תבנית ביצים (צילום: Schneelocke, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)
תבנית ביצים (צילום: Schneelocke, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)

חמק מתחת לראדר: מחירי הביצים עלו ב-22 אחוז בהשוואה לשנה שעברה

מהדוח החודשי של המועצה לצרכנות עולה כי נמשכת עליית המחירים של סל המוצרים בקצב אחיד של כאחוז אחד בחודש, וכי מפברואר 2022 נרשמה עלייה ממוצעת של יותר משבעה אחוזים. הזינוק החד ביותר הוא במחירי הביצים - 22 אחוז בהשוואה לשנה שעברה. וגם: אלו הן הרשתות הזולות והיקרות ביותר

פורסם בתאריך: 7.3.23 10:32

נמשכת עליית במחירים של סל המוצרים בקצב אחיד של כאחוז אחד בחודש, ונרשמת עלייה ממוצעת של יותר משבעה אחוזים מהתקופה המקבילה אשתקד – כך עולה מהדוח החודשי של המועצה לצרכנות. העלייה המשמעותית ביותר היא במחירי הביצים – 22 אחוז בהשוואה למחירן בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מהדוח עולה עוד כי פערי המחירים בין הרשתות השונות הם עצומים ועשויים להגיע לעשרות אחוזים, כאשר המוצרים שבהם נרשמו הפערים הגדולים ביותר הם סכיני הגילוח, מזון לתינוקות ואבקות כביסה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


מהמועצה לצרכנות נמסר כי הבדיקה כללה הפעם סל של 825 מוצרים, וכי היא מגלה בכמה אחוזים עלה הסל מתחילת השנה, וכמה שולם על אותו הסל בפברואר 2022. הבדיקה הסתמכה על נתוני הרשתות ותתי הרשתות שמשדרות לאתר פרייסז, ובוצעה בשלושה תאריכים שונים.

"הממצאים מאשרים מידי חודש וגם הפעם את מה שכולנו מרגישים יותר ויותר בכיס – עלייה ממוצעת (קבועה כמעט) של אחוז בחודש, וכבר שיא של עליית מחירים בשיעור של שבעה אחוזים באותו הסל ביחס לשנה אחת קודם בלבד, בפברואר 2022", נמסר מהמועצה לצרכנות, "אנו קוראים לציבור הצרכנים לשים לב לעליות מחירים חריגות ביותר שאותרו בקרב מספר יצרנים. אם נקנה חלופות זולות למוצרים אלו, לא תהיה ליצרנים ברירה אלא להוריד מחירים כדי להתחרות, אחרת יישארו עם המוצרים על המדף. קנו חכם".

 

 

המוצרים שבהם נרשמה עלייה גבוהה הם ביצים, דגנים, פיצוחים ופירות יבשים. המועצה מצביעה על עלייה ממוצעת של כ-15 אחוז בחודש האחרון במחיר הביצים, ועל עלייה של 22 אחוזים מהשנה שעברה. במוצרי הדגנים של סוגת (בורגול, חיטה, גריסי פנינה, קינואה, כוסמת) נצפתה עלייה ממוצעת של כשבעה אחוזים מהחודש הקודם, ועלייה של 17 אחוז מהשנה שעברה. בבדיקה רחבה של כל יצרני דגני הבוקר, אצל כולם אותרה עלייה של עשרה אחוזים מהשנה שעברה. עם סיום מבצעי ט"ו בשבט נצפתה עלייה ממוצעת של כחמישה אחוזים במחירי הפיצוחים והפירות היבשים מבדיקה שנערכה בחג עצמו, ובעלייה של 12 אחוז מהשנה שעברה. גם במחירי הפירות היבשים נצפתה עלייה ממוצעת של כארבעה אחוזים בהשוואה למחיר בט"ו בשבט, ועלייה של 18 אחוז מהשנה שעברה.

בפרק שעוסק בעליות חריגות של יצרנים, המועצה מצאה להדגיש את חברת שטראוס שהעלתה את מחירי סלטי אחלה ב-13 אחוז מהחודש שעבר, ובלא פחות מ-18 אחוז מהשנה שעברה. זוגלובק העלתה מחירים בחמישה אחוזים בממוצע מהחודש הקודם, ובעשרה אחוזים מהשנה שעברה. סוגת העלתה מחירים בשלושה אחוזים מהחודש הקודם ובעשרה אחוזים מהשנה שעברה.

בבדיקת התחרות בין רשתות המזון לגבי אותו מוצר נמצא במוצרים רבים הפרש מחירים עצום. לדוגמה, סכיני גילוח חמישה להבים לגבר לידית קבועה ג'ילט פיוזן 12 יחידות תשלמו ברשת ויקטורי 191.70 שקל, לעומת רשת מחסני השוק שבה תשלמו 91.70 שקל (הפרש של 92 אחוז).

אז איפה הסל הזול ביותר? מתוך 825 מוצרים הרכיבו במועצה לצרכנות סל של 770 המוצרים הנפוצים יותר ברשתות. המחירים נבדקו בממוצע רשתי, ולצרכי ההשוואה נבדקו רשתות שבהן 80 אחוז לפחות מסך המוצרים (600 מתוך 770). הרשת הזולה ביותר היא רמי לוי, והיקרות הן מגה בעיר ושופרסל אקספרס, כאשר ההפרש ביניהן הוא 18 אחוז. ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר – מחסני השוק בסיטי – לבין הרשתות היקרות ביותר – מגה בעיר ושופרסל אקספרס – עומד על תשעה אחוזים. פער המחירים בין רשת הדיסקאונט הזולה ביותר – רמי לוי – לרשת היקרה ביותר – טיב טעם – עומד על 13 אחוז.

"הממצאים שמראים באופן עקבי פערי מחירים של עשרות אחוזים במחירי סכיני הגילוח, מזון לתינוקות ואבקות כביסה מחזקים בכל פעם את חשיבות השוואת המחיר לצרכן, ואת הבחירה שלנו לרכוש במחיר הזול", נכתב בדוח, "חשוב לדעת כי אלו מוצרים 'מועדים לפורענות' ויש להעדיף לרכוש אותם במקומות שמציעים לנו את המחיר הזול ללא התניית קנייה. במקביל, פתיחת שוק הייבוא תכניס את אותם המוצרים במחיר זול יותר ותגביר את התחרות".

עוד נכתב כי "יוקר המחיה ניתן למיתון ולשליטה באמצעותנו, הצרכנים. אסור להסכים להעלאות מחיר חריגות של יצרנים או רשתות. בדקו ונסו מוצרים זולים יותר – פערי המחיר הם עצומים ועולים על שיעור האינפלציה. כלומר ניתן לנטרל את עליות המחירים באמצעות בחירה נכונה של המוצר ומקום הקנייה. הצבעה ברגליים (במקרה שלנו, בידיים המושטות למדף) והימנעות מקנייה של מוצר שמחירו עלה באופן חריג יגרמו ליצרן או לרשת לחשוב פעמיים כשהם יראו את המוצר נשאר על המדף. ככה נאבקים בעצמנו ביוקר המחיה".

המועצה לצרכנות ממליצה, היום יותר מתמיד, לעשות השוואת מחירים, וקוראת לציבור הצרכנים לחשוב היטב אם תוספת "האושר" לכאורה שהם יקבלו ברכישת המותג היקר בכל קטגוריה, שווה להפסד "העושר" שבקנייה יקרה זו: "לפעמים מה שזול יותר גם טוב יותר, ולפעמים זה ממש אותו המוצר, רק שהוא נמכר זול יותר במקומות אחרים או בדרכים אחרות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר