אריק קפלן, תלמידים (צילומים: פרטי, אילוסטרציה - א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
אריק קפלן, תלמידים בדרך לבית הספר (צילומים: פרטי, אילוסטרציה - א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

"זו היתה שנת הלימודים הקשה והמאתגרת ביותר בירושלים"

אריק קפלן, יו"ר ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים, מסכם את שנת הלימודים המורכבת - ומביט קדימה: "גם בשנה הבאה יש להשקיע בתחום החברתי-רגשי, לפעמים לוקח זמן עד שמאתרים ילדים שנפגעו במשבר הקורונה"

פורסם בתאריך: 2.6.21 08:24

לקראת סיום שנת הלימודים תשפ"א – לאחר שנה רצופה באתגרים שכללו קורונה, לימודים בקפסולות, בידודים וסגרים, הגענו לישורת האחרונה במוסדות הלימוד ברחבי ירושלים. כבעוד שבועיים ב-20.6 יסתיימו הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים, וב-1.7 תסתיים רשמית שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


השנה האחרונה היתה ללא ספק מורכבת ומאתגרת, לא רק לתלמידים ולתלמידות אלא גם לצוותי החינוך ולהורים. אריק קפלן, יו"ר ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים מספר בשיחה עם "כל העיר" על הישורת האחרונה לקראת סיום שנת הלימודים, ההתארגנות לקראת לימודי הקיץ בבתי הספר, הציפיות והדגשים לשנת הלימודים הבאה ומתייחס גם לסוגיית חיסוני הילדים במערכת החינוך.

בקיץ הקרוב יפעל בית הספר של החופש הגדול, אולם ההורים לא ששים לרשום את התלמידים. לדברי קפלן, הדאגה העיקרית היא מהיעדר הכשרה לצוותים. "הבעיה היא שהמורים לא מקצועיים", מדגיש קפלן בשיחה. "לא כל המורים רוצים לעבוד, ולכן התלמידים לא מקבלים חיזוקים במקצועות הרלוונטיים – הלימודים בבית הספר של החופש הגדול זה לא לימודים חובה לתלמידים ולא חובה למורים, זה רק למי שרוצה ומעוניין. הדגש יהיה בעיקר על השלמת פערים רגשיים -חברתיים, ובבתי הספר העל יסודי הדגש יהיה בעיקר על עברית, מתמטיקה, אנגלית וכו'. גם בחינוך היסודי יהיו מורים מקצועיים שכן יבואו לבתי הספר וזה מצוין, אך יהיו מורים מחליפים שאינם מקצועיים וזה יוצר בעיה".

שר החינוך יואב גלנט (הליכוד) מתכוון להפעיל גם השנה את "בתי הספר של החופש הגדול" ביולי ובתחילת אוגוסט, בעקבות הימשכות הסגר במערכת החינוך – לצורך כך, מתכוון גלנט לגייס אלפי עובדי הוראה, שיפעילו את המסגרות. כידוע, בקיץ שעבר הופעלו מסגרות של בתי הספר והגנים של החופש הגדול במהלך חודש יולי ובשבוע הראשון של אוגוסט לילדי כיתות א'-ד' ולבני 6-3. ובשונה משנה שעברה, הפעם הכוונה היא להפעיל את המסגרות כמסגרות לימודיות ולא כקייטנות. זאת, מתוך הבנה כי במהלך שנת הקורונה הצטברו פערים לימודיים, והמטרה היא לנסות לגשר עליהם.


כיתה, תלמיד, תלמידים (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE)

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE)


"אני לא בונה כאן על הכנה חד משמעית לשנה הבאה", ממשיך ומסביר קפלן. "אבל אני כן חושב שילדים רבים ירצו קייטנה, והורים רבים ירצו ויהיו לחוצים לעבוד בשל השנה המאוד מורכבת שעברה. אז זה סוג של 'קייטנה' במוסד חינוכי כאשר המדינה מסייעת – יש לזה את היתרונות שלו, וצריך לשים את זה בפרופורציה הנכונה – זה לא בדיוק מה שחשבנו ותכננו נגדיר את זה ככה".

כיצד לדעתך היה צריך השנה לתכנן את ה'בית ספר של החופש הגדול'?
"הבעיה שזה לא תוכנן לעומק. זה נעשה בלי שיתוף ארגוני המורים וברגע שזה בלי השיתוף שלהם נוצרת בעיה. מי ששולט על ארגוני המורים זה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ורן ארז, יו"ר ארגון המורים. ברגע שיפה אמרה למורים – תעשו מה שבא לכם ההחלטה בידיכם – זה המצב. משרד החינוך היה צריך לארגן את זה בצורה מסודרת ויסודית יותר שזה לא יהיה 'פלסטר'".

"בנוסף, אני חושב שאם משרד החינוך היה משלם למורים שכר באמצעותו, ומורה שיעבוד בקיץ יקבל שכר נוסף – יותר מורים היו מצטרפים לפרויקט הזה", מדגיש קפלן. "הבעיה שהשכר שהמורים מקבלים הוא דרך עמותות, אז המורים חושבים שזה לא משתלם להם והם מעדיפים להיות בבית. לכן, לדעתי זה הביא להתנגדות של ארגוני המורים כשהם הרגישו שאינם שותפים לעניין, מדובר בהחלטה שרירותית מלמעלה של משרד החינוך. מצד שני, אני שמח על כל מה שניתן לילדים שלנו, אני חושב שאחרי השנה הזאת היה ראוי למצוא פתרונות גם אם זה יעלה יותר כסף כדי שיהיה יותר צוות מקצועי ואיכותי בבתי הספר, המטרה זה לא 'בייביסיטר' ואני מאוד מקווה שימצאו את הכלים. אני יודע שעיריית ירושלים נערכת לתת את המקסימום, כדי שמי שכן יירשם תהיה לו חוויה טובה, ואני מאוד מקווה שיירשמו כמה שיותר ילדים ומורים שייצאו מרוצים מהפרויקט הזה".

קפלן מתייחס בדבריו, לצמצום הפערים מאז שהתלמידים חזרו השנה למערכת החינוך אך לטענתו המשימה לא הושלמה לגמרי. "הצליחו חלקית לצמצם את הפערים בחינוך. עשינו תוכנית מיוחדת עם העירייה לחפש את התלמידים שיותר נפגעו, ודווקא עכשיו כשאנחנו רואים שיש שביתה של פסיכולוגים חינוכיים במערכת החינוך שפוגעת בכל הוועדות וכדומה, לאחר השנה הנוראית שהיתה לנו – זה נורא ואיום", מציין קפלן. "אני קורא להם לחזור לעבודה הם עשו ועושים עבודה נהדרת, ואנחנו ממש צריכים אותם עכשיו. מלבד זאת גם המורים והגננות עשו עבודה נהדרת, אך אנו צריכים לתת דגש בנושא חברתי-רגשי כי הגישור על הפער ייקח שנים, יש ילדים שנשרו ממערכת החינוך, נפגעו בריאותית מהקורונה, איבדו את היקרים להם, פרנסת ההורים נפגעה ועוד גורמים, כך שמדובר בהשפעה כפולה זאת מכיוון שילדים נחשפו בשנה הזו לדברים שלא אמורים להיחשף בגיל כזה צעיר, ולכן ייקח עוד המון זמן לתקן ולגשר על כך, אבל הכיוון הוא נכון. לכן, אי אפשר להתחיל תהליך ולעצור, כי יהיו נזקים גדולים יותר".

אז אתה ממליץ גם בשנה הבאה לעסוק בהשלכות הקורונה?
"בוודאי, גם בשנה הבאה יש להשקיע בתחום החברתי-רגשי ולתת לו דגש מאוד משמעותי. להמשיך להתמקד בו, ולמצוא את התוכניות המתאימות ואת הילדים שיותר נפגעו, ולוודא שאנו לא מאבדים אותם. כי גם בתהליכים לפעמים לוקח זמן עד שמאתרים את הילדים שבאמת סבלו".

כמה זמן לדעתך ייקח למערכת החינוך לחזור למצב הרגיל, כפי שהיה לפני עידן הקורונה?
"לדעתי, זה ייקח לפחות עד סוף שנת הלימודים הבאה. ולנו בירושלים היה מזל גדול שלא התבטלו לימודים במבצע 'שומר החומות', והמשכנו איכשהו בשגרת הלימודים, כי זה גם השפיע מאוד על החינוך".

"אנחנו בקשר שוטף עם מנח"י והעירייה, והסברנו לה שאנחנו רוצים שימשיכו עם התוכניות שהיו כבר השנה ולא יפסיקו אותם, שכן יתנו תקציבים לפן הרגשי-חברתי על מנת שתלמידים לא יפגעו", מוסיף ומסביר קפלן. "והתחלנו ישיבות קבועות לקראת השנה הבאה, ואנו כבר פועלים בנושא שיפוצי הקיץ במוסדות החינוך, ורישום של כיתות וחוסרים. וכמובן מנסים לראות איך אנחנו יכולים למזער נזקים על מנת שיסגרו מינימום כיתות, וסגירת גני ילדים – מנסים למזער נזקים ככל יכולתנו על מנת שהפגיעה תהיה מינימלית אם בכלל. אנחנו מאוד תומכים ומעודדים גם לאפשר למידה אחרת וגם יציאה משגרה על מנת לשנות אווירה והילדים יגיעו לבתי הספר בכיף וברצון".

קושי נוסף שעלול לאתגר את מערכת החינוך בשנה הבאה יהיה החיסונים לילדים מתחת לגיל 16. לאחר שמבצע החיסונים זכה להיענות מוגברת בציבור הבוגר, ולהצלחה גדולה, כבר במשרד הבריאות נערכים לאתגר הבא והקשה יותר – חיסון בני נוער בגילי 15-12, זאת לאחר שחיסוני פייזר יאושרו. בכירים במשרד הבריאות ציינו בעבר כי הם צופים התנגדות גדולה יותר של ההורים לחסן את ילדיהם, מאשר לגבי חיסוני המבוגרים. ההתנגדות צפויה להגיע בעיקר בגלל שילדים לא נפגעים באופן קשה מהמחלה. החשש הוא כי הורים לא ימהרו לחסן את ילדיהם.

קפלן, לא ממהר לצאת בהצהרות בנוגע לחיסוני הילדים ומדגיש כי "הנהגת ההורים תמליץ בהתאם למה שאומרים וממליצים המומחים. באופן אישי אני חושב שחשוב מאוד שההורים יתחסנו מכיוון שזו אחריות שלנו כלפי עצמינו וכלפי הילדים שלנו להתחסן. יכול להיות שילדים מתחת לגיל 16 לא יצטרכו להתחסן ונצליח לגבור על כך ללא חיסון, וכמובן שעדיף לא להכניס חומרים לגוף. אך, כלל שהמגפה תמשיך לפגוע בילדים – הנהגת ההורים תמליץ בהתאם למה שאומרים וממליצים המומחים. כרגע אין החלטה, ואני שומע קולות מכאן ומכאן. בשורה התחתונה החיסונים החזירו אותנו לשגרה ולא שום דבר אחר, ואותם אנשים שלא נענו לקריאה להתחסן, היום יכולים להסתובב חופשי בזכות ובגלל אלה שהתחסנו נגד המגפה".

לסיום, איך אתה מסכם את שנת הלימודים?
"אני אגיד בקצרה 'ברוך שפטרנו'. אין ספק שזו היתה שנת הלימודים הקשה והמאתגרת ביותר בירושלים", מסכם קפלן. "השנה אתגרה את כולם בכל המערכות, והדבר הטוב היחידי שאני רוצה לקוות שיצא מהשנה הזאת, שאנחנו נדע להתמודד עם דברים חדשים. המערכת ראתה שהיא חייבת להתחדש בכל נושא הטכנולוגיה, מחשבים, לימוד מרחוק וכו'. ואני אומר שמכל דבר רע, צריך לקחת דבר טוב, ואם נדע לקחת מזה את החסרונות שראינו במערכת החינוך שצריכה להתחדש יותר ולהתאים את עצמה למאה ה-21 אז הצלחנו להוציא משהו חיובי וטוב מהשנה הזאת".



 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר