חילונים וחרדים זה מול זה (צילום: נדב-בן אוד)
חילונים וחרדים זה מול זה (צילום: נדב-בן אוד)

הפגנות השבת עולות מדרגה: חילונים מול חרדים במרכז העיר

עליית מדרגה במאבק על צביונה של העיר. עשרות חילונים הפגינו היום (שבת) מול 'הפגנות השבת' שמקיים הפלג החרדי מדי שבת

פורסם בתאריך: 12.8.17 19:19

הפגנה התקיימה היום (שבת) ובה חילונים שמבקשים להפסיק את ה"כפייה הדתית" כלשונם. לשם ההפגנה, התכנסו כ-90-80 חילונים ברחוב הנביאים, ליד בית החולים 'ביקור חולים'.

ההפגנה נעשית כתגובה לתופעת 'הפגנות השבת' ההולכת וגואה שמקיימים חרדים מהפלג החרדי מדי שבת. "הגיע הזמן לצאת ולהפגין", דרשו מארגני ההפגנה, "כבר חודשים שכל שבת בירושלים הפלג החרדי יוצא בהמוניו מהשכונות שלהם וגולש אל רחובות העיר בצעקות, יריקות וקללות על כל מי שנקרה בדרכו ועל כל בתי העסק הפתוחים בשבת. הגיע הזמן שנפסיק לשתוק ולא ניתן לזה להימשך ללא תגובה! ירושלים היא העיר של כולנו".

הרקע לאירועי הפגנת השבת

חילונים מתאספים לקראת ההפגנה (צילום :נדב-בן אוד)

חילונים מתאספים לקראת ההפגנה (צילום :נדב-בן אוד)

הפגנה זו היא הראשונה מזה זמן רב שבה חילונים יוצאים להפגין כנגד תופעות מסוג זה. הפלג החרדי מנגד, כבר חודשים מקיים הפגנות מדי שבת בהם הם מסתובבים ברחובות העיר בכלל ובפרט ברחוב יפו, הלני המלכה והנביאים, שם הם צועקים ולעיתים אף יורקים ומקללים באזור בתי עסק הפתוחים בשבת. "מי יחמול עלייך ירושלים", הם כתבו בפשקוויל שחולק בשכונות החרדיות של העיר, "אשר מעל מאתיים חנויות מחללי השבת ורמוסיה בשחץ וגאוה".

החילונים שהגיעו למקום הצהירו מראש כי אין בכוונתם לנקוט באלימות ואף לא להיכנס אל תוך שכונותיהם של החרדים. לדבריהם, הם רוצים להראות שהעיר שייכת גם לחילונים. "אנחנו באים להראות לחרדים שהעיר לא שייכת רק להם", אומר רפי בלאק (23), שנמנה בין מארגני ההפגנה, "אנחנו באנו להראות שאנחנו גם גרים פה ושאין להם שום תרוץ להסתובב בין בתי עסק ולאיים על אנשים בשבת. אנחנו באנו לכאן כי מכאן הם מתחילים את ההפגנה וזורקים דברים".

הרחוב החרדי ממנו יוצאים ל'הפגנות השבת' (צילום: נדב-בן אוד)

הרחוב החרדי ממנו יוצאים ל'הפגנות השבת' (צילום: נדב-בן אוד)

השתלשלות האירועים

ההפגנה ארכה כשעה. עשרות חילונים החלו להתאסף בנקודת המפגש בשעה 16:45 מלווים בשלטים לקבל גם שבתות מסוג אחר. כוחות משטרה כבר נכחו במקום על מנת לשמור על סדר.

חצי שעה לאחר מכן, החלו חרדים להתאסף בצומת ביניהם ילדים ובני נוער רבים. הם החלו לצעוק "שבעס" והחילונים מהצד השני פתחו גם הם בקריאות שונות. החרדים החלו עושים מסלולם בכיוון הקבוע ברחוב הנביאים בעוד החילונים נאלצו לחכות בצומת לבקשת המשטרה. משנמנע מהם לעבור הם עקפו דרך חניון סמוך ונפגשו שוב בסמוך לרחוב החבצלת. שם למשך כ-10 דקות עמדו החילונים והחרדים אלה מול אלה כאשר החרדים צעקו "שבעס" והחילונים מנגד צעקו "חופש". בשלב זה לא נרשמו אירועים חריגים.

בשעה 17:50, כשעה לאחר תחילת ההפגנה, החרדים המשיכו בדרכם לכיוון רחוב הנביאים. החילונים מצדם מחאו כפיים והמשיכו בהפגנה חזרה לכיוון בית החולים 'שערי צדק' שם שהו זמן קצר נוסף בו דיברו במגפון בהפגנתיות וקראו לחרדים לקבל את השבת שלהם. לקראת הסוף ציינו המפגינים כי הם יגיעו לכאן גם בשבתות הבאות וטענו כי זו רק ההתחלה.

טענות המפגינים

חן עוזרי(30), תושב ירושלים שהגיע להפגין מספר ל'כל העיר' מה בעיניו עומד מאחורי ההפגנה: "אני ירושלמי ותיק כאן אז זו לא פעם ראשונה שאני בהפגנות מהסוג הזה. לפני שלוש שנים חרדים ניסו לחסום את רחוב הנביאים וככה זה היה כל שבת ואז 'ישראל חופשית' היו עושים הפגנות נגד. אני נמנה בין חברי ההנהלה של "פאב המפלצת" וגם אנחנו נתקלים בהתנגדויות מצד החרדים"

מרבית החילונים בהפגנה היו ירושלמים אך ביניהם היו גם כאלה שהגיעו מערים אחרות בשביל לתמוך.

במהלך ההפגנה סיפר לנו תושב תל אביב על הסיבות בגינן החליט להגיע: "אני לא ירושלמי אבל יש לי משפחה בירושלים" הוא אמר, "הגעתי להפגנה כי מכעיס אותי לראות מה החרדים עושים. עד עכשיו זה היה בפייסבוק ובטלוויזיה ועכשיו נראה שמתחיל להיות משהו ש"אומרים די מספיק. אנחנו לא מוכנים, זה גם העיר שלנו"."

תושב נוסף שהגיע מחוץ לעיר סיפר על כוונותיו ועל מה שעמד מאחורי השלט שהניף (בתמונה) "אני הגעתי משוהם ובאתי להזדהות עם ההפגנה הזאת נגד הכפייה הדתית ונגד הכניסה של הדתיים עם הדת שלהם לחיים שלנו. אני מאמין במשפט "איש באמונתו יחיה" אני לא רוצה לכפות עליהם את הדת שלי ואת האמונות שלי ואני מבקש מהם שלא ייכפו עליי את האמונות שלהם ואת צורת החיים שלהם. שיחיו את החיים שלהם כפי שרוצים אבל לא שיכפו את דעתם עלינו." בהמשך דבריו הוא התייחס גם לשסע הדתי-חרדי בכלל הארץ, "המאבק הזה הוא לא של ירושלמים אלא מאבק של החילונים כנגד הכפייה הדתית. בלי שום קשר לירושלים. פה הקריאה יותר בולטת ובאתי לחזק את חבריי בירושלים נגד הכפייה הדתית."

תושב שוהם שהגיע לתמוך בחילונים (צילום: נדב-בן אוד)

תושב שוהם שהגיע לתמוך בחילונים (צילום: נדב-בן אוד)

חיה ותן לחיות (צילום: נדב-בן אוד)

חיה ותן לחיות (צילום: נדב-בן אוד)

המפגינים מתאספים (צילום: נדב-בן אוד)

המפגינים מתאספים (צילום: נדב-בן אוד)

עיר בירה אחת (צילום:נדב-בן אוד)

עיר בירה אחת (צילום:נדב-בן אוד)

הפגנה בעד שבת חופשית (צילום: נדב-בן אוד)

הפגנה בעד שבת חופשית (צילום: נדב-בן אוד)

במהלך ההפגנות לא נרשמו אירועים חריגים ונוכחות המשטרה הורגשה בכוחות ששמרו על הסדר. מטעם המשטרה נמסר כי "ברחוב ראול וולנברג מתקיימת מחאה בהשתתפות עשרות העומדים לאורך המדרכה ומוחים לטענתם כנגד 'כפיה דתית' כשהם נושאי שלטים. מנגד עומדים כמה עשרות חרדים. כוח משטרה נערך במקום לשם שמירה על שלום הציבור ומניעת הפרת הסדר הציבורי. ההפגנה מתקיימת בשלב זה ללא חריגים."

מדיווח שהגיע מידי המשטרה לאחר מכן עולה כי נרשמו אירועים חריגים מצד חרדים במשך השבת: "3 מפירי סדר נעצרו הלילה בהפרות הסדר שבוצעו על ידי עשרות חרדים. מפירי הסדר הגיעו לרחוב שומרי אמונים בסמוך לכביש מספר 1 , ניסו לחסום את הכביש ואף לשבש את נסיעת הרכבת הקלה. במהלך הפרות הסדר ידו חרדים אבנים וחפצים לעבר השוטרים , דרדרו ושרפו פחים. כוח משטרה שהיה ערוך במקום מנע מהם מלחסום את הכביש והרכבת הקלה ופיזר אותם. 2 שוטרים נפגעו מאבנים שהושלכו לעברם. טופלו במקום. המשטרה עצרה 3 מפירי סדר שהובאו לחקירה."

(צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר