אמירת סליחות בכותל המערבי בשנה שעברה (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
אמירת סליחות בכותל המערבי (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

"יש צמא גדול של הציבור להגיע לאמירת סליחות בכותל המערבי"

סליחות בצל הקורונה: בימים הקרובים צפויים לפקוד את הכותל אלפי מתפללים – אז איך נערכים לקלוט אותם במסגרת מגבלות הקורונה? כל הפרטים

פורסם בתאריך: 10.9.21 14:59

ראש השנה חלף עבר לו, כך מעמד הסליחות המרכזי שהתקיים אמש, אבל בכותל המערבי ערוכים לרבבות מתפללים אשר צפויים לפקוד את הקיר הקדוש בימים הקרובים, לקראת השיא הצפוי ביום הכיפורים. כידוע, עשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים – עשרת ימי תשובה – נקראים גם בין כסא לעשור, ובהם נערך החשבון הסופי בין האדם לבורא עולם. בימים אלה הולכת וגוברת אמירת הסליחות ומתפללים רבים צפויים לפקוד את הכותל המערבי לצורך כך.

את פני רבבות המתפללים יקבלו אנשי הקרן למורשת הכותל המערבי, אשר ערוכים היטב לקליטתם עד, כאמור, ליום הכיפורים (רביעי, 15.9) ובאופן כללי עד לסיום חגי תשרי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


התפילות, כך על פי מתווה משרד הבריאות, יערכו בקפסולות שונות ובכל רגע נתון יוכלו לפקוד את הכותל המערבי עד 8,000 מתפללים, אשר יגיעו אל הכותל מדי לילה לתפילת חצות וימשיכו לפקוד את הקיר הקדוש גם בשעות הבוקר המוקדמות. בכותל מצפים למספרים גדולים מאוד של מתפללים, וזאת בשל העובדה שאמירת הסליחות ביום הכיפורים תשפ"א הוגבלה משמעותית בשל מגבלות הקורונה.

"ההיערכות לאמירת הסליחות בצל הקורונה מאוד מאתגרת השנה", מציינים בקרן למורשת הכותל ומסבירים כי "בשנה שעברה היו במעמד המרכזי כ-2,000 משתתפים בערב שלפני ראש השנה, ויום לפני כיפור ניתן אישור להשתתף במעמד המרכזי רק לבודדי מתושבי העיר העתיקה בלבד, וכנ"ל בברכת הכהנים. השנה המספרים המאושרים גדלו משמעותית ואנחנו בהחלט רואים עומסים יחסיים, כמובן שהכל עדיין תחת המגבלות המאושרות. הציבור מצביע ברגליים, אין בכלל ספק שאחרי השנה שעברה יש צמא גדול של הציבור להגיע לאמירת סליחות בכותל המערבי. יש געגוע".

"בריאות הציבור בראש מעיינינו ואנו מעוניינים לשמור על ציבור המתפללים כמה שאפשר", מוסיפים בקרן למורשת הכותל, "אבל אנו גם קשובים למציאות ורואים כיצד במציאות הזו אנו מאפשרים לציבור בכל זאת להגיע תחת המגבלות, וזהו האתגר הגדול שאיתו אנחנו מתמודדים".

***

כאמור, מתווה משרד הבריאות מתיר לקראת יום הכיפורים נוכחות בו זמנית של כ-8,000 מתפללים וחלוקה שלהם לקפסולות. המתווה הזה, כמעט מיותר לציין, גורם לאי נוחות בקרב חלק גדול מציבור המתפללים שמתקשה להבין מדוע חלה מגבלה על תפילות בכותל בעוד אירועים המוניים, כמו למשל בפאנג'ויה באילת או במופעי ענק בהיכל נוקיה, אין באמת מגבלות.


הכותל המערבי (צילום: אמיל סלמן)

הכותל המערבי (צילום: אמיל סלמן)


בקרן למורשת הכותל, חשוב לציין, משתדלים מאוד שלא לבקר את ההחלטות ומדגישים כי הם מבחינתם עושים הכל כדי לעמוד בהנחיות ובהוראות. אחת מדרכי ההתמודדות היא בהגדלה מספר מעמדי הסליחות לכ-20, זאת על מנת שמתפללים רבים ככל האפשר יוכלו לקחת חלק באמירת הסליחות.

"אנו נוהגים לפי החלטות קבינט הקורונה, ובשיתוף פעולה מלא עם המשטרה וסדרנים", מדגישים בקרן למורשת הכותל. "בשנים שלפני הקורונה, במעמדות המרכזיים, הגיעו לכותל מעל כ-30,000 איש בו זמנית, השנה המקסימום התכולה היא באמת כ-8,000 מתפללים במעמדות המרכזיים, ובהתאם לכך בעקבות הקורונה הגדלנו את המעמדות המרכזיים והיו למעלה מ-17 אירועים מרכזיים, עם חזן והגברה על מנת לווסת את העומס החל מא' אלול, וזה יימשך לעד לערב שלפני יום כיפור. לכן, הוספו גם מערכות הגברה ומסכים שהסליחות יהיו מונגשות לכלל הציבור בכניסות מסביב לכותל ושכולם יוכלו לשמוע".

בקרן למורשת הכותל מוסיפים כי "בנוסף, יש לנו מתחמי תפילה וקפסולה שחילקנו בכותל אנחנו כמובן אוכפים את עטיית המסכות. המשטרה אחראית על כמות האנשים המגיעים והם מנתבים את העומסים בכל סביבת העיר העתיקה בהקדם, והציבור צריך להיות קשוב למשטרה ולפרסומים ולמידע על מנת למנוע עוגמת נפש. מכיוון שבהחלט רואים את האלפים שמגיעים לסליחות".

 

***

הסליחות, חשובות ככל שיהיו, הן לא האירוע המרכזי של חגי תשרי. האירוע שתופס את מירב תשומת הלב ובדרך כולל מושך אליו את כמות המתפללים הגדול ביותר הוא ברכת הכהנים של חול המועד סוכות.


מעמד ברכת הכהנים בחג הפסח 2021 (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

מעמד ברכת הכהנים בחג הפסח 2021 (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)


יש לציין כי לטובת רבבות המתפללים, השנה בעקבות מגבלות הקבינט ותחלואת הקורונה, מצאו בקרן למורשת הכותל פתרון יצירתי על מנת להתמודד מול העומס הרב של המתפללים. "בעבר לברכת הכהנים בחול המועד סוכות היו מגיעים מעל ל-30,000 מתפללים, זה פשוט הפך להיות קונצנזוס והיו מגיעים מכל המגזרים ומכל הארץ ופשוט עולים לירושלים", מציינים בקרן למורשת הכותל. "בחג הפסח האחרון החלטנו לפצל את המעמד המרכזי של ברכת הכהנים ליום נוסף, והחלטנו לאמץ את זה גם השנה בסוכות, ולערוך את הטקס כמיטב המסורת לאורך יומיים, וכך לפזר את העומסים הצפויים".

"אנו בקרן למורשת הכותל נערכים לכך בהתאם להוראות משרד הבריאות, אך עדיין לא ידועה מגבלת הקהל. מדובר בפחות משתתפים בניגוד לשנים עברו שלפני הקורונה, אבל עדיין הגיעו ועלו להתפלל לכותל אלפי מתפללים החל מא' אלול עד כה, והמספר יגדל עד יום כיפור, וברכת הכהנים בחול המועד סוכות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר