קאנטרי הר חומה (צילום: יוני סיבוני)
קאנטרי הר חומה (צילום: יוני סיבוני)

איש באמונתו ישחה: בית המשפט קבע – הבריכה החדשה בהר חומה תפעל בשבתות

השופטת מירי אילני פרסמה הבוקר, שלישי, את פסק הדין בתביעה שהגישו סגן ראש העיר יוסי חביליו וכ-1,000 מתושבי הר חומה. על פי פסק הדין - הבריכה תפעל בשבתות בשנתיים הראשונות ואם לאחר מכן הציבור החרדי יבקש לסגור אותה בסופי שבוע ובחגים הנושא ייבחן מחדש. חביליו: "מי שניסה להצית בבירת ישראל מלחמת שבת - מצא את עצמו בצד המפסיד"

פורסם בתאריך: 24.1.23 08:22

הבריכה בהר חומה תפעל גם בשבתות ובחגים – כך קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים מירי אילני, בפסק דין שניתן היום, שלישי (24.1) בתביעה שהגישו סגן ראש העיר יוסי חביליו וכ-1,000 מתושבי הר חומה, כנגד המינהל הקהילתי אשר ביקש שלא להפעיל את הבריכה בשבתות ובחגים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירת 5 חדרים בהר חומה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


הפסיקה של השופטת אילני מחייבת את המינהל הקהילתי לעמוד בכללי הסטטוס-קוו העירוניים, לפיהם בריכות ציבוריות בעיר פועלות גם בימי המנוחה. "זה ניצחון חשוב במאבק על צביון בירת ישראל", אומר חביליו, "הציבור הליברלי בירושלים לא ירכין ראש ולא יהיה שק החבטות של החרד״לים והחרדים".

על פי פסק הדין, הבריכה תיפתח גם בשבתות לתקופה של שנתיים, ואם לאחריה גם הציבור החילוני בשכונה יבקש לסגור אותה בסופי שבוע – הנושא ייבחן מחדש. לדברי השופטת אילני, "אני מקבלת את התביעה ומורה על הפעלת הבריכה בשבת לתקופה בת שנתיים, לשם שירותי שחייה בלבד (כשגג הבריכה סגור). לא תתאפשר מכירת כרטיסים במקום, ולא יתבצעו במקום פעולות לוואי כגון חוגים, מוזיקה, שימוש במערכות הגברה, ממכר מזון ומשקאות ואירועים חברתיים".

עוד נכתב: "התובעים הסכימו שפסק הדין יינתן לתקופה בת שנתיים שבמהלכה תיבחן הפעילות של הבריכה ואופיה, ומידת הפגיעה באווירה השבת. ייתכן שאם חלילה החששות של הנתבעים יתממשו, ושלוות השכונה תופרע עקב כניסת רכבים ואוטובוסים מחוץ לשכונה, גם תושבים שאינם דתיים יעדיפו לסגור את הבריכה בשבת. בסופו של דבר, יום השבת הוא יום המנוחה של כולנו, ובדרך כלל, גם מי שאינו שומר שבת כהלכתה, נהנה מן השלווה שהשבת משרה במרחב הציבורי"

יצוין כי בתקופת הביניים הבריכה תפעל בשבתות למנויים בלבד, וללא מכירת כרטיסים במקום. כמו כן, לא יופעלו חוגים או פעילויות אחרות בשבתות ובחגים ולא תופעל מוזיקה. בנוסף, הוסכם כי גג הבריכה יהיה סגור בשבתות ובחגים.

השופטת אילני התייחסה בפסק הדין לנושא שהעלה יו"ר המינהל הקהילתי שלמה גולברי בדיון – הפגיעה ברגשות הדת והתושבים הדתיים. לדבריה, "הפגיעה ברגשות הדת במקרה שלפנינו איננה חמורה כמו בפרשת בר אילן (סגירת כביש בר אילן מלפני כמה עשורים, ר"ג). בפרשת בר אילן דובר על נסיעה בשבת בכביש שעובר בלב שכונה חרדית, שמצויים לצדו שבעה בתי כנסת ועוד למעלה ממאה בתי כנסת ומוסדות תורה באזור העוטף אותו. בעניינו לעומת זאת, מדובר בשכונה לא חרדית, שגם לשיטת הנתבעים, הנסמכים לטענתם על נתונים שקיבלו על מוסדות הלימוד בשכונה, 18 אחוז מתושביה אינם דתיים. אין מדובר במיעוט זניח אלא במיעוט משמעותי. יוער כי לשיטת התובעים שיעור התושבים שאינו דתי אף גבוה יותר – 33 אחוז…".

עוד כתבה השופטת אילני: "הנסיעה בשבת בשכונת הר חומה מותרת בכל רחובות השכונה ובפועל נוסעים כלי רכב בשכונה בשבת. אמנם אין חולק על כך שאווירת השבת מורגשת היטב בשכונה, אולם נוכח מיקומה הגיאוגרפי של הבריכה ביחס לבנייני המגורים, איני סבורה כי הפעלתה בשבת תביא לפגיעה חמורה ברגשות הדת של שומרי השבת בשכונה".

בהחלטתה התייחסה השופטת אילני לציבור שומרי השבת אשר עשוי להדיר את רגליו בשל היותה של הבריכה פתוחה בשבתות ובחגים. לדבריה, "יש לצפות שהגורמים המוסמכים לכך יבחנו האם יש מקום והאם יש טעם לפעול למציאת פתרונות הלכתיים שיאפשרו גם לציבור המדיר רגליו מבריכה שפתוחה בשבת להשתמש בבריכה בימי חול. אינני אשת הלכה ואיני בקיאה ברזיה, אולם יתכן שבשל העובדה שהבריכה היא נכס של הציבור בכללותו – כולל ציבור שאינו יהודי – והשירות ניתן לציבור בכללותו – כולל ציבור שאינו יהודי – ניתן אולי להגיע למתווה לפיו הבריכה תופעל בשבת על ידי צוות לא יהודי, ובכך יימנע חילול שבת ויתאפשר לכלל שומרי השבת לעשות שימוש בבריכה בימי חול".

בפסק הדין של השופטת אילני נכתב כי בשלב מסוים עיריית ירושלים הסירה את ידיה משאלת ההפעלה של הבריכה בשבתות ובחגים, והעבירה את ההחלטה למינהל הקהילתי. ".. חצי שעה לפני מועד הישיבה הודיע היועץ המשפטי לעירייה לעו"ד זינגר (עורך הדין של המינהל הקהלתי, ר"ג) כי לאחר קבלת טיוטת חוות דעתו, הוחלט על דעת ראש העיר שלא להכריע בשאלת הפעלת הבריכה בשבת, אלא להעביר את הבריכה לניהול המנהל הקהילתי ולהותיר את ההחלטה בשאלת הפעלת הבריכה בשבת לשיקול דעתו של המנהל הקהלתי".

וכאן עולה השאלה מדוע עשתה זאת עיריית ירושלים ומדוע בחר ראש העיר להסיר את ידיו מלקבל החלטה? שאלה טובה שאין עליה מענה.
השופטת אילני גם מתייחסת לכך במרומז: "העליתי מיוזמתי את השאלה האם העירייה היתה מוסמכת להעביר את ההכרעה בשאלת פתיחת הבריכה בשבת למנהל הקהילתי. התובעים בחרו שלא לטעון בעניין זה ונוכח התוצאה שאליה הגעתי, ממילא איני נדרשת לקבוע בעניין".

 

 

"מי שניסה להצית בבירת ישראל מלחמת שבת – מצא את עצמו בצד המפסיד", אומר סגן ראש העיר חביליו. "הלקח הוא שאסור להרים ידיים, ובכל מקום בו הקיצוניים מנסים להשתלט – צריך לצופף שורות, להיאבק, ולהציל את ירושלים".

עוד מוסיף חביליו: "הפנייה לביהמ״ש מצידי ומצד התובעים מהשכונה נעשתה בלית ברירה, ולאחר שהמינהל הקהילתי בהר-חומה הודיע כי הוא מסרב להתחשב בכ-40 אחוז מתושבי השכונה שאינם חרדים או דתיים, ואשר מעוניינים לשחות בשבת בבריכה הציבורית החדשה, כפי שנהוג ביתר הבריכות הציבוריות בעיר. היה כאן נסיון גס ובוטה של כפייה דתית מצד רוב דורסני המבקש להפוך את הר-חומה למאה שערים, ואת ירושלים לבני ברק. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, נגמרו הימים בהם הציבור הליברלי והמתון בירושלים מרכין ראש בפני החרדים והחרד״לים. אני מודה לבית המשפט, וגם לכל תושבי הר-חומה הדתיים אשר התנגדו להחלטת המינהל הקהילתי, וביקשו לאפשר את פתיחת הבריכה בשבת מטעמי שכנוּת טובה".


יוסי חביליו על רקע הקאנטרי בהר חומה


ממינהל קהילתי הר חומה נמסר בתגובה: "המינהל הקהילתי פועל על פי מדיניות הנהלת המינהל הנבחרת. משהתקבלה החלטת בית המשפט תתכנס ההנהלה להתוות את המשך עבודות המינהל במרכז הספורט מתוך דאגה לכלל תושבי השכונה".

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. דרור דניאל

    יש שופטות בירושלים!!!!!
    כוחות האור ניצחו!!
    בושה שהיה צורך במאבק מול המינהלת ששכרה עורך דין בסכומי עתק כדי להילחם בתושבים!!!
    גולברי תתפטר מייד!!!!

  2. ציון

    כל הכבוד למנהל שניצח. אין מכירת כרטיסים וכניסה רק למנויים. חילונים לא עןשים מנוי בשביל לבוא בשבת. הרוב הדתי ניצח.

  3. בני

    כל הכבוד למנהל שדאג לכלל התושבים וצמצם את חילול השבת. עכשיו בא נראה את כל החילונים עושים מנוי כדי לשחות בשבת. או שה קום ישאר שומם.

  4. ל

    1. ראו את תגובתו של "ציון" למעלה. דווקא נשמע הגיוני ופרקטי הרבה יותר מאשר ההתלהמות שהחילוניים ניצחו.
    2. בשכונה שהרוב דתיים אם הם יחרימו את הבריכה בעקבות פסק הדין, כנראה היא תהפוך ללא רווחית ותישאר סגורה לכולם. ראה מקרה הבריכה בקרית ארבע. ואז כולם מפסידים. רואים שהשופטת היתה מודעת לכך בפסיקתה וניסתה ללכת בין הטיפות אבל לא בטוח שיעזור….

  5. רחל

    עמדת העיריה מטרידה… משה לאון התראיין חודשים תחת כל עץ רענן בהבטחה שהבריכה תהיה פתוחה כמו כל הבריכות העירוניות בעיר, אך ברגע האמת הפקיר את התושבים החילוניים… וסגנו חביליו אמנם נאבק, אך בחר שלא לטעון נגד עמדה זו של העיריה וגם לא מזכיר אותה כלל בנאומי הניצחון שלו… ניצחון נקודתי מרשים ללא ספק, אך גם סימנים מדאיגים לעתיד.

  6. חדל קשקשת

    מה הבעיה מבחינת החרדים ללכת לבריכה בימי חול גם אם היא פתוחה בשבת? בגן החיות התנכי הם מסתדרים מצוין… אפשר למצוא פיתרון דומה. די לדמגוגיה.

  7. יוני

    בעיניי זה ניצחון מוחץ לדתיים, החילונים גם אם הם הרבה בדרך כלל הם פועלים כבודדים, לעומתם החרדים וגם הדתיים תמיד יגיעו כקבוצה, ולכן הם יותר מצליחים.
    אני הייתי בורח מהשכונה עכשיו, ולא מחכה לעזוב כשאני מוכה וחבול.

  8. דני

    חבל שאתם לא מביאים את דעת תושבי השכונה, שיותר מעשרת אלפים מהם חתמו על עצומה בעד סגירת הבריכה בשבת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר