זירת התאונה הלילה בכביש 16 (צילום: דוברות איחוד הצלה)
זירת תאונה בכביש 16 (צילום: דוברות איחוד הצלה)

ירושלים בלילה – מסוכנת לצעירים: עלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים בין 22:00 ל-4:00

מפילוח נתוני הלמ"ס שביצעה עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2022 חל זינוק במספר הצעירים בגילאי 24-15 שנפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה. כ-18 אחוז מהנפגעים היו צעירים ירושלמים

פורסם בתאריך: 10.5.23 08:19

ירושלים הכי מסוכנת לצעירים – כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שביצעה עמותת אור ירוק. מהנתונים עולה כי בשנה החולפת (2022) נרשם זינוק של כ-48 אחוז במספר הנפגעים הצעירים (גילאי 24-15) בתאונות דרכים בשעות הלילה – החל מהשעה 22:00 ועד לשעה 4:00 לפנות בוקר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ירושלים, כאמור, הכי מסוכנת לצעירים, כאשר על פי הנתונים – למעלה מ-17 אחוז מהנפגעים בשנת 2022 היו צעירים ירושלמים. המספרים המוחלטים נראים כך – בשנת 2022 נפגעו בתאונות דרכים בערים 430 צעירים בגילאי 24-15, אשר היוו 46 אחוז מכלל הנפגעים. בירושלים עמד מספר הנפגעים הצעירים על 74 (למעלה מ-17 אחוז מכלל הנפגעים בתאונות) – 8 מבין הנפגעים היו במצב קשה.

יש לציין כי בתל אביב ובחיפה מספר הנפגעים הצעירים בתאונות דרכים גבוה מהאחוז הממוצע שלהם באוכלוסייה. בתל אביב נפגעו 45 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה ואילו בחיפה נפגעו 43 צעירים – כעשרה אחוזים מכלל הנפגעים בארץ.

 

 

"צעירים הם אוכלוסייה אשר נמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים בעיקר בשל המאפיינים הייחודיים שלהם", מציין עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "חוסר הניסיון שלהם בכביש, חוסר הבגרות, ואורח החיים הייחודי מגבירים את הסיכון להיפגעות בתאונה. חלקם עושים שימוש בכלי רכב קטנים וזולים הנעדרים מערכות בטיחות מצילות חיים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להתייחס באפן פרטני לאוכלוסיית הצעירים ולהכין תכנית אשר תפחית את היפגעותם הגבוהה גם כנהגים וגם כמשתמשי דרך. יש לשפר את התחבורה הציבורית כדי לאפשר הגעה נוחה וזולה אל הלימודים או העבודה ובמקביל להרחיב את פעילות קווי הלילה ממקומות הבילוי. הגברת המודעות וההסברה לבטיחות בדרכים ברשתות החברתיות היא כלי אפקטיבי בצמצום תאונות הדרכים של צעירים. שילוב זרועות כחלק מתכנית לאומית כולל לצמצום הקטל דרכים תוביל לצמצום היפגעותם של צעירים בתאונות. על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לאשר ולהוציא לפועל את התכנית הלאומית אשר תוביל להפחתה של 50% בהרוגים בחמש השנים הבאות".

באור ירוק בדקו את המספרים גם בטווח של 5 שנים אחורה וגילו שבירושלים נפגעו 392 צעירים בגילאי 24-15 בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00 עד 4:00), בהם 6 הרוגים. בתל אביב, לעומת זאת, נפגעו 281 צעירים, 6 מהם נהרגו (3 בשנת 2022).

באור ירוק מציינים כי הסיבות לעלייה במספר הנפגעים בשעות הלילה קשורה למספר נושאים: "נהיגה בשעות החשיכה מסוכנת יותר מאשר נהיגה בשעות היום ללא קשר לגילו של הנהג, אולם הסיכון גדול במיוחד עבור צעירים ובמיוחד בחודשי הנהיגה הראשונים", כך נמסר. "ניתן לשער כי אופי חייהם ודפוס הבילוי של צעירים הכולל נהיגה בשעות הלילה, בעייפות, לעיתים תחת השפעת אלכוהול בשילוב חוסר הניסיון, הוא אחד הגורמים המרכזיים לקטלניות הגדולה בשעות הלילה המאוחרות".

עוד אומרים באור ירוק: "הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף בטחון עצמי, לחץ חברתי ונהיגה מרובה בשעות הלילה, לאחר שתיית אלכוהול ובעייפות, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה. נהיגה היא משימה תובענית המתרחשת בסביבה מורכבת ולכן דורשת תהליכים קוגניטיביים ומוטוריים מורכבים-הפעלת הרכב, הפניית קשב לסביבה, זיהוי אלמנטים המחייבים תגובה וקבלת החלטות במגבלות זמן. ביצוע פעולות אלה דורש ניסיון נהיגה של שנים, אותו נעדרים נהגים צעירים ומכאן נובעת גם בעיקרה המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים. הטיפול והצמצום בתאונות שבהן מעורבים נהגים צעירים, מצריך גישה הוליסטית, רב-ממדית ורב-תחומית, תוך מתן מענה ממוקד לבעיות ולצרכים של האוכלוסייה הספציפית הזו. האחריות מוטלת לפתחם של משרדי התחבורה והבטיחות בדרכים, המשרד לביטחון לאומי ומשרד החינוך. הכנת תכנית כוללת ששמה לה למטרה לצמצם את מעורבותם הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים תוך כדי שילוב זרועות של משרדי הממשלה האחראים, תוביל בהכרח להצלחה ותציל חיים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר