הפגנת החוכרים מלפני כחצי שנה, טלביה (צילום ארכיון, אורן בן חקון)
הפגנת החוכרים מלפני כחצי שנה, טלביה (צילום ארכיון, אורן בן חקון)

תושבי טלביה ורחביה דורשים: "חקיקה שתמנע את גירושנו"

יהודי לא מגרש יהודי גרסת מרכז ירושלים: מטה מאבק התושבים, שיושבים על אדמות הכנסייה היוונית, פנה לראש הממשלה ולשרי המשפטים והאוצר ודרש בנוסף: "לחייב את קק"ל להאריך את תקופת החכירה"

פורסם בתאריך: 4.8.23 07:53

עסקת רכישת קרקעות הכנסייה היוונית בתחילת השנה ממשיכה להעסיק, ובצדק, את תושבי השכונות שנבנו על אותן אדמות – בעיקר טלביה ורחביה אבל גם בניות, אבו תור, גבעת אורנים ועוד.

כזכור, כפי שפורסם, בתחילת השנה רכש איש העסקים האמריקאי גארי ברנט את הקרקעות מהכנסייה היוונית, ומאז הפך הנושא לתפוח אדמה לוהט שמחייב מציאת פתרון ממשי. נושא אדמות הכנסייה הוא ממילא נושא בוער בירושלים בשנים האחרונות – זאת בשל העובדה שמועד תקופת החכרתן למדינה עומד להסתיים בעוד כ-30 שנים. מאז רכישת הקרקעות על ידי ברנט, הדבר קיבל משנה תוקף והחששות של התושבים הפכו מוחשיים יותר.

כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני כחודשיים – דיבורים בין מטה מאבק התושבים לבין ברנט לא צלחו, כשנראה שהצדדים רחוקים מלהגיע לסיכום שישביע את רצון כולם. על כן, במטה מאבק החוכרים ממשיכים בפעילות שלהם כנגד איש העסקים ברנט, והשבוע האם אף פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשר המשפטים יריב לוין ואחרים עם דרישות שיבטיחו את עתידם בבתים שיושבים על אותן אדמות.


הפגנה שקיימו החוכרים לפני כשלושה חודשים (צילום ארכיון)

הפגנה שקיימו החוכרים לפני כשלושה חודשים (צילום ארכיון)


במכתב ששלחו דורשים התושבים מראש הממשלה ומשריו למצוא פתרון מידי לסוגיה, תוך שהם מציעים פתרון דו שלבי: הראשון – חוק שיחייב את קק"ל (קרן קיימת לישראל) ורשות מקרקעי ישראל לממש את אופציית הארכת הסכמי החכירה על הקרקעות ל-100 שנים נוספות ובהמשך אף לרכוש את הקרקעות בכל שכונות המגורים.

עוד מבקשים התושבים ש"ממשלת ישראל תעביר את החקיקה המידתית והמאוזנת לפי הצעות החוק שהונחו על שולחן הכנסת שתמנע את גרוש החוכרים.

מטה מאבק התושבים מסביר כי "ממשלת ישראל עומדת להחליט על אימוץ הסכם עם קק"ל, לפיו תעביר קק"ל למדינה 6 מיליארד שקלים, ורמ"י תעביר לקק"ל 500 מיליון שקלים, במסגרת הסכם פשרה בין רמ"י לקק"ל. מדובר בסכומי עתק שהצטברו בין היתר מהחכרת הקרקעות לתושבים".

 

 

לפיכך, ממשיכים ומסבירים במטה המאבק –אלפי חוכרים נותרו מופקרים, ובתום תקופת החכירה יגורשו מבתיהם למרות שרכשו אותם בכסף מלא.

יש לציין כי לדברי מטה המאבק, החוק המוצע נועד להשלים את החסר בחוק, ולייצר איזון בין שתי זכויות קניין – זכות הבעלות של בעלי הקרקעות וזכות החכירה של החוכרים. "כנגד הטענה של הבעלים לפגיעה בזכות הקניינית שלהם, עומדת טענת החוכרים לפגיעה בפועל בזכות הקניינית שלהם ובציפייה הלגיטימית שהחכירה תוארך", הם אומרים. "איזון ראוי בין שתי הזכויות הללו יגשים את דרישת ההגנה על הזכות לקניין. החקיקה שעל שולחן הכנסת היא חברתית ומוסרית ממדרגה ראשונה וחקיקה כדוגמתה קיימת כבר במדינות העולם המערבי כבריטניה, ארה"ב ומדינות OECD אחרות ואף אושרה על ידי בית הדין האירופי לזכויות האדם כהוגנת, מידתית וחוקית".

במטה המאבק מציינים כי הפנייה לראש הממשלה ולשרים הגיעה רק לאחר פניות חוזרות ונשנות לקק"ל בנושא מימוש אופציית החכירה – פניות שלא התקבלו.

המכתב נשלח בתחילת השבוע ונכון למועד סגירת הגיליון לא קיבלו התושבים מענה.

מהמטה להצלת החוכרים נמסר: "בלתי מתקבל על הדעת שהקרן הקיימת לישראל מפקירה את אלפי תושבי ירושלים לספסרי קרקעות עלומים. לקק"ל יש אופציה להארכת הסכם החכירה אך היא אינה מממשת אותו מסיבות מעוררות תמיהה. בינתיים נדרשים החוכרים להתנהל בחוסר ודאות מול הצעות של מכערים מכל הסוגים, הם אינם יכולים לצאת לדיור מוגן או לקחת משכנתא וחייהם הפכו לסבל של ממש.

"על הקרן הקיימת לממש את הסכם הארכת החכירה ובמקביל לתמוך בחקיקה המאוזנת של חברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית, חקיקה אשר קיימת בהרבה ממדינות מערב אירופה. כל יום שקק"ל משתהה עם הארכת הסכם החכירה, היא אינה ממלאת את תפקידה".

מטעמו של איש העסקים גארי ברנט, רוכש קרקעות הכנסייה, נמסר: "המצב הנוכחי כולל מערכת יחסים מורכבת של הדיירים מול קק"ל, ושל קק"ל מול בעלי הקרקעות בירושלים. הדבר מתכנס למערכת יחסים אחת של כל המעורבים בנושא. בזמן שמתקיימת אי ודאות כזאת, גארי מנסה למצוא פתרון שבו כל הצדדים המעורבים יצאו מורווחים. והוא בטוח שניתן וצריך למצוא פתרון וצודק לכולם. מכאן, גארי מנהל כיום מגעים עם כולם – הדיירים, קק״ל והרשויות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אבא של דני

    לדני המתחכם. הוריי, זכרונם לברכה, היו ימניים מוסריים כל ימי חייהם. הם גרו ברחביה. תתבייש לך!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר