קלפי בחירות למינהלים הקהילתיים במינהל קהילתי גוננים (צילום: פרטי)
קלפי בחירות למינהלים הקהילתיים (צילום: פרטי)

ברקע הבחירות למינהלים הקהילתיים צומחת הנהגה מקומית חרדית חדשה בעיר | דעה

בשבוע שעבר הושלם סבב הבחירות השני למינהלים קהילתיים בעיר, שמסמן מגמה ברורה – השתלבות של יותר נציגים חרדיים בהנהגת שכונות העיר | טור דעה

פורסם בתאריך: 11.7.21 15:53

בשבוע החולף נערך סבב ב' של בחירות במנהלים הקהילתיים בעיר, בשכונות יובלים, תלפ"ז, בית הכרם, נווה יעקב והר נוף. המינהלים הקהילתיים הם פלטפורמה ירושלמית יחידה מסוגה, שמצמיחה מנהיגות מקומית מובילה ומשפיעה לניהול חיי הקהילה והחברה בשכונה. המינהלים עובדים על פי המודל הייחודי שראש העיר טדי קולק ז"ל יצר, במטרה לאפשר לעירייה להתמקד ברמת המיקרו בכל אזור ולתת מענה ראוי וחשוב ביותר לבעיות ולצרכים הייחודיים של כל שכונה בעיר. באמצעות כך ישנה מעורבות מרבית לקידום צרכי הקהילות השונות, שיתוף ציבור בפרויקטים, תכנון ובנייה, פעילות מגוונת במבני הציבור ויוזמות העולות מהשטח למען שיפור איכות חייהם של התושבים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בסיכום שני סבבי הבחירות שנערכו עד כה בשנה האחרונה במינהלים הקהילתיים ברחבי העיר, לא ניתן להתעלם מתופעה שמתפתחת לנגד עינינו – של צמיחת מנהיגות מקומית חרדית חדשה, בין אם במינהלים בתוך השכונות החרדיות ובין במינהלים האחראים על שכונות מעורבות. יש הטוענים כי מדובר בתולדה של התארגנות קהילתית אותנטית מהשטח, ומנגד יש המצביעים על אחוזי ההצבעה הנמוכים במגזר הכללי והדמוגרפיה המשתנה בשכונות. כך או כך, בשנים הקרובות לנציגות החרדית תהיה השפעה גדולה יותר על המתרחש ברחבי העיר.

ברקע תוצאות אלו ישנם גורמים הסבורים כי תופעה זו היא סמן ל"השתלטות חרדית", פתח להתגברות הקונפליקטים המגזריים וחשש משינוי צביון השכונות. יחד עם זאת יש לזכור כי ירושלים תמיד הייתה ותישאר עיר מעורבת, המורכבת ממגזרים שונים שמשמיעים את קולם בדרכים שונות. קל מאוד להגדיר את עצמנו על סמך מה שאנחנו "לא", אבל לא מן הנמנע כי דווקא הכלת נציגי קבוצות שונות כחלק מהמנגנון של הנהגת המינהלים הקהילתיים יכולה לווסת ולמתן קונפליקטים שכונתיים קיימים, כאשר כולם יושבים יחד סביב אותו שולחן של קבלת החלטות. כחלק מהאחריות הציבורית והמשפטית המוטלת על חברי ההנהלות של המינהלים, יש בכך הזדמנות לקידום דיאלוג ושיתוף פעולה קהילתי.

בשנים האחרונות במסגרת תפקידי כיו"ר מינהל קהילתי לב העיר, החולש על אזורים חילוניים וחרדיים, הייתי שותף אינספור פעמים לקידום הסכמות בנושאים מגזריים מורכבים שעלו לדיון במינהל הקהילתי. הניסיון מלמד כי דווקא השיח המשותף סביב אותו שולחן בין הנציגים השונים הוא שתרם להגעה להסכמות, כשאף קבוצה לא הרגישה מודרת מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות, תוך הבנה והתחשבות באינטרסים הקהילתיים השונים. לא די בכך, המינהל תרם בעצם המפגשים לחיבור בין קבוצות פעילים ממגזרים שונים בקידום סוגיות מגוונות לטובת שיפור פני השכונה, שרחובותיה מהווים מקום מפגש רב גילאי ובין מגזרי. מקום בו התושבים מגלים ערבות הדדית ומחויבות כלפי האחר, כפי שראינו ביתר שאת מול האתגרים שניצבו בפנינו בשנה האחרונה בהתמודדות עם נגיף הקורונה, בהתגייסות ונתינה של הקהילה למען הקהילה על כל גווניה.

מובן שיש אתגרים שונים בכל אזור בעיר, ולעיתים גם עלולים לצוץ אינטרסים סותרים ומורכבים בין המגזרים, אולם השתלבות מנהיגות חרדית חדשה בשכונות יכולה להיות קרקע לשיתוף פעולה בקידום פעילות אזרחית שחורגת מהתבדלות מגזרית, תוך שילוב כוחות וגילוי אחריות קהילתית – הן של הנציגים החילוניים והן של הנציגים החרדים, למציאת פתרונות משותפים במרחב למען קידום איכות חייהם וצרכיהם השונים של התושבים.


ד"ר אופיר לנג – הכותב עומד בראש מינהל קהילתי לב העיר, האחראי על מרחב מרכז העיר, נחלאות, השוק, שערי חסד ומשכנות האומה



תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. אריאל

    כל מילה בסלע ! הגישה הבריאה של ג"ר לנג תפתור את כל ה"קונפליקטים" לכאורה .

  2. שרון

    חוץ מהם אף אחד לא ידע לא היה פרסום לפחות אצלנו בנווה יעקב

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר