אופניים על המסילות (צילום: דוברות המשטרה)
אופניים על המסילות (צילום: דוברות המשטרה)

הסוף לרכיבה הפרועה על המסילות? אופניים חשמליים וקורקינטים יחויבו בהתקנת לוחות רישוי

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנה של משרד התחבורה, אשר מחייבת התקנת לוחיות זיהוי, במטרה לאכוף עבירות וזיהוי רוכבים. התקנה תיכנס לתוקפה ב-1 באוגוסט 2024

פורסם בתאריך: 18.12.23 14:09

מכה לא פשוטה לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים – ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום, שני (18.12) את תקנת משרד התחבורה אשר מחייבת את הרוכבים בנשיאת לוחית זיהוי. את התקנה החדשה יזמה שרת התחבורה מירי רגב, וזאת לאחר שלפני כשנתיים הצעה דומה שהיתה על שולחן ועדת הפנים ירדה מסדר היום.

כך או כך, התקנה שאושרה תיכנס לתוקפה ב-1 באוגוסט 2024 – עד אז יוסדר התחום על ידי משרד התחבורה ויתאפשר לרוכבים להחליט כיצד לפעול. כידוע, המטרה מאחורי התקנה היא חיזוק היכולת לאכוף את חוקי התנועה נגד רוכבים שנוסעים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל ו/או את המשתמשים האחרים בכביש.

כידוע, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", בירושלים התופעה הרווחת היא רכיבה על תוואי הרכבת הקלה, דבר שהוא מנוגד לחוק – אך לא נאכף מספיק. בנוסף, רווחת התופעה של נסיעה על מדרכות. עם כניסת התקנה לתוקף – ניתן יהיה לאכוף את הנסיעות הפרועות הללו.

לאחר אישור התקנה, מסרה השרה רגב: "כמו בכל חידוש טכנולוגי, גם כלי המיקרו מוביליטי, האופניים והקורקינט החשמליים, הביאו תועלת רבה לצד סיכונים ממשיים. מצד אחד, הם מאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה ביותר, מפחיתים את העומס בכבישים ומשמשים אמצעי משלים למערך התחבורה הציבורית. מצד שני, כאשר נוהגים בהם בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, הם עלולים לגרום לתאונות, ומסכנים בפרט את הקשישים והורים עם תינוקות וילדים קטנים. לכן הוריתי לקדם בדחיפות תקנות מעודכנות המחייבות נשיאת סימון מזהה על כל רכב, במטרה לאפשר אכיפה יעילה נגד רוכבים חסרי אחריות".

על פי משרד התחבורה, בעשור האחרון הפכו כלי רכב דו גלגליים חשמליים, המוגדרים כ"תחבורה קלה" או מיקרו-מוביליטי, לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל. "מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני הצפוף, רובם נוהגים בזהירות ובאחריות, אך לצערנו לא כולם", נמסר ממשרד התחבורה. "רוכבים רבים נוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל, ואחרים נוסעים בכביש, מפריעים לתנועה ומסכנים בעיקר את עצמם".

בדיון בוועדת הפנים נטען כי מאמצי האכיפה כיום אינם יעילים מספיק, מכיוון שבניגוד לרכב מנועי, כלי רכב אלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. כך יכולים הרוכבים להתחמק משוטר או מפקח ולהימנע מדוח על עבירה שביצעו. גם אם העבירה או התאונה צולמו במצלמת אבטחה, או על ידי הנפגע או אדם אחר, קשה לאתר את הרוכב.

 

 

"לפיכך קידמה שרת התחבורה את עדכון התקנות, כך שגם כלי הרכב לתחבורה קלה יחוייבו בנשיאת סימן מזהה", אומרים במשרד התחבורה. "כדי להקל על הציבור, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי".

יצוין כי על פי התקנה המוצעת, יש לרשום את בעלי הרכב באופן חד פעמי בעת הרכישה. הרישום יבוצע באופן מקוון על ידי הרוכש, אשר יזדהה באמצעות תעודה הזהות שלו. אם הרוכש הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות. עם האישור ייגש בעל הרכב למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית.

יודגש כי בניגוד לכלי רכב ממנועים אחרים – מספר הרישוי של האופניים והקורקינטים החשמליים הוא אישי ומשויך לרוכב עצמו.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון מצוין למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו מקווים כי התקנה החדשה של השרה רגב שאושרה תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הסוף להפקרות במידרכות

    אכן ,הכתבה מצביעה על ההכרח באכיפה נגד כלי הרכב הדו גלגליים . לחייב בהתקנת מספרי רישוי ומבחנים לקבלת רישיון ( הכרת חוקי התנועה ) .
    כמו כן ,חיונית הסדרת ביטוח ותביעת
    בעלי רכב חשמלי סוררים ( במיליוני שקלים ,על פגיעה בהולכי רגל ובריחת העבריין ). רק כך ניתן להילחם כראוי ברוכבים פרועים ובמזיקי נפשות , כשחיי הולכי
    מופקרים ללא נוכחות הולמת של מישטרה ופקחי תנועה התקנת מצלמות רבות במרחב הציבורי תסייע
    רבות לאכיפה חיונית !

  2. מירי, מה עם לאכוף עבריינות אופנועים???

    הבכיה היא אופנועים. יש להם לוחיות רישוי רק לא אוכפים כלום. לא נסיעה על מדרכות, לא זיגזוג מסוכן, לא מעבר נתיבים דרך מעברי חצייה. פי 34 תאונות אופנוע מאשר אופניים חשמליים. פי פקינג 34…

  3. החוק

    אופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי כמוגדר בחוק (אופניים עם מנוע עזר. בחוק לא מוגדר אם המנוע הוא בנזין או חשמלי). רק חבל שבית המשפט העליון פסק בניגוד לחוק וקבע שאופניים חשמליים הם לא כלי רכב. כך שטוב שהוציאו את התקנה הזו, ונקווה שהפעם בית המשפט העליון יפסוק לפי החוק ולא לפי האג'נדה של השופטים.

  4. מענה הולם ותקיף

    אין שום צל ספק שהרשויות העירוניות , המשרד לביטחון פנים ( משטרה) ,בית המשפט לתעבורה והרשויות פשוט כשלו ומעלו בתפקידם לשמור על חיי
    הולכי הרגל באשר הם . הנושא החשוב כל כך בשמירת
    חיי התושבים שניקלעו להפקרות באכיפת חוקי התנועה בזירת המדרכות העירוניות ,חייב בחקירת
    האשמים . התוצאה הנוראה היתה לאורך שנים , מאות רבות של פצועים ,הרוגים ונזקי גוף ונפש . במקרים
    רבים ,הרוכבים ברחו מתוך מוג לב מבלי להגיש סיוע .
    לכן חייבים לעשות סדר חדש ולהעניש בחומרת יתר
    רוכבים מסוכנים , למען יראו וייראו !
    ,

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר