זאב מיזליש על רקע תחנת הרכבת הקלה גבעת המבתר, החיבור המבוקש בין צומת רמות לגבעת המבתר, הרכבת הקלה (צילומים: זאב מיזליש, כפיר הרכבת הקלה)
זאב מיזליש על רקע תחנת הרכבת הקלה גבעת המבתר, החיבור המבוקש בין צומת רמות לגבעת המבתר, הרכבת הקלה (צילומים: זאב מיזליש, כפיר הרכבת הקלה)

קו רכבת בין גבעת המבתר לצומת רמות – הפיתרון הפשוט לבעיות התחבורה בצפון העיר?

טור דעה | זאב מיזליש, תושב שכונת רמות, מציע שלא להמתין עד שנת 2028, לפחות, ולחבר בקו ישיר ומהיר את רמות לרכבת הקלה דרך גבעת המבתר. לדבריו – הדבר יוביל להקלה תחבורתית משמעותית בצפון ירושלים. ואיך הגיבו להצעה בצוות תכנית אבל לתחבורה?

פורסם בתאריך: 4.1.23 18:03

מטרתי היא אחת – להציע חיבור הרכבת הקלה שכבר קיימת בגבעת המבתר לצומת רמות. חיבור שכזה יהווה הקלה משמעותית לתחבורה בכל אזור צפון ירושלים – לאלה שמגיעים לעיר מהיישובים מצפון (ומצפון מזרח) ולתושבי שכונות צפון ירושלים – נוה יעקב, פסגת זאב, הגבעה הצרפתית ורמות כמובן – בפרט. חיבור שכזה גם יעזור ויקל תחבורתית על כל העוברים והשבים בתוך העיר ירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כל בר דעת (וכך גם אומר ראש העיר משה ליאון שוב ושוב) שמבין ועוסק בתחום התחבורה בירושלים, מכריז ואומר ובצדק, רכבת קלה נגישה תוציא אותנו מהפקקים. ואני אוסיף ואומר – לא יעזור להוסיף עוד אוטובוסים ולא יעזור להחליף את מפעילי האוטובוסים. ויעידו על כך היטב תושבי צפון ירושלים אשר זוכים באחרונה לתוספת של קווים, אבל ממשיכים לעמוד זמן רב בתחנות ולסבול מעומסים כבדים מאוד באוטובוסים עצמם.
מעבר לכך – רק רכבת קלה נגישה תשכנע אנשים לנטוש את רכבם הפרטי לטובת נסיעה מהירה ונעימה.

זכינו, ויש רכבת קלה בגבעת המבתר, וזו כרגע הנקודה הכי צפונית בעיר שממנה ניתן להגיע לכל העיר ברכבת.

עיקר התנועה לירושלים מצד צפון מגיעה מרמות, צומת רמות, וכן מגוש דן בכביש 1 וממודיעין בכביש 433. בנוסף לכך, בצומת רמות בונים חניון ענק ובקרוב תבנה תחנת אוטובוסים מרכזית. צפוי שמספר הנוסעים דרכה יהא כמעט זהה למספר הנוסעים בתחנה המרכזית הישנה שבכניסה לעיר.


תוואי הרכבת המבוקש - ישיר בין גבעת המבתר לצומת רמות

תוואי הרכבת המבוקש – ישיר בין גבעת המבתר לצומת רמות


הפתרון המתבקש לבעיית התנועה, שרק תחמיר עם השנים, הוא להמשיך את הרכבת הקלה שכבר קיימת בגבעת המבתר לצומת רמות, ולא להמתין ולחכות עד שהקו העתידי של הרכבת הקלה יחבר את רמות עם שאר שכונות העיר.

פרטים לגבי התוואי שאני מציע:
– אורכו בסך הכל פחות מ-3 ק"מ.
– המסלול יעבור על גבי או בצד כביש יגאל ידין.
– התוואי איננו תלול ואין בו סיבובים חדים.
– אין התנגדות לתוואי המוצע מצד האוכלוסייה.
– עובר בסמוך לרמת שלמה, הר חוצבים, רמות א' עד ו', סמוך לכביש 1 העירוני, וסמוך לכביש 433, וכמובן מגיע לצומת רמות והתחנה המרכזית העתידית.
– אין צורך במנהרה.
– עלותו נאמדת בכמה מיליוני שקלים לא במיליארדים.
– ייקח מעט זמן לבניה.


זאב מיזליש בתחנת הרכבת הקלה גבעת המבתר (צילום: זאב מיזליש)

זאב מיזליש בתחנת הרכבת הקלה גבעת המבתר (צילום: זאב מיזליש)


לבטח יש מי שטוען עכשיו שיש תוכנית לקו רכבת קלה שתגיע לצומת רמות. נכון, הקו הכחול העתידי, שעל פי התכנון השלב האחרון שלו יהא חיבור צומת רמות לצומת הרטום שבהר חוצבים.

אבל, וזה אבל חשוב מאוד, לפני שיחלו לחבר את הקו הכחול לצומת הרטום, ישנה עבודת הכנה גדולה וארוכה.

השלב הראשון כבר החל, והוא יצירת מחלף תת קרקעי בצומת בר אילן. אולם כפי שכולם כבר יודעים – בטח בירושלים אבל גם רבים בארץ – בצומת בר אילן ישנה התנגדות עזה של חלק מהציבור לעבודות הרכבת הקלה, כשההתנגדות הזו מלווה בהפגנות ובאלימות פיזית קשה.

על פי התכנון, ייקח מספר שנים לבנות את המחלף התת קרקעי. רק לאחר שתסתיימנה העבודות בצומת בר אילן, יחלו לחצוב מנהרה מצומת הרטום, מתחת לשכונות החרדיות עד סמוך לצומת המרכזית בעיר, פתח המנהרה צפוי להיות איפה שהיה פעם בית חולים ביקור חולים, בין רחוב יפו לרחוב שטראוס. המנהרה הזו תהיה עמוקה, 30 מטר באדמה, ואורכה 2.5 ק"מ.

עלות המנהרה, חשוב לציין, נאמדת במיליארדים.

כמה זמן ייקח עד שנזכה לראות את הקו הכחול בצומת רמות? קשה לחזות. דבר אחד ברור – שלפי התוכנית הקיימת זה ייקח הרבה, הרבה מאוד, שנים. כמה שנים? אני נותן לכם להשיב על כך.

חשוב לציין, ממש לאחרונה הוסיפו את קו האוטובוס מספר 61, שנוסע מצומת רמות לגבעת המבתר עם תחנת ביניים אחת. אציין שבדרך כלל בקטע הזה האוטובוס ריק, וזה מובן, איש לא ייסע באוטובוס תחנה אחת ואז יעבור לרכבת הקלה, אבל אם היתה רכבת קלה בצומת רמות – כולם היו עולים עליה ונוסעים לשאר חלקי ירושלים.

מי שמצוקת התחבורה בירושלים באמת חשובה לו, אני מבקש שייתן יד ויבקש ממי שיש בידו את היכולת להתחיל מיד בתכנון וביצוע של חיבור הרכבת הקלה שכבר קיימת בגבעת המבתר לצומת רמות ברכבת קלה.

  • זאב מיזליש, תושב רמות, אוהב את ירושלים ומאמין בירושלמים.

 

 

תגובת צוות תכנית אב לתחבורה

"כל העיר" הפנה את הצעתו של זאב מיזליש לאחראים על הנושא בעיריית ירושלים – כך הם השיבו

רשת הרכבות הקלות בירושלים, מתוכננת בצירים עתירי ביקוש הן מבחינת צפיפות של שכונות מגורים, והן מבחינת מוקדי מסחר, פנאי ותעסוקה. על גבי רשת זו מקודמים גם נתיבי תחבורה ציבורית, רשת קווים עירוניים חדשה, שבילי אופניים והליכה ותשתיות תומכות נוספות (מסופי אוטובוסים, חניוני חנה וסע ועוד). כל זאת, על מנת לשפר את הנגישות לכלל אמצעי התחבורה הציבורית שאינם רכב פרטי, במטרה לעודד את השימוש באמצעים אלו.

בנוסף לקו הקיים בין פסגת זאב להר הרצל, שיוארך לנווה יעקב בצפון ולהדסה עין כרם בדרום עד אמצע שנת 2023, מתוכננים לפעול עוד שני קווים משמעותיים בשנים הקרובות:

קו כחול – קו שישרת את שכונת רמות לכיוון שכונת גאולה, מרכז העיר, דרך חברון וגילה (לקו תהיה שלוחה דרך עמק רפאים תלפיות ומלחה).
קו ירוק – קו מהר הצופים דרך ציר ירמיהו-בר אילן, הכניסה לעיר, גבעת מרדכי צומת פת וגילה.

בנוסף לכך, מתוכנן חיבור של שכונת רמת שלמה, בנתיב תחבורה ציבורית דרך כביש חדש לנתיב התחבורה הציבורית בציר שפע חיים-שמגר-ירמיהו.

הציר אותו ציינת בפנייתך, הינו ציר שמרוחק באופן יחסי ממוקדי ביקוש מרכזיים, כך שההגעה אליו יכולה להיעשות בעיקר באמצעות קווי שירות נוספים. לאור זאת, ולאור הפיתוח האינטנסיבי של רשת הרכבות הקלות והנת"צ בסמיכות לציר זה כמצוין לעיל, אין בשלב זה הצדקה להוספת תוואי רכבת קלה בציר זה.

יחד עם זאת, אנו רואים חשיבות רבה בשיפור שירות האוטובוסים בין מוקדים אלו ולכן במסגרת יישום מכרזי תחבורה ציבורית חדשים בעיר הופעלו לאחרונה שני קווים שנותנים מענה לחיבור זה:
– החל מה-16.9.22, הופעל קו 61 בין שכונת רמות לגבעת שפירא והר הצופים כפי שציינת בפנייתך.
– החל מה-11.11.22 הופעל קו נוסף, קו 81, בין שכונת רמות לנוה יעקב.

הפעלת שני קווים אלו בתדירות משולבת גבוהה משפרת בצורה ניכרת את הנגישות בין יעדים אלו, ללא צורך בעבודות תשתית נרחבות כמוצע על ידך. קווים אלו תוכננו בין היתר על בסיס בקשות ממינהלים קהילתיים ומהציבור הרחב, לשיפור הקשר בין צומת רמות לגבעת המבתר, שעד להפעלת קו 61 נעשה בעיקר באמצעות מעבר בין קווים בצומת בר אילן, ולקח זמן רב יותר בצורה משמעותית.

אנו נמשיך לעקוב בתקופה הקרובה אחר רמת השירות בקווים אלו, ובמידת הצורך יבוצעו שינויים והתאמות בשירות.


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתושב רמות בעבר וכתושב נווה יעקב בהווה דעתי היא שהכל קשקוש

    1 כיום אחרי הוספת האוטובוסים החדשים ישנם 2 קווים!! שמחברים את צומת רמות לגבעת המבתר קו 61 וקו 81 עם תדירות גבוהה במיוחד.

    2 זה טוב רק למי שצריך להגיע לאזור בר לב ושער יפו, להגיע למרכז העיר ממש יותר מהיר דרך בר אילן גם אילו היה רכבת.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאמר נכון וחשוב. רכבת קלה מקבל נתיב ייעודי ואז אין פקקים, באוטבוסים זה לא כך . אין מקום בכבישים הקיימים לעוד אוטובוסים זה כבר פקוק לגמרי. ומצומת רמות לצומת בר אילן במיוחד זה פקק אחד גדול תמיד.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מזדהה לגמרי עם המאמר, רכבת קלה מצומת רמות לגבעת המבתר תשפר את התחבורה
    בצפון ירושלים ובירושלים כולה בהמון הלואי ורק נזכה לה בקרוב

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בתור מישהי שנוסעת בתחב"צ ירושלימי באופן קבוע אני יכולה להעיד על כך שניסעה ברכבת הקלה היא יעילה יותר, נוחה יותר ומהירה יותר מנסיעה באוטובוסים. בניית רכבת קלה בצפון ירושלים יפחית את העומס על הכבישים בירושלים, ובכך יעזור גם לאנשים שלא נוסעים בתחב"צ.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רעיון מצויין. צריך להשקיע בתחבורה ציבורית ורכבת היא הדרך היעילה ביותר.

  6. anonimi

    .loved the article
    .Finally someone writing on behalf of citizens of Jerusalem
    ,Yes, we need a light rail from Tzomet Ramot and now
    .So we can get to the city in style
    Please help make the train from Tzomet Ramot a reality soon not in decades

  7. אנונימית

    המאמר לענין מסביר את הבעיה ומביא פתרון חסכוני וחכם.
    בקלות אפשר וניתן להביא רכבת קלה לצומת רמות.

    לא מבין את תגובת התוכנית אב לתחבורה. מצד אחד נשמע שאתם אומרים אין בכלל הצדקה לרכבת קלה מצומת רמות.
    מצד שני נשמע שיש לכם תוכנית שבעוד עשורים כן תגיעו לצומת רמות ברכבת קלה בקו כחול עתידי בעוד עשורים.

    הילדים שלנו גרים ברמות ותמיד תמיד כשאנו באים אליהם עמוס בצומת רמות עם אוטובסים.
    אם אתם אומרים שאין הצדקה לרכבת קלה בצומת רמות אז אין הצדקה לרכבת קלה בשום מקום בירושלים.

    ברור שבצומת רמות חייבים רכבת קלה וכמה שיותר מהר.

    בגבעת המיבתר יש רכבת קלה ושם העומס הרבה יותר קטן מצומת רמות.
    חיבור הרכבת קלה מגבעת המיבתר לצומת רמות זה נראה דבר מתחייב כפי שכתב והסביר בעל המאמר.

  8. תושב השכונה שסובל יחד עם כולם מאויר מזוהם ופקק תנועה אחד גדול כל היום

    משתמע ממה שפורסם כאן שתוכנית האב לתחבורה אומרים שהם בהתיעצות עם מרכזים קהלתים הגיעו למסקנה שאין הצדקה לרכבת קלה מצומת רמות. קשה להאמין ששני המרכזים הקהילתים ברמות היו נגד רכבת קלה מצומת רמות. אבל וכמו שכתב זאב במאמרו, וזה אבל גדול מאוד. אם מישהו מאיזה מינהל קהילתי ברמות אמר שאינו רואה הצדקה לרכבת קלה מצומת רמות אז הוא לא מיצג את משפחתנו בכלל. אנחנו עוברים כל יום פעמיים בצומת רמות ואנחנו כולנו רוצים מאד לזכות לרכבת קלה מצומת רמות לגבעת המיבתר.

  9. עזרא פרס

    אני חושב שזה רעיון מצויין. זה יקל את העומס. חייבים לעשות כל דבר שאנשים יעברו מהר לתחבורה ציבורית. השימוש ברכבים פרטיים כפתרון מרכזי לתחבורה בארץ כבר לא עובד. כולנו תקועים בפקקים.

  10. Sylvain Blumenfrucht

    .Zeev's thoughts are so so true
    .At the moment public transport in and out of Ramot is a disaster

    I use the bus system every day and mornings are so pressurised not knowing if the bus will stop, if it does stop, will we be .able to get on it , if we get on it will we be able to have a reasonably safe journey to our destination
    Coming back to Ramot at the end of the day with the road works on Bar Ilan the journey is hell and non-ending
    YES the light railway idea for the Ramot area will change the lives of those of us relying on public transport because with the bus system being so disastrous and the driving option not really being an option, the light railway will serve us .well.and allow us to look forward to using public transport

  11. אזרחית שאכפת לה

    שמחה לראות שיש מאמר שמנסה לתת מענה לבעיית התחבורה ברמות ובצפון העיר בזמן הקרוב. תודה על הצפת נושא כל כך חשוב בתקשורת. נושא הפקקים והתחבורה הציבורית בירושלים מעסיק את כל תושבי ירושלים וגם את האורחים והתיירים שמגיעים אליה.
    מקווה שמקבלי ההחלטות בנושא יקדישו הרבה מחשבה ואת הכספים הדרושים כדי למצוא פתרונות שיתאימו לצרכים של כולם ובפרט של תושבי שכונת רמות וצפון העיר.

  12. חנה

    כתושבת רמות אני ומשפחתי רואים חשיבות גדולה ברכבת קלה מצומת רמות. זה יפתור הרבה מבעיות התחבורה ברמות ובירושלים בכלל כפי שפורסם במאמר זה.

  13. מוטי

    אף אחד בעולם לא בונה רכבת קלה רק בשביל כמה שנים-עד שיהיה הקו הכחול שיחבר את צומת רמות לכל העיר.
    הפיתרון לחיבור בין צומת רמות לגבעת המבתר הוא הפחתת העומס בכביש 9 כדי שהדרך תימשך כמה דקות בודדות וכולנו תקווה שזה יקרה ע”י ההפרדה המפלסית בגבעת המבתר.

  14. דניאלה

    הקו הכחול לרכבת הקלה לא מגיע לצומת רמות בעשור הקרוב. בעל המאמר הסביר זאת בהרחבה
    השאלה היא איך פותרים בעיות לא רק של עוד עשורים אלא איך פותרים בעיות לעשור הקרוב

  15. זכריה

    יש לרמות , לבאי צפון העיר ולכל באי ירושלים בעיה.
    הקו הכחול לרכבת קלה לא יגיע לצומת רמות נקודה.
    יש לרשויות תוכנית לבנית קו כחול לרכבת קלה שתגיע לצומת רמות שכבר החלו מעט בביצועה.
    יהיה פעם קו כחול לרכבת הקלה אבל לצומת רמות זה לא יגיע.
    לא יתכן שיאושר תקציב למנהרה התת קרקעית מתחת לשכונות החרדיות ועד לצומת המרכזית בעיר בעלות של מיליארדים רבים.
    לא יתכן שאחוז כל כך גבוה מהתקציב הכללי של המדינה יופנה לקו הכחול בקטע שבין רמות למרכז העיר על חשבון שאר הפרוקטים שיש למדינה.
    וכן ההתנגדות העזה לרכבת בצומת בר אילן גם היא משפיעה ומונעת את התקדמות הפרויקט.
    היות ויש תוכנית שהחלו בביצועה לקו כחול ברכבת קלה לצומת רמות כל תוכנית אחרת, טובה ככל שתהיה, נפסלת מיד ורמות, וצומת רמות, וצפון העיר ישארו ללא רכבת קלה.
    הכותב הציע תוכנית יצרתית ,נפלאה וקלה לביצוע אבל כאמור היא נפסלת מיד.
    בעשור הקרוב תהיה רכבת קלה בכל שכונות העיר ירושלים חוץ מרמות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר