כמעט ואין הפרדה - חצר גני הילדים מהדירה הסמוכה (צילום: יצחק שלום)
כמעט ואין הפרדה - חצר גני הילדים מהדירה הסמוכה (צילום: יצחק שלום)

על הראש של הדיירים הקשישים בקרית מנחם: העירייה מכשירה גני ילדים בבניין מגורים

דיירים ברחוב הנרייטה סאלד הופתעו לגלות כי עיריית ירושלים מבקשת להסב דירה לשני גני ילדים. לטענתם, הנושא הוסתר מהם, עבודות בנייה במקום בוצעו בלי היתר ופניות לפיקוח העירוני נענו בהתחמקות. "נסבול ממטרדי רעש ומירידות ערך משמעותית לדירה", הם אומרים. העירייה: "הגנים נשכרו למתן מענה זמני בתקופת פרויקט פינוי-בינוי"

פורסם בתאריך: 16.6.23 07:58

בבניין מגורים שקט ונעים ברחוב הנרייטה סאלד בקרית מנחם, בניגוד לעמדת הדיירים – מרביתם בני הגיל השלישי, חלקם סובלים מבעיות בריאותיות – פועלת עיריית ירושלים להסבת דירה למגורים לשני גני ילדים. כן, עשרות ילדים שיאכלסו שני גני ילדים בבניין מגורים.

הדיירים, חשוב לציין, גילו על תוכניות העירייה במקרה. מזה מספר חודשים שבאחת מדירות הקרקע בבניין מבוצעות עבודות שיפוץ. לגיטימי לכאורה. אולם בשלב מסוים, לאחר שחצר הבית גודרה במסיביות עם שער (ככל הנראה ללא היתר, כי אף היתר כזה לא הוצג לדיירים), ולאחר שהוכנסו לחצר מתקני משחק (בתמונה), הבינו השכנים שמאחורי הגב שלהם, ללא ידיעתם, מקימה עיריית ירושלים גני ילדים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירת 4 חדרים בקרית היובל? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


התושבים שכרו מיד עורך דין, פנו לבית המשפט בבקשה לעצור את התהליך. הם ממתינים כבר מספר שבועות להחלטת בית המשפט בנושא. מעט מאוחר יותר, בתחילת חודש יוני, כשהעירייה הבינה כנראה שהדיירים עלו על התוכנית – נתלו בדירה ונשלחו לדיירים בדואר הודעות בדבר בקשה שמגישה העירייה לאישור שימוש חורג לטובת הסבת הדירה לשני גני ילדים. אז גם גילו התושבים שמדובר יהיה על שני גנים למגזר החרדי (בשל העובדה שאת הבקשה הגיש מנח"ח – מינהל החינוך החרדי – בעיריית ירושלים).

הדיירים, כאמור, פנו לבית המשפט וניסו לפנות לעירייה בצינורות המקובלים – עם פניות לפיקוח העירוני ולגורמי האכיפה. לטענתם, "הפיקוח והאכיפה מרחו אותנו. לא נתנו תשובות, ואם נתנו – זה נראה כמו מריחת זמן", כך אומר יצחק שלום, שמתגורר בדירה הסמוכה לגני הילדים המתוכננים. "פעם אמרו לנו שלא מצאו את הדירה עם השם של בעל הבית, ובפעם אחרת דווח לנו שהפניה נסגרה. נראה שמישהו נתן הוראה להתעלם מהטענות שלנו, בזמן שהבנייה בפועל נמשכת. כנראה שבעירייה רוצים לקבוע עובדות בשטח ואנחנו לא מעניינים אותם".

שלום, כאמור, מתגורר בסמיכות לגני המתוכננים. יש לו קיר משותף עם אחד הגנים, וחצרות הדירה שלו נמצאות בסמוך לחצרות המיועדות של גני הילדים.


חצר גן הילדים מדירת השכנה בקומה מעל (צילום: יצחק שלום)

חצר גן הילדים מדירת השכנה בקומה מעל (צילום: יצחק שלום)


"זה בניין שרוב הדיירים בו הם בני הגיל השלישי, אנשים בפנסיה וגמלאים שנמצאים בבית ברוב שעות היום", מוסיף ואומר שלום. "לחלקנו יש בעיות בריאותיות. אשתי מחלימה מסרטן השד, אני סובל מדום נשימה חמור ואני זקוק לשינה בשעות היום. איך אנחנו אמורים לחיות כשלידנו יש שני גנים עם עשרות ילדים? זה מפגעי רעש חמורים. אין הגיון בדבר הזה, והמינימום הנדרש היה להגיע ולשאול אותנו לדעתנו".

מה הדאגה העיקרית שלכם?
"מעבר לרעש, יש גם את נושא התשתיות. כבר כיום יש מצוקת חניה, הכנסת גני ילדים אומר הורים שיביאו אותם לגנים, מקומות חניה לגננות ועוד. מעבר לכך, יש פה פגיעה משמעותית בערך הדירות שלנו. מי יפצה אותנו על כך?"

"כמו כן, מדובר על גני ילדים למגזר החרדי ואני תוהה – מדוע מכניסים גני ילדים חרדיים לבניין מגורים שאין בו תושבים חרדים? כולם פה חילונים, מסורתיים או דתיים – אבל לא חרדים. אני חושש שיש פה ניסיון להכניס דריסת רגל לקראת הפיכת השכונה לחרדית. כך זה נראה".

הגשתם התנגדות בעירייה?
"ראשית, פנינו לעורך דין שפועל במישור המשפטי. מעבר לכך, שמו לנו בתיבות הדואר מנשרים של העירייה עם בקשה לאישור שימוש חורג. יש שם לינק להגשת התנגדויות – אבל בפועל זה לא עובד. אנחנו מנסים להגיש התנגדויות ולא מצליחים. גם לא דרך הטלפון. מטרטרים אותנו מגורם לגורם לגורם. נראה שבעירייה עושים הכל כדי לשים לנו רגליים. להתיש אותנו. פועלים פה כוחות חזקים מטעם העירייה. אני גם מתקשה להבין את ההליך – לדעתי זה די ברור מה תחליט הוועדה העירונית בנושא, הרי העירייה מבקשת – אז שהעירייה לא תאשר לעצמה?".

 

 

דייר אחר בבניין, יובל שושני שמתגורר בדירה ביחד עם אמו בת ה-89, מוסיף: "יש מספר טעמים להתנגדות שלנו – ראשית, יש פה בנייה לא חוקית. הדירה חולקה לשניים ללא אישור או היתר בנייה, אני בכל אופן לא ראיתי אישור כזה. גם לגדר החיצונית אין ככל הנראה היתר בנייה. הכל התבצע ללא היתרים חוקיים וככל הנראה עם עצימת עיניים מצד העירייה. אני אומר את זה כי פנינו לפיקוח העירוני, התלוננו, אבל בפועל לא הגיע לפה אף אחד. נראה שקודם הם בונים את השרץ, ואז מכשירים אותו".

למה הכוונה?
"זה פשוט – הדרך הישרה היא קודם לבקש אישורים ולקבל היתרים ורק אחר כך לבנות. פה הכל נעשה הפוך – קודם בונים ורק אחר כך מבקשים אישור. נראה שעושים הכל כדי להסתיר מהשכנים את מה שמתרחש".

מהן לדעתך המשמעויות של גני ילדים בבניין מגורים?
"תהיה ירידה עצומה בערך הדירות שלנו. זה משפיע על כל בעל נכס, קל וחומר בקרב גמלאים ופנסיונרים. אלה אנשים שחושבים על מעבר לדיור מוגן כרגע, אבל הסכומים שהם יקבלו כשיש בבניין גני ילדים – ברור שתהיה ירידת ערך משמעותית. זה עשוי להסתכם במאות אלפי שקלים. העניין הכלכלי חשוב מטעם נוסף – פרט לירידת הערך, יש לנו כעת הוצאות של עשרות אלפי שקלים על עורך דין והתנגדויות.


הגדרות שהוצבו מסביב לחצר גן הילדים (צילום: יצחק שלום)

הגדרות שהוצבו מסביב לחצר גן הילדים (צילום: יצחק שלום)


"בנוסף, תהיה ירידה משמעותית באיכות החיים. יהיו פה עשרות ילדים עם רעש חזק שמהווה מטרד לשכנים. בנוסף, התשתיות של הרחוב לא יוכלו להכיל את עשרות המכוניות שיגיעו לפה כל בוקר וצהרים. הדרך העקומה שנעשתה מדליקה עשרות נורות אדומות. הסתירו מהדיירים, הונו אותנו, עשו את הבנייה במחשכים. בצורה של מחטף. ללא פנייה וללא שיח עם השכנים. איזו מין גישה זו? ההרגשה שלנו היא שאנחנו פועלים מול כוחות מאוד-מאוד חזקים, ואף אחד לא רואה אותנו – האנשים הפשוטים".

הדיירים פנו לסיוע לסגן ראש העיר יוסי חביליו, שאומר ל"כל העיר": "זוהי בדיוק הדוגמא לכך שעיריית ירושלים עושה כל מאמץ כדי להבריח את הציבור החילוני והסרוג מהעיר. בתוך מבנה מגורים שקט ונעים, שמרבית דייריו חילונים או דתיים ליברליים, מבקשים להכניס 2 מוסדות חרדיים. לצערי, זה לא המקרה הראשון. במקרים אחרים בהם העירייה הצליחה להכניס את הגנים, הדבר הוביל לעזיבת הציבור הלא-חרדי את הבניין – ואפילו את ירושלים. אני מנסה לסייע לתושבים למנוע את הדבר, ואגיש התנגדות לאישור השימוש החורג".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כחלק מההתחדשות העירונית בקריית מנחם, אושרה תוכנית בניין עיר בשנת 2019 אשר מכוחה הופקו היתרי בנייה ליזם קרסו נדל"ן. במסגרת התוכנית, היזם הורס 69 יחידות דיור ומבני מסחר וגני ילדים קיימים ובונה 408 יחידות דיור וקומת מסחר ומבני ציבור וגני ילדים חדשים תמורתם. הגנים המדוברים נשכרו לצורך מתן מענה זמני לתקופת ה"פינוי בינוי". בסיומה, הדירות יחזרו לייעודן כדירות מגורים. הוגשה בקשה לשימוש חורג בוועדת התכנון כמקובל".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. הברון

    יש סיכוי שפעם תהיו בעד העיריה או שבאוטומט אתם נגד לא חשוב מה הם יעשו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר