עבודות הקידוח באבו תור (צילום: עמק שווה)
עבודות הקידוח באבו תור, השבוע (צילום: עמק שווה)

בדיקת "כל העיר": ממצאים ארכיאולוגיים נפגעו בקידוחי הניסיון של מיזם הרכבל לכותל

ברשות העתיקות מאשרים ל"כל העיר" כי עבודות קידוחי הניסיון לבדיקת תוואי הרכבל לכותל, שבוצעו לפני כחודש - הסתיימו בפגיעה באמת המים החשמונאית ששרדה כ-2,000 שנה

פורסם בתאריך: 20.5.21 11:19

ל"כל העיר" נודע כי במהלך קידוחי הניסיון, שבוצעו מטעם הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) לפני כחודש באבו תור, במסגרת מיזם הרכבל לכותל – נפגעו ממצאים ארכיאולוגיים.

ברשות העתיקות מאשרים ל"כל העיר" כי אכן נפגעו ממצאים היסטוריים, במהלך עבודות הקידוח, בהם אמת המים החשמונאית, שנשמרה במקום כ-2,000 שנה. "עבודות הרשות לפיתוח ירושלים תואמו עם רשות העתיקות והן קיבלו את אישורה לאחר שזו מסרה את הנחיותיה", מסרו השבוע ברשות העתיקות ל"כל העיר". "קידוחי הניסיון אושרו באזורים שאמת המים החשמונאית אינה עוברת בהם. למרבה הצער, אחד העובדים שינה, בהחלטה עצמאית, את מקום הקידוח שנקבע, וגרם לפגיעה באמה, בגודל של כ-10 ס"מ. רשות העתיקות, יחד עם הרל"י, תבצע במקום בדיקות ארכיאולוגיות על מנת לאמוד את הנזק, ותוודא שהכלונסאה המתוכננת באזור לא תפגע באמה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כפי שפורסם בסוף חודש אפריל ב"כל העיר" עבודות קידוח לבדיקת השטח בוצעו באבו תור, כאמור במסגרת קידוחי ניסיון לבדיקת תוואי הרכבל לכותל. בהרל"י מסרו אז ל"כל העיר" כי "אין בעבודות משום ביצוע פעולות בלתי הפיכות".



"ברור למה אצה להרל"י הדרך כשהחליטה לבצע קידוחי ניסיון, מה שלא ברור הוא למה העירייה ורשות העתיקות שיתפו איתה פעולה ולא דרשו ממנה לחכות עד שיתקבל אישור בג"ץ לפרויקט", אומרת ד"ר נעמי זוסמן, אדריכלית, תושבת השכונה, שפועלת נגד קידום מיזם הרכבל הכותל. "זה מה שקורה כשהעירייה, רשות העתיקות, וכן, גם הרשות לפיתוח ירושלים – אינן מביעות עמדות מקצועיות ענייניות ועומדות על המשמר – להגן על האינטרסים שעליהם הן ממונות. גיא בן הינום הוא אתר היסטורי רווי ארכיאולוגיה ולכן מרגע שהחלו הקידוחים היה ברור שתהיה פגיעה בעמק ובארכיאולוגיה שלו. הפגיעה באמה בת 2,000 השנה ממחישה בזעיר אנפין את הנזקים הרבים שהרכבל עתיד להמיט על אחד האזורים המיוחדים וההיסטוריים של העיר".

כידוע, מדובר בתוכנית ענק להקמת רכבל באורך  1.4 ק"מ, שיכלול 73 קרונות. ההערכה, לפני משבר הקורונה והמצב הביטחוני, היתה שבממוצע כמות המבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה תעמוד על כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים – כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-220 מיליון שקלים. נגד התוכנית הוגשו עשרות התנגדויות, ביניהן של העדה הקראית, בשל מעבר תוואי הרכבל מעל בית העלמין העתיק של הקהילה הקראית, שלטענתה גורם לחשש לחילול ולטומאת המת.

יצויין כי זוהי אינה הפעם הראשונה בה עובדי עירייה או עובדי חברות קבלניות מטעמה מבצעים עבודות בחוסר זהירות המתבקשת באזורים בהם קיימת אינדיקציה לממצאים ארכיאולוגים. כפי שפורסם ב"כל העיר", במהלך חודש ינואר 2020, טרקטור של העירייה הרס גבעה ירוקה בשכונת מלחה, שבה קיימים ממצאים היסטוריים בני כ-4,000 שנה, מתקופת הברונזה. מבדיקת "כל העיר" התברר כי המהלך אף לא תואם עם רשות העתיקות, אשר שלחה פקח לשטח, שהורה על הפסקת העבודות באופן המידי.

"כל העיר" פנה לרשות לפיתוח ירושלים – תגובתה תפורסם כשתתקבל.



 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אמנון ש

    המחריבים אתרים הסטורים בארץ ובירושלים בפרט,לכלא.לא לעבודות שרות,רק לכלא.יראו ויראו.

  2. אסף

    מהרסיך ומחריביך
    די לבינוי האינטנסיבי בעיר הקודש
    מה ישאר לנו ממנה כי אם כבישים מסילות וקרונות.
    במה נתהדר? במה נאחז?
    אוי לנו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר