קמפיין הנעדרים (צילומים: התעוררות)
קמפיין הנעדרים (צילומים: התעוררות)

כל החברים שהיו לי, עוברים לי בראש עכשיו: לאן "נעלמו" הצעירים הירושלמים?

מאות מודעות של "נעדרים" נתלו בימים האחרונים בירושלים והתנוססו בגאון ברשתות החברתיות, בצעד שעורר מצד אחד סקרנות ועניין אבל גם ביקורת מצד לא מעט תושבים שטענו ש"זה מרחיק צעירים במקום להחזיר אותם לעיר". אז מה דעתכם על הקמפיין של התעוררות?

פורסם בתאריך: 2.10.23 11:41

"נעדר צעיר" – מאות מודעות נתלו בימים האחרונים ברחבי ירושלים ובהן תמונות של צעירים שנולדו וגדלו בירושלים או כאלה שהתגוררו בה ועזבו אותה בשנים האחרונות. המודעות הללו עוררו סקרנות מצד אחד אבל גם בהלה וביקורת מהצד השני, כשרבים ניסו לנחש – מי האחראי על קמפיין הבחירות?

אז מדובר על קמפיין של תנועת התעוררות, שמטרתו להנכיח את אחת הבעיות הגדולות של העיר בשנים האחרונות – ההגירה השלילית של צעירים ירושלמים, מכל המגזרים ובעיקר מהמגזר הכללי. הליברלי מה שנקרא.

הנתונים היבשים מראים כי ההגירה השלילית מירושלים שוברת שיאים, בכל שנה עולה מספר העוזבים את העיר (גם בניכוי מספר המגיעים להתגורר בה). כ-23 אחוזים מבין כל העוזבים (בשנת 2022 המספר עמד על כ-22,000 בני אדם) הם צעירים. על פי סיעת התעוררות, בשנת 2021 לבדה עזבו את ירושלים כ-16,000 צעירים עד גיל 29 (6,000 עוזבים יותר מאשר בשנת 2020). חשוב לומר שהנתונים מתייחסים לכלל המגזרים – המגזר הכללי, החרדי והערבי.

בימים האחרונים רבים שיתפו את תמונות הנעדרים ברשתות החברתיות והתעורר שיח משמעותי בנושא. מחד, היו את אלה שספרו את החברים שלהם שעזבו את העיר, שיתפו את שמותיהם, אבל היו גם כאלה שמתחו ביקורת. לטענתם – הקמפיין הזה רק מעצים את הבעיה, הוא לא מטפל בה. הם טענו כי "זה מרחיק צעירים במקום להחזיר אותם לעיר".

 

 

בהתעוררות, שיזמו את הקמפיין, מסבירים כי הצעירים שתמונותיהם נתלו ברחבי העיר, הם ירושלמים לשעבר, ילידי העיר או סטודנטים שלמדו בירושלים ועזבו את העיר מסיבות שונות. "שלא תבינו לא נכון, ירושלים היא בלב שלנו", אומר מיכה פרייס, אחד מהצעירים שמשתתף בקמפיין, "אבל הבנו שאין לנו פה עתיד, אין פה מקום יותר לצעירים. האינטרסים הצרים, לא מקדמים את האינטרסים של צעירים ליברלים".

בהתעוררות מוסיפים ואומרים כי "התנועה מקדמת מספר מהלכים לעידוד צעירים ומשפחות צעירות להישאר ולחזור לירושלים ביניהם – קידום חוק הגדרת ירושלים כאזור עדיפות לאומי, מענק מס לתושבים חוזרים, פיתוח חממות הייטק, הקמת מנהלת תעסוקה להשמה של סטודנטים לאחר סיום התואר, פיתוח מסלולי דיור מותאמים לאוכלוסייה יצרנית ועוד".

אדיר שוורץ יו"ר תנועת התעוררות בירושלים: "המציאות בה אני מסתכל סביבי ורואה עזיבה המונית של חברים, שכנים ומשפחה קרובה, אנשים שגדלתי איתם, בגיל שלי, עוזבים את העיר מלית ברירה – היא לא גזירת גורל. עם דור חדש המורכב ממנהיגים צעירים שהנושא הזה בדמם, התעוררות היא התנועה היחידה בעיר שתדע להביא פתרונות אמיתיים, כדי לפתור את המשבר. לא מדובר על קמפיין שמדבר רק לצעירים. בסופו של דבר, כל אמא חוששת מהיום בו הבן שלה יודיע לה שהוא עוזב את העיר. אנחנו רוצים להחזיר את ירושלים להיות עיר אטקרטיבית שכיף, משתלם ונוח לגור בה, מכל הבחינות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מזי

    כרגע אין פה מקום גם לזקנים שמאויימים על ידי ערפדי הפינוי בינוי
    אין מקום לחילוניים שרואים איך הבניין והרחוב הופכים לחרדיים
    ואין מקום לאנשים שפויים שרוצים קיום משותף עם התושבים הפלסטיניים
    אין מקום
    החושך משתלט ומעמיק

  2. לילך

    מה מצפים ? כשעיריה מושחתת מאשרת בלי סוף פרויקטים של פינוי-בינוי ללא תשתיות מתאימות. כל כך מעיק פה, כל כך צפוף פה ויש כל כך הרבה פקקים.
    אפס תכנון והתחשבות על העתיד.
    כמב שוחד קיבלתם ?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר