ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)

הזווית הירושלמית לאיבוד השלטון של נתניהו | דעה

הציבור הירושלמי לא מצא את עצמו בשמאל, המנסה לטשטש את הזהות היהודית דתית לטובת הישראלי הליברלי, אבל ממשלת הימין "על מלא" של נתניהו כשלה אף יותר, אפילו במעוז הבית של הליכוד בעיר הבירה

פורסם בתאריך: 13.6.21 20:14

הרגעים שלפני עזיבתו הצפויה של בנימין נתניהו מראשות הממשלה, גורמים לי לתהות למה הוא בעצמם לא הצליח להקים ממשלת ימין "על מלא". ההישגים בשנה האחרונה של ראש הממשלה היו צריכים להביא לו זרם של מנדטים, כזה שהיה אמור להספיק כדי להקים ממשלת ימין ויש שיגידו שאף בקלות.

אפילו רק במבט החוצה, מספיק לראות את ההצלחה שלו בזירה הבינלאומית, בעת כינון יחסי שלום עם חלק ממדינות ערב, כאשר ביבי יישם את חזון השמאל וחזונם של יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס ז"ל – מזרח תיכון חדש, כדי להבין שהייתה צריכה לקום פה ממשלה. בנוסף, גם הניצחון החד משמעי, הטוטאלי, על נגיף הקורונה, בניהולו המדהים של ביבי, לא הספיק לכמות מנדטים גבוהה יותר ממה שהשיג בבחירות האחרונות.

האינסטינקט והמנהיגות של נתניהו, כך לפי רבים, החזירו אותנו לחיים בדגש על ההצלחה להחזיר את המשפחות לשבת יחד בערב חג הפסח, אך גם היא לא המטירה גשם שוטף של פתקי מחל בקלפיות, במיוחד בקרב הבוחרים בני הגיל השלישי בקלפיות או בקרב תושבי עיירות הפיתוח – שהיו אמורים להביא לליכוד 38 מנדטים – כל זה ביחד עם הציבור המסורתי ימני הירושלמי הנאמן לליכוד ולמסורת היהודית לציונות ולמדינית.

לצידם, הציבור האחרון שהיה אמור להיות קלף בידי נתניהו והליכוד, הציבור המסורתי-ירושלמי, לא מצא את מקומו בימין המדיני-אידיאולוגי של ארץ ישראל השלמה ללא ערבים, או בימין הדתי והחרדי שאינם יכולים להכיל את הציבור באחר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מנגד, ציבור ירושלמי זה גם לא מצא את עצמו בשמאל המנסה לטשטש את הזהות היהודית דתית לטובת הישראלי הליברלי, המעוניין במדינה ליברלית חילונית אוניברסלית, אך כזו הנשלטת בידי יהודים, מן מדינה שבליבה פרדוקס זהותי.

אם כך, כיצד קרה שדווקא בשעה שההישגים הכבירים כשנתניהו מנצח בכל החזיתות, דווקא אז הציבור הירושלמי האובססיבי ברובו לראש הממשלה, לא רץ בשמחה ובתרועות אל הקלפיות? אותו ציבור שמקומו הזהותי הטבעי הוא המסורת היהודית – שוכן בדיוק בסובלנות וההכלה שמציעה הליכוד, ציבור המכונה בזלזול והתנשאות מצד השמאל "ביביסטים", אשר היה אמור הווה להביא את הניצחון הגדול.

שחור על גבי לבן, תוצאות הבחירות מלמדות על ירידה משמעותית של 8% ויותר מזה בירושלים – מעוז הליכוד. במה שנשאר ממעוז זה, הכח של הליכוד בירידה של מעל 10% בתמיכת הציבור בעיר שבאופן מסורתי ואיסטנגטיבי מצביע לביבי .

במקביל, אותם נתונים מראים כי הקמפיינים וההפגנות שסבלנו מהם בירושלים מדי מוצ"ש והתעמולות "רק לא ביבי", "לך" ו-"מושחת" – לא שכנעו את הציבור המסורתי בעיר להצטרף לגדעון סער, בנט או לפיד. הציבור הירושלמי המסורתי הנאמן למדינה ליהדות וללאומיות לא ילך עם אלו אשר אינם מציבים אידיאולוגיה ברורה, דרך או ערך אלטרנטיבי לליכוד. אז למה הייתה ירידה בקולות בעיר שלנו ירושלים המצביע המסורתי לליכוד דווקא בעת הניצחונות הגדולים של נתניהו?


ראש הממשלה בנימין נתניהו, ההפגנה בבלפור (צילומים: אמיל סלמן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו וההפגנות נגדו בבלפור (צילומים: אמיל סלמן)


נראה שמנהלי מטה הבחירות והמעגל המקורב ו"הקמפיינרים" של ביבי היו בטוחים ש"ניצחונות נתניהו" יסחפו באופן טבעי את המצביע המסורתי לקלפי. "הבייס" שמצביע במשך עשרות שנים בצורה עיוורת לליכוד, התבגר מאוד. שכונת "הכורדים" ואיזורים כמו השוק בעיר, פשוט השתנו, כאשר את מקומם של המצביעים הוותיקים תפסו צעירים שלא מכירים את המלחמה הישנה של ימין ושמאל.

מטה הליכוד הוא מראה התואם את מצבה הנוכחי של המפלגה, ובמיוחד סניף הליכוד בירושלים שמרוסק מחוסר ניהול ומדושנות יתר, בעוד חברי הכנסת השולטים בסניף בכלל לא גרים בעיר ולא יודעים את מצבו של סניף הליכוד ומפלגת השלטון העגום בבירה. שם ניתן למנות בין היתר יו"ר סניף שלמעשה לא נבחר בכלל וקיבל את סניף הליכוד בעיר כמתנה.

נראה אם כך שבליכוד היו כל כך מסונוורים מההצלחה בזירה הבינלאומית עד ששכחו מי משלשל את פתקי מחל לקלפי, חטאו בהזנחה פושעת ולא התייחסו ל"בייס" הליכוד הירושלמי השורשי המבוגר יותר. בנוסף, "מטות השטח" בעיר לא עבדו בבחירות האחרונות, ככה שהחיבור לבוחרים הוותיקים והנאמנים של הליכוד היה מזערי עד כדי לא קיים. למרות כל זה, האסטרטגים השונים של נתניהו חשבו שהציבור המסורתי והנאמן מונח בכיסם.


בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)

בנימין נתניהו – נגמר רצף הניצחונות? (צילום: אמיל סלמן)


כך לדוגמא, מנהל קמפיין אמריקאי שלא מדבר עברית ולא מכיר את הבוחר הירושלמי המסורתי ימני ליכודי. אנשי הבחירות לא הגיעו לציבור הירושלמי המבוגר בשיטת "מדלת לדלת" בכדאי להמריץ אותו לבחור, מתוך חוסר הבנה שהמבוגר לא נחשף למדיה החברתית כמו טיק טוק, פייסבוק ואינסטגרם שבהן הקמפיין של ביבי התפרסם בעיקר.

ברור אם כך כי הסנוור מהצלחות נתניהו הביאו ליהירות וגרמו למקורביו להדיר מהאירועים פעילים מרכזיים. היה אפשר לחוש את זה באירוע המסכם בבנייני האומה בבירה – פקק שנוצר בכניסה, ממש כמו ימי האומן 17, בגלל סלקציה לא מובנת שגרמו לפעילים בכירים ותומכים "ביביסטים" לחתוך לבית וסביר להניח שגם לכעוס על ההתייחסות המשפילה וחוסר שיתוף פעילים בניהול הבחירות שגרם לריחוק ונזק.

הציבור "הליכודי" המסורתי לא ברח בהמוניו למפלגות אחרות, אך גם לא הוזמן ע"י האסטרטגים הקמפיינרים והכוורת של נתניהו להיות שותף וליהנות מהניצחונות ובכך השאיר אותם בחוץ – מה שהוביל "להפלת ממשלת נתניהו" שאת תוצאותיה אנו רואים היום.

הכותב, רמי פירו, הוא יועץ אסטרטגי לניהול קמפיינים פוליטיים ועסקיים


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אניהיא

    אין פרדוקס.יש זהויות שונות גם בין יהודי דתי מסוג אחד לשני…אבל כולנו יהודים גם החילונים בינינו.הפרדוקס מתחיל כשסוג אחד רוצה לשלוט,נוצר קצר והתפוצצות.כל אחד צריך להיות בעל זהות משלו ,גאה בעובדה שיש לנו מדינה,וחולק ביחד עם עוד אזרחים את המדינה.הערבים בנתיים מאד תלויים בישראל וכן הם גם מגדילים עמדות ומנסים למצוא זהות.גם הם,כמובן,אינם יכולים להשתלט פה ולהחיל ריבונות עלינו.אם נצליח לקבל את השוני,לא יורה בית המקדש השלישי.מתחילים מעכשיו!

  2. דרך ארץ קדמה לתורה!

    הזוית הירושלמית? אתה כותב בשם הירושלמים? בשם הציבור היהודי והלאומי? לא ולא!
    אתה כותב בשם ציבור מצומצם אופקים וחסר דימיון – כי היהודי האמיתי רוצה קודם ערכים (מה עם כל האאסונות האחרונים מהם שטף הליכוד את הידיים והשחיתות הכללית ?) רק אחכ אולי שליטה ותקציב. אהבת חינם, ולא להיפך!

  3. רחל

    הזווית היאושלמי צודקים בהחלט בכתבה! אני למשל מעריצה בגדול את ביבי וחולמת לראות אותו במציאות וללחוץ לו ידמקרוב ולא צליחהלעולם. אניבת 65 וחצי ונשארתי עם החלום לצערי

  4. אליה

    נתניהו הפך את מדינת ישראל למדינה דיקטטורה באופן שיטתי וימני קיצוני, וזה מה שגרם לימנים השפויים להגיד די, עד כאן!
    לא שנפתלי בנט קדוש וטוב לישראל, ממש לא, גם נפתלי בנט תופס באידיאולוגיה קיצונית ודיקטטורית.
    בקיצר המלחמה על חירותם של אזרחי ישראל לא תמה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר