כיכר ספרא
כיכר ספרא

מדוע בירושלים משלמים את "הארנונה הכי יקרה בישראל"?

כבר תקופה ארוכה שהפעיל החברתי אלכס טנצר, מנסה להבין למה הוא "משלם את הארנונה הכי יקרה בישראל". כשהוא פנה למשרד הפנים, נמסר לו: "כל עוד הרשות המקומית לא חורגת מתעריף המקסימום, משרד הפנים אינו מתערב". ומה אומרים בעירייה? מחשבים בנטו-נטו ולא ברוטו-ברוטו

פורסם בתאריך: 16.1.24 07:52

הפעיל החברתי אלכס טנצר מתקומם כבר תקופה ארוכה על ההתייחסות של עיריית ירושלים לשכונת מגוריו – פסגת זאב בואכה נוה יעקב. הרכבת הקלה, שהובטחה לטנצר ולשאר התושבים, עוד בשנה שעברה (נוותר כרגע על ההבטחות הכוזבות לשנת 2017 וכו') – עדיין לא מגיע לנוה יעקב. בנוסף, טנצר קובל על כך שאין שביל הליכה/אופניים היוצא מהשכונה באופן בטיחותי. ויש לו עוד שלל טענות.

מצד שני, טנצר, כך לדבריו, משלם, כמו כל תושבי ירושלים, את הארנונה הגבוה בארץ. אז נמאס לו. והוא החליט לפנות למשרד הפנים. זה התחיל עם בקשה להפריד את פסגת זאב מירושלים, להפוך אותה לרשות מקומית עצמאית (מבחינת היקף התושבים – מדובר יהיה על עיר קטנה-בינונית בישראל). הוא הסביר למשרד הפנים כי מחד הוא לא מקבל שירותים מספקים מעיריית ירושלים ומצד שני הוא גם נאלץ לשלם את "הארנונה הכי יקרה בישראל", לדבריו.

אז הוא פנה למשרד הפנים, כי עיריית ירושלים חוזרת ואומרת שלא היא אחראית על גובה תעריף הארנונה. בתגובה לפנייתו ממשרד הפנים השיבו לו כי "כל עוד הרשות המקומית לא חורגת מתעריף המקסימום, משרד הפנים אינו מתערב".

לאור הדברים הללו, פנה "כל העיר" לעיריית ירושלים וביקש לדעת מדוע נדרשים תושבי העיר לשלם את הארנונה הכי יקרה בישראל.

להלן תגובת העירייה: "מבדיקות השוואתיות שנערכו בשנת 2022 ע"י מכון ירושלים לחקר מדיניות באמצעות יוגב שרביט, חוקר וכלכלן אורבאני, עבור העירייה, עולה כי בשקלול הפרמטרים לעיל ירושלים אינה העיר היקרה ביותר מבחינת ארנונה ממוצעת. בניגוד לרוב הרשויות המקומיות, שיטת המדידה בירושלים היא "נטו נטו", כלומר בשטח לחיוב לא נגבה תשלום ארנונה עבור קירות פנים וחוץ ושטחים משותפים בבניין. אלה, כן נכנסים בארנונה המחושבת ברוב הרשויות, 'ברוטו ברוטו'.

"על כן, ייתכן כי המחיר למ"ר בודד יהיה נמוך יותר, אך השטח הסופי לחיוב יהיה גדול יותר (תוספת של 25-15 אחוז), זאת בשל תוספת תשלום עבור שטחים משותפים בבניין כולו ותוספות אחרות. לכן, בעת עריכת השוואה, יש לבחון את סך החיוב השנתי הכולל עבור דירת 100 מ"ר ולא את המחיר למ"ר בודד.

"על פי נתוני התעריף הממוצע בירושלים לדירת מגורים ששטחה 100 מ"ר (ללא מרפסות או מחסנים) עומד לשנת 2024 על 78.85 ש"ח למ"ר, 'נטו נטו'". הבנתם?

 

 

סביר להניח שלא. אבל בעוד העירייה מתפלפלת בנתונים – יש מי שטוענים שמדובר במצג שווא. בסיעת התעוררות, שמלינים על גובה הארנונה כבר שנים רבות, אומרים: "אנחנו מכירים את קשקוש ה'נטו-נטו'. הארנונה בירושלים הכי יקרה בארץ בכל שיטת מדידה".

עוד מציינים גורמים בהתעוררות כי שיטת המדידה בכלל לא משנה, וגם לא מהותי אם ירושלים הכי יקרה או שהיא השנייה או השלישית הכי יקרה – העובדה היא שבירושלים "ממשיכים לעלות את הארנונה כמעט/הכי יקרה על ציבור משלמי המיסים ולפטור מארנונה בסך 850 מיליון שקל אנשים שלא יוצאים להשתכר".

עופר ברקוביץ, יו"ר התעוררות לשעבר, מוסיף: "נוח לעיריית ירושלים להמשיך להיות פחות יעילה ועם הרבה שומנים, להחזיק כמויות עובדים גדולות. אין תוכנית אסטרטגית כלכלית לעיר שתוריד את הארנונה. להיפך המדינה משלימה עוד מיליארד שקל בשנה והעיר בגירעון מובנה".

גורמים כאלה ואחרים מוסיפים כי הארנונה ברשויות המקומיות נקבעת לפי צו מיסים הניתן לכל רשות ממשרד הפנים. צו המיסים נקבע על פי תעריפי שנה קודמת, בתוספת העלאת חובה שנקבעת על ידי משרד הפנים, בדגש לרשויות עם מענק איזון. כל שינוי בתעריפי הארנונה, הגדלה או הפחתה, מצריך את אישור מועצת העירייה ולאחר מכן את אישור שרי הפנים והאוצר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. איתן כהן

    אלכס צנטר צודק !! גם מחירי הדירות בשמיים , ואי אפשר לקנות כאן דירה בגלל הקבלנים הפג'ענים ואודפי הבצע !!
    אני לדוגמא נאלצתי להתפשר ולקנות דירה חדשה במחיר נורמלי ברמת בית שמש א' , אפילו שאני עובד בירושלים.
    בכל שנה יש הגירה של תושבים טל מחוץ לעיר בגלל המחירים הגבוהים.

  2. משה

    קיימים כל כך הרבה אברכים שלא עובדים ומקבלים פטור או הנחה בארנונה אז משהם צריכים למלא את החסר ולשלם גם במקומם

  3. משה

    הארנונה בירושלים גבוה כמעט מכל הרשויות המקומיות בעיקר מול התמורה שהתושבים מקבלים

  4. יוני

    ירושלים עיר עניה, למרות תוספת מענקים שהעיר מקבלת בשל היותה עיר בירה, בקיצור: בלי עתיד בלי תקווה בלי שלום… עצוב.

  5. מיצובארו

    עופר ברקוביץ׳ מעלה נקודה עיקרית.ייתכן שמענק ירושלים בסופו של דבר הוא בעוכרינו. לעירייה במצב כזה אין שום תמריץ להתייעל וגם לחפש מקורות הכנסה שהם משפרי רווחה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר