ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)
ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)

ראש העיר משה ליאון: "אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחבורה הציבורית בירושלים"

בשיחה השבוע עם "כל העיר" פורס ראש העיר משה ליאון את חזונו בתחום התחבורה בירושלים, ומבטיח: "כבר בשנה הקרובה תהיה ירידה משמעותית בשימוש בכלי הרכב הפרטיים בעיר"

פורסם בתאריך: 25.5.21 14:10

מספר כלי הרכב שעולים על הכביש מדי שנה ממשיך לעלות, ומצוקת העומסים בכבישים רק מחריפה. לפי השנתון הסטטיסטי לירושלים של מכון ירושלים לחקר מדיניות, בשנים 2019-2014 מספר כלי הרכב הפרטיים גדול משמעותית מממספר התושבים בעיר. כעת, בשיחה השבוע עם "כל העיר" מספר ראש העיר משה ליאון על התוכניות לחיזוק התחבורה הציבורית בירושלים, שיפחיתו לדבריו משמעותית את השימוש ברכב הפרטי.



לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"בכל הקשור לרכבת הקלה – אנחנו במקום הראשון בישראל", אומר ליאון. "אנחנו מתקדמים מאוד ואני כבר רואה את האור שבקצה המנהרה. כבר בשנה הקרובה תהיה ירידה משמעותית בשימוש בכלי הרכב הפרטיים בירושלים. הדבר ייעשה בשלושה מישורים: במישור הראשון – אנחנו נמצאים בשלב הסיום של הקו האדום שפועל כיום מפסגת זאב עד להר הרצל, ובשנה הבאה אמור לעבוד במלואו מנוה יעקב ועד לבית החולים הדסה עין כרם. כל מי שירצה לנסוע לבית החולים יוכל להגיע באמצעות הרכבת עד לפתח הכניסה. בנוסף, ייבנה שם חניון 'חנה וסע'. צעדים אלו יעלו משמעותית את המשתמשים ברכבת הקלה, דבר שיביא לירידה בשימוש ברכב הפרטי.

"במישור השני – העבודות להקמת הקו הירוק, עליו אנחנו עובדים במלוא המרץ ואף מקדימים את לוח הזמנים. נכון לרגע זה, בתחילת שנת 2024 הקו הירוק יתחיל לפעול מגילה ועד להר הצופים, דבר שיביא אף הוא להפחתה בשימוש בכלי רכב הפרטיים ללא ספק. בטווח הרחוק, עד שנת 2028 ייבנה גם הקו הכחול אשר יכסה כבר את רוב חלקי העיר – כמו ארמון הנציב ודרך חברון".


ראש העיר משה ליאון, סמוך לעבודות לכריית מנהרות כביש 16 (צילום: דוברות העירייה)

ראש העיר משה ליאון, סמוך לעבודות לכריית מנהרות כביש 16 (צילום: דוברות העירייה)


נראה כי על אף שהרכבת הקלה משרתת כיום אנשים רבים, עדיין ישנו צורך בחיזוק המערך התחבורתי המשלים לרכבת הקלה בשכונות רבות בעיר.
"אנו נוקטים במספר צעדים לשם כך. אנו בונים בכל קצה בעיר מתחם חנה-וסע. מתחם כזה קיים כיום למשל בכניסה לעיר ובמקומות נוספים. מהלך זה יעודד אנשים לחנות את הרכב ולנסוע ברכבת. בנוסף, אנחנו נמצאים ברפורמה משמעותית מאוד של קווי התחבורה בירושלים. תוך שנתיים ייכנסו שני מפעילים חדשים נוספים, חוץ מאגד. בסופו של יום תהיה לנו כאן תחרות בתחבורה הציבורית בין המפעילים השונים. מכרז אחד כבר עברנו, והוא אמור להיכנס לפעילות בטווח של חצי שנה עד שנה. בימים אלה יוצא גם המכרז השני של משרד התחבורה לדרך. יהיה כאן שילוב בין הרכבת הקלה לבין התחבורה הציבורית, כך שהתחבורה הציבורית תהיה לפעמים מקבילה לרכבת הקלה – אבל במרבית הפעמים תזין את הרכבת הקלה. כמו כן, אנחנו עושים הכל כדי לעודד את הנת"צים גם בבגין וגם במקומות אחרים בעיר. איפה שאפשר לעשות נת"צ אנחנו נעשה. לבסוף, אנחנו גם בעיצומה של מהפכה בנושא שבילי האופניים, כאשר המטרה שלנו היא להגיע ל-200 ק"מ של שבילים ברחבי העיר. לכן, כשאני אומר שהמטרה היא להוריד באופן משמעותי את השימוש בתחבורה הפרטית, אני בהחלט רואה את זה קורם עור וגידים בירושלים. אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחום התחבורה הציבורית בעיר".

העבודות אמנם מבורכות, אבל כרגע הכבישים בעיר הם סיוט לנהגים ולנהגות.
"כל מהפכת התשתית של התחבורה הציבורית והרכבת הקלה – זה לא משהו שנוחת משמיים. יש פה עבודה מסיבית ביותר של תשתיות. הנחתי את כל הקבלנים ואת חברת מוריה, שמנהלת את כל הפרויקטים הללו, שידאגו אחת לכמה חודשים לרבד את הכבישים שנפגעים במסגרת ביצוע התשתיות. עשינו את זה בלא מעט רחובות. אנחנו בעיצומה של ההנחיה הזו, ואנחנו דואגים שגם במקומות שעובדים בהם יעשו אחת לכמה זמן ריבוד, כשאנחנו יודעים שזה ריבוד זמני ולא הריבוד שאנחנו רוצים בסופו של דבר, אבל בכל זאת עושים הכל על מנת להקל על התושבים. זה לא פשוט, זה אפילו קשה, אבל אנחנו יודעים שמדובר פה בסופו של דבר בכך שעוד שנה-שנתיים תהיה לנו פה תחבורה לתפארת".

כיום ישנם לא מעט פרויקטים ברחבי העיר המקדמים את התחבורה הפרטית. האם זה לא בא על חשבון התחבורה הציבורית?
"עדיין יש צורך לדאוג לכבישים ברחבי העיר בכדי שיהיו נגישים. עוד לא עברנו לשימוש בתחבורה ציבורית באופן מלא, וכשנעבור לכך אנחנו כמובן נדאג ליצור פרויקטים שיעודדו את השימוש בה. בינתיים אנחנו חיים בהווה, ומנסים לגרום לכך שתושבי ירושלים והמבקרים בה יוכלו לנוע ברחבי העיר בצורה נוחה".

התוכנית שהובלת – 'שעת חניה חינם לתושבי העיר' למעשה מעודדת את השימוש ברכב הפרטי. האם לדעתך מדובר בצעד נכון בדיעבד?
"אני גאה על כך שעשיתי את הפרויקט של 'שעת חניה חינם'. הוא יצא לפועל לפני כשנה וחצי ועד שיסתיימו העבודות על קווי הרכבת הקלה מדובר בתקופה של שלוש שנים. זו תקופה ארוכה ביותר שגם בה צריך לדאוג שלתושבים יהיה נוח כשהם רוצים לצאת בערב או לקפוץ לסידור בבוקר. בתל אביב ובערים נוספות לתושבי העיר ישנו פטור מתשלום לכל היום, כך שאין מה להשוות. לא מדובר בעידוד בשימוש ברכב הפרטי, אלא יש כאן הבנה ודאגה לתושבי העיר – ואני בהחלט עומד מאחורי זה".

השימוש הרחב בכלי הרכב הפרטיים גורם לבעיות חניה חמורות בשכונות רבות ברחבי העיר. מהו הפתרון לכך?
"לפני כשנתיים בחנתי כל קילומטר פנוי במקומות בהם יעבור קו הרכבת הקלה בכדי למצות כמה שיותר את מקומות החניה שאפשר עדיין למקסם. אנחנו עושים כל מה שאפשר מבחינת חניה על מנת להקל על התושבים שעדיין לא נוסעים ברכבת הקלה בלבד. ברגע שתהיה לנו את התחבורה הציבורית המלאה, אין לי ספק שמשפחות שמחזיקות שני כלי רכב יעברו בהדרגה לרכב אחד, ובשלב מסוים לא יצטרכו את הרכבים הפרטיים. כך שאין לי ספק שעם השנים מצב החניה ישתפר משום שמספר כלי הרכב ירד".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. נו מספיק

    למחזר,את עניין המהפכה בתחבורה הציבורית,
    פרוייקטים שיקח להם הרבה שנים לסיומם,הרבה מהם בכלל על הנייר
    הקו שמתהדרים בו שיהיה מוכן הוא הארכת קו נווה יעקב הדסה,היה צריך להיות מוכן לפני שנים רבות,מדובר על יחסית הארכה של קו קיים
    ריבוד כבישים?
    כל העיר מלאה בבורות וכביש משובש,שלא רבדו אותם שנים,לא רק במקומות שעובדים על התשתיות ששם מובן שתהיה קצת בעיה
    אבל הכבישים שבכלל רחוקים מהפרוייקטים במצב קשה,אז על איזה ריבוד כבישים מדובר,חחחחחחחחחח
    בקיצור מה עם פיתוח מקומות עבודה והבאת מקומות עבודה חדשים לעיר ,שמירה על איכות החיים,חוק,סדר,שרות לאזרח,טיפוח הרחובות.בקיצור איכות חיים שגורמת לאזרחים להשאר בעיר ולא לעזוב אותה,
    מעניין שלמרות המילים הגבוהות,אוכלסיה שאינה חרדית פשוט בורחת מהעיר.
    בקיצור מהומה על לא מהומה
    דרך אגב האם כל הפרוייקטים האלו של התחבורה הציבורית רכבת קלה הם לא תוכננו כבר על ידי ראש העיר הקודם ניר ברקת,אז אם כן אז הקרדיט לניר ברקת בכל מקרה.?!

  2. יהוה

    אם לא הייתי עובד בירושלים מזמן הייתי עוזב את ירושלים החרדית

  3. מוטי גולדברג

    היום לא עושים רכבות אלה אוטובוסים ירוקים, צא ולמד.
    ראש עיר צריך להוביל ולא להיות מובל.

  4. ניר ברקת

    רכבות שייכות להיסטוריה.
    תשאל את מלכה..
    רק חמור לא משנה את דעתן.

  5. ניר

    אמרת 200 ק"מ שבילי אופניים? יופי.
    עכשיו נסה להגיע לתלפיות, גבעת שאול הר חוצבים על אופניים.
    עיריית ירושליים טובה רק בדיבורים והבטחות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר