המרכז הרפואי הדסה עין כרם, המרכז הרפואי שערי צדק (צילומים: דוברות שערי צדק, YoavR)
המרכז הרפואי הדסה עין כרם, המרכז הרפואי שערי צדק (צילומים: דוברות שערי צדק, YoavR)

לא רק קורונה: "יש כבר מגיפה של שפעת – 15-10 אחוז מהחולים במחלקות בבתי החולים"

על רקע העלייה בתחלואת הקורונה, במרכזים הרפואיים הדסה ושערי צדק ובקופות החולים במחוז ירושלים מביעים חשש מפני העלייה בתחלואת השפעת ומודאגים מאחוז המתחסנים הנמוך נגד הנגיף: "נגיע לעומסים שיהיה קשה מאוד להתמודד איתם"

פורסם בתאריך: 23.12.21 19:02

העלייה בתחלואת הקורונה בשל התפרצות זן האומיקרון בעייתית מכל כך הרבה בחינות, אולם נראה שבעוד שבממשלה מדברים על מגבלות וסגרים אפשריים – מערכת הבריאות שוב נשכחת מאחור. במרכזים הרפואיים הדסה ושערי צדק, כמו גם בקופות החולים בירושלים, מדווחים כי במקביל לעלייה בתחלואת הקורונה – ישנה עלייה משמעותית בתחלואת החורף, בוודאי שלעומת החורף שעבר – שבו באופן מוזר נרשמו 0 חולי שפעת.

הן בהדסה והן בשערי צדק מדווחים השבוע כי התפוסה במחלקות הפנימיות עומדת כבר כעת על למעלה מ-100 אחוז, מה שאומר שהם יתקשו מאוד להתמודד עם התפרצות נוספת של קורונה ועם פתיחת מחלקות ייעודיות אם מספר החולים יעלה כפי שצופים המומחים בימים האחרונים. הסיבה? תחלואת חורף כמובן, כשבעיקר מדובר על שפעת.


"יש עלייה בתחלואה נשימתית. יש כבר מגיפה של שפעת, שאנשים לא מתייחסים לזה כמגפה, אבל בכל מחלקה של 40 מיטות יש בין 4 ל-6 חולי שפעת", אומר פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם, בשיחה עם "כל העיר". "והמצב הוא כזה לא רק אצלנו, אלא בכל המחלקות הפנימיות ברחבי הארץ. כשהבנתי שבהדסה יש עלייה בתחלואה החורף, בדקתי מה המצב בבתי החולים האחרים – בכולם המספרים זהים, יש 15-10 אחוז חולי שפעת בכל מחלקה. ולא מדובר על חולים קלים. זה חולים קשים, מורכבים, חלקם צריכים טיפול נמרץ. זה שלא מדובר על קורונה, לא הופך את זה לעניין של מה בכך".

יש הסבר מדוע השנה תחלואת החורף כזו משמעותית, בעוד שבשנה שעברה היו 0 חולי שפעת?
"אנחנו לא ממש מבינים למה, אבל זה בהחלט המצב. בחורף 2019/20 – שבסופו התחילה הקורונה – היתה תחלואת חורף קשה, במיוחד של שפעת. איכשהו, הקורונה שהגיעה במרץ עצרה את זה. בחורף 2020 היו 0 חולי שפעת, ואנחנו באמת לא מבינים למה, אבל נראה שבחורף הנוכחי השפעת מחזירה. צברנו ריבית והשפעת מחזירה כעת את הריבית".


פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)


פרופ' הרשקו מתייחס גם לנושא החיסונים – של שפעת כמובן, ואומר: "ההתנגדות לחיסונים שרואים עכשיו סביב הקורונה היא לא דבר חדש. אנחנו יודעים שזה ככה הרבה שנים עם הרבה חיסונים. בחורפים אנחנו יודעים שיש אוכלוסייה שלמה שלא מתחסנת לשפעת. כבר דיברתי על הנושא וביקשתי להקפיד ולהתחסן, אבל אמרו לי 'אז מה, בסך הכל שפעת. בגלל שפעת לא סוגרים את שדה התעופה ולא עושים סגרים, אבל זה לא מדויק – כי באופן עקיף זה גם בגלל השפעת".

תסביר בבקשה?
"אנחנו נמצאים עכשיו בתפוסה של למעלה מ-100 אחוז, כאשר יתחילו להגיע חולי הקורונה, כפי שצפוי להיות בשל העלייה בתחלואה, אז אנחנו נהיה קרובים מאוד למצב של אי ספיקה – כי כבר כעת אנחנו מלאים בחולי שפעת. אילו כולם היו מחוסנים לשפעת, והיינו מקטינים את התפוסה במחלקות ב-20-15 אחוז רק בשל החיסונים לשפעת, אז בוודאי שהיינו מתמודדים טוב יותר עם הקורונה, וממילא היו מצמצים את הגזרות והחששות. אסור להקל ראש בנושא השפעת, זה גוזל משאבים אם נצטרך להתמודד עם הקורונה. למרבה הצער – אנשים לא מתחסנים, גם לא לשפעת, ולזה אני באמת לא מבין את התירוץ. אני מאוד מקווה שלא תהיה עוד התפרצות של קורונה, כי אנחנו נגיע לעומסים שיהיה קשה להתמודד איתם. השמיכה מאוד קצרה".

כאמור, הדסה לא לבד. גם במרכז הרפואי שערי צדק מדווחים על עלייה בתחלואת החורף ועל התמודדות לא פשוטה של הצוותים עם הקורונה ועם תחלואת החורף, כאשר כבר כעת אחוזי התפוסה במחלקות הפנימיות עולה על 100 אחוז.

"הצוותים בשערי צדק מדווחים עליה במספר החולים הקשים במחלקות הקורונה לצד עליה בפניות למחלקה לרפואה דחופה בשל מחלות חורף, ובהתאם מורגשת העלייה בתפוסה במחלקות השונות", נמסר משערי צדק. "המרכז הרפואי שערי צדק ערוך כמו בגלים הקודמים לטיפול במספר רב של מטופלים ולצד העלייה בהיקף הפעילות החל כפי שפעל מתחילת המגפה בתגבור ציוד ובינוי מתחמים ייעודיים, הכשרת המעבדות הקליניות וריענון נהלים לצוותים".

עוד מציינים בשערי צדק כי "ביחס לשנה שעברה, שהתאפיינה בירידה בתחלואה של שפעת, השנה אנו בהחלט רואים יותר ויותר מקרים של שפעת. אנו מאמינים שהעלייה בשיעור המתחסנים – הן לשפעת והן לקורונה – תסייע בהפחתה משמעותית של תחלואה קשה של שתי המחלות".

***

גם בקופות החולים בירושלים מספרים על עלייה בתחלואת החורף, זאת לצד התמודדות הצוותים הרפואיים עם נושא החיסונים נגד קורונה. בקופות החולים מציינים כי ההיענות לחיסוני נגד שפעת נמוכה, אפילו נמוכה מאוד ביחס לשנים עברו.


אורנה בראל, מנהלת סיעוד בכללית מחוז ירושלים (צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים)

אורנה בראל, מנהלת סיעוד בכללית מחוז ירושלים (צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים)


כך למשל, בשירות בריאות כללית התחסנו עד כה כ-80,000 מבוטחים ירושלמים בלבד. במאוחדת התחסנו 53,000 מבוטחים תושבי העיר, במכבי שירותי בריאות מציינים כי אחוז ההתחסנות לשפעת עומד על 18 אחוז בלבד כשגם בלאומית מדווחים כי מספר המתחסנים לשפעת נמוך מאוד השנה. כמעט מיותר לציין כי בקופות החולים בעיר קוראים למבוטחיהם להגיע ולהתחסן.


"ביחס לשנה שעברה, שהתאפיינה בירידה בתחלואה של שפעת, השנה אנו בהחלט רואים יותר ויותר מקרים
של שפעת. אנו מאמינים שהעלייה בשיעור המתחסנים – הן לשפעת והן לקורונה – תסייע בהפחתה
משמעותית של תחלואה קשה של שתי המחלות"

המרכז הרפואי שערי צדק


"אנחנו ערוכים לחסן את כלל האוכלוסייה במרפאות ובמתחמי החיסון לקורונה הפרוסים ברחבי מחוז ירושלים לאורך כל ימות השבוע", מדגישה אורנה בראל, מנהלת הסיעוד בכללית מחוז ירושלים. "השפעת אינה מחלה קלה, הכרוכה במקרה הרע בהפסד של כמה ימי עבודה או מניעה לצאת מספר ימים מהבית, אלא בעלת סכנה אמיתית לסיבוכים משמעותיים ובמקרים קיצוניים אף למוות. חיסון שפעת הינו הדרך היעילה והטובה ביותר הידועה כיום על מנת להתמודד עם נגיף השפעת, ובכך לצמצם באופן משמעותי את הסיכוי להידבק במחלה ואת הסיכון לסיבוכים ולמחלה קשה".

 

 

לדברי בראל, "אנו ממשיכים לעודד את כלל האוכלוסייה להגיע ולהתחסן נגד שפעת באמצעות מסרונים, מיילים וטלפונים יזומים. במקביל, הצוותים במרפאות מעודדים את המגיעים למרפאה להתחסן במעמד הביקור. עם העלייה בתחלואת הקורונה אנו מודאגים מתחלואה צולבת, ואני קוראת לכל מי שטרם התחסן נגד שפעת להקדים ולעשות זאת".

***

כאמור, אחוזי ההתחסנות הנמוכים תקפים לגבי כלל קופות החולים בעיר, כשגם במאוחדת קוראים למבוטחי הקופה להקדים ולהתחסן לשפעת (וכמובן שגם לקורונה).


דרור טאו, האח המחוזי במאוחדת מחוז ירושלים. (צילום: קופת חולים מאוחדת)

דרור טאו, האח המחוזי במאוחדת מחוז ירושלים. (צילום: קופת חולים מאוחדת)


"ההתמקדות של הקופה במחוז בשלב הראשון היתה בחיסונים של אוכלוסיות כרוניות ואוכלוסיות הנמצאות בסיכון כדוגמת מבוגרים בני 65+ – שבה אחוז המתחסנים הוא כ-50, מאושפזי בית – 70 אחוז מתחסנים וכו'", נמסר ממאוחדת. "הקופה נוקטת במספר פעולות יזומות לעודד את כלל האוכלוסיות ברחבי המחוז להגיע ולהתחסן כנגד שפעת והעמידה פריסה רחבה במיוחד לחיסונים".


"ההתנגדות לחיסונים שרואים עכשיו סביב הקורונה היא לא דבר חדש. אנחנו יודעים שזה ככה הרבה שנים עם הרבה חיסונים. בחורפים אנחנו יודעים שיש אוכלוסייה שלמה שלא מתחסנת לשפעת"
פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם


דרור טאו, האח המחוזי במאוחדת מחוז ירושלים, מציין כי "בהשוואה לשנים עברו אנו רואים כי השפעת הרבה יותר אלימה ואגרסיבית. הדבר בא לידי ביטוי בסימפטומים של המחלה – יותר דלקות ריאות, יותר סיבוכים ויראליים ויותר אשפוזים בעקבות השפעת. כמו כן, השפעת השנה תוקפת יותר ויותר את אוכלוסיות המבוגרים והילדים. בשנה שעברה בגלל שכולם היו עוד עם מסיכות אחוז החולים בשפעת היה נמוך מאוד יחסית. השנה אנו עדים לכך שהשפעת חזרה בגדול ובעוצמה חזקה יותר ועל כן ישנה חשיבות רבה בחיסון כנגד השפעת. אני קורא לכולם להגיע ולהתחסן כמה שיותר מהר".

***

במכבי שירותי בריאות אין נתונים על מספר המתחסנים בירושלים, אולם הממוצע הארצי שעומד על 18 אחוז מתחסנים מדבר בעד עצמו, ואין לחשוב שבירושלים המצב טוב יותר מאשר במקומות אחרים.


חיסון שפעת במכבי שירותי בריאות (צילום: דוברות מכבי)

חיסון שפעת במכבי שירותי בריאות (צילום: דוברות מכבי)


ד"ר טניה קרדש רופאה מחוזית במחוז ירושלים והשפלה במכבי אומרת: "כרופאת משפחה אני רואה עלייה רבה במטופלים, שמגיעים למרכזים הרפואיים ולמוקדי רפואת החירום עם תסמינים של תחלואת חורף נשימתית ושפעת. השפעת היא מחלה מסוכנת ומדבקת ועל פי פרסומי ארגון הבריאות העולמי, כל שנה ישנם בין 3-5 מיליון מקרים קשים של תחלואה בשפעת. מכיוון שהחורף הקרוב הוא חורף מאתגר במיוחד עקב שילוב של עלייה בתחלואת החורף ובמקביל גם עלייה בתחלואת הקורונה, אני ממליצה בחום לגשת להתחסן לקורונה ולשפעת על מנת להגן על עצמנו. חשוב להדגיש, כי ניתן לקבל את חיסון השפעת יחד עם חיסון הקורונה ללא חשש. חיסוני השפעת ניתנים לחברי מכבי במרפאות האחיות במרכזים הרפואיים ברחבי ירושלים בתאום תור מראש, וזאת על מנת למנוע התקהלות ולשמור על בטיחות החברים והצוותים. חשוב לזכור כי נגיף השפעת הינו נגיף מדבק מאוד ומועבר דרך האוויר. על כן, מעבר לקבלת החיסון, אנו מדגישים כי ישנה חשיבות רבה באוורור חדרים, בשטיפת ידיים ובכיסוי הפה במסכה בהתאם להנחיות משרד הבריאות".


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר