סאל יעלי קורנפלד - קרדיט -דובר צהל
סאל יעלי קורנפלד - קרדיט -דובר צהל

והגדת לבנך: החוויות מרצועת הביטחון של מפקדי חטיבה 7

ספר חדש שמאגד את החוויות והזיכרונות מפי מפקדי העבר של חטיבה 7 שלחמו ברצועת הביטחון יוצא לאור בימים אלה

פורסם בתאריך: 28.7.21 08:00

בחודש יוני האחרון החל צה"ל להעניק את אות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון בלבנון למשתתפים במערכה החל מ-30 בספטמבר 1982 ועד ל-24 במאי שנת 2000. ביניהם עובדי צה"ל ואנשי צד"ל ששירתו בצה״ל בתקופה זו ביחידות שפעלו בגזרת לבנון או פעלו לתמיכה במאמץ הלחימה באופן ישיר.



על רקע חלוקת האותות, בחטיבה 7 יצאו במיזם מרגש ומלמד – כתיבת ספר מורשת לחטיבה. ספר המורשת מורכב מאסופה של סיפורים, חוויות וזיכרונות מפי מפקדי העבר של החטיבה שלחמו ברצועת הביטחון – "מדור לדור חוויות מרצועת הביטחון". הספר נכתב מתוך שיחות שניהלו דור מפקדי החטיבה הנוכחיים עם מפקדי החטיבה שלחמו ברצועת הביטחון בעבר. 

סא"ל יעלי קורנפלד, מג"ד 75 בחטיבה 7, המתגורר בתל אביב ואחד מיוזמי הספר מספר בשיחה עם "כל העיר" על תהליך הוצאת הספר ומטרתו העיקרית. "הספר שחטיבה 7 הוציאה מייצר חיבור בין דורי בין המפקדים, לבין אותם לוחמים גיבורים שחוו ולוקחים את הזיכרונות עד היום איתם, כל הסוגייה של החיבור הבין דורי מהחייל הצעיר עד המג"ד זה מכניס להיסטוריה, מחבר לסיפורים לכל מה שגדלנו לתוכם – המטרה להעביר הלאה את הסיפורים והחוויות ולהכניס רוח שלפעמים חסרה בימים אלה".

"הרעיון התחיל בשילוב בין מפקד החטיבה", מוסיף קורנפלד. "בוגרי חטיבה ועוד גורמים, וגם המח"ט שלנו אלוף משנה אודי צור, שהיה מפקד פלס"ר 7 בזמן מלחמת לבנון השנייה, ובמשך כל השירות שלו הוא גדל ברצועת הביטחון וישנם הרבה סיפורים שהוא מספר בתור מח"ט – ממש מרגישים שזה חרוט בליבו. כמובן משתתפים חברי העמותה של חטיבה 7, משפחות שכולות, ותיקים ועוד. העיקר זה החיבור הבין-דורי בסוגיית רצועת הביטחון. מדובר בפרויקט של חטיבה 7 וזה יופץ לאנשיה ולמשפחות החטיבה בתור התחלה". 

סגן מרדכי עציון בזמן שירותו הצבאי בלבנון שנת 1997 - קרדיט-באדיבות המשפחה

סגן מרדכי עציון בזמן שירותו הצבאי בלבנון שנת 1997 – צילום: באדיבות המשפחה

לדעתך, בעקבות פרסום הספר הביקוש להתגייס לשריון בכלל ולחטיבה 7 בפרט יעלה?

"חטיבה 7 היא החטיבה הנחשקת ביותר, גם בגלל ההיסטוריה ההווה והעתיד שלה. הספר לא בא לעודד גיוס לחטיבה, אלא לתת כבוד להיסטוריה ולמורשת של החטיבה הזו שיידעו עליה יותר". 

הצלחתם להגיע לרוב הסיפורים לאורך השנים?

"יש אינספור סיפורים, ואני ובטוח שלא הגענו לכולם. ניסינו דרך אנשים ומפקדים בפלוגות במהלך השנים, לוחמים ועוד. גם יש סיפורים שלא מדברים עליהם כל כך. אבל באמת ניסינו לגעת בהכול. למדנו, חקרנו, שאלנו וביצענו ראיונות – אנחנו מתעסקים בזה לפחות שנה".

סגן (מיל') מרדכי עציון, ותושב ירושלים, מוסיף ומספר על הזיכרונות שלו במהלך השירות הצבאי. "יש סיפור מרכזי שאני זוכר בעברי כאשר נלחמתי בלבנון בתאריך 27.2 שנת 1997. הייתי בלבנון והחל קרב  במשך ארבע שעות של היתקלויות מטווח אפס מול לוחמי חיזבאללה, והטנק שהייתי בו דרס מחבל שניסה להפעיל מטען. נשארנו במקום עד לפנות בוקר ולצערי ירו עלינו טיל ששפשף  את צריח הטנק מלמעלה, ואחד מהחיילים, ליאור שבתאי ז"ל נפל באותו מקרה כאשר הוא היה מחוץ לטנק בחצי גוף. אני נפצעתי קשה מרסיסי טיל הייתי מוגדר כפצוע אנוש. הסיפור הזה התפרסם בחטיבה ובחיל השריון, כי באמת זה היה מקרה יוצא דופן – בזכות ליאור שבתאי ז"ל, אני חי פשוט ככה". 

"זה סיפור מאוד מיוחד על אומץ ומקצועיות, זה ממש זיק מהסיפור מה שמסופר כאן", מדגיש עציון. "מדובר במקצועיות מרשימה, חתירה ועמידה במשימה ועוד".  קורנפלד מציין כי "מדובר במודל לפיקוד והבנת המשימה ואחריות. ובעצם העובדה שהרבה שנים אחר כך עציון מדבר על זה ברגישות ועוצמה זה מוכיח כמה זה חריג. כל צוות הטנק קיבל צל"ש בסוף המקרה הזה".

לסיום, מהי השאיפה המרכזית מהספר "מדור לדור חוויות מרצועת הביטחון"?

"כל מי שיבוא במגע עם הספר זה מאוד יכניס ויחבר אותו לסיפורים האלה", מסיים קורנפלד. "מדובר באנשים, ומאחורי כל קרב יש אנשים שלקחו את הסיפורים איתם לכל החיים. כל  אדם שיבוא במגע הספר, הוא נותן משמעות יתר". עציון מוסיף את החשיבות של "לחבר בין הדור הצעיר של המפקדים לבין אותם גיבורי לוחמי עבר, לתת כבוד למשפחות הלוחמים, וללוחמים שאינם". 



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר