הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

"פתרון רע שיפגע בתושבים" – מתחדש המאבק נגד 'גשר פארק המסילה'

מינהל קהילתי גוננים ביחד עם תושבי השכונה הגיש השבוע לוועדת הערר המחוזית לתכנון ערר על החלטת העירייה לאשר את הקמת הגשר מעל כביש הברך. עו"ד איתמר שחר, ממגישי הערר: "קיים חשש ממשי שיישאר כ"פיל לבן" שבודדים ישתמשו בו". העירייה, "אנו סוברים כי טעות בידם"

פורסם בתאריך: 20.12.23 20:01

מתחדש המאבק הציבורי נגד התוכנית להקמת 'גשר פארק המסילה' (ולמעשה נגד סלילת כביש הברך בתצורה הרחבה שלו – עם 4 נתיבי נסיעה + רכבת קלה).

השבוע הוגש לוועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ערר על החלטת עיריית ירושלים מחודש ספטמבר האחרון לאשר את הקמת 'גשר פארק המסילה' ולמעשה גם את הכביש עצמו, אשר קוטע את פארק המסילה באמצע.

כזכור, התוכנית עצמה כוללת סלילת כביש בין שכונת גוננים לתלפיות, בצמוד לתוואי הרכבת הקלה. המתנגדים לתוכנית של העירייה טוענים כי ניתן להסתפק בכביש של נתיב נסיעה אחד לכל כיוון בנוסף למסילת הרכבת הקלה – דבר שיאפשר עם מיתון תנועה נכון להמשיך את ההליכתיות והמיקרו-מוביליות של פארק המסילה.

מנגד, בעיריית ירושלים משוכנעים כי התוכנית הכרחית בצורתה הנוכחית, כדי למנוע את עומסי התנועה הכבדים שישנם באזור התעשיה תלפיות. כדי לתת מענה לחלוקה של פארק המסילה על ידי כביש רחב ידיים (בנוסף למסילת הרכבת הקלה) – יזמה העירייה את הקמת 'גשר פארק המסילה' מעל כביש הברך, כדי לשמור על הרצף בין שני חלקי הפארק.

אלא שההתנגדות לגשר (ולכביש בתצורה הרחבה שלה) גדולה וכוללת תושבים משכונות גוננים, תלפיות בקעה ולמעשה כל רחבי ירושלים, שמתנגדים לפגיעה בפארק המסילה. הם זכו לתמיכה של חברי מועצה, אשר ניסו לעצור ולשנות את התוכנית, עד לאישורה בחודש ספטמבר.
כעת, כאמור, הוגש ערר לוועדת המחוזית לתכנון, כאשר העוררים – מינהל קהילתי גוננים ביחד עם 2 תושבי השכונה – מקווים שוועדת התכנון המחוזית תעצור את התוכנית ותחזיר אותה לתצורה הקטנה יותר והפחות פוגענית בפארק.

הטענות בערר מתחלקות ל-2 – טענות משפטיות וטענות תכנוניות עם התייחסות לגוף התוכנית ולבעיות שהיא יוצרת.

הטענות המשפטיות:
– אין סמכות לוועדה המקומית לדון בתוכנית;
– התוכנית סותרת תוכניות בהיררכיה גבוהה יותר;
– התוכנית לא מכילה רכיבים מינימליים שנדרשים ע"פ החוק;
– לא כל טענות המתנגדים עמדו בפני הוועדה לפני שהחליטה.

הטענות התכנוניות:
– הגשר נועד להכשיר את התצורה הרחבה והמוגזמת של הצומת עם כביש הברך ובלעדיו העירייה תהיה חייבת לייצר צומת מתון יותר;
– התכנון מנוגד להנחיות מינהל התכנון בנוגע לתכנון מוטה תחבורה בת קיימא;
– הקמת הפרדה מפלסית בתחומי העיר ללא הצדקה סותרת את הנחיות משרד התחבורה;
– השיפוע והרוחב המתוכננים סותרים את הנחיות משרד התחבורה לעניין שבילי אופניים.

 

 

איתמר שחר, עו"ד ומתכנן ערים תושב קטמון (גוננים) שנמנה על מגישי הערר: "עיריית ירושלים מדברת גבוהה גבוהה על חיזוק ההליכתיות וצמצום התלות ברכב הפרטי, אבל בזמן שיד אחת משקיעה מיליארדים בתשתית רכבת קלה – היד השנייה סוללת כביש חדש שמבוסס על תוכניות ישנות ואנכרוניסטיות, שיחזק את התלות ברכב הפרטי ויפגע בפארק המסילה.

"כמו חכמי חלם שכיסו את נעלי המלך בקש כדי שלא יתלכלכו בבוץ, העירייה מוסיפה חטא על פשע ובניסיון למתן את נזקי הכביש המיותר מציעה פתרון רע ומאולץ, אשר יפגע במשתמשי הפארק. במקום לייצר חציה נוחה ובטוחה במפלס הקרקע, תוך מתן עדיפות לרוכבים ולהולכים – הגשר המוצע ינתק בין השכונות הסמוכות, ידרדר את תחושת הביטחון והתנועה הטבעית החשובה כל כך לפארק, וקיים חשש ממשי שגם יישאר כ"פיל לבן" שבודדים ישתמשו בו.

"לצערנו הוועדה המקומית מיהרה לדחות את התנגדויות המינהל הקהילתי, התושבים וחברי המועצה שזעקו על האבסורד. אנחנו מקווים שוועדת הערר המחוזית תקשיב לטענות המהותיות שהעלינו כנגד התוכנית, ותחייב את העירייה לבטל את הגשר".

מעמותת "ירושלים שקופה" נמסר: "שוב מתברר כי הוועדה המקומית ממשיכה לדרוס ברגל גסה את האינטרס הציבורי, בכך שהיא מנכסת לעצמה סמכות שאין לה, במקום להעביר את התכנית בהליכים המקובלים של הוועדות הרלוונטיות, שהן בעלות הסמכות הנכונה ולהן הכלים וההכשרה המתאימים לבחון תכניות מסוג אלו בראייה רחבה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את זכותם של העוררים לערור, גם כאשר אנו סוברים כי טעות בידם. זכותו של כל תושב להתנגד לתוכניות ולשם כך יש ועדות אשר דנות בהתנגדויות. ההחלטות בוועדות הן מקצועיות ומשקפות עמדה מקצועית הרואה את צרכי הכלל. כך פעלה העירייה גם בעניין זה. מענה לגופו של הערר יוגשו כמקובל לוועדת הערר המחוזית".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר