בית הקברות התת קרקעי בגבעת שאול - "מנהרות עולם" (צילום: חברת קדישא קהילת ירושלים)
בית הקברות התת קרקעי בגבעת שאול - "מנהרות עולם" (צילום: חברת קדישא קהילת ירושלים)

לא לחזון העצמות הזה פיללנו: על קבורה בכוכים ובקומות בירושלים | דעה

טור דעה: קבורת שדה בירושלים כיום היא פריבילגיה לבעלי אמצעים בלבד. האם רק מי שיש לו כסף יקנה קבר בחייו ויזכה להיקבר בקבורת שדה, בעוד מי שאין ידם משגת ייקברו בתוך קירות?

פורסם בתאריך: 22.6.21 15:47

אני פעיל חברתי למעלה מ-35 שנים ואחד הנושאים שבהם אני עוסק מזה זמן רב אל מול הגורמים הרלוונטיים הוא קבורה בכוכים, כלומר קבורה בקומות בתוך מה שנקרא "הקירות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ככלל, בכל המגזרים מעדיפים בני המשפחות לקבור את יקיריהם בקבורת שדה, באדמה, אשר מכבדת יותר את כבוד המת.

בשל מצוקת מקום, הועלה בעבר רעיון אשר נאבקתי בו כדי למנוע את ביזוי המת – רעיון חזון העצמות. על פי הרעיון, מספר שנים לאחר שאדם נפטר, יוצאו עצמותיו מקבר השדה ויועברו לקבורה בארון קטן שיוקצה לכל המשפחה. כן, לכל המשפחה. מדובר בבעיה הלכתית ופרט אליה היה נוצר עוד עומס על בתי הקברות, שכן היו הלוויות נוספות וקבורה נוספת. נאבקתי אז נגד הרעיון הזה, וגם כעת כשהוא עולה שוב אלחם בו בכל כוחותיי.

אני ער לעובדה שיש מצוקת קבורה אדירה בעיר, אך ישנם שטחים רבים בירושלים שכן ניתן לשקול את הפשרתם ולהפוך אותם לקבורת שדה. הבאתי בעבר לגורמים הרלוונטיים את הפתרונות האלטרנטיביים, כולל הצעת מקומות פוטנציאלים שניתן להשתמש בהם לקבורת שדה. בימים אלה אעביר פנייה מחודשת לשר הדתות החדש.

קבורת שדה בירושלים כיום היא פריבילגיה לבעלי אמצעים בלבד. האם רק מי שיש לו כסף יקנה קבר בחייו ויזכה להיקבר בקבורת שדה, בעוד מי שאין ידם משגת ייקברו בתוך קירות? אמשיך לפעול מול שר הדתות החדש בתקווה לאוזן קשבת ולהבנה. הוא יצטרך לתת מענה עבור כל אחד מאתנו, ללא הבדל.


בית הקברות בגבעת שאול (צילום: אורן בן-חקון)

בית הקברות בגבעת שאול (צילום: אורן בן-חקון)


הגיע הזמן שהמדינה תפעל לאתר שטחים לקבורה בישראל בכלל, ובפרט בירושלים בה יש מצוקה רבה. לא ייתכן שאזרחים יקברו אחד על השני בקומות. כיום ישנם נפטרים רבים אשר קבורים בקירות אחד מעל השני. האם זה הגיוני שאדם מגיע להר המנוחות על מנת לבקר נפטר ממשפחתו או ממכריו, והוא אינו מגיע למקום הקבורה הגבוה?

יש בעיה נוספת באותו עניין: לכל עדה יש מנהג אחר. חלקם מניחים פרחים על הקבר, חלקם מניחים אבן או צדקה. אחרים נוהגים להדליק נר. בקבורת קיר לא הכל אפשרי, ונמנעות מבן המשפחה או הקרוב פעולות אזכרה וכבוד. זה עצוב, אך הקרובים יצטרכו סולם על מנת להגיע לקבר של יקיריהם.

גם מבחינת הדת, אני חושב שמי שאמורים להיאבק נגד "ביזיון הנפטר" לא עושים מספיק בכלל. גדולי הפוסקים כבר קבעו שאין לקבור בשום פנים ואופן בכוכים ובקומות. לדעת מבחינת חלק מגדולי רבני ישראל זו בכלל לא קבורה על פי ההלכה. לא מזמן פורסם שמר"ן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל דיבר בחריפות נגד קבורה שכזו, וכן הביא את דברי רש"י בסנהדרין: "קבורה משום כפרה, בהטמנה זו שמורידים ומשפילים את הנפטר בתחתיות הארץ זה הכפרה של האדם".

"מעפר באת אל עפר תשוב". זה לא תירוץ לומר אין שטחים. לגורמים שאליהם פניתי הבאתי הצעות רבות למציאות פתרונות לשטחים שניתן להקצות לקבורת שדה בשביל הכלל, על מנת שלא רק עשירים ופריבילגים ייהנו מקבורת שדה.


הכותב הוא רונן בן יאיר, פעיל חברתי, חבר הנהלת המנהל הקהילתי פסגת זאב בשנים 2020-2012 ומנכ"ל אגודת הסטודנטים הקריה האקדמית אונו (חרדי) ירושלים 2020-2018.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. י-מי

    למי איכפת מקבורה בקומות? את השטח יש להקדיש לחיים, לא למתים.
    כשהחשיבה רציונלית ולא דתית או נקרופילית, זה מובן מאליו שקבורה זה הייעוד הכי פחות חשוב לעומת שימור הטבע, מגורים, תעסוקה, תשתיות וכו'
    וזו אחיזת עיניים להגיד שיש מספיק שטח להכל

  2. ירושלמי מזועזע

    שכחת דבר חשוב, מי שלא היה לא מבין… הייתי שם וזו זוועה אחת גדולה, ישנם מרזבים היורדים מהקברים ונשפכים כל שיירי השומן והפסולת שיוצאים מהגופות לכביש שמתחת לבית הקברות, עם צחנה שלא מעולם הזה,
    יש לי תמונות של זה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין דיוק בדברים. הרב אלישיב לא אסר. הנך מוזמן לראות את מערות הקבורה תקופת בית ראשון ושני

  4. המסביר

    דווקא איסוף עצמות וקבורה במערה זה הדרך היהודית האמיתית. יש אפילו הלכה על אבלות ביום איסוף העצמות והכל בריר ונהיר. כבודו יעיין בגמרא וישאל רב פוסק. הדבר נעשה כדי לא לטמא את אדמת ארץ ישראל. אמנם עד שבית המקדש יבנה אין אכילה בטהרה, אבל המת קונה את מקומו ואנחנו יוצרים בעיה לדור של משיח, ולכהנים בימינו.

  5. ט

    כל העסק הזה שנמצא בידיים של עסקנים שמגלגלים מליוני כספים
    על חשבון הציבור
    שיכנו קומות או שיקצו מקום נוסף
    בין 100-200 אלף שקל בושה

  6. אודליה

    אתה נאבק בסוג הקבורה הכי מקובל על אבותינו בישראל לפני 2000 שנה. כך קברו את דוד המלך וגם את רבי יהודה הנשיא. ההוצאה לקבורה משפחתית קטנה אינה בזויה כלל. זה מה שאומר התנך כשכתוב "נאסף אל אבותיו". זו הייתה קבורה יקרה מאוד והעניים נאלצו להסתפק בקבורת כלב בשדה. כך זה המשיך עד שרבן גמליאל ביקש, למרות עושרו, שיקברו אותו בקבורת כלב, כדי שאנשים יפסיקו להתבייש לקבור את מתיהם בשדה. עכשיו אתה נאבק, לקבור בקבורה, שמצמצמת את אזורי המחיה לחיים ובקרוב, תשתלט על אזורים גדולים ונרחבים, שלא ניתן יהיה לפנותם לעולם. זו טעןת! צריך לקבור בקומות או במאספה משפחתית. או לעומק או שריפה. מה שתרצה. רק לא להמשיך לקבור אחד אחד בשדה. תלמד מרבן גמליאל. תהיה יצירתי!

  7. ציפי

    הרב אלישיב לא שלל זאת. נא לדייק. בנוסף אתה מוזמן לקאות את מערות הקבורה מימי בית ראשון ושני

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תבורך ותמשיך במעשיך אתה עושה מצווה גדולה.
    הרב של השכונה שלנו היה קבור בקומות והרב אלישיב זצ"ל אמר לעשות לו קבורה באדמה אפילו שלא מוציאים נפטר מקברו.

  9. צביה

    תבורך אתה עושה מצווה גדולה אל תוותר.
    הרב של השכונה שלי קברו אותו בקומות והרב אלישיב אמר להוציא אותו ולקבור באדמה אפילו שלא מוציאים נפטר מקברו רק במקרים מאוד מיוחדים.

  10. ברכה

    אתה חי במאה החמש עשרה וחייך מנוהלים על ידי אנשים שאינם גדולי הדור אלא גדולי הבלוף. החיים יותר חשובים מהמתים, ואילו אתה מבחינתך כל הארץ תהיה בית קברות אחד גדול.

  11. לברכה

    את ממשיכה לרדוף דתיים גם פה? מה עשו לך הדתיים שאת ככ שונאת אותם? אם ככ רע לך פה תארזי ותעברי מדינה ארץ ישראל היא ארץ הקודש וגם הדתיים חיים פה והם חלק ממנה זאת הארץ שלנו ואין לנו ארץ אחרת ללכת אליה לפי סגנון הדיבור שלך לא נשמע שאת מכבדת לא חיים ולא מתים, אז עדיף שלא תגיבי בכלל כי סייג לחכמה שתיקה ☝️

  12. אחד

    הגיע הזמון לחשוב באופן רציני על פינוי אקטיבי של נדל"ן יקר ערך שנתפס ע"י המתים, שכלל לא זקוקים לו. איפושהו נאמר "מעפר באת ואל עפר תשוב", אבל איכשהו היהדות בת זמננו מפרשת את זה כאיטום שרידי הגופה בכוכי בטון לנצח, במקום לאפשר לאטומים מהם היה בנוי האדם לחזור ולהשתתף במחזור החיים ולהפוך לעצים ולפרחים.

  13. לאחד

    אם אתה ככה חושב על ניפטרים, בטח גם לחיים אין לך כבוד, הניפטר כן צריך קבר כי זה כבוד המת, ואם היה יותר נוח לך שישרפו את הגופה של אבא שלך או של סבתא שלך וישימו אותו בתוך צנצנת קטנה כמו שהגויים עושים אז תעשה את זה למה לא, אבל יש אנשים מוזרים שכן מכבדים את בני המשפחה שלהם שכבר לא בעולם, איפה היית רוצה שישימו אותך אם לא בכוך בטון? בצנצנת? כן יש מצווה לכבד את הניפטרים ולשים אותם בבית משלהם כי זה כבוד המת, שחי פה בעולם והיו לו חיים שלמים, אז טומנים אותו באדמה כי זה הכבוד האחרון שלו, ולא שמים אותו בצנצנת או מפזרים בים, כי זה מנהג היהדות מה לעשות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר