מכללת הדסה (צילום: שחר רגב)
מכללת הדסה (צילום: שחר רגב)

מחקר במכללת הדסה: רבע מגולשי פייסבוק חוששים "להחמיץ" חוויות של אחרים

במחקר שערך ד"ר איציק אלפסי מהחוג למדעי ההתנהגות עולה עוד כי אותם הגולשים הם לרוב גם אנשים שסובלים מחרדת נטישה ולמעשה הם מעתיקים את הקשיים התקשורתיים הבין אישיים מהעולם האמיתי לעולם המקוון

פורסם בתאריך: 13.12.21 11:38

עם התגברות החשיפה ותדירות השימוש ברשתות החברתיות בעשור החולף, הפכה התופעה של "חשש מהחמצה" – Fear of Missing Out או כפי שמקובל לכנותה FoMO, למושא עניין ומחקר מההיבט החברתי והפסיכולוגי. חשש מהחמצה בהקשר של הרשתות החברתיות הוא חשש שאם אני לא אשאר מעודכן ומחובר כל הזמן, אני אחמיץ את החוויות והעדכונים שאחרים משתפים.

בעולם המוחשי, חשש מהחמצה הוא רצון שלנו להיות שותפים לאותה החוויה, אך בעולם המקוון זה הרצון להיות כל הזמן מעודכנים בחוויות שהאחרים מעלים.  החיים בעולם המקוון, ובייחוד, השימוש ברשתות חברתיות, הפכו את החשש מהחמצה לחוויה נפוצה ומשמעותית יותר מאשר בעבר. רשתות חברתיות מגבירות את החשש מהחמצה משתי סיבות המשלימות אחת השנייה: הראשונה, הן חושפות אותנו באופן תדיר למה שמתרחש בחייהם של אחרים ולרוב, החוויות מעוררות קנאה. כתוצאה מכך, כאשר אדם מנותק מסיבה זו או אחרת לפרק זמן מסוים מהמתרחש ברשתות החברתיות, מתעוררת ומציקה לו התחושה שהוא מחמיץ חשוב ומרגש שמתרחש כעת.

משתמשי רשתות חברתיות מדווחים על רמות גבוהות יותר של חשש מהחמצה ככל שעולה תדירות השימוש. חוויית החשש מהחמצה הולכת ומתגברת ככל שאופציית השיתוף ב-"story" תופסת תאוצה.

מחקר חדש של ד"ר איציק אלפסי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה שפורסם בכתב העת 'Digital Psychology' בחן את שכיחות תופעת החשש מהחמצה בקרב משתמשי פייסבוק ישראלים, ואת הקשר בין דפוסי ההתקשרות ביחסים בינאישיים לבין תחושת FoMO. במחקר השתתפו 268 נבדקים, בגיל ממוצע 30.2. מתוך ממצאי המחקר עולה כי באופן כללי, 26 אחוז ממשתפי המחקר דיווחו על רמה בינונית או גבוהה של חשש מהחמצה. יותר מזה, נתוני המחקר מלמדים שככל שלאנשים יש רמות גבוהות של חרדת נטישה באופן כללי, כך הם ידווחו על רמות גבוהות של חשש מהחמצה בעולם המקוון.


"נושא אקטואלי במיוחד, עם פרסום "מסמכי פייסבוק" בחודש שעבר, אשר מעידים כי גם במחקרים פנימיים שערכה החברה עולים ממצאים חד משמעיים לגבי ההשפעה השלילית של השימוש ברשתות חברתיות על הבריאות הנפשית, ביחוד בקרב צעירים. כאשר מחקרים, כמו זה הנוכחי, מעידים שתחושת ה-FoMO היא אחד הגורמים המרכזיים לכך"


היבט נוסף שעלה במחקר הוא שאותם אנשים בעלי רמה גבוהה של חרדה בהתקשרות שמאופיינת בחרדת נטישה, נוטים להיות חסרי סבלנות למצבים של אי ודאות ולכן חווים רמות גבוהות יותר של חשש מהחמצה כאשר הם גולשים מפייסבוק.

"אנשים שחווים קשיים בקשרים בינאישיים נוטים יותר גם לחוות חשש מהחמצה כאשר הם גולשים ברשתות החברתיות", אומר ד"ר אלפסי ומסביר: "למעשה, הם מעתיקים את ההתנהגות שלהם מ"העולם האמתי" לרשתות החברתיות – חרדת הנטישה שלהם בעולם האמיתי מתרגמת לחרדת החמצה ברשתות החברתיות. ממצאים אלה מרחיבים את ההבנה התיאורטית שלנו לגבי המנגנונים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס תופעת ה-FoMO ברשתות החברתיות, ומדגישים את הצורך במודעות וטיפול כאשר אנשים מפתחים תלות מוגזמת בשימוש ברשתות חברתיות. נושא אקטואלי במיוחד, עם פרסום "מסמכי פייסבוק" בחודש שעבר, אשר מעידים כי גם במחקרים פנימיים שערכה החברה עולים ממצאים חד משמעיים לגבי ההשפעה השלילית של השימוש ברשתות חברתיות על הבריאות הנפשית, ביחוד בקרב צעירים. כאשר מחקרים, כמו זה הנוכחי, מעידים שתחושת ה-FoMO היא אחד הגורמים המרכזיים לכך".


איציק אלפסי (צילומים: הדר אלפסי)

ד"ר איציק אלפסי (צילומים: הדר אלפסי)


נתונים נוספים שעלו במחקר הם ש-33 אחוז מהגולשים בפייסבוק נפגשים למטרות חברתיות (לא בעבודה או בלימודים) לא יותר מפעם או פעמיים בחודש בלבד. 42 אחוז מבלים במסיבות או אירועים חברתיים לכל היותר כמה פעמים בשנה, ו-26 אחוז מהמשתתפים במחקר דיווחו שבמהלך שבוע טיפוסי הם בד"כ לא יוצאים לבילוי פנאי (מסעדה / בר / סרט / הצגה / הופעה) אפילו לא פעם אחת.

עוד עולה מתוך ממצאי המחקר כי 60 אחוז מהמשתמשים גולשים בפייסבוק שעה או יותר ביום, 28 אחוז מתוכם יותר משעתיים ביום, ו-13 אחוז שעות מתוכם שלוש שעות ויותר. 36 אחוז ממשתתפי המחקר דיווחו שהם נכנסים לפייסבוק במהלך שיעור בלימודים או ישיבה בעבודה, 19 אחוז מהמשתתפים דיווחו שהם נכנסים לפייסבוק בזמן שהם מבלים עם חברים, 53 אחוז דיווחו שהם בודקים את הפייסבוק לפני שהם הולכים לישון ו-45 אחוז דיווחו שהם בודקים את הפייסבוק מיד כאשר הם מתעוררים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר