פסגת זאב (צילום: אורן בן חקון)
פסגת זאב (צילום: אורן בן חקון)

"זה טרור לכל דבר ועניין" – התלונות והזעם על עוצמת המואזין ברחבי ירושלים

בפסגת זאב, בגילה, בהר חומה – תושבים מתלוננים בזעם על עוצמות רעש חריגות מהמסגדים. לטענתם, "יש שם הסתה ולא הזמנה לתפילה". המשטרה בתגובה: "הנושא נבדק ומטופל; בחלק מהמקרים מקור הרעש החריג הוא בכלל משטחי יהודה ושומרון". האזינו לרעש החריג

פורסם בתאריך: 18.12.23 08:37

"פיגוע רעש" – כך מכנים תושבים בפסגת זאב את קולות המואזין הנשמעים לפנות בוקר מכיוון המסגדים במ.פ שועפאט. לטענתם, מאז מתקפת הפתע הרצחנית של החמאס ב-7/10, "המואזין בוודאות ברורה הגביר את הטונים, ובצורה מחרידה".

שוו לעצמכם את הסיטואציה – להתעורר בכל בוקר עוד לפני שהשמש עולה, בין 4:00 ל-5:00, לקול קריאות המואזין? לא מוזיקה ערבה לאוזניים, לבטח לא במתיחות השוררת כיום בישראל. בפסגת זאב, יש לציין, מורגלים לקולות המואזין. הם חיו איתם בשלווה יחסית (תלוי בעוצמת הרמקולים) במשך עשרות שנים. כן, זה מפריע, וכן – היו תלונות גם לפני ה-7/10 – אך כעת הם טוענים שמשהו השתנה. גם בווליום, גם בטונים וגם במסרים שמועברים.

"זה טרור לכל דבר ועניין", אומר בשיחה עם "כל העיר" דורון, תושב פסגת זאב ומנהל קבוצת 'תצפיות בפסגה' אשר מרכזת פניות ובעיות של התושבים הסמוכים לגדר הביטחון עם מ.פ שועפאט וענאתא הסמוכות. "פנינו גם אינספור פעמים למשטרה. התשובה שמתקבלת היא שהנושא מטופל, אבל אם היא מטופלת – איך הדבר חוזר על עצמו שוב ושוב ושוב?".

א', תושב פסגת זאב שמתגורר ברחוב מרידור מוסיף: "ברור לכל דעת שאין שום צורך בעוצמה כזו כדי לקרוא לאנשים לבוא ולהתפלל, בטח לא לפנות בוקר. ועוד יותר מכך ברור שלא צריך לכוון את הרמקולים דווקא לכיוון של פסגת זאב".



פסגת זאב, כמעט מיותר לציין, לא לבד. רעש המואזין טורד את מנוחתם של תושבי כל השכונות שנמצאות בסמיכות לשכונות ערביות – גילה, הר חומה, ארמון הנציב, נוה יעקב, רמות ורמת שלמה. התושבים מתלוננים שוב ושוב על הרעש, על העוצמה ועל התכנים שמועברים שם. לטענתם, כבר תקופה ארוכה שלא מדובר רק על קריאה להגעה למסגד – אלא נאומים שלמים בצעקות ובטון מאיים ומפחיד – כך על פי הטענה.

"הרעשים הללו בלתי נסבלים", אומרת תושבת שכונת גילה ל"כל העיר". "כבר שנים שאנחנו מתלוננים, אבל כלום לא קורה. גם אם יש טיפול – אז אחרי חודש-חודשיים הבעיה חוזרת. מישהו צריך לטפל בנושא הזה אחת ולתמיד. ההפרעה לתושבי גילה היא בלתי מידתית".

***

בהר חומה אומרים כי משהו השתנה בחודשים האחרונים. הווליום התגבר והקריאות הפכו לצעקות של ממש. כמעט מדי שבוע עולה תהייה באחת מקבוצות התושבים לפשר הצעקות של המואזין, אנשים מבקשים תרגום ומציינים כי הם פנו למשטרה.

"הצעקות" כפי שאומרים התושבים חוזרות על עצמן מספר פעמים ביום. בבוקר, בצהריים ובערבים. הרעשים, לטענת התושבים, בלתי נסבלים. "השכן שלי סיפר שהילד שלו מתעורר מרעש המואזין ב-5 בבוקר מרוב שהוא חזק", מספר אחד מתושבי פסגת זאב. "הרעש ממש חזק והוא התגבר בחודשים האחרונים. לא ברור אם מישהו עושה דווקא אבל זה מוכח. מעולם לא סבלנו מכזה רעש שמפריע לשינה".

תושבת נוספת בפסגת זאב מתארת גם היא את התגברות עוצמת הווליום בחודשים האחרונים. לדבריה, "אנחנו גרים מעל עשור בפסגה, המואזין תמיד היה חלק מהחיים שלנו, שומעים ברקע. בתקופה האחרונה הוא נהיה משתק. הווליום עלה וגם משך הזמן של הקריאות עלה. זה ממש מפריע. נשמע בקולי קולות מספר פעמים ביממה – בצעקות, בעוצמה, כולל בשעה 5-4 לפנות בוקר. זה משתק את החיים".

היא מוסיפה ומספרת ש"הילדים לפעמים מתעוררים – ואז הלך הלילה, כי אי אפשר להרדים אותם. אי אפשר להיות עם חלון פתוח. אני לא יודעת לומר בוודאות – אבל התחושה שלי היא שיש ימים שפשוט מכוונים את הרמקולים מהמסגד לפסגת זאב, כדי להפריע יותר".



אחת הטענות שחוזרת על עצמה היא שבחודשים האחרונים לא מדובר רק על קריאות המואזין להגעה לתפילה. לדברי התושבים ששוחחו עם "כל העיר", זה מתחיל, ככל הנראה, מקריאות לתפילה אבל ממשיך בהטפות ובהרבה צעקות.

"אני לא מבינה ערבית, אבל כן יודעת שיש מילים שחוזרות על עצמן – אללה אכבר, יהוד. זה גם תמיד בטונים גבוהים ובצרחות. יש הרבה תלונות, הרבה טלפונים למשטרה – אבל כלום לא קורה. המאזין ממשיך כרגיל".

 

 

תושבת נוספת שמתגוררת בסמיכות לגדר הביטחון מציינת כי "זו תופעה של שנים, אבל משהו השתנה בתקופה האחרונה. זה התגבר ונהיה רועש יותר. אנחנו מתעוררים לפנות בוקר עם קריאות חזקות מאוד של המואזין. עכשיו זה נמשך משהו כמו חצי שעה, שזה לא הגיוני. ברגע שזה מתחיל, קשה מאוד לחזור לישון. הקריאות הללו חוזרות על עצמן מספר פעמים ביום, אבל הקריאות בלילה הכי מפריעות. יש שקט בחוץ, ואז העוצמה היא הרבה יותר חזקה".

פנית למשטרה?
"יותר מפעם אחת. כל הזמן כשיש קריאות חזקות באמצע הלילה אני מתקשרת, וכל פעם מקבלת את אותה התשובה – בטיפול. מעניין כמה זמן זה בטיפול. אנחנו סובלים מאוד. ממש מוגזם. ערב שבת, בדרך לבית הכנסת – קול מואזין חזק מאוד, עד לרמה שאי אפשר להחליף מילה אחד עם השני. הגיע הזמן למגר את התופעה הנוראית הזו".

כאמור, בפסגת זאב טוענים כי אין בהכרח קשר בין קריאות המואזין לבין הזמנה לתפילות, שזה לפחות הבסיס לקריאות המואזין במהלך היום.
"אין שום קשר לתפילה ובטח לא קריאה לתפילה", אומר דורון. "יש שם לא מעט הסתה ובמשך דקות ארוכות. מדברים על ההשפלה בעזה. לצאת לרחובות להפגין. אני לא סתם אומר, אספנו מספר תושבים שיודעים ערבים והם מתרגמים את הקריאות. עשינו בירור ולמדנו את הנושא – זה חלק מהג'יהאד. לפי מה שהסבירו לי – ג'יהאד זה לא רק רצח ופגיעה פיזית, אלא כל דבר שיכול לפגוע בנו – ואת זה עם עושים".

מה הציפייה שלך מהמשטרה?
"לטפל בתופעה הזו ובחומרה. זה אמור להיות פשוט. יש להם שם תעודת זהות כחולה, המשטרה יכולה להיכנס, לדפוק בדלת ולעשות מעשה. מה שקורה בפסגת זאב זה לא הגיוני. העוצמות של המואזין אדירות. זה מגיע לכל פינה בפסגת זאב, ואנחנו סובלים מזה. מה גם שזה משפיל, כי נדמה שהם עושים בכוונה ובידיעה שלא יעשו להם כלום".

ממשטרת ישראל נמסר: "לצד פעילות המשטרה לאפשר את חופש הפולחן לכל אדם, ככל שמתקבלים במשטרה דיווחים או תלונות על הקמת רעש חזק וחריג בניגוד לחוק – הנושא נבדק ומטופל בהתאם.

"יחד עם זאת, נציין כי לא חל שינוי בשעות הפעלת הרמקולים במסגדים בהתאמה לשעות תפילות המוסלמים. במקרים המתאימים, בוצע בחודשים האחרונים שיח והידברות מול אימאמים במסגדים בנושא זה באמצעות שוטרים קהילתיים הפועלים במזרח ירושלים.

"לצד זאת, מבדיקה שערכנו עולה שבחלק מהמקרים מקור הרעש החריג הוא בכלל משטחי יהודה ושומרון הסמוכים לחלק מהישובים שהוזכרו, ולא בשטח ירושלים".

מעיריית ירושלים נמסר: "האחריות לאכיפה ומניעת ביצוע עבירות מסוג זה מסורות בידי משטרת ישראל. העירייה פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה עם המשטרה, באמצעות רכזי הביטחון ברובעים ובשכונות התפר, ומסייעת בידה ככל הניתן במטרה למגר תופעות אלו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. מזי

    בעיני זה לא טרור!!!
    זה כל היופי ההולך ונעלם של קסם הלבנט
    בעבור דיכוי תושבים חוקיים
    ובעבור השתלטות ניכור וגועל בצורה של
    פינוי בינוי, רדיפה אתנית וחורבן.
    איכסא גדול עליכם!!!

  2. אבי

    אזלת יד של המשטרה והממשלה, איפה בן גביר ? אפילו במצרים יש חוקים להגבלת המואזין. ביזיון

  3. תל אביבית

    חד משמעית
    אני גם גרה כאן ושומעים
    זה עושה פה לאנשים טראומה של צעקות אללה אכבר מה7 לעשירי
    משמחתורה
    לא ייאמן הבושה שאנחנו עושים לעצמנו

  4. לביא חלבי

    לא יאומן שאותו אללה אכבר ששמענו במאות פיגועים בעשורים האחרונים הרבה הרבה לפני ה7 לעשירי, אנחנו שומעים כמה פעמים ביום … מדינה כנועה ומוכה.. לכי לטיפול

  5. ג'ייסון בלייז עודה

    למזי הלא יקרה: שכחת לכתוב, מאמין שזה בשגגה, שזהו קסם הלבנט מזה 1400 שנה, שהרי כידוע הנביא היה משתמש במערכות רמקולים ענקיות כחלק מריטואל התפילות.

  6. איתי

    במדינה שלנו צריך לאסור מסגדים בתוך המדינה ,זו מדינת יהודים לא ערבים ,צריך לאסור את הקריאות של המואזי7 במסגדים שיורידו אפליקציה מי שרוצה להתעורר לקולו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר