הדסה עין כרם משביל הדסה (צילום: דוברות הדסה)
הדסה עין כרם משביל הדסה (צילום: דוברות הדסה)

מחקר אוקספורד והדסה מוכיח: החיסונים נגד קורונה מזן אומיקרון נמצאו יעילים במניעת סיבוכי הריון

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ומהדסה במחקר בינלאומי נרחב: חיסון נגד קורונה מזן אומיקרון מספק הגנה יעילה מפני סיכון מוגבר לסיבוכי הריון. "אנו עדים לכך ששיעור הנשים ההרות בישראל שחלו באופן קשה הינו מהנמוכים בעולם", אומרת החוקרת הראשית מישראל, ד"ר מיכל ליפשיץ מהדסה

פורסם בתאריך: 1.2.23 15:11

ממצאי שיתוף פעולה בינלאומי אותו הוביל המכון לבריאות האם והיילוד (OMPHI) באוניברסיטת אוקספורד יחד עם חוקרים מהמרכז הרפואי הדסה ומרכזים מובילים אחרים בעולם, פורסמו בתוצאות מחקר המעורר עניין רב בכתב העת המוביל The Lancet.

במסגרת המחקר, 'INTERCOVID 2022' שנערך ב-41 מרכזים רפואיים ב-18 מדינות, על מנת להעריך את ההשפעה של זן הקורונה האומיקרון, בקרב אימהות וילודים, החוקרים בחנו 1,545 נשים הרות שאובחנו עם הזן ו-3,073 נשים הרות שלא אובחנו, כקבוצת ביקורות.

המחקר נערך בין ה-27 בנובמבר 2021, וה-30 ביוני 2022, שבמהלכם אומיקרון היה הזן הנפוץ ביותר. כמו כן, במסגרת המחקר, הוערכה יעילות החיסון נגד זן זה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירת 3 חדרים במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


במחקר נמצא כי הדבקה בזן האומיקרון במהלך ההריון קשורה לסיכון מוגבר לתחלואה אימהית, סיבוכי הריון קשים ואשפוז בבית חולים, בעיקר בקרב נשים עם תסמינים ולא מחוסנות. בנוסף, הסיכון לרעלת הריון גדל בקרב נשים עם תסמינים משמעותיים. נשים בעלות עודף משקל עם תסמינים משמעותיים היו בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה אימהית ולסיבוכים קשים.

עוד נמצא, כי נשים מחוסנות היו מוגנות יותר מפני תסמינים וסיבוכים קשים של הקורונה והיו בסיכון נמוך לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ. למניעת תסמינים וסיבוכים קשים של קורונה יש לעודד ולחסן נשים באופן מלא, רצוי גם במנת דחף.

במחקר, חיסוני mRNA היו היעילים ביותר במניעת תסמינים וסיבוכים חמורים של  COVID-19, אם כי חיסוני וקטור נגיפי סיפקו גם הגנה נאותה – שני סוגי החיסונים הללו סיפקו הגנה של לפחות 10 חודשים לאחר המנה האחרונה.

החוקרת הראשית מטעם הדסה והיחידה מישראל, היא ד"ר מיכל ליפשיץ, אחות חוקרת באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי הדסה וחברת סגל בביה"ס לסיעוד בפקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית: "ישראל הייתה החלוצה בקריאה לנשים הרות להתחסן נגד הקורונה ושיעור הנשים שהתחסנו גם בחיסון שלישי הינו בין הגבוהים בעולם, ואנו עדים לכך ששיעור הנשים ההרות בישראל שחלו באופן קשה הינו מהנמוכים בעולם". 

José Villar, פרופסור מומחה לרפואה מיילדותית באוניברסיטת אוקספורד, שהוביל את INTERCOVID 2022, אומר: "הצגנו מידע חזק ומבוסס ראיות על הסיכון המוגבר של זן הקורונה האומיקרון, במהלך ההריון לסיבוכים אימהיים קשים בקרב נשים סימפטומטיות ולא מחוסנות. מדאיג כי תסמינים קשים של המחלה התרחשו אצל 4% עד 7% מהנשים הלא מחוסנות שאובחנו עם זן האומיקרון במהלך ההריון. המחקר מצביע בבירור על הצורך במתן חיסון מלא במהלך ההריון, רצוי עם חיסון דחף, כדי לספק הגנה לפחות 10 חודשים לאחר המנה האחרונה. שירותי בריאות לנשים הרות ברחבי העולם צריכים לשאוף לכלול חיסון נגד COVID-19 בטיפול השגרתי של נשים הרות". 

Aris Papageorghiou, פרופסור מומחה לרפואת עובר באוניברסיטת אוקספורד, שהיה שותף להובלת INTERCOVID 2022, אומר: "למרות שזן האומיקרון עשוי להיות פחות מזיק מזנים קודמים באוכלוסייה הכללית, יש הרבה נשים הרות ברחבי העולם שאינן מחוסנות והן בקבוצת סיכון לתחלואה קשה. מכיוון שלא ניתן לחזות מי תפתח תסמינים או סיבוכים קשים, נדרש חיסון מלא אוניברסלי. למרבה הצער, רמת החיסון בקרב נשים בהריון עדיין לא מספק אפילו במדינות מפותחות".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר