חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילומים: איתי פישהנדלר)
חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילומים: איתי פישהנדלר)

גן סאקר: חנייה לעובדי העירייה ואחרים או מרחב בטוח ומקיים לכלל הציבור?

בחודשים האחרונים הפך גן סאקר למוקד מוטורי פעיל, עם כלי רכב שנוסעים בשבילים המיועדים להולכי הרגל ומסכנים את הילדים. העירייה בתגובה: "הרכבים הם בעיקר של בעלי תפקידים הקשורים לעבודות שדרוג הגן". האמנם?

פורסם בתאריך: 13.1.23 08:05

כמה יפים הפארקים בחו"ל. שקטים, שלווים, ירוקים, שבילים סלולים או דרכי עפר, איים של שפיות בתוך עיר הומה שמאפשרים להרפות ולתת מנוחה לנפש מהמולת העיר והמכוניות.

מאז ומעולם מתכנני הערים תכננו פארקים כממלכה של הולכי הרגל ולכן אין כניסה לכלים מוטורים לפארקים. אם מגיעים עם רכב מחנים אותו בחוץ. כך זה פארקים בכל העולם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


מזה 60 שנה או יותר גן סאקר משרת את תושבי ירושלים. גן סאקר הוא הריאה העירונית הגדולה ביותר בעיר המושך אליו אוכלוסיות מגוונות ומשמש לפנאי ונופש. הורים עם ילדים באים לגן להסתובב בגן בנחת הרחק מהמולת העיר. הגן בא לספק לא רק ירוק בעיניים אלא סביבה בטוחה, שבה ילדים יכולים לרוץ בבטחה בשבילי הגן. לכן, מאז ומתמיד כניסה של רכבים ואופנועים נאסרה לגן. כל ראשי העיר של ירושלים ב-70 השנים האחרונות הבינו את זה.

אולם, בשנה האחרונה גן סאקר, בחסות העיריה, הפך למוקד מוטורי. יחד עם ה"שדרוג" שעובר גן סאקר בימים אלו, העיריה הקימה מחלקה חדשה שתפקידה לשמור ולטפח את הגן. אולם, באותה מחלקה, שמטרתה לשמור על עקרונות הגן, התבלבלו, ובמקום לשמור על הגן כמרחב בטוח ומקיים – הם הקימו לעצמם (ולאחרים) מגרש חניה פרטי, ומשרדים מוקפים גדר גבוהה המשמשים אכסניה למנהלים החדשים. באותה חנייה, הסמוכה לשירותים, חונים באופן קבוע רכבים פרטיים של עובדי הגן, בעלי בית הקפה וסתם מזדמנים לפארק.


חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילום: איתי פישהנדלר)

חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילום: איתי פישהנדלר)


האם זוהי חנייה רשמית עם היתר או מגרש שמנוצל לרעה על ידי משתמשים ? אם יש היתר, חובת העיריה להציג אותו לציבור. לא ברור. מה שברור הוא שעל מנת להגיע לאותה חנייה רכבים נוסעים לאורך כל הגן, על שבילי הולכי הרגל, ובכך מפרים את השקט בפארק ומסכנים את הילדים ואת שאר משתמשי הגן. פניות לעובדי הגן הבהירו את הבעיה: החניה מחוץ לגן כרוכה בתשלום (חנייה בכחול לבן) והם מעוניינים להגיע עם רכב אך לא לשלם על החנייה. ומהון להון קיבלנו חניית עובדים בתוך הגן המרכזי שלנו וחנייה פרטית ליד בית הקפה.

האם המרחב הציבורי שלנו, הבטיחות שלנו, האסתטיקה והשלווה בגן ירמסו לטובת אינטרסים אישים וחלמאות? האם ראוי שחורשה תהפוך לאספלט? שבילים אינטימיים ובטוחים לנתיבי תחבורה? האם לא פשוט יותר וראוי יותר להסדיר פתרונות חנייה מחוץ לפארק? מדוע המשרדים והחנייה לא מוקמו בשולי הפארק? ליד הכביש העליון בסמוך לבית המשפט העליון או לגן הוורדים? הרי זה מיקום ראוי יותר ולא במרכז הגן.


חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילום: איתי פישהנדלר)

חניון הרכבים החדש בגן סאקר (צילום: איתי פישהנדלר)


כבוד ראש העיר, תמיד אתה אומר "באנו לעשות טוב" . תוכיח לנו. תסכים איתנו שמישהו התבלבל בכיכר ספרא ושכח מה זה פארק. "באנו לעשות טוב" משמעותו שמשתמשי הגן יסתובבו בבטיחות ובנחת בגן סאקר הנהדר ולא יחששו מרכב פרטי של עובד עירייה שמחפש לו חניה צמודה לעבודה.

השאלה שעומדת על הפרק היא: האם משה לאון יתקן ויפיק לקחים ונקבל פארק בלי רכבים פרטיים או שימרחו אותנו בתשובה שמדובר רק על מצב זמני – רק לזמן העבודות בגן–שזה עוד מעט יעלם. אבל–כמו תמיד – המצב הזה יתקבע ומגרש החנייה לא יעלם אלא ילך, יגדל וישמש לצרכים אחרים.

הכדור במגרש שלך.

  • (פרופ' איתי פישהנדלר, יו"ר עמותת ברחובות שלנו – ארגון הולכי הרגל של ישראל)

 

 

תגובות

מעיריית ירושלים נמסר: "גן סאקר מושך אליו אוכלוסיות רבות במשך כל שעות היממה ועל כן, מקפידה העירייה לצמצם את תנועת כלי הרכב העוברים במתחם ככל שניתן. הרכבים הם בעיקר של בעלי תפקידים הקשורים לעבודות שדרוג הגן תוך קבלת אישור כניסה פרטני מראש. הרכב המצולם בתמונה, נכנס לחניה ללא אישור. העירייה תפעל לאיתור בעל הרכב ותבצע אכיפה בהתאם. עוד, ולצד המחסום החשמלי הקיים בכניסה למתחם התפעולי, תפעל העירייה בשבועות הקרובים להסבת המחסום הידני הקיים בשדרות בן צבי (המבוקר כיום על ידי שומר) למחסום חשמלי אשר יאפשר כניסה למורשים בלבד ועל פי מספר רכב.

"בימים אלו, ממשיכה עיריית ירושלים בעבודות לשדרוג המדשאה בגן סאקר, זאת במסגרת העבודות לשדרוג הגן כולו. עבודות אלו, מצריכות כניסה ושהייה של בעלי מקצוע שונים וכן לתנועה רבה מהרגיל של כלי רכב תפעוליים הנדרשים לכך.

"עם סיום העבודות, המתוכנן לתחילת חודש מרץ, יפונו המבנים הזמניים אשר הוצבו במקום בהיתר ובמקומם יוכשר משטח לחנייה ושטח התארגנות לאירועים".

מקפה גן סיפור נמסר: "יש אישור מהעירייה ולצורך תפעולי בלבד של שניים שלושה רכבים לכל היותר".

סגן ראש העיר יוסי חביליו, מחזיק תיק החניה: "בירושלים יש מחסור אדיר בשטחים ירוקים ופארקים. השטחים המעטים שיש צריכים לשרת באופן מלא את הציבור, ולא ניתן לוותר אפילו על מטר מהם. בוודאי אין לאפשר מצב בו חלק מהם הופך למתחם חצי-פרטי של עובדי העירייה או קבלנים למיניהם. אני מתנגד לשימוש שנעשה ברחבה בגן סאקר – גם בגלל שהוא צריך להיות פתוח לציבור, וגם כי תנועת הרכבים בפארק מסכנת את המבלים בו. פניתי למנהלי האגפים בדרישה לסגור את גן סאקר למעבר רכבים וחניה ואני מצפה שיפעלו בעניין בהקדם".

יו"ר התעוררות אדיר שוורץ: "ההחלטה להציב חניון במרכזו של גן סאקר מקוממת ומבטאת אפס חשיבה אסטרטגית על עתיד העיר. האחריות על ראש העירייה ועל מחזיק תיק החניה, יוסי חביליו. אני קורא לשניהם לתקן את המחדל ולהשיב את הריאה הירוקה החשובה הזאת לקדמותה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מוש

    לצערי זה לא דבר חדש גם אנשים שקשורים למסעדה היו חונים ליד המגרשים זה חצופה ואני לא מבין איך קבלו אישור לקח ומי שהיה נוסע עם אופנוע היה מקבל דוח אבל על כלום

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר