רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

ראש העיר ליאון: "עמק לבן יוכרז גן לאומי. לא תותר בנייה במורדות הדסה"

ראש העיר משה ליאון הכריז כי עיריית ירושלים תעמיד את השמירה על הטבע והסביבה בקדמת העשייה העירונית. עמק לבן יוכרז גן לאומי בהתאם לחוק הגנים הלאומיים ולא יותרו פיתוח ובנייה במורדות הדסה ובסביבתה. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 27.5.21 19:10

עיריית ירושלים תעמיד את השמירה על הטבע והסביבה בקדמת העשייה העירונית. זו השורה התחתונה שאותה ביקש להעביר הערב (חמישי) ראש העירייה משה ליאון לתושבים.

בהודעה מיוחדת שנשא ליאון, ובעצה אחת עם ממלא מקום ראש העיר אליעזר ראוכברגר, הודיעה העירייה על מדיניות חדשה בכל הקשור לשמירה על הטבע והסביבה, ועל כך שתפעל בנחישות להכרזה על עמק לבן והמעיינות שבו, ובהמשכו את נחל רפאים, כגן לאומי על פי חוק הגנים הלאומיים. "דבר זה יבטיח את שמירת העמק וערכיו לדורות", אמר ראש העיר והוסיף כי מזה מספר חודשים צוותים מטעמו עוסקים בקידום הסוגייה.

עוד ציין ראש העיר כי הודיע לוועדה לתכנון ובנייה שעיריית ירושלים לא תאפשר פיתוח ובנייה במורדות הדסה ובסביבתה, פרט להרחבה טבעית של בית החולים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ראש העיר משה ליאון: "זו אינה רק הצהרה, אלא אמירה מהותית שבמרכזה הכרזה על מדיניות שיש בה שמירה על ירושלים ועל ערכי הטבע שלה, והצבתם בקדמת הפעילות העירונית. הדבר מייצג אמונה שירושלים, למען תושביה ולמען הדורות הבאים, תדאג לשמירה על עברה, והדאגה לדורות הבאים משתקפת ותשתקף בעתיד גם בשמירה ובהגנה על הטבע ועל הסביבה.

"עמק לבן והמעיינות הנובעים בו יקבלו מאתנו חיזוק משמעותי שיבטיח את היות העמק שמור ומוגן על כל ערכי הטבע שבו, ויבטיח שפיעה של המעיינות הנובעים בו ובהמשכו, בנחל רפאים.

"כאן המקום לציין כי בחנתי את תוכניות רכס לבן ומצאתי כי המתכננים הקדישו מחשבה מעל ומעבר למקובל ועשו רבות על מנת לשמור על המעיינות בעמק לבן. יחד עם זאת, דאגה זו של המתכננים בפני עצמה עלולה שלא להספיק. השמירה על עמק לבן ועל נחל רפאים ועל המעיינות והטרסות הטבעיות, ומניעת הפגיעה בעמק, כמו גם שמירה עליו לדורות, על שלל ערכיו, מצריכה פעולה חשובה ונוספת: הכרזה על העמק כגן לאומי על פי חוק הגנים הלאומיים, על כל המשתמע מכך. ההכרזה על עמק לבן ונחל רפאים כגן לאומי תקודם מול הממשלה בדחיפות ובנחישות.

עוד הוסיף ליאון: "בעניין 'מורדות הדסה', מזה זמן התברר לי כי יש מי שמבקשים לתכנן בינוי ופיתוח של אדמות הדסה בסביבה הרחבה של בית החולים ובשטחים הקרובים אליו, ואף אלו שפחות קרובים. הודעתי לוועדה המחוזית, ואני מכריז כאן היום: עיריית ירושלים, כל עוד אני עומד בראשה, לא תאפשר פגיעה בטבע בשטחים האלה. אנחנו לא נאפשר קידום תוכניות פיתוח ובינוי כלשהן במורדות הדסה. אנו נתיר אך ורק גידול טבעי של בית החולים לצרכיו המיידיים של בית החולים ולא שום פיתוח מעבר לכך".


ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)

ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)


נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת-קיימא: "הארגונים, העסקים והמוסדות החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא, מברכים על הצעד הירוק שראש העיר לקח היום. החזון שלנו הוא שפעם ולתמיד ייעצרו כל תוכניות הפיתוח המקודמות מחוץ לגבולות הבינוי של העיר ירושלים, ויובטח שעיר הבירה תישאר נבדלת במרקם העירוניות שלה מההרים, המעיינות והטבע הסובבים אותה. נכסי הטבע של הרי ירושלים כוללים שטחים ערכיים שצריכים להישמר, ליבה ירוקה שראויה להגנה סטטוטורית. עיריית ירושלים ומטה יהודה יכולים יחד להבטיח שהממשק בין העיר לבין האזורים הכפריים ממערב ינוהל ברגישות, וכי בתוך השטח הבנוי של העיר יקודם ציפוף מקיים".

ארגון "מצילים את הרי ירושלים": "אנו מאוכזבים מאוד מהודעתו של ראש העיר ליאון, שלמרות ההצהרות היפות עדיין דבק בהחלטה להרוס את רכס לבן. אנו מצפים מליאון להוביל באומץ ולהכריע סופית כי עתידם של הרי ירושלים הוא גן לאומי מנחל רפאים, דרך רכס לבן, מורדות הדסה, הר חרת ועד מצפה נפתוח. הצהרה זו מראה כי צדקנו בחששותינו, כי למרות ההכחשות מצד גורמי התכנון והעירייה תוכנית רכס לבן היא רק אחת מתוך חמש תוכניות המאיימות להחריב לחלוטין את המרחב. הציבור סומך על ליאון כדי שיפעל לחיזוקה ולצמיחתה של העיר פנימה, ולשמור על הטבע, המורשת ואיכות החיים של תושבי ירושלים. לא ננוח ולא נשקוט עד שליאון יצא באומץ כנגד תוכניות הבנייה וישמור על חוף הים הירושלמי לטובת הדורות הבאים. חובת ההוכחה עליו ואנו מצפים להתנגדותו הנחרצת לתוכנית ההפרדה המפלסית בעוד שבועיים".

מהתעוררות בירושלים נמסר בתגובה: "ליאון ממשיך לקדם את תכנית רכס לבן, וזו השורה התחתונה, כי זה או שבונים או ששומרים על הטבע. ראש העירייה ליאון צריך להבין שבחיים האמיתיים אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי".

חבר מועצת העיר יובב צור (התעוררות בירושלים), שמוביל בחודשים האחרונים את ההתנגדות לבנייה ברכס לבן במועצת העיר: "ההודעה "הדרמטית" של ליאון כי יפעל להקמת גן לאומי בעמק לבן היא זריית חול בעייני הציבור ונועדה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהדיונים על ההפרדה המפלסית ומהמשך קידום תכנית רכס לבן שתשמיד את העתיד של הרי ירושלים. למעשה, הקמת גן לאומי בעמק לבן אינה משנה כלל את הפגיעה בטבע של תכנית הבנייה הנוכחית. לא נאפשר את הפגיעה באיכות החיים של תושבות ותושבי ירושלים ונמשיך ולהיאבק נגד תכניות הבינוי ההרסניות עד שיוקם גן לאומי שיכלול גם את השטח עליו ראש העיר ליאון רוצה להעלות בקרוב את הדחפורים."

עו"ד יוסי חביליו, חבר מועצת העיר ירושלים ומגיש הערר נגד תכנית הבינוי ברכס לבן וההפרדה המפלסית: "צעד חשוב אבל לא מספיק. הודעת ראש העיר על כך שיוכרז גן לאומי באזור עין לבן ובעיקר שלא תותר בנייה למגורים באזור בית החולים הדסה חשובה מאד, אבל למען השמירה על הטבע, איכות החיים ולמען הדורות הבאים צריך לצעוד צעד נוסף ולבטל את תוכנית רכס לבן ותוכנית ההפרדה המפלסית. אמשיך יחד עם אלפי הפעילים את המאבק הציבורי והמשפטי בעניין".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת5"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. ירושלמי

    הבניה ברכס לבן היא המחיר ששילמנו על הצלת מצפה נפתוח. בדיעבד יצא שכרנו בהפסדנו.
    הגן הלאומי היה האתנן לרט"ג כדי שלא יתנגדו לתכנית.

  2. די עם משחקי המילים

    הכרזה על גן לאומי בעין לבן כשבצידה אישרור הבניה על כל רכס לבן פירושה הלכה למעשה עקירת כ-11,000 עצים בוגרים והפיכת "הגן"/הבריכות לגינה הפרטית של דירות היוקרה שמעליהן.
    הציבור הירושלמי לא מטומטם!!
    לא ייתן לזה לעבור ואם כך יקרה – לא יסלח ולא יישכח!

  3. יעח

    אכן נכון. כל הבריאות הזו תהפוך לחולי. מאמינה שלא יצא לפועל כלל. וכלל

  4. יהוה

    אחי החילונים הגיע הזמן לעזוב את הגטו החרדי (ירושלים) ולבנות עיר שאין בה חרדים ודתיים.

  5. ירושלמית

    למה משה ליאון חושב שאנחנו טפשים? למה הוא לא נוקט עמדה ברורה,רהוטה,חד משמעית שמשמעה בחירה בתושבים,בטבע,בריאות ירוקות ולא בקבלנים,נדל"ן והון שילטון

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל ההצהרה היא הטעיה של הציבור!
    משה ליאון חושב שהציבור הירושלמי מטומטם, מנצל את הבמה שניתנה לו ומשחק בסמנטיקה כדי להנציח את התכניות הקיימות.
    הוא מכריז שמורת טבע רק על הבריכות למטה שהם ממיילא מוגדרות שמורת טבע. הוא מבטיח לדאוג שיהיו מים בבריכות (גם אם יצטרכו למלא אותן בצינור במקום בחלחול טבעי) אבל באותה הנשימה מה שהוא לא מספר אלא בחדרים סגורים שתכניות הבניה ב"רכס לבן" (בשונה ממה שהוא מכנה עין לבן) במקומם של 11,000 עצים בוגרים!! מבחינתו בעינן ומקודמות בכל הכח.
    לא רק שאין בשורה בהצהרתו אלא שכמו פוליטקאי טוב יש בה הטעיית הציבור תוך משחק במילים ועיקר המסר שמה שלא נאמר – "ביטול תכנית הבניה הרסנית והמיותרת על חשבון הטבע הירושלמי ברכס לבן.
    משה ליאון – אם תשכח את ירושלים הציבור הירושלמי לא ישכח לך את זה

  7. יוסיף דעת

    הונאה נהדרת, הבעיה היא רכס לבן על כל ערכי הטבע שבו, ולא רכס לבן…..

  8. עמר

    עבודה בעיניים ,אמירה נבובה.
    מה זה "מורדות הדסה" כלום.
    התכנית ההרסנית שתגרום לעזיבת חילונים ודתיים מהעיר לקראת מעשה.
    מי יגור בשכונה החדשה שתיבנה?
    עשירים מחו"ל , משקיעים מחוץ לעיר , אליטה חרדית עוד כמה בנים ובנות של קבלנים ו"פרנסי העיר" מקורבים. אף אחד מאלו שהיו צרכני היער והטבע.

  9. אזרח שרוצה לקנות דירה בעיר

    רק בנייה ברכס לבן תביא להוזלה של דירות בעיר. מתנגדים לבנייה הולכים להפגנות נגד יוקר הדיור בירושלים וזה אותם אנשים בדיוק.
    תוכנית ענק חייבים לבנות אחרת רק תוכנית בסדר גודל זה תבוא עוד 7 שנים לפחות. שמאולנים נגד בנייה מעבר לקו הירוק. ירוקים
    שרובם שמאלנים נגד רכס הלבן אז איפה כן? כל עוד הוייכוחים כן לבנות לא לבנות דירה ממוצעת כבר עולה קרוב ל 2 מליון ש"ח

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר