קרית היובל, בית הספר ליידי דייויס (צילומים: אורן בן חקון, התעוררות)
קרית היובל, בית הספר ליידי דייויס (צילומים: אורן בן חקון, התעוררות)

מכירת חיסול? תמורת הענק שקיבלה רשת עמל על מבנה ליידי דייויס בקרית היובל

המטרה מקדשת את האמצעים: כדי להיענות לדרישת החרדים לקבל את מבנה 'ליידי דייויס' בלב קרית היובל, עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון נתנו לרשת עמל כל מה שביקשה. החל מ-30 מיליון שקל ב-10 שנים, דרך הפעלת מרכז למידה ועד שטח משמעותי מבית הספר דנמרק ושטח בבית ספר נוסף במערב העיר. וגם: מימון הסעות, מימון שיווק ופרסום והבטחה למשיכת ילדים לבתי הספר של הרשת

פורסם בתאריך: 31.3.23 07:46

החרדים דרשו, עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון נכנעו – וכעת כולם משלמים את המחיר. והוא מחיר יקר ביותר. על מה מדובר? החטא הקדמון והראשוני הוא העברת המבנה של בית הספר ליידי דייויס בקרית היובל לטובת בית הספר החרדי לבנות 'בנות יעקב'.

מכאן הכדור התגלגל והתגלגל, ונדמה שכמעט בכל שבוע מצטרפים נפגעים חדשים מהמהלך. ראשית היו אלה אנשי הצוות החינוכי וההורים והתלמידים של ליידי דייויס, שלא רצו לעזוב את המבנה בקרית היובל, אליהם הצטרפו גם פעילים חברתיים ונציגי המינהל הקהילתי בשכונה שחוששים מאיבוד הצביון הפלורליסטי שלה. בהמשך, היו אלה תושבי שכונת גוננים, שביחד עם הצוות החינוכי וההורים של בית הספר דנמרק, גילו כי בית הספר ליידי דייויס יקבל שטח משמעותי מהמבנה בגוננים, כל זה בלי שאף אחד אפילו טרח לעדכן אותם, שלא לדבר על לשאול לדעתם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בגוננים? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


זהו? ממש לא. רק באחרונה הוחלט להעתיק את בית הספר החרדי של עמל, שהיה במבנה בקרית היובל, למבנה אחר בגוננים (חוקר יוצר), דבר שגם הוא עורר התנגדות במינהל הקהילתי ובקרב תושבים בגוננים שהגישו התנגדויות רבות.

וזה עדיין לא הכל. בוועדת הכספים העירונית שהתכנסה אתמול, חמישי, אישרו את ההסכם הסופי והמלא שחתמה העירייה מול רשת עמל, שלה שייך המבנה בקרית היובל. ואיזה קופון גזרה הרשת, שנדמה שקיבלה את כל מה שרצתה, ואף מעבר לכך.

אז מה אומר ההסכם? כאמור, רשת עמל תקבל שטח משמעותי בבית הספר דנמרק (כ-1,700 מ"ר) לטובת העתקת 'ליידי דייויס' מקרית היובל לגוננים, כל זאת לתקופה של 10 שנים. בנוסף, עיריית ירושלים מבטיחה לממן ב-5 השנים הקרובות הסעות לכלל תלמידי ליידי דייויס למבנה החדש בגוננים. כמו כן, העירייה מתחייבת, כך על פי ההסכם, לממן פרסום ושיווק של 'ליידי דייויס', כמו גם למשוך אליו תלמידים כדי לחזק אותו. זאת ועוד, בהסכם מצוין כי ככל שליידי דייויס במיקומו החדש יגדל (והוא כנראה יגדל כי עיריית ירושלים מבטיחה למשוך אליו תלמידים), תקבל רשת עמל שטח נוסף על חשבון בית הספר דנמרק שיעלה על הצרכים החינוכיים.


עבודות במבנה ליידי דייויס בקרית היובל (צילום: מצילים את ירושלים)

עבודות במבנה ליידי דייויס בקרית היובל (צילום: מצילים את ירושלים)


בעירייה, חשוב לומר, מציינים כי הם מרגישים זכות לחזק את ליידי דייויס, אבל אז עולה השאלה – מדוע בכיכר ספרא לא ראו בכך זכות בכל השנים האחרונות שבהן בית הספר פעל בקרית היובל? מדוע זוהי זכות רק עכשיו? התשובה, כמובן, ברורה לכולם.

פרט לשטח בדנמרק, על פי ההסכם שאושר גם במועצת העירייה, רשת עמל תפעיל מרכז למידה בבית הספר בית חינוך. מדובר על שטח של כ-300 מ"ר בבית חינוך, שבו כבר קיים כיום מרכז למידה – שמעכשיו יופעל על ידי רשת עמל. ושוב עולה השאלה – אם הרשת כזו משמעותית, מדוע עד היום לא ניתנה לה האפשרות להפעיל מרכז למידה לכלל תלמידי העיר?

וזה עדיין לא נגמר. רשת עמל תקבל בנוסף גם אפשרות להפעיל בית ספר נוסף החל מה-1.9.2025. על פי ההסכם, מדובר יהיה על בית ספר בשטח שלא יפחת מ-1,000 מ"ר במוסד חינוכי במערב העיר (כך מודגש בהסכם). גם את בית הספר הזה, כך בהסכם, עיריית ירושלים מתחייבת לפרסם ולשווק ולמשוך אליו תלמידים.


ראש העיר ירושלים, משה ליאון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)


הלאה – ממשיכים. בנוסף לכל אלה, עיריית ירושלים תעביר לליידי דייויס סכום של כ-30 מיליון שקלים על כל תקופת ההסכם, שהוא לעשר שנים. מדובר על תשלום דמי איזון שנתיים בסך למעלה מ-2.8 מיליון שקלים.

***

כאילו כדי להשלים את האבסורד, ביום שישי שעבר פרסמה עיריית ירושלים נוהל הקצאה למבנה של ליידי דייויס. באופן רשמי נמנעה העירייה מלאשר עד כה שלמבנה ייכנס בית הספר החרדי לבנות סמינר בית יעקב, אבל זה קיבל אישור בנוהל ההקצאה. משום מה, למרות אורך תקופת ההסכם (עשר שנים) מבקשת העירייה לבצע את ההקצאה בנוהל מקצור, שמאפשר זמן של 14 ימים בלבד להגיש התנגדויות ו/או בקשות להקצאת המבנה לצרכים אחרים – כל זאת במקום כ-9 חודשים בנוהל ההקצאה הרגיל.

 

 

סגן ראש העיר יוסי חביליו, שמנהל מאבק ארוך נגד מעבר 'ליידי דייויס' והכנסת בית ספר חרדי במקומו לקרית היובל, אומר ל"כל העיר": "ההיסטוריה מלמדת שבמקרים בהם פתחו בית ספר חרדי בשכונה שאינה חרדית – הפתיחה סימנה את קץ אופייה הציוני של השכונה. כך קרה בבית-וגן, כך קרה ברוממה וברמת אשכול, כך קורה ברמות, וכך צפוי לקרות גם לקרית היובל במידה ומכירת החיסול של העירייה תצא אל הפועל ובית הספר לבנות 'בית יעקב' ייכנס לשכונה. הכניעה המוחלטת של משה ליאון לאליעזר ראוכברגר ולעסקנים החרדים – לא מקובלת עליי, ולא מקובלת על תושבי קרית היובל שרוצים להבטיח את צביונה הליברלי של השכונה. מדובר על הליך פסול שנוגד את כללי המינהל התקין, ובלית ברירה – נפנה בעניין שוב לבית המשפט".


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) מביעה התנגדות נחרצת להסכם ואומרת: "זה הסכם שערורייתי. אמשיך לעשות כל מה שניתן כדי לעצור את מימושו. בית ספר ליידי דיוויס, של רשת עמל, צריך להישאר בקרית היובל ועל העירייה לסייע לו לצמוח, כפי שמתבקש לאור תכניות הבנייה הרבות המקודמות בשכונה. אם יש מקום במתחם של בית הספר, יש לתת עדיפות לבית ספר ממלכתי או ממלכתי דתי שיישרתו את ילדי קרית היובל ויתאימו לאופי החופשי והממלכתי של השכונה. אירוני אך גם מקומם שבית הספר המצטיין, ליידי דיוויס, המכשיר תלמידים בהנדסה, טכנולוגיה ומקצועות אחרים ייזרק ובמקומו יידחף בית ספר של מגזר מתבדל שהנהגתו מתנגדת ללימודי ליבה, לפרנסה, לתרומה למדינה או לכלכלה. לא לזה התכוונה ליידי דיוויס או מנהלי הקרן על שמה, שתרמו את המבנה לרשת עמל. כל ילדות וילדי קרית היובל מוזמנים ללמוד בבית ספר עמל וכל בבתי ספר הממלכתיים פתוחים לכולם. אין כל צורך, ולהפך, לא נכון ולא צודק לזרוק בית ספר אחד על מנת להכניס בית ספר אחר שיהיה סגור בפני רוב ילדי השכונה".

עוד מציינת ורטון: "הטענות לגבי התלמידות החרדיות מופרכות. ריכוזן הוא כקילומטר מבית הספר שלהן בבית וגן, ולפי ההנחיות של משרד החינוך, במרחק כזה אין אפילו צורך לספק להן הסעות. את תלמידי עמל, לעומת זאת, במיקומו החדש, יצטרכו להסיע את מביתם למתחם דנמרק, על חשבון העירייה".


בית הספר דנמרק בגוננים (צילום: עמוד הפייסבוק של בית הספר)

בית הספר דנמרק בגוננים (צילום: עמוד הפייסבוק של בית הספר)


אסף שפנייר יו"ר הועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים: "כל ירושלמי בר דעת מבין שהפתרון שניבחר לצרכי החינוך של המגזר החרדי בקרית היובל הוא עקום. זה ממש חבל. הדי ההדף של מהלך הזה יהדהדו עוד זמן רב וגם לשכונות אחרות. אישית, עדין לא התייאשתי לשכנע את העירייה על אלטרנטיבות".

ומה אומרים בעיריית ירושלים? במענה לפניית "כל העיר" בנושא הבחירה בנוהל הקצאה מקוצר ותמורת הענק שקיבלה רשת 'עמל' נמסר מכיכר ספרא: "בתשובה לשאלתך בעניין הדרך החריגה בה, לכאורה, הוקצה המבנה של רשת 'עמל', אנו מבקשים להבהיר כי הקצאה בנוהל מקוצר הינה הדרך הנהוגה לקראת כניסה למבנים בשנת לימודים הקרובה למועד ההקצאה. כך נוהגים בשגרה במרבית ההקצאות, וכך נעשה גם עם רשת 'עמל'. ההקצאה היא לתקופה זמנית של שנה בלבד, שבמהלכה יתבצע נוהל הקצאה רגיל".

עוד נמסר מהעירייה: "לעניין המעבר של 'ליידי דייויס' – עיריית ירושלים ומנח"י מאמינים כי המעבר של בית הספר ליידי דייויס למעונו החדש והמותאם לעת החדשה, ייטיב עם התלמידים, ייטיב עם הצוות ואף יתרום להתמרת ולצמיחת שני בתי הספר שישכנו ביחד. התקיים שיח עם הורי תלמידי בית הספר ליידי דייויס, וניתנו מענים לשאלות שהועלו, במנח"י לא מכירים "התנגדות גורפת" של הורי התלמידים. לעניין זה חשוב לציין כי כל מעבר, מעורר חששות ודאגות, באופן טבעי, גם כאשר הוא מעבר אל הטוב.

"הקשר עם הצוות המקצועי של בית הספר ליידי דייויס נעשה באמצעות נציגם, מנהל בית הספר, אשר אנו מוקירים אותו ואת עבודת הצוות שעמו. השיח עמו התנהל באווירה טובה, ועל פי מיטב הבנתנו אין התנגדות של ממש בקרב הצוות.

"מינהל קהילתי יובלים מביט על הדברים במבט צר, ומודאג בעיקר מעניינים אחרים, שאינם נוגעים לתלמידי בית הספר, וטובתם של אלה אינה זו אשר לנגד עיניהם. חששם מובן, אך לחלוטין לא מוצדק. עם הזמן, יתברר להם כי טובת השכונה והעיר כולה עמדה לנגד עיני העירייה במדיניותה, אשר מביאה בחשבון את טובת השכונה כחלק מטובתו של הכלל.

"לגבי מינהל גוננים, צר לנו על הקולות העולים מהמינהל, אשר מסיבות זרות, חלק מהפעילים בו מעדיפים לעורר התנגדות חסרת בסיס וכמעט שניתן לומר שהיא לא הגונה. מעבר תלמידי 'ליידי דייויס' יתרום לבית הספר בשכונה ויתרום לשכונה, בכל אופן אין לו כל קשר לפעילות בבית הספר זקס, אשר הטענות כלפיה, לוקות לכל הפחות בחוסר דיוק.

"עיריית ירושלים ומנח"י יוסיפו להיות קשובים לקולות העולים מהמנהלים הקהילתיים, מההורים ומההנהגות החינוכיות ויקבלו החלטות המבקשות להיטיב עם תושבי השכונות השונות וטובת העיר כולה, במבט רחב ומקצועי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני פעם כעסתי כששמעתי חדשות כאלה, אבל כיום, לאחר שהבנים שלי שגדלו כאן כבר עדכנו אותי מזמן, שאין אף צעיר אחד חילוני שהם מכירים שנשאר כאן, אני לא כועס. מי שרוצה באופן מודע להתאבד והוא שפוי — זכותו. גם אני והעסק שלי כבר בדרך החוצה מכאן.

  2. חיה אברמסקי

    כן , צודק לגמרי , יש הרבה ילדים חרדים , הם מביאים פי 8 ילדים , כל משפחה ממוצעת יש לה 8 ו 10 ויותר , גם כך אין הרבה נוער למלא בכוח את בית הספר,
    אולי עדיף מנזר לנזירות ?
    מה לעשות? יש יותר ילדים ולחילונים הילדים כבר גדלו. מחכים לנכדים חחח
    עד אז ילמדו ילדים , הם מחונכים , וכמובן אין קללות ואלימות לדעתי עדיף

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר