הכאוס בבר אילן (צילומים: באדיבות התושבים)
הכאוס בבר אילן (צילומים: באדיבות התושבים)

סכנת החיים שאורבת בבר אילן – התושבים: "לאף אחד לא איכפת מאיתנו"

המדרכות לא קיימות, הכבישים משובשים, הפקקים בלתי נסבלים והולכי רגל בסכנת חיים - כך נראית השגרה באזור בר אילן כבר למעלה משנה. ועכשיו תוסיפו לזה את ההתפרעויות האלימות של החרדים הקיצונים ותקבלו אזור מלחמה

פורסם בתאריך: 23.6.23 07:45

בורות, מהמורות, נתיבים לא מסומנים, חסימות, חצאי חסימות ושוב בורות ומהמורות – כך נראית שגרת יומם של העוברים והשבים בציר בר אילן – מהצירים המרכזיים והחשובים ביותר בירושלים.

ומה עם התושבים והולכי הרגל? הם בחיים, בינתיים, וזה הישג לא מבוטל. כי מדרכות אין, הליכתיות מתבצעת על הכביש, שהוא כאמור, משובש, לא סלול ולא ברור – כי לפתע הוא מתרחב לשני נתיבים וחצי וכעבור עשרה מטרים מצטמצם לנתיב בודד ואז שוב מתרחב – ובין הכאוס הזה הולכי רגל, בהם גם אלפי ילדים, קשישים ובעל מוגבליות, נאלצים להתנייד מדי יום.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


התושבים מתלוננים, מבקשים, זועקים לעזרה – אבל אף אחד לא באמת מתייחס אליהם. הם-הם החצר האחורית של ירושלים בשנה וחצי האחרונות. מצד אחד, עבודות תשתית להקמת הרכבת הקלה שהפכו את שגרת חייהם לסיוט. מהצד השני, הפגנות סוערות והתפרעויות של פלגים קיצוניים במגזר החרדי, שהופכות את תושבי האזור לבני ערובה במאבק יצרי וחסר עכבות.


פיצוץ צינור מים ראשי, השבוע (צילום: באדיבות התושבים)

פיצוץ צינור מים ראשי, השבוע (צילום: באדיבות התושבים)


***

"מה שקורה פה זה כמו במדינת עולם שלישי" אומרת גיטה וייס, תושבת השכונה למעלה מ-30 שנה, בשיחה עם "כל העיר". "אנחנו חווים סבל לא נורמלי באופן יומיומי. אני באופן אישי כבר מתקשה לישון בלילות – בגלל האבק שאנחנו נושמים בלי סוף אני משתעלת בלי הפסקה".


אבק לאורך כל היום. והלילה (צילום: באדיבות התושבים)

אבק לאורך כל היום. והלילה (צילום: באדיבות התושבים)


וייס ממשיכה ואומרת: "כל הזמן התשתיות כאן נפגעות, אם זה קו מתח שנופל וגורם להפסקת חשמל ארוכה, או הפסקת מים ואז פתאום יש ערב בלי מקלחות, בלי מים בברז. ככה אנחנו אמורים לחיות?".

"גם המדרכות והמעברים כאן חסומים בלי שום התחשבות בתושבים", ממשיכה ומתארת וייס את המצב הבלתי נסבל. "אני באופן אישי מעדתי לפני שנה באחד הבורות בכביש, כי המדרכה היתה חסומה, ושברתי את היד. ואם כל השיבוש בחיי השיגרה לא מספיק, יש לנו כאן את ההפגנות של הקיצוניים שהם בכלל לא תושבי השכונה".

"הכי עצוב, זה שלאף אחד לא אכפת מאיתנו", מסכמת וייס, "פנינו לעירייה, לחברת מוריה, לכל מי שאחראי לדבר הזה. אנחנו פונים שוב ושוב ונתקלים בקיר אטום".


חיים בתוך אתר בנייה (צילום: באדיבות התושבים)

חיים בתוך אתר בנייה (צילום: באדיבות התושבים)


וייס, כמובן, לא לבד. הטענות בבר אילן מגיעות כל עבר. קחו למשל את ליאור מסקלצי, בעל מספרה בציר בר אילן כ-20 שנה, שמספר כי "למרות שנגמרה הקורונה, אני עדיין עובד באופן קבוע עם מסיכה. כמות האבק והעפר שיש כאן באוויר מסכנת את הבריאות".

הלקוחות עדיין מגיעים?
"לקוחות שהיו מחוץ לשכונה הפסיקו להגיע. העבודה שלי היא מלקוחות שגרים בסביבה – וזה אומר ירידה של כ-50 אחוז. התקשרתי ללקוחות, שאלתי מה קרה – הם אמרו לי שהם לא מוכנים להגיע לאזור כי הכל כאוס אחד גדול".

 

 

יהונתן עמר נולד וגדל באזור בר אילן. כיום הוא מנהל חנות בשם 'תוצרת הארץ', והוא מספר כי "תנועת הלקוחות שלי ירדה בכ-35 אחוז מאז תחילת העבודות. יש לקוחות שגרים פה שאומרים לי שהם חושבים כמה פעמים לפני שהם יוצאים מהבית לקניות פשוטות. הם מפחדים מהאבק, מהמדרכות החסומות. שלא נדבר על ההפגנות".


ככה זה כשאין מדרכות - הולכים על הכביש (צילום: באדיבות התושבים)

ככה זה כשאין מדרכות – הולכים על הכביש (צילום: באדיבות התושבים)


באחרונה מנסה לסייע לתושבים הפעיל החברתי אלון לוי, שהודיע באחרונה על כוונתו להתמודד בבחירות למועצת העירייה. בשיחה עם "כל העיר" אומר לוי, יו"ר סיעת 'קודם ירושלים': ״הסבל שחווים תושבי בר אילן הוא לא גזירה משמיים. עיריית ירושלים היא הגורם שאמור לפקח ולהשליט סדר, אולם נראה שאיכות חייהם של התושבים משעממת אותה. זאת הסיבה שעיר הבירה שלנו התדרדרה למקום האחרון במדד איכות החיים. לאחר הבחירות הקרובות, אנו נכונן מהפכה באיכות החיים בעיר, מתוך הבנה שזאת המטרה העיקרית של רשות מקומית בישראל".


אלון לוי (צילום: קודם ירושלים')

אלון לוי (צילום: קודם ירושלים')


ומה אומרים בעיריית ירושלים ובחברת מוריה? "אנו מצרים על הסבל שנגרם לתושבי השכונה במהלך העבודות, ועושים מאמץ עליון על מנת לצמצם אותו, ולספק מענה יעיל ומהיר לכל תקלה שנגרמת במהלכן", נמסר במענה לפניית "כל העיר". מטבען של העבודות, לעיתים נגרמות תקלות ממושכות יותר ואנו פועלים ללא לאות על מנת לתקן אותן ולמנוע הישנות שלהן בעתיד. נציין כי נציגי חברת מוריה והפרויקט נמצאים בקשר רציף עם נציגי התושבים על מנת לספק מענה לכל שאלה או בעיה, וככל שיישנן בעיות נוספות, ניתן לדווח עליהן למוקד הפרוייקט וגם ל-106 והן יטופלו".

עוד נמסר מהעירייה ומוריה: "באשר לפקקים ולקשיי התנועה בשכונה, יובהר כי אנחנו פועלים יחד עם משטרת ישראל על מנת לספק הסדרי תנועה שיאפשרו תנועה חלקה ככל הניתן ברחבי השכונה, תוך הצבת פקחי תנועה והסטת מסלולי התחבורה הציבורית לפי צורך.

"בנושא המעברים, נעשות עבודות והתאמות של המדרכות והמעברים כך שיאפשרו תנועה בטוחה של הולכי הרגל בשכונה, ויאפשרו גישה נוחה ככל הניתן לעסקים השונים בה. חסימת מעברים נעשית רק כמוצא אחרון ולפרק זמן קצר במקרים של סכנה בטיחותית להולכי הרגל.

"בנושא האבק העולה מאתר העבודות – העירייה הנחתה את גורמי הפרויקט להחמיר את הנהלים בנושא, ובימים אלה נוספים טפטפות ומים לאורך הציר, על מנת להפחית את כמות האבק ולשפר את איכות האוויר של התושבים.

"נדגיש, כי רבים מן הנזקים החמורים נגרמים על ידי מפגינים קיצוניים שאינם מתושבי השכונה, שהתנהגותם הבלתי אחראית גורמת לסבל רב לתושבי השכונה ולמורכבות העבודות. אנו פועלים ככל יכולתנו בשיתוף עם גורמי אכיפת החוק על מנת להשיב את הסדר לשכונה ולמנוע נזקים שכאלה.

"למרות כל הקשיים שצוינו, העבודות באזור נעשות במחשבה תחילה, מתנהלות בשליטה מלאה ומתקדמות היטב לעבר היעד – רכבת קלה חדשה, בטיחותית ונוחה שתשרת את תושבי השכונה ואת כלל תושבי ירושלים".

בתגובה לתשובה של חברת מוריה והעירייה, מדגיש לוי: "נראה כאילו תגובת חברת מוריה מנותקת מהמציאות. במשך שנה וחצי תושבי בר אילן מופקרים לעבודות בניה פרועות. העבודות הללו צפויות להימשך זמן רב, ואם לא יתחילו לקחת את הנושא בידיים וישליטו סדר אמיתי ואכיפה – התושבים ימשיכו לחיות בסיוט מתמשך שפוגע קשות באיכות חייהם".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר