הפעילויות בבית הספר (צילום: פרטי)
הפעילויות בבית הספר (צילום: פרטי)

הכל שב לקדמותו: יוזמה מיוחדת שיקמה את יחסי האמון בין תלמידי צור באהר לצוות בית הספר

מיזם ייחודי של צוות בית הספר צור באהר יחד עם הורי התלמידים והקרן ליוזמות חינוכיות, הצליח להחזיר לרבים מהתלמידים את האמון בצוות המורים אחרי ניתוק מוחלט שהחל בתקופת הקורונה

פורסם בתאריך: 31.10.21 12:15

בצור באהר מתגוררות משפחות רבות נטולות אמצעים טכנולוגיים בסיסיים דוגמת מחשב וחיבור לאינטרנט. בעקבות כך, בתקופת הקורונה נידונו תלמידים רבים לניתוק מוחלט מבית הספר ועלייה קיצונית באחוזי הנשירה מבית הספר. מיזם ייחודי של צוות בית הספר יחד עם הורי התלמידים והקרן ליוזמות חינוכיות, הצליח להחזיר להם את האמון במערכת וצוות בית הספר.

"אם היו מספרים לנו לפני כשנתיים, שתלמידי ישראל יעברו ללמידה מהבית ושהלמידה הפרונטלית תתחלף בלמידה מרחוק, בבידוד חברתי ובקשיים רגשיים, נפשיים וחברתיים, היינו חושבים שמישהו קצת התבלבל", אומרים גורמים בבית ספר צור באהר ומספרים כי "מי שבכל זאת החליטו לעשות מהלימון לימונדה הוא צוות בית הספר 'צור באהר' בירושלים,  שפועל במסגרת 'אתגר זום אאוט', תוכנית שפותחה על ידי הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות לשיקום חברתי-רגשי של תלמידי כיתות ה'-י'. בית הספר שוכן בשכונה מורכבת מאוד שמתגוררות בה משפחות רבות חסרות אמצעים טכנולוגיים בסיסיים כמו מחשב וחיבור לאינטרנט, ואף ללא פינה סטרילית בבית שתאפשר ללמוד בשקט. כל אלה לצד קשיים אובייקטיביים נוספים פגעו קשות במוטיבציה ובתחושת המסוגלות של התלמידים, דבר שהוביל במהרה לעלייה משמעותית באחוזי הנשירה ולהגדלת פערי הידע בין התלמידים שנשארו בכיתה".

"לאחר שנה שבה חוו הזנחה ובעיקר ניתוק מוחלט מצוות בית הספר בשל המחסור באמצעים שיאפשרו חיבור מקוון מהבית, זיהה הצוות את הקשר שבין שיקום תחושת השייכות של תלמידי בית הספר, לשיקום גן מוזנח בשטח בית הספר והבין שעוד לפני שהתלמידים חוזרים לספסל הלימודים, צריך לשקם את תחושת השייכות של התלמידים למקום ולחזק את הקשרים החברתיים בינם ולבין המורות והמורים", עוד מספרים בבית הספר.

לשם כך, החליט הצוות להתמקד בשכבת ז', לה זו הייתה השנה הראשונה בבית הספר.  "כמו תלמידי שכבה ז', גם לי זו הייתה השנה הראשונה בבית הספר", מספרת היועצת החינוכית הנאא אלחיאט, "התחלתי לעבוד בקורונה ואת התלמידים הכרתי מרחוק. בחודש מרץ, כשחזרנו ללמידה פרונטלית, ראיתי שלתלמידי שכבת ז' אין תחושת שייכות לבית הספר ולאחר שיחה עם המנהל, הבנו שאנחנו צריכים ליצור עבורם מקום שיעניק להם תחושת חיבור למקום". במהלך החיפוש אחר הפרויקט המתאים נחשפה הנאא לאתגר זום אאוט של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות וקלטה את הפוטנציאל לחיזוק תחושת השייכות וגאוות היחידה עם צוות בית הספר. "היה חשוב לי לעשות משהו עבורם ואיתם", היא משתפת. "שירגישו שבית הספר הוא הבית השני שלהם ושכל הצוות כאן בשבילם כדי לעזור להם. לשמחתי הגשתי הצעה לקרן והם עזרו ותמכו בנו ובזכותם הצלחנו".

במהלך החיפוש אחר הפרויקט לתלמידים, הנאא הבינה שלתלמידי החטיבה אין מקום בחצר כדי להתאוורר, מקום מפגש בהפסקות, מקום שמאפשר לקיים בו סדנאות ושיעורים באוויר הפתוח ובעיקר לחוש שיש להם מקום שמיועד אך ורק בשבילם. "החלטנו להפוך את שטח האדמה שהיה מוזנח לגן מושקע ופורח", הנאא מתגאה. "החיבור לאדמה שהיא ערך מאוד בתפישת התרבות שלנו, גרם לילדים תחושה שהם נוטעים את רגליהם בתוך הקרקע, דבר שחיזק מאוד את תחושת ערך השייכות של התלמידים למקום. הקמנו צוות מוביל לפרויקט ולשמחתנו לא רק תלמידי השכבה לקחו חלק, אלא גם תלמידים מהחטיבה העליונה כחלק מתרומה לקהילה, ואף הורי התלמידים שנרתמו ובאו לעבוד באדמה על חשבון זמנם האישי".

במסגרת עבודת השיקום הקימו התלמידים ביחד עם ההורים ואנשי השכונה גינה  עם פרגולה שעליה נתלה לוח שבו מופיעים כל השמות של הילדים שלקחו חלק בהקמת הגינה, ספסלים חדשים, כשבנוסף נשתלו צמחים ודשא ומדובר. "מדובר בעשיה שממש אינה מובנת בשכונה שבה אנו גרים", היא אומרת. "אנחנו זוכים לתגובות חמות מאוד והילדים ממש אוהבים את הגינה החדשה שקמה במיוחד עבורם. זה סוג של גאווה, הפעולה הצנועה הזו היא חלק מהדרך שלנו לאפשר לכל תלמיד להרגיש חלק, להרגיש שייך ולדעת שיש לו מקום, שרואים אותו".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר