תחנת הר הרצל, הדמיית הרכבת הקלה, נת"צ בגין (צילומים: באדיבות חברת מוריה, תוכנית אב לתחבורה ירושלים, אמיל סלמן)
תחנת הר הרצל, הדמיית הרכבת הקלה, נת"צ בגין (צילומים: באדיבות חברת מוריה, תוכנית אב לתחבורה ירושלים, אמיל סלמן)

מהפך התחבורה הציבורית בירושלים: קווי רכבת קלה מצפון לדרום ונת"צים

ירושלים היא העיר הראשונה בארץ שבה פועל קו רכבת קלה, ששינה את מערך התחבורה הציבורית בעיר מקצה לקצה. בעשור הקרוב יתווספו לפחות עוד שני קווים. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 27.5.21 08:11

השקתה של הרכבת הקלה באוגוסט 2011 היתה בבחינת גיים-צ'יינגר תחבורתי בירושלים. המערך שינה את כלל התחבורה הציבורית בעיר – אוטובוסים הזינו את הקרונות, ולא ההפך, ונראה כי בעשור הקרוב צפויים להתווסף עוד שני קווי רכבת קלה נוספים לפחות. לפי התוכנית בירושלים צפויים לפעול שישה קווי רכבת קלה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


הקו האדום. לפי תוכנית אב לתחבורה ירושלים, הממונה על תכנון קווי הרכבת הקלה בירושלים, קו הרכבת הקלה, שפועל בירושלים מהר הרצל ועד לפסגת זאב לאורך 13.8 ק"מ, צפוי – לאחר כמה שנים של עיכובים, להתארך להדסה עין כרם בדרום ולנוה יעקב בצפון. המועד המשוער לסיום העבודות בקו האדום הינו סוף שנת 2022, והעלות של שדרוג התשתית מוערכת בסביבות כמיליארד שקל.

הקו הירוק. העבודות להקמת הקו השני של הרכבת הקלה בימים אלו, שמבוצעות על ידי חברת מוריה, מתקדמות מהר באופן יחסי לעבודות ההקמה של הקו הראשון, שנמשכו קרוב לעשור. הקו יחל בגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. לאורכו של תוואי הקו הירוק, שיתפרס על פני 20.2 ק"מ, ימוקמו 41 תחנות. עלות העבודות נאמדת בעשרה מיליארד שקלים – כולל שווי הקרונות שישמשו את הרכבת. הצפי לסיום העבודות הוא – תחילת שנת 2026.


הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (הדמיה: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (הדמיה: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)


הקו הכחול. הקו השלישי שצפוי לפעול בעיר כבר בעשור הקרוב צפוי לעבור מרמות ועד גילה. מדובר במקטע הארוך ביותר – 31 ק"מ, שיכלול 53 תחנות עם שתי שלוחות, כאשר אחת מהן משכונת גאולה לרמת אשכול, ומגאולה לשכונת רמות, ושלוחה נוספת מדרום מתחנת החאן לשכונת גילה. כמו כן, הקו הכחול יכלול מקטע תת קרקעי באורך 2.5 קילומטרים, 2 ק"מ בקו הכחול ובו צפויות להיות כ-3 תחנות תת קרקעיות.

הקו הזהוב. מדובר בקו תיירותי שמתוכנן לעבור מאזור שער האשפות הסמוך לכותל הדרומי דרך שער ציון, שישתלב עם הקווים האדום והירוק – מדובר כרגע בתוכנית בלבד שאינה מתקדמת. לעומת זאת, השלוחה המערבית של הקו הזהוב של הרכבת הקלה יחלוף בקרית הממשלה באורך של כ-1.5 ק"מ, בתוואי הרחובות יצחק רבין ואליעזר קפלן – הצפי לתחילת העבודות במקטע זה הוא בשנת 2021, ולהפעלת הקו בשנת 2025.

הקו החום. תוואי רכבת קלה שמתוכנן לפעול במזרח העיר – מעטרות ועד ג'בל מוכאבר ואום ליסון.


הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (הדמיה: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (הדמיה: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)


הקו הסגול. תושבי קרית היובל, קרית מנחם, רמת דניה, רמת שרת, מלחה, גוננים, תלפיות וארמון הנציב מחכים בקוצר רוח לתחילת העבודות להקמת התוואי שיכול לחסוך להם נסיעות ארוכות באוטובוסים ברחבי העיר. אורכו של התוואי כ-12 ק"מ, והוא כולל 18 תחנות, מתוכן 11 תחנות משותפות עם קווים אחרים. מדובר בקו היחיד שהוא קו מזרח-מערב שישרת מוקדים חשובים בעיר בהם בית החולים הדסה עין כרם, קניון מלחה ואזור תלפיות. הקו יתחבר בחלקו לקווים שכבר אושרו (הקו האדום בהדסה עין כרם, הקו הכחול בשכונת מלחה, הקו הירוק בתלפיות).

בינתיים, עד שקווי הרכבת הקלה הנוספים יפעלו – בשנה האחרונה נחנכו נתיבי תחבורה ציבורית חדשים בכבישי העיר. בפברואר נפתח לתנועה נת"צ בכביש בגין, כאשר אורכו כ-2.5 ק"מ, והוא עובר ממחלף בנציון ועד למחלף גולדה מאיר במסלול הדרומי, שהוקם בשולי הכביש כתוספת לנתיבי הנסיעה הקיימים של כלי הרכב הפרטיים. עלות הפרויקט – כ-30 מיליון שקל. בנוסף, לפני שבועות ספורים נפתח בכניסה לעיר, במחלף סחרוב החדש, נתיב לתחבורה ציבורית שאמור להקל על העומסים לבאים בירושלים באמצעות אוטובוסים.


נת"צ כביש בגין (צילום: באדיבות חברת מוריה)

נת"צ כביש בגין (צילום: באדיבות חברת מוריה)


במקביל, הסתיים התכנון של מקטע נוסף בנת"צ בגין – ממחלף גולדה מאיר ועד למחלף גבעת שאול/הכניסה לעיר, ועם השלמתם של שני המקטעים הראשונים, אורכו של הנת"צ יעמוד על כ-4.2 ק"מ.



 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. דוד

    הרסו את העיר!!!!!!אין חניות/פקקים בלי סוף כי כולם מסתובבים שעות כדי למצוא חניה…ובנוסף הורידו חניות….פשוט במתכוון הרחיבו מדרכות באופן מוגזם..תקעו עצים ופחי זבל בין החניות…שיתפסו עוד יותר חניות…בקיצור ברחוב שהיו למשל 20 חניות הצטמצם למקסימום 10…פשוט פשע עם התושבים!!!!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    א- היה הרכבת פועלת בשבתות ובלילות היה אפשר לחיות עם זה. במצב שנוצר רק לדתיים שלא צריכים תחבורה בשבתות, כדאי לחיות בעיר הזו.
    ב- המהפכה הייתה שהפכו את כל רחוב יפו לתחבורה ציבורית בלבד. לא היה צריך רכבת בשביל זה. היה אפשר לעשות את אותה המפכה עם אוטובוסים (אפילו חשמליים) בלבד, בלי כל הבלאגן שעשו.
    ג- הרכבת , בהגדרתה הינה לא גמישה, ותקועה במסלול קבוע המיועד לחבלות של מחבלים, כפי שאנו רואים בימים אלו. ממש ברווזים על הכוונת.
    ד- כל ה"קומבינה" של הרכבת הינה שהעירייה שמה שקל על כל 9 שקלים שהמדינה שמה בתקציב. כלומר משלמת רק 10 % מההוצאות., היתר משרד התחבורה. מכאן כל בזבוז הבלתי סביר של הפרוייקט, אשר כולל בין היתר החלפת כל התשתיות בעיר, על חשבון משלם המיסים במטולה ובאילת. פריירים שם.

  3. יודע דבר

    עוד יהיה ועדת חקירה על הרכבת התקלה , שלמונים ועוד …
    היו יכולים לעשות מטרונית , מהיר יותר , בתדירות גבוהה יותר , זולה פי 15 יותר , גמישה יותר במסלולים , אבל היו אנשים שהיו אינטרסים שונים..

  4. חכמי חלם!!

    רכבת התחתית קיימת באנגליה משנת 1863
    ברוסיה , זה קיים משנת 1935 , אפילו בברזיל ובהודו יש רכבת תחתית
    בישראל עדיין לא שמעו על זה , אולי בעוד 100 שנה , מישהו כאן התעורר

  5. תושב רוממה

    מה עם שבילי אופניים בשכונות?? אם ממילא הפכו את כל המדרכות בעיר לפחות להקציב שבילים מסודרים לאופניים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר