב למתנגד

    לא ייזם רושם אני רושם, זוכה מן המניין בדיוק כמוכם, אתם המתנגדים שידכם קלה על המקלדת, רואים רק את עצמכם, אתם רודפי בצע שמסתתרים מאחורי שמות בדויים או ״זוכה״ אז כפי שאתם מתנהלים כך אני מתנהל, אבל משפחה של 6 נפשות לא צריכה דירות 5-6 חדרים (וואלה יופי רוצים לכל נפש במשפחה חדר) אני ירושלמי שחייתי ביחד עם משפחתי 7 נפשות בבית של 4 חדרים, ואשאל שאלה איפה גרתם עד עכשיו 6 נפשות?!? שכרתי דירה של 5 חדרים אז יש לכם מספיק כסף גם לקנות בשוק החופשי או גרתם בדירה עם פחות חדרים אז אתם יודעים להסתדר עם מספר חדרים נמוך, אתם צריכים להתבייש שאתם מרשים לעצמכם לדבר כך בכלל, וכניראה שאותו מתנגד שרושם כאן תגובות ועושה זאת תגןבה אחרי תגובה (כל כך שקוף שזה אותו אחד בהפרש של דקות מהתגובה שלפני) צריך לשאול את עצמו אם לא היית רודף בצע שמחפש להתעשר ולעשות רווח כלכלי לעצמך כניראה שהיית רואה אוכלוסיה רב גוונית שזכתה בפרוייקט שמצריך מ-2 חדרים ועד 4 חדרים ולא רק את האינטרס האישי שלך , זה נקרא רודף בצע!!! תתביישו לכם אתם!

  19. זוכה (אמיתי) שמגיב למתנגד (מטעם הקבלן)

    הבנו את העניין, הקבלן הינו בעצם חסיד ההגיון הבריא ולכן יבנה דירות קטנות למשפחות גדולות.

    אם כך, מדוע העירייה אינה מצטרפת להגיון הכל כך ברור ומאשרת את התמהיל הנפלא שעבד עליו כל כך קשה, שכל כך בעד רווקים, גרושים, זוגות ללא ילדים, המוצע?

    מדוע הקבלן בונה לשוק החפשי דירות 5-7 חדרים? אם כבר, אנא המשך בקו שכל כך נכון, תבנה דירות קטנות גם לשוק החופשי. (ספויילר- אף אחד לא יקנה בשוק החופשי דירת 2 חדרים).
    מדוע משרד השיכון אינו מאשר?, את מי תאשימו הפעם?

  20. תמשיכו להאמין לשקרים של עצמכם (מיועד למתנגדים)

    כל אדם עם שכל ישר והגיון בריא יודע שקבלן שמקבל פרוייקט במחיר למשתכן לא ייקח פרוייקט כזה אם הוא לא ייקבל מכך רווח ולכן די מובן שדירות מעל 4 חדרים כולל 5, 6 ופנטאוזים יהיו לשוק החופשי ולא למחיר למשתכן, כי גם זה לא היעוד של הפרוייקט מחיר למשתכן אלא לתת סיכוי לרווקים וזוגות צעירים שיהיה בידם נכס/ דירה גם אם היא לא מתאימה להם בול!!! , השיח המתלהם שלכם , העויין שמתאים לארגון פשע ומאפיה שמתנהלים בכוחנות לא מתאימה לשיח כאן והאמת אני לא ירד לרמות הללו, נחכה וניראה מה ייחליטו בעניין מה שבטוח לא תקבלו דירות יותר גדולות אבל אם אתם מאמינים לשקרים שלכם שיבושם לכם!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר