תוספי התזונה (צילום: באדיבות דוברות הדסה)
תוספי התזונה (צילום: באדיבות דוברות הדסה)

נס בהדסה: חיי צעיר ניצלו לאחר שימוש בתוספי תזונה לא מפוקחים לבניית שרירים

מקרה חריג טופל בהצלחה בבית החולים הדסה עין כרם: בחור צעיר חלה בדלקת שריר הלב חריפה בעקבות שימוש בתוספי תזונה שאינם בפיקוח. צוות רופאי בית החולים הצילו את חייו

פורסם בתאריך: 30.4.23 10:44

מתן (שם בדוי) צעיר בן 24, הגיע לחדר המיון בית החולים הדסה עין כרם עם כאבים חזקים בחזה שאובחנו כדלקת חריפה בשריר הלב. בשל גילו הצעיר והרקע הרפואי איתו הגיע, לא היה דבר שהצביע על הסיבה שגרמה לו לחלות. הצוות הרפואי בבית החולים החל בבדיקות נמרצות על מנת להגיע לאבחנה, ופעל במחשבה מחוץ לקופסא על מנת לזהות את הגורמים שהובילו להידרדרות במצבו.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


 

ד"ר בת אל ניסן, מהמערך הקרדיולוגי בהדסה מסבירה: "מתן הגיע למרכז לרפואה דחופה עם כאבים חזקים בחזה. מדובר בבחור צעיר, ספורטאי, ללא מחלות רקע. ערכנו לו מספר בדיקות מעבדה ובדיקת אקו לב, שהצביעו על פעילות יתר של בלוטת התריס, ומיוקרדיטיס –  דלקת בשריר הלב. בשלב הראשוני לא הצלחנו להצביע על הסיבות שגרמו לו לחלות בצורה הזו, אך תוצאות הבדיקות והמדדים שלו, גרמו לנו לחשוד בתוספים חיצוניים המשפיעים על פעילות בלוטת התריס".

"לאחר שיחות ארוכות ותחקיר על אורח חייו שביצענו יחד איתו, הבנו כי בתקופה האחרונה החל הבחור לקחת תוספי תזונה מרובים כחלק מחיזוק הכושר הגופני, חלקם אף הוזמנו מחו"ל", מספרת ד"ר ניסן על הבחור שמצבו היה קשה בהחלט. "ביקשנו מבני משפחתו שיביאו לנו את התוספים. כאשר הגיעו נדהמנו לגלות שמתן נוטל מספר סוגים שונים של תוספים, בכמות גדולה על דעת עצמו וללא כל פיקוח. העברנו מיד את התוספים לבדיקה של אגף הרוקחות בהדסה".

בשלב זה הוכנסה לסיפור ד"ר ברוריה רקח, רוקחת קלינית של המחלקה הקרדיולוגית בהדסה עין כרם: "רוקח קליני אחראי על מניעת טעויות בטיפול תרופתי כגון: מתן תרופה במינון שגוי, החלפת תרופה אחת באחרת, במניעת השפעה של שתי תרופות אחת על השנייה, בדיקת תופעות לוואי כתוצאה מטיפול התרופתי", היא מסבירה. "כאשר עולה במחלקה חשד לתופעת לוואי תרופתית אצל מטופל; מערבים את הרוקח הקליני, וכך קרה במקרה הנוכחי של מתן. ערכתי איתו שיחה והתוספים שנטל הועברו אליי, וניסיתי לזהות קשר בין תוספי התזונה לבין המחלה שהוא פיתח. חשדנו בנוסף כי קיימים רכיבים אסורים בתוך התוספים שאינם רשומים על התווית ועלולים להשפיע אף הם על מצבו. את התוספים לקח מתן, המתאמן בחדר כושר, על מנת לסייע לו בבניית שריר, כפי שעושים צעירים רבים.

"כחלק מהתגובה המיידית שלנו, יצרנו בנוסף קשר עם האגף לפשיעה פרמצבטית במשרד הבריאות ואז צוות מהאגף הגיע ואסף את התוספים ובדק האם הכניסו לתוכם תרופות אסורות.

מבדיקת התוספים עלו מספר חומרים ותרופות בתוך התכשירים אשר עלולים להיות מסוכנים לבריאות", היא מדגישה.

"יש לדעת שני דברים חשובים מאוד לגבי תוספי תזונה, והציבור חייב להיות ער להם", היא מבקשת להבהיר. "הראשון הוא שתוספים עלולים ליצור תופעות לוואי, ביחוד כשהם ניטלים בכמות גבוה. השני, הפיקוח על תוספי מזון -ביחוד אלו המוזמנים מחו"ל בכול מיני אתרים, הוא דל וכמעט לא קיים, כך שעלולים להיות בהם גם תרופות שונות המסוכנות לבריאות בנטילה ללא בקרה וללא התוויה".

ד"ר מתן פישר, סגן מנהל מחלקת פנימית ב' בהדסה עין כרם ומומחה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם שטיפל במתן: "החומרים הממריצים שהיו בתוספים שנטל מתן יצרו רמות גבוהות של הורמוני בלוטת התריס אשר מיוצרים באופן רגיל בבלוטה וגרמו לפעילות יתר חריגה של הלב וכך לדלקת של שריר הלב. בבדיקת החומרים שנטל על ידי ממשרד הבריאות, נמצאו בנוסף חומרים כימיים המשפיעים על הפרשת הורמוני בלוטת התריס – אם כי לא נמצאו ההורמונים באופן ישיר".

"מתן הונחה כמובן להפסיק באופן מידי את לקיחת התוספים", מסכמת ד"ר ניסן. "לאחר מספר ימים בהם אושפז ביחידה לטיפול נמרץ לב מצבו הבריאותי השתפר משמעותית והוא שוחרר לביתו. אני מבקשת להדגיש כי שילוב של תוספי תזונה עלול לגרום לסכנה ממשית, לפני שימוש יש להיוועץ ברופא".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר