הקאנטרי החדש בהר חומה (צילום: יוני סיבוני)
הקאנטרי החדש בהר חומה (צילום: יוני סיבוני)

הקרב שלא נגמר: מינהל קהילתי הר חומה מתעקש שלא לפתוח את הבריכה בשבתות

לאחר שבית המשפט המחוזי פסק כי הבריכה תפעל בשבתות ובמועדים למשך שנתיים ניסיון, החליט יו"ר המינהל שלמה גולברי להגיש ערעור לבית המשפט העליון, שיצטרך להחליט בנושא. בעיריית ירושלים ממשיכים לשבת על הגדר ומעוררים את זעם התושבים

פורסם בתאריך: 5.5.23 07:54

המאבק סביב סוגיית פתיחת בריכת הר חומה בשבתות ובחגים מסרב לרדת מסדר היום השכונתי. בכל כמה ימים, בשל שאלה תמימה יותר או פחות ברשתות החברתיות, מתעורר הנושא מחדש והאמוציות, כך נראה, רק הולכות ומתעצמות. כתוצאה ישירה מכך, היחסים בין התושבים הולכים ונהרסים.

על פניו, הכל אמור היה לבוא על מקומו בשלום. לפני כשלושה וחצי חודשים, כפי שפורסם ב"כל העיר", פסק בית המשפט המחוזי כי הבריכה תהיה פתוחה לתקופת ניסיון של שנתיים בשבתות ומועדים, ולאחר השנתיים הללו תיבחן הסוגייה מחדש.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בגבעה הצרפתית? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


אבל במינהל קהילתי הר חומה בהובלתו של היו"ר שלמה גולברי החליטו שלא לוותר, ובאחרונה הוגש לבית המשפט העליון ערעור על ההחלטה.
את הערעור הגיש בשם המינהל וגולברי עו"ד שלום זינגר, אשר ייצג אותם גם במחוזי. בניגוד לדיונים במחוזי, אז מי שמימן את עורך הדין היה המינהל הקהילתי (בסכום של 70 אלף שקלים), התשלום עבור הגשת הערעור, שנאמד בעשרות אלפי שקלים, לא מגיע הפעם מכספי המינהל הקהילתי, כך נמסר ל"כל העיר" בהתייחסות רשמית מטעם המינהל.

הגשת הערעור, חשוב לציין, כמו גם העובדה שהקאנטרי עדיין לא נפתח עוררו שוב את המתחים בשכונה. "אחד הדברים הנוראיים שקרו הוא שנגרם פה קרע רציני ומשמעותי בין החילונים לבין הדתיים/חרדים", אומרת שולי גמזו, תושבת הר חומה שהיתה בין העותרות לבית המשפט המחוזי למען פתיחת הבריכה בשבתות. "האצבע המאשימה מבחינתי מופנית ליו"ר המינהל שלמה גולברי, שהדליק פה מדורה. הוא הפך את זה לאישיו מרכזי. הציג את הנושא כאילו הולכים להרוס את השכונה ואת השבת. סיפרו סיפורים על כך ש"רוחות זרות רוצות להשתלט לנו על השכונה". מה בעצם האמירה – שאנחנו החילונים רוחות זרות? ממש לא. אנחנו תושבי השכונה".

בין הטענות המקוממות ביותר שעולות בערעור, כך אומרת גמזו, נמצאת הטענה על "בריחה מאחריות של העירייה וראש העיר".

 

 

כחלק מהערעור, כפי שקרה גם בדיונים בבית המשפט המחוזי, מינהל קהילתי הר חומה טוען כי עיריית ירושלים השאירה את ההחלטה האם לפתוח את המקום בשבתות ובחגים בידיו, זאת לאחר החלפת מכתבים וחוות דעת משפטיות.

בכתב הערעור שהוגש לבית המשפט העליון נכתב, בין השאר: "ביום 12.7.22 העבירה עיריית ירושלים לידי המינהל הקהילתי את זכויות השימוש הניהול וההפעלה של הקאנטרי שנבנה על ידה בשכונת חומת שמואל… קדמה להעברה התלבטות של גורמי עירייה משפטיים ואחרים בנוגע לחובה לפתוח את הבריכה בשבת לכשיפתח הקאנטרי. הדים להתלבטות זו באו לידי ביטוי בחוות דעת היועץ המשפטי לעירייה ביחס למתווה הפעלת הבריכה. זו הוצאה ככל הנראה כטיוטה או לכל היתר כחוות דעת פנימית ראשונית. משהגיעה לידי המערערים הם בקשו את חוות דעתו של הח"מ (עו"ד שלום זינגר, ר"ג). חוות דעת זו של הח"מ נכתבה אף היא כטיוטה והועברה ליועץ המשפטי של העירייה. בעקבותיה נקבעה פגישה על מנת לדון בתוכנה ובעמדת העירייה נוכח האמור בה".


משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)

החליט שלא להחליט – משה ליאון (צילום: ארנון בוסאני)


עוד נכתב בערעור: "ביום 25.4.22 כחצי שעה לפני המועד בו נקבעה הישיבה, הודיע היועץ המשפטי לעירייה כי לאחר עיון בחוות דעתו הוחלט על דעת ראש העירייה שלא להכריע בשאלה נשואת חוות הדעת (פתיחת הבריכה בשבתות ובחגים, ר"ג) אלא להעביר את הבריכה לניהול המינהל הקהילתי ולהותיר את ההכרעה בשאלת הפעלת הבריכה בשבת ויום טוב לשיקול דעתו".

"בשנים עברו העירייה וראש העיר הצהירו חד משמעית שהבריכה בהר חומה תפעל בשבתות ובחגים בהתאם לסטטוס קוו העירוני", קובלת גמזו. "בכלל לא ברור למה הם נסוגו מהאמירה הזו. למה החליטו לפני מספר חודשים להעביר את תפוח האדמה הלוהט הזה להחלטת המינהל הקהילתי? הרי היה ברור מה רוצה יו"ר המינהל, ברור שזה מנוגד לסטטוס קוו ולהצהרות שהבריכה תפעל בשבת. לא ברור ממה פחדו בעירייה. זה מקומם מאוד ומדאיג ביותר שהם ככה מוותרים על שכונה שלמה".


יוסי חביליו על רקע הקאנטרי בהר חומה


סגן ראש העיר יוסי חביליו, אשר ייצג את התושבים החילונים ואף היה בין העותרים לבית המשפט המחוזי, מתייחס גם הוא לעניין ואומר: "אנחנו דורשים שהבריכה תיפתח בשבתות באופן מידי. ההיגיון ניצח בבית המשפט המחוזי, ואני בטוח שננצח את הקיצוניות גם בבית המשפט העליון. יחד עם זאת, אסור לנו לקבל בשוויון נפש את העובדה שהמינהל הקהילתי בהר חומה מבזבז הון על ניסיונות חוזרים ונשנים לקדם כפייה דתית בשכונה ולהרחיק ממנה את אלפי התושבים הלא-חרדים שגרים בה. ככל הידוע לי, המימון של הערעור לביהמ"ש העליון, הליך שיכול לעלות גם 100 אלף ₪, לא מגיע מתקציב המינהל הקהילתי – ואני קורא לברר מהו מקור הכסף".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענות: ״משעה שהנושא מצוי בהליך משפטי, העירייה אינה מקיימת את הדיון בזירה התקשורתית. יחד עם זאת ובאופן כללי יצוין, כי העירייה פועלת ברגישות לשמירה על הסטטוס קוו בעיר, תוך קיום חיים הרמוניים, סובלניים ומתחשבים״.

מטעמו של שלמה גולברי נמסר ל"כל העיר": "החלטת בית המשפט המחוזי מטילה על גוף ציבורי חובה לפעול בשבת מטעמי יעילות. אנו סבורים שהחלטה זו בטעות יסודה והיא מתעלמת מהעובדה שהשבת הוא יום השבתון הלאומי של מדינת ישראל ועל כן הוגש ערעור. כל המעיין בכתב הערעור יגלה את הקושי הגדול בפסק הדין של בית המשפט המחוזי".

במינהל הקהילתי, כאמור, התייחסו למקור המימון ומסרו כי "הערעור לא ממומן מכספי המינהל הקהילתי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר