הפגנת תושבי רחביה, טלביה ועוד, השבוע
הפגנת תושבי רחביה, טלביה ועוד, השבוע

פרשת קרקעות הכנסייה במרכז העיר: "הפכנו לבני ערובה בבתינו"

המאבק של תושבי רחביה, טלביה, ניות ועוד כנגד איש העסקים גארי ברנט, אשר רכש את אדמות הכנסייה היוונית בתחילת השנה, נמשך. השבוע הפגינו כ-200 מהם נגד העסקה ונגד הממשלה: "צריך פתרון חקיקתי". מטעמו של ברנט נמסר: "מנהלים דיאלוג ומשא ומתן בתום לב, בהגינות ובשקיפות מלאה על מנת להציע את הפתרון המתאים ביותר"

פורסם בתאריך: 1.6.23 21:14

עסקת רכישת קרקעות הכנסייה היוונית לפני כחצי שנה לא יורדת מהכותרות, כשבעיקר אמורים הדברים בנוגע לתושבי השכונות שנבנו על אותן אדמות – בעיקר טלביה ורחביה אבל גם בניות, אבו תור, גבעת אורנים ועוד.

כידוע, נושא אדמות הכנסייה הוא אחד הבוערים בשנים האחרונות בירושלים, זאת מאחר שתקופת החכרתן למדינה עומדת להסתיים בעוד כ-30 שנים. בשנה האחרונה, כאמור, נרכשו אדמות הכנסייה על ידי איש העסקים גארי ברנט, אשר שילם תמורתן לכנסייה היוונית מאות מיליוני שקלים. מאז עסקת הרכישה, חיים תושבי השכונות בחשש מפני העתיד לבוא.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בטלביה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


השבוע הפגינו כ-200 מהם מול מלון ענבל, שם נערכה ועידת נדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי. התושבים מחו על "הכוונה לגרשם בשנים הקרובות מבתיהם ע"י קבלנים ובעלי הון בראשות איש העסקים גרי ברנט שביצעו ספסור בקרקעות וזאת ללא התערבות המדינה", כך הם מסרו.

עוד טוענים בוועד הפעולה שהקימו התושבים כי "הפכנו לבני ערובה בבתינו, זאת לאחר שלחכירת הקרקע של התושבים נותרו תקופות קצרות יחסית של שנים, והקבלנים אשר רכשו את הקרקעות מאיימים לא לחדש אותם אם התושבים לא ישלמו סכומי עתק".

בעניין זה יש לציין כי השבוע, עוד לפני ההפגנה, אמר ברנט לתקשורת כי הציע לתושבים לרכוש את הבעלות המלאה על דירותיהם תמורת 5,000 שקל למ"ר – שווה ערך למאות אלפי שקלים ולמעלה מכך לכל דירה ודירה, וזאת כאמור לאחר שהתושבים כבר שילמו ממיטב כספם על הדירות, שממוקמות באזורים היוקרתיים של ירושלים.

 

 

אולם בהפגנה שהתקיימו הם טענו בתוקף כי "מדובר בתעלול יחצ"ני זול מהסוג הנמוך ביותר וניצול ציני של התושבים. מר ברנט למד על ההפגנה של התושבים, וניסה לנטרל אותה. אף אחד לא קיבל הצעה ואף אחד לא יודע מה הם תנאיה".

פרט לטענות כנד ברנט, לתושבים בטן מלאה על הממשלה שלא עושה דבר כדי לסייע להם. הם מבקשים מהממשלה והכנסת לאשר טיוטת חוק אשר הוגשה לכנסת ומעגנת ומגינה על התושבים מפני דרישות הקבלנים. לטענתם, "הצעת חוק זו דומה להצעות חוק דומות שכבר אושרו במדינות שונות באירופה, כך למשל חוק חכירת קרקעות בבריטניה שעודכן לאחרונה, והיא הושלמה בהתייעצות ישירה עם מנהלי מפתח במשרד המשפטים בבריטניה".

על הקרקעות שרכש ברנט בסכום של 750 מיליון שקל מתגוררים אלפי תושבים, שנמצאים כעת בחוסר ודאות. לדבריהם, "זה בדיוק המקום שרשות התחרות צריכה להתערב, ואנו קוראים לרשות התחרות ולשר הכלכלה, ניר ברקת, להתערב כנגד ברוני הקרקעות שחושבים שהכל מותר להם".

בין השאר מעלים התושבים טענות כנגד הרוכש. לטענתם, "ברנט ואנשיו רוצים 2 דברים לפחות: שהתושבים ששילמו כסף מלא על דירותיהם ישלמו עוד מאות אלפי שקלים אם לא מיליונים; בנוסף, לקבל את זכויות התמ"א וזכויות הבניה הלא מנוצלות ללא תמורה, אף על פי שעל פי הדין זכויות אלו שייכות לחוכרים".

"כלומר", כך הם ממשיכים ומסבירים, "הוא מבקש מכל דייר לא רק לשלם על הדירה שלו אלא לוותר על עוד מאות אלפי שקלים. זה החשבון האמיתי. ומה יעשה ברנט הרי הוא לא קבלן. הוא ימכור את הזכויות למרבה במחיר, ומי שיקנה יפעל כראות עיניו בלי שיהיה לו אכפת מהתושבים".

כאמור, טענותיהם של התושבים מופנות גם כלפי הממשלה שלא עושה, לטענתם, כלום: "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו: בלי להגן על התושבים. צריך פתרון חקיקתי הוגן כפי שקיים בחו״ל וכפי שהוצע בחוק חכירה הוגנת. אנו מבקשים פתרון אחיד לכל השכונות בירושלים ובערים אחרות מחוצה לה".

מטעמו של גארי ברנט נמסר: "מאז רכישת הקרקע בירושלים, ברנט ביקר באופן תדיר בישראל ופעל להעמקת ההיכרות עם הדיירים. ברנט למוד מניסיונו הרב והעשיר על חשיבות שיתוף הפעולה עם הדיירים ועל כן הוא קשוב לצרכיהם ובקשותיהם. כיום אנו מנהלים דיאלוג ומשא ומתן בתום לב, בהגינות ובשקיפות מלאה על מנת להציע את הפתרון המתאים ביותר על מנת שהדייירים ירכשו בעלות לצמיתות על בתיהם. נערכו מספר פגישות עם נציגי ועדי הדיירים המתגוררים במתחמים שונים בתחום הקרקעות. הוצגו הצעות מפורטות ושאלות הדיירים נענו במקום. מרביתם העדיפו מרצונם ללמוד את הנושא לעומק ולחזור אלינו".

עוד נמסר: "באשר לבעלות על הקרקע וזכויות הדיירים – נזכיר כי הקרקעות הוחכרו לקרן קיימת לישראל בשנות ה-50 במסגרת חוזה שצפוי להסתיים בשנת 2052. נכון להיום, הקרקעות מוחכרות לקק"ל ומוחכרות בחוזה משנה לדיירים על ידי קק"ל. כיום שווי הדירות ירד בלמעלה מ-40% בשל העובדה כי סיום החכירה הינו רק בעוד 27-28 שנים, בשל כך גם כמעט ואין עסקאות בשכונות הללו. לראשונה מוצע לבעלי הדירות הוותיקים לקבל בעלות מלאה על דירותיהם מה שיביא הן לאפשרות לקדם מיזמי פינוי בינוי והן להשביח את שווי הדירה בפי 3, כלומר תשואה פוטנציאלית של 300 אחוז. כמו כן, המצב הנוכחי בו הדיירים נמצאים אינו מאפשר להם גם משכנתאות בשל הבעייתיות במימון דירה שמוחכרת לזמן מוגבל. כל ההצעות נתונות למשא ומתן מול הדיירים אבל אנחנו מאמינים שבסוף היום הדיירים יקבלו עסקה טובה מאוד ובעלות מלאה בשלוות נפש".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ירושלמית

    פלשו לדירות ששוות עשרות מליונים; עכשיו שישלמו!

  2. אורן

    בקנייה הם שילמו פחות בגלל העניין עם אדמות כנסיה,עכשיו מגיע התשלום האחרון.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר