משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)
משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)

ראש העיר משה ליאון: "מבקש סליחה על ריבוי העבודות, אבל התוצאה תהיה שיפור משמעותי ברמת החיים"

בראיון מיוחד לראש השנה, מסכם ראש העיר משה ליאון שלוש שנות עשייה ומדגיש: "יש הרבה הישגים שאני יכול למנות". רגע לפני השנה החדשה הוא מבקש לומר: "אני מאחל לתושבי ירושלים קודם כל בריאות. שנסיים את המגפה הזו"

פורסם בתאריך: 5.9.21 07:33

בעוד כחודשיים, בחודש נובמבר, יציין משה ליאון שלוש שנים בתפקיד ראש העיר. כן, הזמן טס כשנהנים. את ראש השנה הקרוב יחגוג ליאון בחיק המשפחה, כפי שהוא עושה כבר עשרות שנים, אבל המחשבות מן הסתם ימשיכו לעסוק באתגרים השונים שמציבה העיר ירושלים. בוודאי בתקופת הקורונה, אבל בהחלט לא רק.

בראיון מיוחד ל"כל העיר" רגע לפני השנה החדשה אומר ראש העיר ליאון: "אני מאחל לתושבי ירושלים, ולכל עם ישראל, קודם כל בריאות. שנסיים את המגיפה הזו כמה שיותר מהר. שתהיה לכולנו שנה טובה וגמר חתימה טובה. ואני מבטיח שאני ממשיך לעבוד".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


עבור ליאון, יהיה זה ראש השנה השלישי שלו בתפקיד ראש העיר. לדבריו, "אני בהחלט מרוצה ממה שעשינו בשלוש השנים שאני בתפקיד. ביצענו הרבה דברים ויש הרבה הישגים שאני יכול למנות. בראש ובראשונה – הניקיון. ירושלים נקייה. היא נקייה יותר מתל אביב, היא נקייה יותר מערים אחרות וזה לא במקרה. בוצעה רפורמה רצינית במערך הניקיון, היה חיזוק תקציבי לנושא, והעיר באמת נקייה – גם במזרח העיר וגם במערב העיר".

ראש העיר ליאון לא מסתפק בניקיון, בשיחה עם "כל העיר" הוא ממשיך ואומר: "גם בשיפור פני העיר חל שדרוג. חידשנו מדרכות וכבישים בשכונות. השקענו בכך עד עכשיו מאות מיליוני שקלים. כמובן שאנחנו מתכוונים גם להשקיע בשנים הקרובות. אני בהחלט יכול לומר שאני הופך את ירושלים לחדשה מבחינת כבישים ומדרכות".

"בנוסף, אני מקווה שעד סוף השנה נשבור שיא במספר ההיתרים שאנחנו נותנים לדירות חדשות – משהו בסביבות 5,000 יחידות, מרביתן בפרויקטים של התחדשות עירונית אבל לא רק", הוא מוסיף ומונה את ההישגים. "לכך ניתן להוסיף כ-1,400,000 מ"ר לתעסוקה שנחפרים בפריסה עירונית רחבה – בגבעת שאול, בהר חוצבים, בתלפיות, בכניסה לעיר ובגבעת רם. גם במזרח העיר אנחנו מקימים מוקדים תעסוקה ותעשייה, בוואדי ג'וז, בעיסאוויה ועוד. זאת ועוד, יוקמו במזרח העיר מבנים לתרבות הפנאי: בבית חנינא, בשועפאט ובשכונות נוספות. אנחנו אחרי שלב התכנון של המבנים הללו ובקרוב נצא לדרך עם העבודות. אני מקווה שבתוך שנתיים נראה תוצאות".

לסיכום, הוא מדגיש כי "אני בהחלט יכול לומר שירושלים זזה לכיוון חיובי ובאופן רציני ביותר".

למרות כל ההישגים שבהם אתה מתגאה, ולמרות העבודות – יש תסכול מאוד גדול ממצב הכבישים בעיר?
"נכון שיש עדיין בורות בכבישים. הרבה בורות. וזה מרגיז את כל מי שנוסע בכבישים בעיר, כולל אותי. אני מתכוון לצאת למבצע ריבוד גדול בחודשים הקרובים בחלק גדול מהכבישים – גם אם זה במקומות שיש בהם עדיין עבודות. העיקר שאפשר יהיה לנסוע בכבישים בנוחות. השנה הזו תהיה שנת ריבודים".


אתר העבודות להקמת הרכבת הקלה בבר אילן (צילום: שלמה יהושע)

אתר העבודות להקמת הרכבת הקלה בבר אילן (צילום: שלמה יהושע)


עד כמה אתה שומע ומודע לטענות ולתלונות על ריבוי העבודות ברחבי העיר?
"אני בהחלט שומע ומקבל תלונות, אני מבקש סליחה על ריבוי העבודות, אבל התוצאה תהיה שיפור משמעותי באיכות וברמת החיים. חשוב להבין – אין שום ברירה אחרת. אנחנו חייבים לעשות את הפרויקטים הללו. זו למעשה המהפכה האמיתית של ירושלים. שנים על גבי שנים שזה לא נעשה ולא נותרה ברירה. ועדיין, חשוב לי להדגיש – באופן חד משמעי אני מקבל יותר ברכות מאשר תלונות. ולמה אני מתכוון – אני חושב שרוב התושבים מבינים שאנחנו לא מבצעים עבודות כדי להטריל או להטריד. בסופו של יום יהיו בירושלים שבילי אופניים, יהיו פה רכבות קלות ותהיה תחבורה ציבורית איכותית. על מנת לעשות את הדברים הללו, אנחנו, כל תושבי ירושלים, עוברים תקופה לא קלה ולא נעימה, אבל אני לא חושב שזו תקופה בלתי סבירה או בלתי ניתנת להכלה".

***

עיקר העבודות, כידוע, הן עבודות התשתית להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה והארכת הקו האדום של הרכבת עד להדסה ולנוה יעקב. אחרי שנים ארוכות של עיכובי ביצוע מסיבות בירוקרטיות שונות, כאלה שלא בהכרח קשורות לעירייה, לדברי ראש העיר ליאון – העבודות כיום מתבצעות על פי התכנון ואפילו מקדימות את לוח הזמנים.

"העבודות של הקו הירוק מתקדמות בקצב מצוין", הוא מדגיש. "אני מתאר לעצמי שכבר במהלך 2022 נראה חלקים מהתוואי עם מסילות מונחות, כמו למשל במלחה ואולי בעוד אזורים. אני מאוד הייתי רוצה שבסוף 2023 תחילת 2024 לפחות חלק מהקו הירוק כבר יפעל בצורה חלקה ותקינה. בנוסף, העבודות להארכת הקו האדום להדסה ולנוה יעקב צפויות להסתיים בסוף 2022".


משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)

משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)


"בכלל", מוסיף ואומר ראש העיר ליאון, "סוף שנת 2022-תחילת 2023, צפויים לנו שני אירועים תחבורתיים חשובים מאוד – הקו האדום יגיע עד להדסה ולנוה יעקב ובמקביל יפתח כביש 16, כביש הגישה החדש לירושלים ממוצא עד לבייט, עם מחלף בגבעת שאול. זה כביש מאוד משמעותי לבאים לירושלים וליוצאים מהעיר. אלו פרויקטים שיעשו שינוי משמעותי בתחבורה בירושלים.

"במקביל לכך, בשנתיים הקרובות, וכבר התחלנו בכך, אנחנו עומדים לגדול בהיקפי התחבורה הציבורית שהיא לא רכבת קלה – גם בקווים חדשים וגם באוטובוסים חדישים. בתוך שנתיים-שנתיים וחצי נגיע לשיפור רדיקלי באיכות התחבורה הציבורית ובשימוש בה – גם מבחינת היקפים וגם מבחינת נגישות. לכך אפשר להוסיף את חניוני חנה וסע שיושלמו עד סוף 2022 במחלף בייט ובשז"ר – וזה גם יסייע למצב התחבורתי בעיר".

אתה מבין למה יש ייאוש – מרוב עבודות לא רואים את הסוף.
"את הקטע הקשה כבר עברנו – אני כראש העיר רואה את האור בקצה המנהרה. התושבים ירגישו ויראו את זה היטב. כל מקום שיש בו רכבת קלה ניתן לראות את השיפור והפיתוח. בסוף תהיה עיר חדשה, יפה ומהממת".


כפיר הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)

הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)


ומה עם הקו הכחול?
"העבודות יתחילו רק בסיום העבודות על הקו הירוק, אלא אם מדובר על איזורים שיש בהם חפיפה בין שני הקווים. אני חושב שהעבודות שם יתחילו באמצע שנת 2024. אנחנו למעשה בעיצומו של מכרז על ביצוע העבודות ועל המפעיל של הקו".

***

העבודות, כך נדמה, הפכו להיות חזות הכל בירושלים, אבל לא כך הם הדברים. העיר, כמו כל העולם למעשה, עברה תקופה קשה מאוד עם התפרצות הקורונה לפני כשנה וחצי. התחלואה היתה בשמיים בהתחלה, הפרות סדר ועימותים נרשמו חדשות לבקרים והעיר הוצגה באור שלילי מאוד. כיום, ניתן כבר לומר שירושלים למדה להתמודד עם הנגיף ולחיות איתו.

 

"אנחנו בהחלט עושים הכל כדי להתמודד כמו שצריך עם הקורונה", אומר ראש העיר ליאון. "אני מרוצה מאוד שכל התוכניות שהיו לנו לקיץ התקיימו וימשיכו להתקיים כמתוכנן. יש דברים קטנים שנאלצנו לבטל, כמו למשל צעדת ירושלים, שבוטלה מהטעם הפשוט שאין תיירות ואין תיירים".

"בסך הכל, ירושלים נמצאת במצב הרבה יותר טוב מזה שהיה בגלים הקודמים ובטח יותר מאשר במרכז הארץ או בערים אחרות בסביבה הקרובה שלנו", מציין ראש העיר ומוסיף: "זה לא מפתיע אותי כי אנחנו עשינו ונמשיך לעשות הרבה כדי שזה יהיה כך. אנחנו בירושלים יצאנו בבליץ גדול מאוד של חיסונים. בכל מקום שאנחנו כעירייה יכולים לחסן – אנחנו עושים את זה".


מבצע חיסונים בירושלים (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

מבצע חיסונים בירושלים (צילום: דוברות עיריית ירושלים)


מה עוד ניתן לעשות בנושא?
"אני לא מרוצה ממספיק ממספר המחוסנים במגזר הערבי והחרדי, אבל אני מקווה ומאמין שזה ישתפר כי נכנסו עמוק מאוד לחיסונים במגזרים הללו. אנחנו מביאים ניידות חיסון ייעודיות לשכונות הללו, הן יהיו זמינות לתושבים. בנוסף, אנחנו מקיימים שיח עם הנכבדים במזרח העיר. אני מאמין שזה יביא עוד ועוד מתחסנים.

"אנחנו ממשיכים גם במבצעי הסברה לחיסונים בחטיבות הביניים ובתיכונים. ביותר מ-50 אחוז מחטיבות הבינים ובתיכונים אנחנו לא מגיעים ל-70 אחוזים. אנחנו נעים שם בין 70-50 אחוז, בחלקם אנחנו מגיעים ל-69 אחוז מתחסנים ואני מקווה שעד אחרי החגים כמעט כל בתי הספר שלנו יהיו עם מעל 70 אחוז מתחסנים. הנתון המפתיע הוא שבקרב צוותי החינוך בירושלים המספרים טובים הרבה יותר – בלא מעט בתי הספר אנחנו עם למעלה מ-90 אחוז מתחסנים ומחלימים, ובאחרים אנחנו עם מעל 70 אחוז".

לסיום, בעוד שנתיים וחודשים יתקיימו הבחירות, אתה כבר ערוך?
"זה מלא זמן. אני ממש לא מתעסק בזה. באמת שאני עדיין לא שם. אני עובד במלוא המרץ כדי להספיק כמה שיותר עד תקופת הכהונה. אני חושב שהמעשים שלי הם למעשה קמפיין הבחירות שלי. מעשיי הם שיוכיחו, אבל חשוב לי שוב לומר – אני ממש לא שם. זה מוקדם מדי".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אבי מורדכי

    משה ליאון , עצור את המחדל, הקו הכחול מיותר ויהרוס את ירושלים.
    היום יש פיתרונות אחרים, אוטובוסים חשמליים יעילים הרבה יותר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר