פלאפל שבח בצומת פת (צילום: שלומי הלר)
כך זה נראה פעם - פלאפל שבח בצומת פת (צילום: שלומי הלר)

עצוב: אחרי 36 שנים – פלאפל שבח המיתולוגי בצומת פת נסגר

אחרי שהאכיל אלפי ירושלמים במשך שלושה וחצי עשורים - האבא של הפלאפל והשווארמה, שפעל בצומת פת מאז שנת 1985, נסגר לפני שבועות אחדים. זהבה שבח, רעייתו של המייסד עמירם ז"ל: "היה לי קשה לעכל את זה". עיריית ירושלים דוחה את הטענות על אחריות לסגירה

פורסם בתאריך: 31.8.21 08:12

התפרצות הקורונה, העבודות להקמת קו הרכבת בצומת פת ובעיקר מותו של הבעלים המיתולוגי לפני כעשור – כל אלו הובילו לסגירת אחד ממוסדות אוכל הרחוב המובילים והמוכרים בירשולים – שבח, האבא של הפלאפל בצומת פת.

כן, זו לא טעות – לפני שבועות אחדים סגר המוסד הוותיק את שעריו זאת לאחר 36 שנות פעילות. אינספור ירושלמים, בעיקר מדרום העיר ומשכונות גוננים, גילה ופת, גדלו על הפלאפל הנהדר של עמירם שבח ז"ל, וכעת אם ברצונם יהיה לשחזר את הטעמים המופלאים ואת שני סוגי הטחינה הם יצטרכו להגיע לכיכר דניה בבית הכרם – שם עדיין פועל האח הצעיר (והחלבי) של הסניף המיתולוגי מצומת פת.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


אז מה הוביל לסגירה של המקום המיתולוגי בצומת פת? שלומי פרסי, הזכיין של המותג בעשור האחרון טוען כי "פלאפל שבח נסגר הודות לעיריית ירושלים. אני מודה להם מקרב לב. מה שגרם לסגירה זה עבודות הרכבת הקלה, שאורכות כבר חמש שנים ולא שנתיים כפי שאמרו לסוחרים. העבודות הללו הובילו ללקיחת החניות, אנשים כבר לא יכולים לעצור על הכביש ולזנק לקחת מנה כמו שעשו פה שנים על גבי שנים. אל זה אפשר להוסיף את התפרצות הקורונה, את הסגרים והסגירה הכפויה וגם את אי קבלת המענקים שהבטיחו לנו מהממשלה. כל הסיבות הללו הובילו אותי לסגור את המקום".

פרסי מוסיף ומדגיש כי "ההחלטה הסופית לסגור התבשלה בשנה האחרונה. פניתי לעיריית ירושלים אינספור פעמים בנוגע למקומות החניה וסיום השיפוצים, ריבוד הכבישים וכו'. ואף פעם לא קיבלתי תשובות מניחות את הדעת מאף אחד. העיקר אמרו לי יהיה בסדר יהיה בסדר. מי שמכיר את האזור יודע עד כמה השתנתה צומת פת בשנים האחרונות – אין חניות, יש כל הזמן עבודות, הכביש משובש והתנועה גדולה מאוד – במצב הזה קשה מאוד לאנשים להגיע. אי אפשר היה להתמודד מול זה".


שבח פלאפל (צילום: יובל כהן אהרונוב)

(צילום: יובל כהן אהרונוב)


פרסי, יש לציין, רכש את הזכויות על המקום מדודו מתי עדיקא ז"ל, שהיה במשך שנים רבות שותפו של המייסד עמירם שבח ז"ל. "המקום היה של דוד שלי", הוא מספר בכאב, "אני ואחי קנינו את המקום ועבדנו כאן במשך 11 שנים. באחרונה סגרנו את שבח, ומישהו כבר השכיר את החלל ופתח שם באגטייה. שבח זה מוסד מיתולוגי ולכן אני מאמין שבקרוב נפתח אותו מחדש במקום אחר – כזה שבו נוכל לעבוד בלי הפרעות של עבודות אינסופיות".

פלאפל שבח, למי שלא יודע, הוקם בשנת 1982 ברחוב נרקיס באזור בצלאל/מרכז העיר. שלוש שנים לאחר ההקמה, בשנת 1985, העביר אותו עמירם שבח ז"ל למיקומו בצומת פת – שם הוא הפך לאחד המוסדות הקולינריים המובילים והמוכרים בעיר. לאורך השנים עבר החלל בצומת פת שיפוצים ואל התפריט התווספו גם שווארמה ולתקופה קצרה גם בשרים שונים על האש, אולם הפלאפל היה נותר המנה המרכזית והמובילה.

בחודש מרץ 2011 נפטר עמירם שבח ז"ל, ואת המקום המשיכו לתפעל אשתו זהבה ביחד עם שותפו מתי עדיקא (שהלך לעולמו לפני כשנה וחצי). בשיחה עם "כל העיר" מספר זהבה שבח כי "לאחר שבעלי נפטר לפני כעשור, התחלתי לעבוד שם והמשכתי במקום עם השותף. הייתי שם משהו כמו שש שנים, אבל בלי עמירם זה לא היה אותו הדבר. הוא היה הפנים, בעצם הוא היה המקום. כולם הכירו אותו ופנו אליו בשם שבח, כמעט ולא קראו לו בשמו הפרטי, ואני מדברת על לקוחות וגם על סלבס ירושלמים כמו ראש העיר לשעבר ניר ברקת, אהוד אולמרט ואחרים. הוא היה מותג כמו המקום עצמו".

זהבה שבח מוסיפה ומדגישה עד כמה הפלאפל הפך למוסד ירושלמי של ממש: "במשך שנים צומת פת נקראה על ידי רבים 'צומת שבח' וזה אומר הרבה. זה עצוב שזה נגמר, אבל צריך להבין שזה קורה. היה לי קשה לעכל את זה בהתחלה, אבל זהו – זה מה שיש. אני מאוד שמחה שיש בבית הכרם סניף שממשיך את השם ושומר את המורשת של עמירם".

בתגובה לביקורת של פרסי, בעיריית ירושלים מדגישים כי "עבודות הרכבת בוצעו בתיאום מלא עם בעלי העסקים מהתכנון ובמשך כל שלבי הביצוע, תוך דאגה והקשבה לכל עסק, תוך שמירה על מעברים וגישה לבתי העסק, עם בעל העסק המדובר אף התקיימו עשרות פגישות אישיות,יותר מכך ובאופן חריג הוכשרו בגב המרכז המסחרי ברחוב ניקנור עשרות חניות לטובת בעלי העסקים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. אחד שיודע

    שלא יספרו לכם סיפורים… ממש לא עצוב
    המקום נסגר כי הוא כבר לא מה שהיה. קמצן, יקרן ולא טעים מדובר על הפלאפל היחידי בעיר שמבקש 3₪ אם רוצים את הציפס בצד ולא בתוך הפיתה.
    לא סתם הסניף בבית הכרם מלא תמיד. הבעלים שם אדיב ונותן ברוחב יד ומכל הלב

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש עצוב יאללללה שבח חלק מנוף ילדותנו

    מה הסגר עים עבודות הרכבת נראה שלעולם לא ייגמרו די עים המידרכות הרחבות וכבישים צרים הרסתם לנו את המכוניות עים המהמורות מי צריל רכבת עד לבית חישוב מטופש…

  3. צריך להבין

    ראש העיר העירייה והקואליציה הזו נכנסו להסטוריה כגרועים ביותר שכיהנו בעיר הזו
    חורבן והרס,שרות לאזרח מהגרועים ביותר,בכל תחום העיר הזו שוקעת,לא פלא שגם במדדים הסוציו אקונומי העיר הזו גם שקוע למטה,
    אבל ככה שהם עסוקים בגמיקים שווקים ויחס ציבור לעצמם,לדוגמא פיזור כסאות צבעוניים ברחבי העיר ולקרא לזה שהם מקדמים את העיר והעסקים.(האבסורד שזה מה שהם עושים עם כספי הארונה לחלק כסאות ברחבי העיר לעסקים פרטים,)
    צריך לפטר את ראש העיר ולפזר את הקואליציה,להקים ועדה קרואה שתנהל את העיר
    כל העיר הזו לא מנוהלת בכל תחום

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בשנה האחרונה המקום ממש הדרדר… לכן אין לקוחות

  5. האוכל

    מאז שעמירם ז"ל נפטר זה כבר לא אותו הדבר.
    אני אספר לכם למה אני לא הלכתי??
    אתה נכנס למקום יושב איזה מישהו ומשחק קזינו בסלולרי. לא רואה אותי ממטר.
    שירות גרוע. הייתי בקר שם המון. היה טעים חבל

  6. ארקדי דוכין

    פאלפל שבח היה בינוני ומטה, יש שיאמרו גרוע. לא צריך לעשות מכל זבוב פיל!

  7. אליהו הירושלמי

    שבח נסגר בגלל שהרמה ירדה והמקום היה נראה זוועה עם אוכל מחריד.
    אם היו שומרים על הרמה שבח לא היה נסגר עם העבודות בכביש והסגרים.

  8. יוסי

    זה מה שקורה שמישהו מחליט יום אחד לבנות את ירושלים מחדש והופך אותה לאתר בנייה אחד גדול ומזלזל ב- 750 אלף תושבים
    אם צריך ועדות חקירה ממלכתיות במדינה הזו זה הנושא הראשון שצריך לחקור, מי אישר למרמר חיים של כל כך הרבה תושבים ואורחים למשך תקופה כלכך ארוכה, פשוט חוסר אחריות.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לפני כשנה אכלנו במקום. אכזבה!!!! כירושלמי לשעבר עם זכרונות טובים מהמקום היה עצוב וגם לא טעים לאכול שם. המקום ממש הדרדר בשנים האחרונות וממש לא היה האימפריה של פעם.

  10. מאיה

    נסגר בשל טמעות של החדשים עשו לי מנה שווארמה חצי השאיר אצלו ממש לא הרגשתי טעם שווארמה מגיע לו

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שבח נסגר כי הוא העלה מחירים והוריד באיכות. שלחתי את הילד לקנות שם, בין היתר הוא ביקש 2 אשתנור בלי כלום, רק הפיתות. לקחו ממנו 30 שקל על הפיתות הריקות. ממילא מאותו היום לא נכנסנו לשם.

  12. פיתולוג ירושלמי

    אח שבח שבח.
    חייכן תמיד.
    לא אשכח את הפנים שלו.
    ששבך ז"ל הלך נכמרה החגיגה.
    ששבח היה היה גם טעים.
    ששבח לא שם יותר מה הטעם?
    עצוב שיש אנשים שמנסים לחלוב את ההצלחה של מי שכבר לא נמצא אתנו.
    ישר הרגשתי את ההבדל.
    לפעמים צריך לדעת לפרוש.
    ולפעמים החגיגה נגמרת…..

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נסגר? ברור. היו הכי יקרים, הכי מטונפים)אפס ניקיון והגיינה, נוגעים בפיתות בידיים חשופות, מעשנים מאחורי הדלפק) ומתייחסים ללקוחות בגדר המלצה, כאילו הם קודם כל שם כדי לפטפט ולשחק בסלולרי. שיעור מעולה בצניעות

  14. זה שהפסיק להגיע

    כאשר הניהול של המקום נועד כדי לשרת את הבעלים.הלקוח שמצפה לקבל תמורה הולמת לכספו וזמנו חש בכך ולכן המון אנשים ואני בתוכם נמנעכבר שנים מהלהגיע לשם. לכן להאשים את הפיתוח ואת העיריה זה הכי קל והכי מתחמק לכן הגיע הזמן לומר"אתם זלזלתם בלקוח אז הלקוח הוכיח לכם שהוא הקובע" תלמדו להבא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר