בנימין נתניהו (צילום: עיריית ירושלים)
בנימין נתניהו (צילום: עיריית ירושלים)

רפורמה משפטית – או שמא גזר דין מאת נאשם שהפך למאשים?

מהי בעצם ה"רפורמה" משפטית? האם היא באמת נדרשת ל"עם ישראל", או תוכנית נקמה שמטרתה האמיתית לחלץ את נתניהו ואחרים מבעיותיהם המשפטיות האישיות? | טור דעה

פורסם בתאריך: 20.1.23 08:56

רבות כבר נאמר ונכתב אודות "הרפורמה המשפטית", שאינה אלא הגדרה אלגנטית להפיכה משפטית ומשטרית, שיריב לוין כל כך לוחץ לקיימה – ובכל ההקדם (בנימין נתניהו לכאורה מסתתר מאחורי הקלעים משום שהתחייב שלא לעסוק בנושא).

על זה נאמר "לא רפורמה ולא בטיח". אין מדובר בניסיון למנוע השתלטות של מערכת המשפט על רשויות אחרות. עוד לא הבנתי איזה אינטרס יש לו לשופט בעל אידיאולוגיה כזו או אחרת "להשתלט", מלבד רצון כן ואמיתי למנוע עריצות שלטונית דווקא? גם אין מדובר בשיפורים מתחייבים של מערכת המשפט. מדובר למעשה בשינוי טוטאלי וטוטליטארי של שיטת המשטר בישראל, שהמסתמן ממנה הוא שדווקא היא נועדה למעשה להשגת מטרות. שגם הן לא ממש אידיאולוגיות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום מערב ירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


אם אכן נפל פגם המחייב שינוי, הרי הוא לא התרחש דווקא לאחר הבחירות האחרונות אלא הוא קיים מזה עשרות שנים. ובכל זאת – ביבי, שמשל כאן ביד רמה 15 שנים, לא רק שלא ביצע כל רפורמה, אלא אף חזר והכריז ש"לא יתן לפגוע במערכת המשפט".

מה נשתנה פתאום , ובעיקר – מה כל כך בוער?

התשובה פשוטה ושקופה מאין כמותה: ביבי עדיין עומד לדין. אין נאשם שלא חפץ בכל מאודו בביטול כתב אישום נגדו. זה מעמד משפיל, אך גם צופן בחובו סכנות הרות אסון לעתידו. אלא, במקרה של ביבי גם הוא יודע היטב – הוא ממילא לעולם לא יורשע. הוא גם לא יזוכה. בהינתן הכמות העצומה של עדי התביעה (טעות טקטית חמורה של הפרקליטות), עדי הגנה לרוב שיוזמנו ועוד כהנה וכהנה "תקלות", משפט זה לא יגיע לסיומו לעולם. עוד לפני כן השופטים ייצאו לפנסיה, ביבי כבר יהיה "זקן" וממילא לא יהיה טעם במשפט. ביבי ימשיך "למרוח" את המשפט, בבחינת "או שהגביר ימות, או שהפריץ ימות, או הכלב ימות".

אז בכל זאת למה המשפט הזה כל כך מטריד אותו עד כדי יצירת הרפורמה הזאת? אין זה מופרך לחשוב שהתשובה, תאמינו או לא, נעוצה בכסף. ניהול משפט כרוך בהוצאה כספית ניכרת. אין נאשם שההוצאה הכספית הכרוכה בניהול משפט לא מטרידה אותו. לעתים זה ההבדל בין זיכוי לבין הרשעה. בעניינו מדובר במשפט שעולה סכומי כסף אדירים, שעלולים להגיע לכדי הוצאה של עשרות מיליוני שקלים. זה שהסתבך בגלל שקיבל סיגרים ושמפניות ששוויים כמה מאות אלפי שקלים, בטח לא שש להוציא מיליונים.

מכאן, ביטול המשפט – ויפה שעה אחת קודם – יחסוך ממנו.

הנה לכם סיבה כבדת משקל (נוספת) למה (עוד) נועדה אותה "רפורמה". במרכזה דווקא פיצול תפקיד היועמ"ש באופן שיאפשר למנות פרקליט ש"יחשוב אחרת" ויבטל את המשפט. תוכנית מגירה נוספת היא – לבטל את עבירת המרמה והפרת האמונים. בניגוד ל"מסרים המרגיעים" ביטולה של עבירה זו מספר החוקים יחייב ביטול האישומים בעבירות מרמה והפרת אמונים. עם השאר נסתדר. גם זה עוד יגיע ולא ירחק היום.

לשם ביצוע "הרפורמה" נדרשת כנסת שתחוקק חוקים מתאימים, ולצידה ממשלה שתמנה מינויים נכונים. הבעיה היא שגם אם אלה יעשו את העבודה, קיים חשש שבית המשפט העליון יעמוד בדרך. קיימת גם בעיית התדמית. בכל זאת "קצת לא נעים", אם בכלל נעלמה הבושה – והיא לא. כדי להכשיר את השרץ בעיני הציבור, ישנו מסע תעמולה שבמסגרתו הפך הנאשם למאשים, ולמעשה הוגש על ידו כתב אישום נגד מדינת ישראל, באופן שנמחיש בדרך הבאה:

 

 

בבית המשפט של הימין בארץ ישראל השלמה ת.פ. 000000- 00-00
בראשות כבוד חברי הכנסת מהקואליציה

המאשים: בנימין נתניהו

ע"י ב"כ שר המשפטים יריב לוין ושותפיו למיניהם

– נגד –

הנאשמת : מדינת ישראל

לרבות משטרת ישראל, פרקליטות המדינה ואם צריך – גם שופטים, אם ירשיעו חלילה את המאשים

כתב אישום

הנאשמת מואשמת בזאת כדלקמן :

  1. 1. חוקריה העזו לחקור את המאשים כחשוד בעבירות.
  2. 2. אחרי אלה, באה הפרקליטות והעזה אף היא לדחות את טענותיו בשימוע דהיינו "לא היה כלום" ולהתעלם מפסיקתו שגם "לא יהיה כלום".
  3. 3. עוד התעלמה הפרקליטות מעיקרי טענותיו:
  4. א. "אז מה אם קיבלתי סיגרים ושמפניות?".
    ב. "אז מה אם סיכמתי עם בעלי הון ועניין שהם יעניקו לי פרסום חיובי חינם ואני אפעל למען האינטרסים שלי?
  5. אני הרי "קינג ביבי. לי מותר. רק לאחרים אסור".
  6. 4. כך המרו רשויות אלה את פיו והעזו להגיש נגדי כתב אישום.
  7. 5. גם בית משפט שלא מחק את כתב האישום ושומע עדים "לא בסדר".

יריב לוי, שר המשפטים

הכרעת הדין למעשה כבר ניתנה:

על יסוד טענת המאשים, אנו השופטים, חברי הכנסת בעלי העניין במאשים, מוצאים בזה את הנאשמת אשמה במיוחס לה בכתב האישום ומרשיעים אותה.

חברי הכנסת מהקואליציה

והנה גזר הדין, וזה בעצם התוצאה של אותה "רפורמה":

א. יפוצל (זה רק עניין של זמן) תפקיד היועץ המשפטי לממשלה וימונה פרקליט מדינה "מטעם" ו"חסר לו" שלא יבטל את כתב האישום.

ב. תוגש הצעת חוק לפיה תבוטל עבירת המרמה והפרת אמונים. זו תחול באופן רטרואקטיבי.

ג. כדי להשיג תמיכה בכל זה, יוענקו לחברי הקואליציה הטבות בדמות מינוי שרים, וכן חוקים שהם חפצים בהם, וכך יקבלו הם את חלקם.

ד. בתוכם גם כאלה שעברם הפלילי לא נקי, וגם מי שהורשע כמה פעמים, שכדי שבית משפט יקל בעונשו, התחייב שלא לחזור לחיים הפוליטיים.

ה. לשרים נצמיד יועצים "מטעם" לא, חלילה, כאלה שיהיו "נודניקים מעצבנים".

ו. ככל שכל התוכניות והחוקים "יקפיצו את הפיוז" לשופטים השמאלנים (אלה שהכשירו את המאשים לשמש ראש ממשלה למרות כתב האישום נגדו), נעקוף אותם באמצעות אותו "חוק התגברות".

ז. חוק זה גם יאפשר "להתגבר" על כל פסק דין מאת כל בית משפט עליון שיבטל חוקים שנועדו להיטיב עם שאר השותפים הקואליציוניים, גם אם הם פוגעים במיעוטים ו/או בערכים חשובים בכל מדינה דמוקרטית.

ח. כדי לדאוג גם לעתיד, הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה באופן שחברי הקואליציה הם אלה שיקבעו מראש מי ישפוט אותם. אז ממילא, כך אלה מצפים, לא יתערבו בחוקים ואז ייעשה שימוש מופחת בפסקת ההתגברות.

הנה לכם רפורמה שגם מענישה את מי ש"העז להתעסק איתנו" וגם מעניקה "פיצוי והשבה" לאלה ש"נפגעו" מרשויות החוק במדינה נאורה.

רק חבל שמי שייענש באמת מגזר הדין הזה הוא אזרחי המדינה, גם אלה שתמכו בביבי ולא השכילו להבין מראש את אותה "רפורמה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בננ

    ממצי האתר הזה הפך להיות שופר של השמאל????הצבענו בעד רפורמה ואם לא נקבל אותה אז שביבי ילך הבייתה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר