(הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים ולמשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)
(הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים ולמשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)

פארק ענק, מרחב ציבורי שוקק, מוסדות חינוך ותעסוקה – זה מה שהולך לקום על כביש בגין

אלפי מטרים למסחר ותעסוקה, 60 דונם של שטחים פתוחים, כ-2,300 יחידות דיור, כ-380 חדרי מלון ועוד - התוכנית המהפכנית לקירוי כביש בגין אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון. ראש העיר ליאון: "תוכנית אסטרטגית המהווה חלק חשוב ומרכזי במהפכה העוברת על ירושלים"

פורסם בתאריך: 19.12.22 13:59

כביש בגין, מהצירים העמוסים והבולטים בעיר, הולך להיעלם מהנוף. טוב, לא באמת וגם לא כולו – אבל חלק מרכזי מכביש בגין הולך להיכנס מתחת לאדמה, כשמה שאפשר יהיה לראות במקומו זה הרבה ירוק, מגדלי מגורים ותעסוקה ובעיקר שדרוג איכות החיים של תושבי ירושלים, בדגש על תושבי בית הכרם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


התוכנית לקירוי כביש בגין אושרה ביום שני האחרון (19.12) להפקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. כאמור, מדובר על תוכנית חשובה ואסטרטגית, שהיא חלק משמעותי בשינוי פניה של ירושלים.

"מדובר באחת מאבני הדרך החשובות ביותר בשינוי פניה של ירושלים לעתיד", אומרים בעיריית ירושלים, "ואחת התוכניות הגדולות והחשובות שיקדמו את העיר ויחברו את מערב העיר למרכזה וייצרו ציר אקולוגי חשוב בין דרום העיר לצפונה".

התוכנית, יש לציין, משלבת תעסוקה, מוסדות חינוך מהמעלה הראשונה, טבע עירוני, פארק רחב ידיים ומרחב ציבורי שוקקים, לצד תוספת מגורים.


(הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים ולמשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)

(הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים ולמשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)


כאמור, חלק מרכזי ומשמעותי הוא הכנסתו של חלק משמעותי מכביש בגין, במקטע שבין וולפסון/המלונות לבין מחלף גבעת מרדכי/בייט מתחת לאדמה, ובכך יהפוך חלקו המרכזי של כביש בגין מ"מחסום עתיר מפגעים סביבתיים, אשר פוצע את הנוף, מזהם את הסביבה ומפריד בין חלקי העיר לפארק אינטראקטיבי רחב ידיים שישרת את אוכלוסיית העיר כולה ויחבר את שכונות המערב ובראשן בית הכרם אל האוניברסיטה העברית, אל פארק התעשייה המתקדמת (הוג'יטק) ואל מרכז העיר – הכל במרחק הליכה קצר, כאשר את הציר ישרת הקו הירוק של הרכבת הקלה", כך מדגישים בכיכר ספרא.

תוכנית הקירוי תיצור רצף אורבאני מעל מה שהיום הוא כביש סואן וציר תחבורה העובר במרכזה של העיר. במסגרת התוכנית יוקם פארק ציבורי, שיתחבר לרצף ירוק של אזורים ירוקים מדרום העיר ועד צפונה. "קירוי בגין הופך משאב קרקע חשוב ממטרד ומפגע לאזור פורה ומפרה", מציינים גורמים בעיריית. "פארק התעשייה המתקדמת של האוניברסיטה העברית (ההוג'יטק) יפגוש את הפארק במרכזו לצד גן אקולוגי שיקשר בין הפארק לבין המכון הגיאולוגי".

מעבר לתעסוקה ולנוף, התוכנית כוללת גם חיים של ממש, כשהיא משלבת פרט למגדלי מגורים גם הקמת 6 גנים ו-3 מעונות יום חדשים, דרך בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ותיכון (ליד"ה), ועד לקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם ולתעסוקה המתקדמת שהוא יציע.

לתוכנית נשמעו התנגדויות מצד חלק מתושבי שכונת בית הכרם הסמוכה, אבל בעיריית ירושלים מדגישים כי "אוכלוסיית בית הכרם תמצא עצמה במרחק הליכה קצר מתחנות הרכבת הקלה שתעבור במסלול המשיק לפארק. שורות הבתים בשכונת בית הכרם ייהנו משינוי חיובי ומשמעותי ומסילוק מפגעי רעש וזיהום אויר המגיעים כיום מכביש בגין".

הקירוי, כאמור, יתבצע במקטע שבין מחלף וולפסון/המלונות ועד למחלף בייט/גבעת מרדכי – קטע כביש שאורכו 1.7 ק"מ. ובעצם כך יהיה ניצול כמעט מקסימלי של משאב הקרקע, תוך קיום רצף אורבאני והגדלת הנגישות בין שכונות העיר. במסגרת התוכנית יתקיים גם חיבור בין שכונת בית הכרם וקריית הלאום.

בעיריית ירושלים מציינים כי על פני שטח הקירוי יתקיימו מעברים לטובת הציבור ובפארק רחב הידיים שישתרע על כ-70 דונם ויכלול מסלולי אופניים, הליכה ושטחים ירוקים רבים. בנוסף, יוקמו במסגרת התוכנית שטחי מגורים, מלונאות, מסחר, דיור מוגן, מבני ציבור ומבני תעסוקה בדגש על תעשיות עתירות ידע. התוכנית תאפשר הוספה של יחידות דיור למשפחות ולצעירים, מאות יחידות לדיור מוגן, מאות חדרי מלון וכן שטחי מסחר.

יצוין כי במסגרת התוכנית ובשל המדיניות העירונית להעדפת תחבורה ציבורית – במקטע המקורה בכביש בגין יסומן נתיב לתחבורה הציבורית.
"התוכנית היא פרי שיתוף פעולה אסטרטגי בין עיריית ירושלים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הרשות לפיתוח ירושלים והוועדה המחוזית, אשר חברו וביחד מאפשרים להפוך חזון למציאות", אומרים בעיריית ירושלים. יצוין כי עורכי התוכנית הם משרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים.

 

 

מהוועדה המחוזית לתכנון, אשר אישרה להפקדה את התוכנית, נמסר: "מדובר במתחם בשטח של כ-213 דונם, בתחום שדרות מנחם בגין. השטח ה"חדש" על גבי הקירוי יכלול הקמת כ-2,300 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-380 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-13,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים. התוכנית מציעה מערכת דרכים עילית חדשה אשר תשרת המתחמים החדשים, ותתחבר למערכת הדרכים העירונית.

ראש העיר משה ליאון: "תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה חלק חשוב ומרכזי במהפכה העוברת על ירושלים, כחלק מקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית משפרת את הסביבה במיזם חשוב אשר מוסיף שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, תוך ניצול קרקע בצורה מיטבית. בנוסף, היא תגדיל את היצע הדירות, שטחי המסחר, התעסוקה המתקדמת והמלונאות, בדרך חדשנית ומתקדמת ואף תוסיף לעיר ריאות ירוקות".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "התוכנית לקירוי בגין היא דוגמה למאמץ של מינהל התכנון לייצר התחדשות עירונית בתוך העיר פנימה, כדי לא לפרוץ את גבולות הבינוי שהעיר וכדי לשמור על השטחים הפתוחים. מדובר בתוכנית חדשנית ראשונה מסוגה בישראל, שמחד, מייעלת את השימוש בקרקע ומאידך מייצרת היצע של יחידות לצד קידום של תשתיות תומכות".

מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן: "התוכנית הינה תוכנית אסטרטגית לעיר ירושלים, אשר מציעה יצירת רובע עירוני חדש "יש מאין" בטבורה של העיר ובצומת דרכים חשובה. התוכנית צפויה להשתלב בתנופת הפיתוח הצפויה לאזור הכניסה לעיר, להוות גשר בין חלקי עיר המנותקים כיום זה מזה, ולתרום למימוש החזון שבפי משורר תהילים – "כעיר שחוברה לה יחדיו".


מחפשים דירת 4 חדרים במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר