מרכז העיר רחוב יפו ירושלים כללי ארנון בוסאני
(צילום: ארנון בוסאני)

דעה | מדוע הארנונה בירושלים בשמיים?

הארנונה בירושלים, יודע כל אחד, היא הגבוה בישראל – והסיבה, בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, אינה בשל ההנחות שלהן זוכים החרדים והערבים. אלעד מלכא עם ההסבר

פורסם בתאריך: 24.6.22 07:51

כמידי שנה, הגיע הזמן שבו מאשרים צו ארנונה חדש לשנה הבאה. הארנונה בירושלים, היתה ותישאר מהגבוהות בארץ עד שיטופלו הבעיות המרכזיות בעיר. ובניגוד למה שנהוג לומר או לחשוב, אלו לא ההנחות להן זוכים החרדים והערבים בעיר.

רבות דובר על הארנונה בירושלים, שהיא מהיקרות בארץ. אכן אם תבדקו אז בירושלים ארנונה לדירת מגורים יכולה להגיע עד 116 שקלים למ"ר. בממוצע בשנת 2021 עמדה הארנונה למגורים בעיר על 81.19 שקלים למ"ר ואילו בתל אביב קצת פחות מ-55 שקלים למ"ר, שני שליש מירושלים בלבד. הפערים הללו יישמרו ואף יתרחבו מעט מיד שנה. מדוע?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, חלקה של העירייה בקביעת הארנונה שולי עד לא קיים. מאז תוכנית הייצוב בשנת 1985 קובע משרד הפנים מידי שנה את שיעור "העלאת החובה" – כלומר בכמה לכל הפחות צריכה הארנונה להתייקר מידי שנה. משרד הפנים לא קובע את שיעור העלאת החובה באופן שרירותי כמובן, ההעלאה היא תוצאה של חישוב ממוצע די פשוט: מדד השכר במגזר הציבורי ומדד המחירים לצרכן. לצרכי נוחות נקבע חודש מאי בשנה שלפני כחודש הקובע.

לדוגמא, השנה בשל קצב האינפלציה מדד המחירים לצרכן עלה ב-3.96 אחוזים ביחס לשנה שעברה. חצי ממנו הם 1.98 אחוזים. לעומת זאת, מדד השכר במגזר הציבורי ירד בשנה הזו ב-1.22 אחוזים, מחצית מכך הם 0.61 אחוזים. אם נחבר את שתי התוצאות נקבל העלאת חובה בשיעור 1.37 אחוזים אותה יידרשו חברי מועצת העירייה לאשר בישיבתם הקרובה. העירייה כמובן לא חיבת לאשר ויכולה לבקש ממשרד הפנים לא להעלות את הארנונה בשנה הבאה. אלא שכרשות הנתמכת במעל מיליארד שקלים על ידי המדינה, לא בטוח שזו חזית שכדאי ורצוי לפתוח. אכן, ראשי העיר לדורותיהם נמנעו ממאבק כזה. כמובן שהעלאה באחוז שווה בכל הרשויות, אומרת שברשויות בהן הארנונה ממילא יקרה היא תעלה ביותר שקלים מאשר ברשויות בהן הארנונה נמוכה. וכך, ירושלים היקרה ממשיכה להתייקר.

נשאלת השאלה אם כך, מדוע הארנונה בירושלים כל כך יקרה?

תשובה אחת שניתנת מעל כל במה היא כמות הפטורים הגבוהה. ממשלת ישראל מחייבת את העיריות להעניק הנחה בארנונה על בסיס מבחני הכנסה לנפש. כלומר, ככל שמשפחה משתכרת מעט יותר ויש בה יותר נפשות, היא תזכה להנחה גבוהה יותר שעשויה להגיע עד כדי 90 אחוז! בעיר מרובת אוכלוסייה חרדית וערבית ודאי תינתן כמות גדולה של פטורים, שיכבידו על תקציב העירייה. אכן, עיון זריז בתקציב העירייה ילמד שעיריית ירושלים אכן נערכת לספוג הנחות בארנונה על סך 950 מיליון שקלים, לא פחות. אלא שעיון מושכל יותר ילמד שההנחות בארנונה למגורים הן לא הבעיה החמורה ביותר של ירושלים. מתוך אותו סכום, 100 מיליון שקלים הם הנחה בארנונה לעסקים לאור משבר הקורונה, 430 מיליון שקלים הם הנחה למוסדות, לרוב עמותות החל ממוזיאונים, בתי כנסת ומועדוני נוער, המקבלים הנחות בתשלומי ארנונה. לבסוף, 420 מיליון שקלים "בלבד" מיועדים להנחות בארנונה למגורים. זהו אמנם סכום מכובד וגבוה, ודאי עבור עירייה שסך ההכנסות הצפויות שלה מארנונה הן 2.4 מיליארד שקלים, כלומר לולא ההנחות היתה העירייה גובה 3.35 מיליארד שקלים, אלא שעם כל הכבוד למעט פחות מחצי מיליארד השקלים הללו, הבעיה של ירושלים חמורה יותר.

 

 

בירושלים כמעט מיליון תושבים, ותקציבה הוא כ-7.6 מיליארד שקלים. כלומר כ- 7,600 שקלים לתושב. בתל אביב לעומת זאת, כ- 436 אלף תושבים ותקציבה כ- 5.8 מיליארד שקלים כלומר, כ- 13,300 שקלים פר תושבי, כמעט כפול. הפער הוא כאמור לא מארנונה למגורים וההנחות בה. אז ממה נולד הפער?

התשובה היא ארנונה לעסקים. בעוד בתל אביב גובים כמעט 2.4 מיליארד שקלים מעסקים בלבד, הסכום בירושלים עומד על 572 מיליון שקלים בלבד. ולא כי הארנונה לעסקים בתל אביב יקרה הרבה יותר, פשוט כי יש שם הרבה יותר עסקים.

לסיכום, הארנונה בירושלים יקרה. מאוד. קצת פחות בגלל ההנחות להן זוכים חרדים וערבים, יותר בגלל היעדר מבני משרדים, תעסוקה ומסחר בעיר. עד שלא יופנה הזרקור לפתרונות הנכונים – המצב יישאר על כנו.

  • הכותב הוא אלעד מלכא, חבר מועצת העירייה לשעבר, הדמות מאחורי מהפכת התחבורה הציבורית בירושלים, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" בהווה (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

מחפשים דירת גן בגבעת משואה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משה

    כאשר בירושלים חצי מהאוכלוסיה עובדת וחצי לא אז חצי אחד צריך לממן חצי שני השאלה מה יקרה כאשר החצי הלא עובד יגדל מאוד מי יממן אותם

  2. א

    בעידן של הסתה ושיסוי, כ"כ חשובה כתבה כזו המראה כיצד מנצלים ענייני יומיום בציניות להגביה את גובה הלהבות נגד המגזר החרדי.
    אגב, לגבי המגזר הערבי: האם בכלל נמדדים שטחים לגביית הארנונה במזרח העיר?

  3. מעניין

    אבל מה ההמלצה? להוריד את הארנונה למגורים? זה יפגע בתמריץ של העירייה לבנות דירות למגורים, בדיוק כמו שקורה בשאר המקומות בארץ, בטח בערים מרכזיות שכל הזמן רוצות לקדם בנייה לעסקים על חשבון דיור. אולי דווקא הארנונה למגורים בירושלים היא לא גבוהה מידי, אלא בשאר הערים היא נמוכה מידי? אולי צריך להוריד את הארנונה לעסקים (וכך לעודד הגעה שלהם) ולהעלות את הארנונה למגורים עוד יותר וכך ליצור תמריץ גבוה יותר לעיריות לקדם בניית דירות למגורים, מה שעשוי להוריד את יוקר הדיור. לא בטוח, רק מעלה תהייה על כיוון מחשבה אחר.
    בכל מקרה, למדינה, אולי לפני הדרישה להעלאת הארנונה האוטומטית, כדאי לעודד למסות דווקא דברים אחרים שכדאי למסות, כמו לדוגמה חניה ברחוב? השיטה המקובלת בארץ בה תושבים יכולים לחנות בחינם ליד הבית גורמת לנזק גדול ולפגיעה קשה ברווחה, כולל זו של הנהגים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר