בדיקת הסיטי (צילום: שערי צדק)
בדיקת הסיטי (צילום: שערי צדק)

במבצע מורכב: מכסי ארונות קבורה ממצרים העתיקה הועברו ממוזיאון ישראל לבדיקת סי.טי בשערי צדק

מכסי ארונות הקבורה, המהווים חלק מהאוסף המצרי של מוזיאון ישראל, נבדקו במטרה לאתר את הפעולות שביצע האומן בעת ייצור המכסים לפני אלפי שנים

פורסם בתאריך: 22.5.23 08:44

במבצע מורכב ומתואם שארגונו נמשך מספר חודשים, הועברו שני מכסי ארונות קבורה מצריים מעוטרים ומגולפים מעץ שקמה, לבדיקת סי.טי בשערי צדק. את המבצע ארגנו אוצר המחלקה המצרית וצוות מעבדות השימור במוזיאון ישראל במטרה להתחקות אחר פעולות ההכנה שביצע האומן בטרם עוטרו מכסי הארונות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ניר אור לב, אוצר לארכיאולוגיה מצרית במוזיאון ישראל, מסביר: "הבדיקה אפשרה לנו להבין טוב יותר את פעולות האומן שיצר את מכסי ארונות הקבורה, ובכך תרמה תרומה משמעותית למחקר שאנו מבצעים. באמצעות הסריקה זיהינו חללים בעץ שמולאו בעזרת גבס כחלק מפעולות ההכנה לקראת עיטור הארונות, וכן חלקים שונים שפוסלו מגבס במלואם ולא גולפו ישירות מהעץ".

"מכסה הארון הראשון מתוארך לסביבות שנת 950 לפנה"ס והיה שייך לזמרת טקסית לאל אמון –רע", מציינים בשערי צדק. "שמה של האישה, ג'ד-מות, מופיע בשורות הטקסט המרכזיות בארון הכוללות נוסח ברכה עבור הנפטרת. מכסה הארון השני מתוארך לתקופה שבין המאה ה-7 למאה ה-4 לפנה"ס, ארון זה היה שייך לאציל מצרי בשם פתח-חותפ".

ל"כל העיר" נמסר כי "ההכנה לקראת בדיקת הסיטי נמשכה כחמישה חודשים, ונעשתה בשיתוף פעולה ותיאום בין צוות מוזיאון ישראל לצוות מחלקת הדימות בשערי צדק. נבנו ארגזים מיוחדים המתאימים לשינוע של מכסי ארונות הקבורה, בהתאם למידות המדויקות של כל אחד מהמכסים".

בשערי צדק פינו מועד מיוחד עבור הבדיקה אותה
הוביל שלומי חזן הרנטגאי הראשי במערך הדימות.  "לא כל יום לוקחים חלק במפגש בין היסטוריה מפוארת לקדמה טכנולוגית רפואית", אומר חזן. "הטכנולוגיה המתקדמת אפשרה לנו לסרוק כל מילימטר בארונות הקבורה, בתוכנית של שתי רמות אנרגיה שהיא תכונה ייחודית לסורק שלנו, שנמצא בשערי צדק. הסריקה במכשיר המתקדם מאפשרת לראות הפרדה בין סוגי החומרים השונים- עץ, גבס וחללי אוויר. הרוזולציה הגבוהה אפשרה לנו לראות בחתך רוחב את טבעות העץ ונעשו על החתכים שחזורים תלת ממדיים שיסייעו לצוות לגלות את הרכב החומרים השונים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר