מרכז שלווה (צילום: אדם אקרמן)
מרכז שלווה (צילום: אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: טרגדיה שהייתה לנס ולמופת – סיפורו של המרכז הלאומי שלוה

שלוה הייתה למפעל של חלומות שמתגשמים ואור לפגועים והצליחה לתרום לשינוי החברה כלפי השונה. הסיפור על המרכז המיוחד שהחל בנדר של אם

פורסם בתאריך: 22.7.21 17:44

מזה למעלה מ-30 שנה, מאז היווסדו ב-1990 בדירה צנועה בירושלים, כמסגרת התנדבותית משלימה אחר הצהריים ל-5 ילדים עם מוגבלויות, היה מוסד שלוה למרכז לאומי הזוכה להוקרה ארצית ובינלאומית. המוסד נחשב לאחד הטובים מסוגו בעולם לטיפול באנשים שהגורל התאכזר אליהם, ולסיוע לבני משפחותיהם. המוסד נותן כיום טיפול לקרוב ל-2,000 ילדים עם מוגבלויות בשבוע – ומסייע לבני משפחותיהם בהתמודדות עם המורכבויות הכרוכות בגידולם. הסיוע ניתן מגיל ינקות ועד בגרות והמוסד פועל בשיטות המתקדמות ביותר לשילובם במסגרת חינוכית ומכשיר אותם להתקבל בחברה. שלוה הייתה למפעל של חלומות שמתגשמים ואור לפגועים והצליחה לתרום לשינוי החברה כלפי השונה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מייסד ונשיא שלוה, הרב קלמן סמואלס (69), נולד בקנדה, עלה ארצה והתחתן עם מלכה (מלכי) קליין בירושלים. ב-1977 נולד בנם השני יוסי. בגיל 11 חודשים, בשל חיסון פגום שקיבל בטיפת חלב – הפך לחירש, עיוור ומשותק בחלקו. ההורים ניסו לסייע לילד בכל דרך אפשרית ונסעו עמו גם לטובי הרופאים בארה"ב, אך לא הצליחו למצוא לו טיפול מתאים. מלכי נדרה נדר שאם יוסי יצליח לתקשר, היא תקדיש את כל חייה לסיוע לילדים אחרים עם מוגבלויות.

הנס קרה – כאשר בהגיעו לגיל 7, מורה לחינוך מיוחד של יוסי בבית ספר לחרשים הצליחה להגיע עמו לפריצת דרך בתקשורת על ידי סימון הסימנים בכף ידו. בהדרגה יוסי למד אותיות ומילים ולדבר עברית. יוסי כיום בגיל 44 נהנה מחיים עשירים, הוא טועם יין מקצועי, מרצה ומתכנת. מלכי נרתמה למילוי נדרה ובהדרגה, לאחר שקלמן הצליח להשיג תורם נדיב, הם החלו בדירה שכורה לסייע לילדים בעלי מוגבלות שכלית. בסוף שנות ה-90 הקימו בהר נוף את "בית נחשון" שהיו בו כבר 400 ילדים.

עיריית ירושלים שהייתה מודעת לבעיה הקשה של מאות ילדים הנזקקים לסיוע, הקצתה לזוג המסור שטח של כ-22 דונם בכניסה לשכונת בית וגן. על שטח זה נבנה ב-2016 בניין בן 12 קומות, עם מיטב השירותים החינוכיים והטיפוליים והכשרה מקצועית לילדים פגועים. במבנה ישנם בריכה חצי אולימפית, בריכה טיפולית, אולם ספורט, גנים עם מתקני משחקים, גני ילדים ומעונות ונופשון בו ילדים לנים פעם בשבוע, על מנת להקל על ההורים.

כמו כן נשכרו דירות לבוגרי שלוה, הפועלות ברחבי ירושלים. המוסד מעניק כ-300 אלף שעות טיפולים לילדים בשנה ותוכניות רבות להדרכה לבני המשפחות. בבניין פועל גם בית קפה איכותי והחברתי שלוה, בו מועסקים אנשים עם מוגבלויות.


מרכז שלווה (צילום: אדם אקרמן)

מרכז שלוה (צילום: אדם אקרמן)


מרכז שלווה (צילום: אדם אקרמן)

מרכז שלוה (צילום: אדם אקרמן)


פריצת הדרך לתודעת הציבור כלפי ציבור המוגבלים, עשתה להקת שלוה הזוכה לחשיפה ולהוקרה רבה בארץ ובעולם. הלהקה זכתה למוניטין כאשר הופיעה בתוכנית הריאליטי "הכוכב הבא", אך בעיקר בזכות השתתפותה בחלק האומנותי של האירוויזיון שהתקיים בתל-אביב ב-2019. שירם "מיליון חלומות" היה ללהיט. ביום העצמאות באותה שנה, הופיעה נציגת הלהקה בטקס הדלקת המשואות. חברי הלהקה שבו את לב הציבור והם מוזמנים לבית הנשיא, הופיעו בקיסריה ובבריכת הסולטן.

הלהקה המונה שמונה חברים מרגשת לא רק יהודים במסעותיה בארה"ב ובאירופה, אלא גם מיליוני צופים בעולם. רשתות חברתיות שנודעות בעוינותן למדינת ישראל אינן חוסכות בשבחים מהלהקה המורכבת מעוורים ובעלי תסמונת שונות – משבחים את איכות שירתם, עליזותם ואת תרומתם לשילוב מוגבלים בחברה.

קלמן סמואלס הוא כיום אב לשבעה ילדים וסבא לנכדים. ספרו שיצא לאור ב-2020 "חלומות שלא חלמתי", מגולל את סיפורו האישי והגשמת חלומות שלא דמיין לעצמו מעולם – כמו שיוסי המכונה "הלן קלר הישראלי" (על שם המחנכת העיוורת והחרשת הדגולה) התחיל לתקשר, וכי היוזמה שהחלה מטיפול התנדבותי בילדים ספורים תהיה למוסד טיפולי מהמרשימים בעולם.

קלמן זכה בפרסים ובהוקרות רבות מאז 1994 – כאשר קיבל פרס נשיא המדינה למצוינות. הוא זכה גם בפרס איכות החיים של יו"ר הכנסת למנהיגות ומצוינות ציבורית (2005), פרס המתנדב המצטיין של משרד החינוך (ב-2012) ויקיר ירושלים (ב-2020). בנו השלישי, עו"ד יוחנן סמואלס, בעל תואר ראשון ושני מאוניברסיטת בר אילן, הוא גם בוגר קורס למנהיגות יוקרתית מאוניברסיטת דלוור בארה"ב. יוחנן יחד עם הוריו דואגים להמשיך את מפעל החיים המיוחד כל כך שיזמו, ולנהל את עמותת שלוה באופן מקצועי תוך הבטחת עתידה לדורות.

בפתחו של מרכז שלוה נמצאים שני פסלים מעשה ידיו של האמן הישראלי והבינלאומי סם פיליפ. הפסלים מעוררים תשומת לב רבה לכל המגיע לבניין. שני הפסלים מסמלים את התקווה הניתנת לילד מוגבל באפשרות שיקומו. הפסל I LOVE YOU (בשפת הסימנים) המתנשא לגובה 2 מטר, הוא ידו של יוסי סמואלס. פסל ידו של יוסי נבנה על ידי סם פיליפ תחילה בתבנית קטנה, וניתן כשי לנשיא ג'ורג' בוש.

לאחר שהארגון ההתנדבותי של שלוה היה למרכז לאומי, הוחלט להפוך את הפסל המיניאטורי שגודלו היה 35 ס"מ לפסל ענק ורב עוצמה.


פסל כף ידו של יוסי סמואלס (צילום: אדם אקרמן)

פסל כף ידו של יוסי סמואלס (צילום: אדם אקרמן)


הפסל השני הנמצא ממש בכניסה הראשית למרכז נקרא "פסל המאמרות", ובו שותפים סם פיליפ והצייר מנשה קדישמן. סם עיצב את עשר המאמרות – כאשר הדמות המרכזית במרכז המיזם המעגלי היא של ילד בעל צרכים מיוחדים. קדישמן קישט את הדמויות בצבעים מתכתיים (זו הייתה עבודתו האחרונה טרם פטירתו ב-2015).

היצירה מבטאת את האמונה כי העולם נברא בעשרה מאמרות – בפרק א' בספר בראשית. בחזית כל דמות ביצירה ישנה אבן עליה חרוט אחד הפסוקים המתארים את שלבי יצירת העולם והאדם. כל אחת מהדמויות מציינת אמירה אחת במעשה בריאת העולם והאדם. הדמויות העומדות במעגל סביב הדמות המסמלת את המוגבל, ממחישות את החזון של שלוה: התמיכה והחיבוק שהילד בעל הצרכים המיוחדים במרכז, מקבל ממשפחתו ומקהילתו. שני הפסלים מעניקים מימד רוחני וחזותי למגיע למקום, ומצולמים על ידי רבים מהמתעכבים לידם.


פסל עשרה המאמרות (צילום: אדם אקרמן)

פסל עשרה המאמרות (צילום: אדם אקרמן)


הכותב: ד"ר אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים"



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מירב סלומון

    כתבה מאלפת! סיפור מרתק ומצמיח . כל הכבוד לרב קלמן ואשתו. מרגש לקרוא על כאילו אנשים ופועלם המבורך

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר