רכבת קלה של חברת CAF שתגיע לירושלים בפס הייצור (צילום: באדיבות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
רכבת קלה של חברת CAF שתגיע לירושלים בפס הייצור (צילום: באדיבות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

צריך להדאיג? צי רכבות קלות של חברת CAF באוסטרליה הושבת בגלל סדקים בקרונות

החברה הספרדית זכתה במכרז להפעלת הקו הירוק העתידי של הרכבת הקלה, כאשר CAF אמורה לספק את הקרונות. בחודשים האחרונים התגלו תקלות ברכבות של החברה גם באנגליה ובנורבגיה. מנכ"ל CAF ישראל ל"כל העיר": "לירושלים יגיעו קרונות חדשים יותר, אורבוס 100 לעומת אורבוס 3 באוסטרליה"

פורסם בתאריך: 11.11.21 19:11

צי הרכבות הקלות של חברת CAF הספרדית במדינת ניו סאות’ ויילס באוסטרליה הושבת באחרונה, זאת בשל סדקים שהתגלו בקרונות – כך פורסם בשבועיים האחרונים בכלי תקשורת שונים באוסטרליה. בכתבה שפורסמה ב”Sydney Morning Herald" ב-28.10.21 נטען כי בשל סדקים שהתגלו באחד מהקרונות הוחלט להשבית זמנית את הרכבות של החברה עד לבירור מעמיק יותר.

שלושה ימים מאוחר יותר, אתר החדשות האוסטרלי ‘brisbane times’ פרסם כי בבדיקה נרחבת יותר שבוצעה, במסגרתה נבדקו 6 קרונות, נתגלו סדקים בכולם, ולפיכך הוחלט להשבית לאלתר את צי הרכבות לחודשים ארוכים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


יש לציין כי כמו בישראל, גם באוסטרליה מחזיקה חברת CAF הספרדית בשותפות עם חברות מקומיות, כשיחדיו הן הקימו חברה שמפעילה ומתפעלת עבורן את הרכבות הקלות והקווים שלהן. בירושלים, כידוע, זו חברת ‘כפיר’, ואילו בניו סאות’ ויילס שבאוסטרליה מדובר על חברת ‘Transdev’.

בסביבת מתחריה העסקיים של CAF מציינים בשיחה עם "כל העיר" כי הרכבות הקלות שבהן נתגלו הסדקים באוסטרליה דומות מאוד לרכבות שאמורות להגיע לירושלים בשנים הקרובות לטובת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה.

יש לציין כי מדובר על אותו דגם של קרונות – אורבוס – אלא שבאוסטרליה מדובר על אורבוס  3 ואילו לירושלים יגיעו קרונות אורבוס 100.


הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


מפרסומים נוספים עולה כי התקלה באוסטרליה אינה הראשונה וכי גם במקומות נוספים ברחבי העולם התקבלו דיווחים על תקלות בקרונות של רכבות CAF, הן קלות והן כבדות, שפגעו בתפקוד של מערך הרכבות.

על פי פרסום בחודש מאי האחרון של ‘Telegraph & Argus’ תקלות שהתגלו בקרונות גרמו להשבתת רבע מצי הרכבות (שאינן קלות) במערב יורקשייר שבאנגליה, זאת כשנתיים בלבד לאחר שעלו על המסילות; בחודש יוני האחרון, דווח ב-BBC על תקלות שהתגלו ברכבות בבירמנגהאם שבאנגליה, כאשר 21 חשמליות שייצרה CAF נשלחו לבדיקה בשל תקלה שהתגלתה; בחודש יולי האחרון דווח ב’International Railway Journal’ (מגזין רכבות בינלאומי) על השבתת צי רכבות של CAF בנורבגיה בשל סדקים שהתגלו באחד הקרונות, זאת חודש אחד בלבד אחרי שהרכבות (שאינן רכבות קלות) עלו על המסילות.

יש לקוות כי העיר ירושלים לא תדע תקלות דומות בקנה מידה שכזה, אשר עלולות להשבית, גם אם באופן חלקי, את מערך ההתחבורה המתוכנן במסגרת הקו הירוק של הרכבת הקלה.

יש לציין כי בימים אלה מתמודדת חברת CAF, בשותפות עם חברות נוספות, על הקמת והפעלת קווי הרכבת הקלה בתל אביב וגוש דן.

"כל העיר" פנה לחברת CAF על מנת לברר האם לציבור בירושלים יש סיבה לדאגה בעקבות הפרסומים בחו”ל על קרונות תקולים ברכבות של CAF?

מיקי רביב, מנכ”ל CAF ישראל מדגיש בשיחה עם "על העיר" כי"בכל פרויקט, הנושא של מפגש רכבת מסילה הוא דבר שצריך לדעת עליו את הדעת. באוסטרליה אנחנו מדברים על רכבות מסוג אורבוס 3, רכבות ישנות, כשלירושלים יגיעו רכבות מסוג אורבוס 100. בנוסף, כל אימת שמתגלה תקלה, ולא משנה איפה בעולם, אז קודם כל היא מטופלת במיידית, ושנית, הלקחים ממנה נלמדים ומיושמים ברכבות החדשות שמיוצרות. אפילו כיום, אם הפרויקט באוסטרליה ירצה תגבור של צי הרכבות, הן תגענה כשהלקחים נלמדו והתקלות טופלו”.


מפת קווי הרכבת הקלה - האדום והירוק (באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

(באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


רביב מוסיף ומדגיש כי "סדקים ברכבות יש בכל מקום ובכל חברה שמייצרת רכבות. מה שחשוב זה איך אתה מטפל בתקלה ואיך אתה מונע הישנות של התקלות ברכבות חדשות שמיוצרות. אני נמצא בתעשיית הרכבות 12 שנה, לפני CAF עבדתי בחברה אחרת בתעשייה, וסדקים למרבה הצער זה דבר שקורה בלא מעט פרויקטים ובלי קשר מי היצרן. החשוב, כמו שאמרתי, הוא מה קורה אחר כך – ראשית טיפול מידי, ושנית לדאוג לכך שבכל רכבת חדשה שמיוצרת הבעיה הזו לא תחזור”.

האם כאן בירושלים צריכים לדאוג לאור התקלות האחרונות?
"אני ממש לא מודאג לגבי הפעלת הקו הירוק, מהסיבה הפשוט שאנחנו, CAF, מייצרים גם את הרכבות וגם את התשתית. אני לא מביא רכבות על תשתית שמישהו אחר בנה עבורי. בקו הירוק אנחנו מייצרים גם את הרכבות, גם את המסילות ואת כל התשתית מסביב. מצד אחד זה מגביר את האחריות שלי, אבל מצד שני זה מביא לכך שהתכנון יהיה הרבה יותר מדויק. מעבר לכך, כישראלי הדבר האחרון שאני ארצה הוא שמה שאני מביא לפה ייצור כאלה בעיות, לכן אני יכול לומר שכל הלקחים מכל העולם נלמדים ומיושמים, ולזה אנחנו מוסיפים את היתרון שדיברתי עליו שהכל מיוצר על ידינו. מגיע מילה טובה למדינה, שבחרה זכיין שמספק את הכל, וכך יש פחות בעיות”.

"זה מאוד טיפוסי למתחרים, שהם מבינים שהם בפינות כאלה ואחרות ללכלך על מתחרים”, מסכם רביב ומוסיף: "לכן, לשם ההגינות, אני מבקש לשים דברים בפרופורציות ולשאול – האם התופעה של סדקים ברכבות קיימת בכל התעשייה? אז בפירוש כן; שאלה נוספת היא האם זו הפעם הראשונה שמתגלים סדקים?, אז התשובה היא חד משמעית לא. מה שצריך לעשות זה שני דברים – לטפל בתקלה במיידית, זו האחריות שלך והמוניטין שלך, והדבר השני הוא לוודא שבכל רכבת שאתה מייצר התקלה הזו לא תחזור”.


רכבת קלה של חברת CAF שתגיע לירושלים בפס הייצור (צילום: באדיבות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

רכבת קלה של חברת CAF שתגיע לירושלים (צילום: באדיבות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


מצוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים נמסר כי "אנחנו מודעים לנושא הסדקים שהתגלו בקרונות של CAF בסידני. אבל יש לציין שהקרונות שיגיעו לירושלים הן מדור מתקדם יותר, עם טכנולוגיה אחרת. בקרונות שבהם התגלו סדקים בסידני החיבורים נעשו בריתוכים, ואילו בקרונות שיגיעו לירושלים החיבורים הם באמצעות מסמרות. זו גישה אחרת”.

עוד נמסר כי "אנחנו בכל מקרה מכירים את האירוע שם וגם נמצאים במעקב שוטף, מה גם שמדובר כאמור על טכנולוגיה אחרת”.

גורמים שונים המעורים בפרטים מציינים בפני "כל העיר" כי "הקוריוז הוא שאת התחזוקה לקרונות של אלסטום בירושלים – 46 קרונות שהם 23 רכבות – מבצעת כיום חברת CAF, ואילו את התחזוקה לקרונות של CAF בסידני, שבהם התגלו הסדקים, מבצעת חברת אלסטום. הקרונות שיגיעו מעתה ואילך – הארכת הקו האדום והקו הירוק – הם קרונות מתוצרת CAF הספרדית, מהדגם החדש ביותר עם טכנולוגיה אחרת של החיבורים”.

בעניין התחזוקה מוסר מנכ”ל CAF ישראל רביב כי "למיטב הבנתי, הרכבות שבהן נתגלו סדקים באוסטרליה הופעלו במהירות שהיא גבוהה יותר מהמהירות המומלצת. לכך צריך להוסיף שהתחזוקה לא מבוצעת על ידי CAF, אלא על ידי אלסטום – בדיוק הפוך מהמצב כרגע בירושלים שבו אנחנו מתחזקים רכבות של אלסטום. ברגע שיצרן אחד מחליף יצרן שני, יכולה להיות בעיה באספקת חלקי חילוף או ברצון לקנות חלקי חילוף”.

עוד הוא מציין כי "הפרויקטים בירושלים כוללים 25 שנה של תחזוקה ש-CAF צריכה לעשות. המדינה עשתה בשכל שבתחום הרכבות הקלה היא קונה הכל כמכלול כולל תחזוקה לאורך שנים”.

תגובת משרד התחבורה לא התקבלה למרות פניית "כל העיר".

העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. דני סבן

    מאד מעניין למה הכתבה הזאת צצה כעת? אולי בגלל פרוייקטי הרכבות שאמורים להיות מוכרעים בטווח הקרוב? לי זה מריח כמו ניסיון של מתחרה ללכלך על מתחרה אחרת.

  2. שושו השועל

    אני חושב שתכנית אב לתחבורה צריכה לשלוח נציגים מתחום בקרת האיכות לאוסטרליה
    ולוודא שהדגם הבעייתי לא יגיע לירושלים

  3. אחמד בוזגלו כץ

    החברה הספרדית מרגיעה אותנו שנקבל אורבוס 100 במקום אורבוס 3. אני לא רגוע, נקבל בארץ 100 סדקים לקרון במקום 3 באוסטרליה

  4. מיכאל אלבוים

    ביפן בונים רכבות מהירות ומשוכללות ביותר.
    מדוע משרד התחבורה לא בחן הבאת קרונות
    רכבת מיפן ???

  5. ‍♀️‍♀️

    אני בכול אופן לא יעלה לרכבת מינהרות כי זה מהות ליותר סכנות וחוץ מיזה מפחיד גם עים יעשו בישראל ,יהיו אלפיי מיקריי טרורו שאני לא מוכנה לחשוב על זה ‍♀️‍♀️איפו החשיבה הנלוית לכלל העשייה אני בחוץ

  6. בוזגלו

    באם בדגם 3 נמצאו 3 סדקים. כמה ימצאו בדגם 100?
    אם לא היו בוחרים רכבת סדוקה לישראל צריך היה לבדוק מה קרה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר