מתוך סרטון היריקות על צליינים בעיר העתיקה (צילום: רץ ברשת, מפורסם לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים)
מתוך סרטון היריקות על צליינים בעיר העתיקה (צילום: רץ ברשת, מפורסם לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים)

כולם מגנים, אבל לא באמת פועלים: האנשים שמנסים להגן על הנוצרים בעיר העתיקה

פרסום סרטון שבו חרדים יורקים לעבר צליינים בעיר העתיקה עורר היום, רביעי, סערה רבתי וגרר לגינויים מכל עבר. אבל התופעה המכוערת הזו מתרחשת כבר חודשים ארוכים בלי טיפול משמעותי - פרט לקבוצת פעילים, בהם גם מדריכי טיולים ואנשי צבא לשעבר, שמלווים את הנוצרים ונלחמים בתופעה. "זה ביזיון של ממש", אומר אחד הפעילים ל"כל העיר"

פורסם בתאריך: 3.10.23 19:59

ראש הממשלה, ראש העיר, שרים, חברי כנסת ומי לא – כמעט כולם גינו במהלך היממה האחרונה את מה שהתרחש בעיקר העתיקה הבוקר, כאשר עוברי אורח חרדים ודתיים ירקו לעבר קבוצת צליינים, שהתהלכו עם צלב בסמטאות העיר העתיקה.

ראש הממשלה נתניהו, כאמור, גינה את הפגיעה והדגיש כי "ישראל מחויבת לחלוטין לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות".

ראש העיר משה ליאון הדגיש כי "זה לא רק מכוער, זה קודם כל לא יהודי. אני מבקש לגנות בכל פה את התופעה המכוערת של פגיעה בתיירים נוצרים ובאנשי דת נוצריים, ברחובות העיר. פניתי בעניין זה למשטרה ולכוחות הביטחון על מנת שיפעלו בתקיפות למיגור התופעה המכוערת הזאת".

לגינויים הצטרפו גם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף מסר כי "מופע של התגרות באומות תוך שימוש בשם הדת ובשם שמיים, הוא חילול שם שמיים. יש להוקיע את מעשי הפרובוקציה כלפי בני דתות אחרות שבוצעו בירושלים. זוהי לאומנות שאין לה מקום ואין לה כל קשר ליהדות".

הרב הראשי האשכנזי לאו מסר: "מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודית".

והיו עוד ועוד גינויים. אבל הגינויים הללו, כבודם במקום, ואולי בעצם לא, הם אפילו לא טיפה בים. בפועל, התופעה המכוערת הזו הפכה להיות מציאות כמעט יום-יומים בעיר העתיקה. "זו תופעה קבועה. לא משהו חדש", אומר ל"כל העיר" מדריך טיולים ירושלמי. "זה מבזה ומבייש את המדינה ואת היהודות, ואף אחד כמעט לא פועל כדי לעצור את זה".

 

 

בכמעט שעליו מדבר אותו מדריך טיולים הוא מתכוון לכך שישנה קבוצה של פעילים שנלחמת בתופעה. מדובר על מדריכי טיולים, אנשי מהרובע היהודי ואנשי צבא לשעבר. הפעילים הללו מסתובבים דרך קבע בסמטאות העיר העתיקה, שומרים על התיירים הנוצריים ומנסים לגרום להם להרגיש בנוח. לא תמיד זה עובד, כמובן. לא תמיד יש בסביבה מישהו. אבל הניסיון לכשעצמו הוא מבורך.

"זה ביזיון של ממש", אומר אחד מהפעילים בשיחה עם "כל העיר". "כבר כמה חודשים שזה קורה. משהו הקצין פה בדרך וכמעט לא מדברים על זה. היום פתאום התעוררו, אבל איפה היו כולם באירועים הקודמים?".

אותה קבוצת פעילים מספרת כי תלונות ודיווחים בנושא מועברים דרך קבע, אבל פעולה ממשית אין בנמצא. מצד אחד הם שמחים שכעת, בגלל הסרטון שהופץ, ישנה יותר מודעות, אבל השאלה היא כמה זמן ימשיכו להתייחס ועד כמה יהיה טיפול ממשי בתופעה – ולא משהו נקודתי.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר