מצטרפים לטרנד (צילומי מסך מתוך פייסבוק)
מצטרפים לטרנד (צילומי מסך מתוך פייסבוק)

אהבה ברשת: טרנד ההיכרויות החדש שכובש את ירושלים

יותר ויותר צעירים וצעירות מירושלים נחשפים באחרונה ברשת בחיפוש אחר זוגיות. "כל העיר" יצא לבדוק את הטרנד ולברר מה קרה לשמרנות הירושלמית?

פורסם בתאריך: 5.1.24 08:14

מזה מספר שבועות יותר ויותר צעירים וצעירות לטרנד ההיכרויות בקבוצות הפייסבוק בירושלים. חלקם מסבירים כי מאסו באתרי ההיכרויות , שהמלחמה השפיעה

טוב, כנראה שאין הרבה ברירה – אז גם "כל העיר" מצטרף לטרנד שרץ עכשיו ברשת. ל"כל העיר" בטח יהיה קשה להשיג זוגיות טובה, למרות שאם אין תרצו אין זו אגדה – אבל נצטרף בכיף ובאהבה ונפרגן לאלו שיש להם את האומץ לעשות זאת.

אם שוטטתם באחרונה בקבוצות הפייסבוק השונות, במיוחד בקבוצת 'ירושלמים וירושלמיות', לבטח נתקלתם במילים 'מצטרפ/ת לטרנד'. הוא אמנם החל את דרכו בתל אביב (קבוצת "Secret Tel Aviv" אם אתם ממש סקרנים), אבל עשה את כל הדרך לירושלים (מעניין אם ברכבת או באוטובוס) ותפס פה בענק.


פוסט חיפוש אהבה שפורסם ברשת (צילום מסך מתוך פייסבוק)

(צילום מסך מתוך פייסבוק)


"מצטרף לטרנד כל עוד עדיין אפשר", כתב אחד ממחפשי הזוגיות. "אמא טוענת שגם בגיל 30 אני יכול למצוא אהבה ולא צריך להתייאש.. מחפש פרטנרית לחיים ושלא נפסיק לחייך אשמח לשמוע ממך".

"טוב אז שמעתי שיש טרנד של היכרויות בקבוצה אז אמרתי שאני אנסה גם", כתב חבר אחר, והיו גם כאלה/ו שהצטרפו בשם חבר/ה. "מצטרפת לטרנד.. עבור חברה שהיא אחות…", כתבה אחת הגולשות לפני שצירפה את פרטי החברה ואת תמונתה. "מחפשת את האחד להקים בית בישראל…".


(צילום מסך: מתוך פייסבוק)

(צילום מסך: מתוך פייסבוק)


והיו גם כאלה שעשו אאוטינג בלי לדבר במפורש על הטרנד – אלא פשוט הצטרפו אליו: "אז בלי קשר לזה שהוא חבר יקר, מדובר בגבר הכי טוב, נעים, עדין, רגיש חכם ומסור, שכל אחת היתה מבקשת לעצמה", התפייט גולש אחר עבור חבר שלו.

ולא רק חברים נרתמו – גם בני משפחה. "היי כולן", כתבה אחת הירושלמיות, "רציתי גם להיכנס לטרנד ההיכרויות בתקווה שהוא עובד. זה אחי החתיך".

מחפשים זוגיות

"באופן עקרוני לא תכננתי לחשוף את עצמי" מציין רפאל רוסין, ירושלמי בן 23 ש"הצטרף לטרנד". "עד עכשיו לא הייתי במערכת יחסים רצינית, ורציתי להתחיל את 2024 עם זוגיות. ראיתי כל מיני אנשים מפרסמים והחלטתי לנסות גם את מזלי. חשבתי שהחשיפה בפייסבוק תיתן לי אפשרויות יותר רחבות מאשר באתרי ההיכרויות השונים. בנוסף, רוב החברים בקבוצה הם מאזור ירושלים, וזה מתאים לי יותר מבחינת גבולות הגזרה".

איך היו התגובות?
"התגובות חיוביות, וזה מחמם את הלב. פעם זה היה פחות מקובל, אבל עכשיו זה יותר פופולארי אז החלטתי לנסות בעצמי, תוך שאמרתי – מה כבר יכול להיות?".


הפוסט של רפאל רוסין (צילום מסך: מתוך פייסבוק)

הפוסט של רפאל רוסין (צילום מסך: מתוך פייסבוק)


למרות החשיפה ברשת, לא כל הנחשפים הסכימו לשתף פעולה עם "כל העיר". והיו גם כאלה שביקשו ששמן לא יפורסם, למרות שהוא כן פורסם בפייסבוק. אחת מהן היא נ', רווקה ירושלמית, בת 30, שאומרת בשיחה עם "כל העיר": "ניסיתי כל מיני שידוכים באתרי היכרויות וזה פחות עבד. בפייסבוק אני יכולה לסמוך יותר על אנשים שאני מכירה, שאולי ישדכו לי את שאהבה נפשי. כשראיתי את הטרנד – החלטתי לנסות בעצמי. זה דרש הרבה אומץ, אבל אני מוכנה להיחשף ברשת בשביל זוגיות. לא יודעת אם זה יצליח או לא, אבל בינתיים יש לא מעט אפשרויות בתקווה שאמצא זוגיות שנכונה לי"

עופר וולודבסקי, תושב העיר בן 44, ששיתף גם הוא, מסביר: "לי היו שתי סיבות מרכזיות להחלטה לפרסם את עצמי. הראשונה, אני הרבה יותר מדי זמן באפליקציות ובאתרי ההיכרויות, והבנתי שהסיכוי למצוא שם זוגיות הוא נמוך מאוד. השנייה – בפייסבוק יש יתרונות שאין באתרי ההיכרויות. אפשר לבחון שם את המועמדת ולראות באמת את החיים האמיתיים שלה. כמובן שהחשיפה בפייסבוק היא גדולה יותר, ואנשים שאפשר לסמוך עליהם כמו חברים, בני משפחה או מכרים מגדילים את האפשרויות".

גם נ' וגם עופר מספרים ל"כל העיר" שהמלחמה הגדילה עוד יותר את הרצון למצוא זוגיות. "מרגישים בימים האלה מה חשוב באמת", אומר עופר. "מרגישים יותר את הלבד, כי כל השגרה השתנתה. החיים בחוץ יותר עצובים, והדברים שבעבר היו ממלאים את החסר – פחות עושים את זה כעת. זו אולי קלישאה – אבל בזמן כזה מבינים שצריך משהו יותר יציב. אין לי הסבר מתוחכם יותר".


הפוסט של עופר וולודבסקי (צילום מסך מתוך פייסבוק)

הפוסט של עופר וולודבסקי (צילום מסך מתוך פייסבוק)


על כורסת הפסיכולוג

לעופר, כאמור, אין הסבר מתחוכם אבל הוא מדגיש את הקשר למלחמה, את המיצוי של אתרי ההיכרות השונים וגם את היתרונות ברשת החברתית.

עולם הדייטינג וההיכרויות עבר, עובר ועוד יעבור מטמורפוזות רבות. הוא דינמי, הוא מתפתח והוא מתאים את עצמו להווה. אז האם זה סופן של אפליקציות ההיכרויות השונות או שמא באמת מדובר באמת טרנד שעוד רגע ייעלם מרחבי הרשת? ומה בכלל הוביל את האנשים לבצע אאוטינג כזה משמעותי? ומה עם השמרנות הישראלית, שלא לדבר על הירושלמית – איך היא מסתדרת עם הטרנד החדש?

ד"ר יצחק אלפסי, פסיכולוג חברתי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה מנסה לענות על חלק מהשאלות. "יש מצוקה של היכרויות בתקופה הזו ולכן נשבר המחסום הפסיכולוגי שהוביל לבושה", מנתחם ד"ר אלפסי בשיחה עם "כל העיר" את הטרנד החדש שכובש את רווקי ורווקות ירושלים. "לאחרונה, בעקבות פרסום של רווקים ורווקות איכותיים, זה כבר הפך למעשה לגיטימי, מה שהוביל לעוד רווקים ורווקות בגילאים מאוחרים לפרסם את עצמם".

אלפסי מוסיף דבר חשוב נוסף: "חשוב להדגיש, שיש נשים רבות שטוענות שגברים מתביישים להתחיל איתן ב'עולם האמיתי', פנים מול פנים, כלומר בפאב, בעבודה, בסופר או בלימודים. היכרות דרך הרשתות היא לא חדשה לגמרי, אבל עד כה היא היתה יותר מחתרתית, בפניות אישיות ופחות בפרסום שמגיע באופן ישיר לבני משפחה, חברים ומכרים רבים של המפרסם בפומבי. למעשה, זה גם סוג של אתר היכרויות שהוא מנוע החיפוש היותר פופולארי בשנים האחרונות, אבל אנחנו רואים שהתופעה ממציאה את עצמה מחדש".


ד"ר יצחק אלפסי (צילום: אלבום פרטי)

ד"ר יצחק אלפסי (צילום: אלבום פרטי)


האם הבושה נעלמה? בעבר רווקים ורווקות התביישו אפילו לצאת לפגישה עיוורת בגלל הבושה.
"הבושה למעשה נשברה. זה כמו שמחפשים באמצעות קבוצות שונות חשמלאי, מטפלת לתינוקת, או עבודה – כך גם מחפשים זוגיות. חוכמת ההמונים. ההוא שמכיר את ההיא ומשדך, זה הפך ללגיטימי ברגע שרואים שאנשים נורמטיביים מפרסמים את עצמם ושיש בזה יתרונות".

 

 

מה היתרונות של טרנד כזה?
"מבחינת הרווק או הרווקה יש לכך אפקט גדול. הפוסטים מקבלים הרבה חשיפה ויש להם שליטה במה מתאים ומה לא, לחקור יותר באמצעות פרופיל הפייסבוק את המשודך או המשודכת, יש אפשרות לקהל יותר רחב".

עד כמה הטרנד הזה קשור לאירועי ה-7/10 ולמלחמה בעזה?
"בהחלט קשור. בתקופת מלחמה אנשים מחפשים יותר קשר. במצב של איום, רוצים קשר קרוב, ביטחון אישי. הנוכחות של המוות בחיים גורמת לאנשים לחשוב מה חשוב באמת, אז מחפשים קשר להיאחז בו. להקים משפחה, להביא ילדים או לקיים זוגיות. זו תופעה פסיכולוגית מוכרת".
יחד עם זאת, אלפסי גם מדגיש כי "יש שינוי בשוק ההיכרויות בעשורים האחרונים. בעבר, האפליקציות והאתרים נתפסו כדבר שלילי. כלומר, מי שנמצא שם זה כאלה שלא הצליחו למצוא זוגיות ואז נוצרה תווית של "לוזר" כביכול. לאט-לאט, מהרגע שנכנסו לחיינו הרשתות החברתיות, הן הפכו לכלי יותר לגיטימי ופופולארי להיכרויות. כיום, דווקא היכרות פנים אל פנים נתפס כמשהו מביך. ההיכרות ברשתות מתאימה יותר היום לפנויים ופנויות בגילאי ה-30 פלוס, שיש להם כבר עבודה והרבה פחות כוח לצאת לבלות בסוף יום עבודה, והם מעדיפים להכיר דרך הרשת".

לדברי ד"ר דריה מעוז, סופרת, מרצה במכללה האקדמית הדסה ומומחית לזוגיות, "יש פה צירוף של שני דברים – שילוב בין השידוך הישן והטוב, זה שסומך על חבר או חברה שישדכו לבין פלטפורמה דיגיטלית כמו הפייסבוק, שיכולה להגיע לקהל יעד גדול יותר מאשר בעולם הישן. הפלטפורמות של אתרי השידוכים או האפליקציות פחות הוכיחו את עצמן, כי יש שם הרבה זיופים, הרבה אנונימיות ואפשרויות לרמאות וזה פחות תופס. בטרנד הזה יש שילוב יפה של קדמה עם האולד-פאשן".


ד"ר דריה מעוז (צילום: ליאור מזרחי)

ד"ר דריה מעוז (צילום: ליאור מזרחי)


בשיחה עם "כל העיר" הולכת ד"ר מעוז אחורה יותר, ומסבירה היכן הונח הבסיס לטרנד: "למעשה, יש מגמה היחשפות אישית אינטימית בשנים האחרונות, לאו דווקא בשידוכים, שהולכת וגוברת ומשפיעה גם על ההיחשפות שאנחנו רואים כרגע. זה הגיע מארצות הברית, שם התראיינו אנשים שונים בכל מיני תוכניות, כמו אופרה ווינפרי וסיפרו פרטים אישיים ואינטימיים שהיו פחות נהוגים בעבר. בארץ זה בעצם פרץ דרך תוכניות הריאליטי כמו 'חתונה ממבט ראשון' או 'האח הגדול', שם חזתה כל המדינה בסיפורים אישיים מאוד. זו תופעה שמנרמלת היחשפות ויותר אנשים מרגישים בנוח. זה הופך את זה ללגיטימי ויש הרבה פחות בושה. צריך עדיין הרבה אומץ כדי להיחשף, אבל כשהרבה עושים את זה אז זה פחות מביך. אפשר לראות את זה גם בתוכניות אקטואליות – המראיינים מגיעים לעומקים יותר אינטימיים מאשר בעבר".

הטרנד כאן כדי להישאר

כאמור, הפלטפורמה הבולטת ביותר בירושלים, אם כי לא היחידה, היא כאמור קבוצת הפייסבוק הגדולה 'ירושלמים וירושלמיות'. מנהל הקבוצה זאביק אבינר טוען ש"כמו כל טרנד, גם זה יהיה תופעה חולפת בעוד מספר שבועות או חודשים".

אבינר מספר, כפי שכבר צוין, שהטרנד התחיל בקבוצת 'סודות תל אביב'. לדבריו, "הבסיס היה שחיילי מילואים רבים פרסמו את עצמם כמחפשים זוגיות בזמן שהם בצו 8. אפשר ללכת עוד אחורה ולהיזכר שהיו כבר פרסומים קודמים של משתמשים בקבוצה שפרסמו חבר או חברה המחפשים שידוך, אבל כאן מדובר כבר בפרסום ישיר ולא באמצעות מתווך. הזירה בירושלים היא יותר אינטימית וקטנה מאשר בתל אביב, אבל זה טרנד להערכתי שהגיע בעקבות המלחמה. זה דורש אומץ, אבל הפך ללגיטימי, ככל שיותר ויותר אזרו אומץ, אבל כאמור זה לא הגיע בחלל ריק והיתה לכך תשתית. יש בזה משהו בהחלט מרענן וחיובי, אבל זה לא ימשיך עוד זמן רב להערכתי".


זאביק אבינר (צילום: משה ביטון)

זאביק אבינר (צילום: משה ביטון)


האם זהו באמת טרנד שיחלוף באותה מהירות כמו שפרץ לחיי הירושלמים והירושלמיות? "כל העיר" פנה לליאור שפירא, הבעלים של סוכנות הדיגיטל-סושיאל "360" ומומחה לטרנדים ברשתות.

"קבוצות פייסבוק כמו 'ירושלמים וירושלמיות' מתגלה כמאוד אפקטיבית בשמירה על מאפיינים של קהילה", מנתח שפירא ומוסיף: "הרבה פעמים אנחנו שומעים שמספידים את הפלטפורמה של הפייסבוק, אבל אחד הדברים המשמעותיים שלא ייעלמו אלה הקבוצות. כשיש צורך אותנטי ולא שיווקי, ברוב המקרים הפתרון יחכה להם בפייסבוק. המלצות על יעדים חדשים לחו"ל, המלצה למתכון טוב, זה המקום לחפש בו – וכך גם זוגיות. ממה שאני יודע, בירושלים יש באמת קהילה גדולה של רווקים ורווקות – זו עיר מסורתית וקל לזהות את הקהל. יש תחושה שבירושלים מתחתנים מוקדם, אבל זה לא בהכרח נכון. האפליקציות של הדייטים לא מוכיחות את עצמן בקהילה שלנו, וגם יש לחלק מהן מיתוג מאוד מובהק לסטוצים".
שפירא הוא ירושלמי שחי ומכיר את העיר. מההיכרות שלו עם הנפש המקומית הוא טוען כי "הירושלמים מחפשים זוגיות יותר רצינית לטווח ארוך, מחפשים פרטנר לחיים ולא סטוץ. כך שלהצלחה של הטרנד הזה יש סיבה. בנוסף, קבוצות פייסבוק מצטיינות בחשיפה אורגנית רחבה – הרבה פעמים חושבים שקמפיין מממומן מייצר חשיפה, אבל החשיפה האורגנית זה הדבר הכי בולט בקבוצות והיתרון הכי גדול שלהן. אפשר לראות שבטרנד הנוכחי של מחפשי הזוגיות, יש מאות תגובות, לייקים ושיתופים בכל פוסט, ושום קמפיין לא יודע לעשות".

האם הרשתות החברתיות גם הובילו ליותר פתיחות ופחות בושה?
"לא בטוח. אנחנו שמים לב שעדיין יש כאלה שמתביישים, למשל חבר משתף חבר. בסוף בטרנדים כאלה הם נבנים באמצעות התגובות שהם מקבלים. אם אחרי פעולת חשיפה כזאת יש תגובות חיוביות, אז המתבוננים מהצד רואים שהוא יצא בריא מכך עם תגובות מחממות את הלב, ומייצרת אצל הבא בתור לעשות את אותה פעולה כדי לקבל את אותו פירגון. הטרנדים מבוססים על אינטראקציות חברתיות – לייק ותגובה טובה, שווי ערך לחיבוק או כיף בעולם האמיתי, מילות אהבה, אהדה, חמלה וחיבה, עושים טוב למי ששיתף, הוא מקבל תמיכה והמלצות ואז מתחילים לראות את האפקטיביות וזה מושך את האחרים שרואים שיש תגמול ותוצאות".

וכמו שכבר נכתב בהתחלה – "כל העיר" מצטרף לטרנד. יש לכם.ן הצעות? מירושלים כמובן.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר